5 learnings van GAUC die je moet onthouden

Categorie
Leestijd
10 min

Op 25 augustus 2016 was de Belgische Google Analytics User Conference aan zijn derde editie toe. In het Diamond Center aan de Reyerslaan in Brussel zaten 360 Google Analytics enthousiastelingen klaar voor wat een dag vol best practices rond en in Google Analytics zou worden.


1. Marketing en Google Analytics worden technischer

Digitale marketing is al lang niet meer een een leuke copy schrijven voor een Google Adwords campagne. Het zijn retargeting audiences, measurement protocols, dom objecten in Google Tag Manager om het meest kwalitatieve uit je Analytics te halen. Dat is uiteindelijk wat iedereen wil.


Tweet Herman Maes :


 

3 tech tools waar je nu aan de slag mee moet gaan om als marketeer meer technische kennis op te doen:

  • De meeste vermeldde tool op #GAUCbe was Hotjar. Herman en Joost van Intracto gaven zeer goede inzichten hoe je Google Analytics, Hotjar userid’s en je CRM (vb teamleader) kan connecteren om meer context rond je conversies en leads te verkrijgen.
     
  • Gebruik Google Spreadsheets om relevante informatie te scrapen, ik gebruik het al jaren. Ga er mee aan de slag, bekijk hier de slideshare van Intracto.
     
  • Firebase analytics is gelanceerd op 18 mei en is de oplossing om mobile app tracking efficiënt te laten verlopen. Lore Van Besien gaf duidelijke inzichten over de voordelen van Firebase - ik zet ze nog eens op een rijtje :
  1. Één SDK implementeren voor Android & iOS samen
  2. Event tracking is nu standaard (custom events moeten dus niet meer vastgelegd worden)
  3. Cookies bestaan niet inapps, via Firebase kan je toch audiences en retargeting instellen
  4. … meer op het documentatie center van Firebase Analytics

firebase_analytics_guac



2. Google Tag manager is de standaard geworden


De reden waarom ik naar GAUCbe toeging was voor Simo Avaha. De goedlachse Fin met pet  is een leading expert in alles wat met Google Tag Manager te maken hebt. Check zijn website op http://www.simoahava.com. Hij loste alle verwachtingen in met diepe insights over Google Tag Manager, maar het belangrijkste was dat iedereen nu aan de slag moet met Google Tag Manager.



Google Tag Manager is sinds Google Analytics de beste uitvinding - Simo Ahava



Ik zag een interessante case over het meten van content. Heel veel bedrijven slaan - terecht - de weg in van content marketing, maar hoe efficiënt zou het zijn om hierover alles meetbaar te maken (met GTG uiteraard) - het ideale resultaat zou zijn dat we de kost per content marketing article kunnen in kaart te brengen om op die manier te up scalen naar betere resultaten.


Met Google Tag Manager kan je Google Analytics vertellen wat je exact voor je bedrijf wilt weten, zonder uren te zitten turen op sessies, bounces en misschien ook nog even de conversie rate.


Enkele Google Tag Manager ideeën die me zullen bij blijven en die ik volgende week via GTG implementeer :

  1. Interactive time : de tijd dat de gebruiker ‘echt’ actief is op de pagina (bounce rate is te algemeen)
  2. SERP bounce time : de tijd vooraleer dat een gebruiker terug keert vanop je pagina naar de Search Engine Ranking Pages
  3. Structure data (schema.org data) wegschrijven via GTG om je auteur, content categorie, … in kaart te brengen
  4. ...


3. Google Analytics is een proces en geen project

Eén van de belangrijkste learnings is dat Google Analytics geen project is (veel agencies sturen een offerte en leveren rapportages op en daarmee is de case closed). Google Analytics heeft een AGILE aanpak nodig.



 

Een goed voorbeeld :
Bij grote bedrijven worden BI consultants ingehuurd om analyses te maken, maar op het einde van het dure consultantie traject komt er enkel een rapport met bounce rates uit. Een herkenbare situatie.


Nog een voorbeeld :
Er wordt vanuit een management room een e-mail gestuurd met “Hallo x, is het mogelijk om de hoge bounce rate te bekijken en eind deze week op te lossen?” Heel herkenbaar.


Nog enkele tips en trics om binnen je bedrijf Google Analytics en GTG te ondersteunen :


  1. Praat met elkaar over analyses en stop met het uitwisselen van “holle” rapportages
  2. De taak van de consultant/expert/freelancer/... is “Hire to educate, not to delegate”
  3. Bewonder de passie van je analysten, hun gedrevenheid zal je bedrijf ver brengen
  4. Analytics features worden door developers uitgevoerd, toon dan ook dashboards dat hun features werkende zijn en het marketing doel van de website verbeteren.
  5. Sluit je aan bij ‘Stand ups’ als je in een agency werkt zodat developers een gezicht krijgen bij de analist.
  6. Zorg dat je basic Google Tag Manager datalayers in je installation profile van je CMS zitten
  7. Geef workshops over analytics, measuring, GTG,  ...

Lees zeker deze uitleg : goo.gl/2Mpveu



4. Correct rapporteren is cruciaal voor bedrijfs beslissingen

Ontnuchterend was de intro van Simo Ahava over een begrip dat iedereen ‘kent’ of schijnt te kennen: de sessie in Google Analytics. Hieronder de definitie van een sessie, het is dus belangrijk dat deze metric goed gedefinieerd wordt.



Data quality is het startpunt van Google Analytics. In een bedrijf is het cruciaal dat IT & Marketing samenwerken om de data correct te krijgen. Verkeerde data en conclusies kan je zien als een Chinese whisper game, per stap in het bedrijf wordt het verhaal - op verkeerdelijke manier - verder vervormt.


guac-brussels


Context is een begrip dat in meerdere sessies terug kwam. Op dit moment zijn veel bedrijven dus naar standaard rapportages aan het kijken maar missen relevante informatie over wie achter de sessie zit, of het een lead is, …


“Track customers, not sessions”


Claudia Kosny ging dieper in op het correct importeren van kost data in Google Analytics. Dit kan manueel door een .csv periodiek up te loaden. Automatisch kan dit ook via deze tools zoals Analyze.ly, Super Metrics of Funnel software.

Bij vele bedrijven vindt de conversie pas weken of maanden later. Die conversie willen we ook in Google Analytics krijgen (denk hierbij ook aan returndata).

5. Visueel rapporteren met Google Data Studio

Op dit moment gebruik ik Klipfolio (check ook Dashthis) voor dashboards. Gebruik dashboards voor commenting na analyse, om éénduidigheid te krijgen tussen Google conversies en Facebook conversies (deze kunnen wel nog eens een discripantie vertonen), .. enz

Google Data studio is momenteel nog niet beschikbaar in België. Hieronder alvast een intro over hoe gemakkelijk 2 personen in Google Data Studio kunnen werken.


Data visualisatie heeft vier vereisten - plak ze als een checklist aan je PC scherm als je aan de slag gaat.

  1. Informatief : het begin van visuals is dat ze informatie zijn
  2. Engaging : de content in de visual moet aantrekken
  3. Memorabele : visuals blijven gewoon langer hangen
  4. Beautiful : iedereen ziet uiteraard mooie visuals

Over het Google Analytics User Conference event zelf :

  1. Prima airco (het was namelijk 34° buiten)
  2. Lekker eten met daarbij verrukkelijke chocomousse
  3. Via een collega freelancer hoorde ik dat er weinig parkeerplaatsen waren (werkpuntje)
  4. Iedere presentatie had 5 key takeaways, ideaal om te résumeren.
  5. Door de grote zaal konden personen die op de laatste rijen zaten moeilijk het onderste van de slides zien (werkpuntje)

Save the best for last :

Invisible Puppy was één van de partners van deze derde editie. Mathieu Lanssens is managing partner bij dit agency die de tagline draagt ‘creating customer love’ - een topbedrijf waar ik vorig jaar een interessant gesprek mee had.

Via hun tablet kon je meedingen naar een reis naar Barcelona. En toen bleek dat ik de gelukkige was. Dag meer dan geslaagd!



Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :