Tien SEO trends voor 2019

Categorie
Leestijd
10 minuten

Tien SEO trends voor 2019

 

Twee jaar geleden schreef ik een artikel over hoe de zoekmachine trends kunnen evolueren. Deze zijn nog altijd van toepassing maar dit jaar zag ik toch wel een aantal nieuwe SEO trends waar we waakzaam voor moeten zijn in 2019.

 

Als je wilt weten wat trending is, kan je heel veel blogs lezen, conferenties bijwonen,... Maar een simpele truc is om in feite eens over de grote plas te gaan kijken hoe de SERPs eruit zien voor bepaalde zoekwoorden. Via de Google Adwords AdPreview tool kunnen we de zoekmachine resultaten simuleren voor bepaalde talen en landen. Google rolt zijn nieuwste features uiteraard niet eerst uit in Vlaanderen maar in het Engels en in de Verenigde Staten. Een aantal jaar later worden deze SERP mogelijkheden ook in het Nederlands en in Vlaanderen uitgerold. Prepare the future!

 


Tip: voer in het Engels (kies als plaats bijvoorbeeld New York) één van je top zoekwoorden in en dan zal je kunnen bekijken hoe de SERPs eruit zien en kun je je hiervoor voorbereiden.

 

zoekwoord “SEO” - Engels - New York                                                            zoekwoord “SEO” - Nederlands - Gent

 

 

 

 

 

 

1. SEO is dood en begraven, not!

 

In veel bedrijven is de waarde van SEO nog altijd niet doorgedrongen. ‘SEO is dood’ is dan ook één van de veelgehoorde uitspraken. Gelukkig kunnen we in plaats van een maandagmorgen buikgevoel met data toch het een en ander kaderen.

 

Voor iedere 100 zoekopdrachten op Google mobiel in september 2018 in de VS zien we:

 

  • 38,5 klikken op SEO resultaten

  • 3,4 klikken op SEA resultaten

  • 61,5 no-klik resultaten (zie punt 4)


 

Voor iedere 100 zoekopdrachten op Google desktop in september 2018 in de VS zien we:


 

  • 65,6 klikken op SEO resultaten

  • 3,7 klikken op SEA resultaten

  • 34,3 no-klik resultaten (zie punt 4)

 

 

 

 

 

 

Voor commerciële intentie zoekopdrachten zal het aantal Google Adwords advertenties uiteraard veel hoger liggen, maar bovenstaande resultaten zijn ook de lokale en informatieve zoekopdrachten opgenomen. Bezoekers klikken ook op meerdere resultaten in de SERPS.


 

2. Vergeet de basis van SEO niet

 

Vele mensen vertellen me hoe snel SEO evolueert en hoe moeilijke optimaliseren voor SEO wel niet is. In zekere zin klopt dit wel - elke dag zijn er drie minor algoritme updates - maar de basis is ondertussen al meer dan 10 jaar niet meer veranderd.

 

Een goede sitestructuur (met een informatiearchitectuur gebaseerd op een zoekwoorden onderzoek, een URL structuur die niet op een vrijdagmiddag op een post-it’tje staat, een goede responsive UX website, … zijn maar enkele elementen van die ‘basis’.

 

Zet daarnaast je elementen per pagina zoals meta title, meta description, header tags en interne linking en je komt al een heel eind.

 

 

3. Zoekwoorden onderzoeken en intenties van de user

 

SEO start met een verregaand zoekwoorden onderzoek, anders kan je op geen enkele manier je SEO strategie succesvol uitrollen. Een zoekwoorden onderzoek is geen gemakkelijk oefening. Door het creëren van cluster zoekwoord groepen kan je per landingspagina bepalen welke zoekwoorden rond dit thema/topic kunnen gebruikt worden.

 

Start met clustergroepen

 

Stel we hebben een wellness arrangementen bedrijf die een zoekwoorden onderzoek wil doen. 10 à 20 zoekwoorden rond “wellness vrijgezellen” plaats je in groep 1, 10 à 20 zoekwoorden rond “wellness arrangementen met overnachting” plaats je in groep 2. De bedoeling is om dus 2 landingspagina’s te creëren.

 

Koppel de juiste intentie aan de juiste landingspagina

 

Bij veel bedrijven ligt de intentie van bepaalde zoekwoorden verkeerd.  Iemand die “wellness vrijgezellen reserveren” intikt, heeft een duidelijk intentie en het koppelen van deze intentie aan een productpagina (en dus niet een blog of artikel pagina) is hier de enige oplossing.

 

Gebruikers die een intentie hebben om te weten te komen of een sauna wordt bezocht met of zonder badkleding willen een blogpost artikel waarin wordt omschreven hoe dit er aan toe gaat in Vlaamse sauna’s. Het tonen van een commerciële reserveringspagina is dus niet aan de orde in dit geval.

 

 

4. On-SERP SEO

Voor 2019 zullen we een mooie stijging zien van de no-click resultaten. Rand Fishkin schreef een in-depth artikel over hoe het aantal no-click resultaten in de lift zit. No-click resultaten zijn zoekmachine gebruikers die na het invoeren van een query geen klik generen naar een website maar toch een bepaalde behoefte, probleem, intentie vervullen.

 

Google wil dat users zo lang mogelijk in de zoekmachine resultaten aanwezig blijven en dus binnen Google.be, Google.com, … Dit geeft hen aan adverteerders beter mogelijkheden.  Het tijdelijk verlengen van de meta description van 156 naar 300 karakters was daar ook een schuchtere poging toe.

 

Denk hierbij aan featured snippets, Google Business resultaten, ‘Mensen vragen ook (People also ask)’ snippets,...

 

 

 

 

 

 

5. Nog meer focus op techniek

 

In 2019 zie ik nog meer focus op de techniek van de website om de zoekmachine bot crawlers nog efficiënter door je website te begeleiden. Denk hierbij zeker aan uitgebreide logfile analyses, het vermijden van lazy loading, ...

 

De echte technische opmars zit in het gebruik van Javascript frameworks zoals Angular.js, React.js, Vue.js, Backbone.js, … Developers gaan er met veel zin mee aan de slag omdat het heel wat libraries heeft, snelheid van bouwen goed zit, grote community heeft, geen reload van de pagina nodig heeft, ...

 

Gebruik je vaak javascript maar geen server side rendering of pre-rendering, dan is de kans groot dat je content niet (volledig) geïndexeerd wordt.

 

“Als je aan de slag gaat met Javascript frameworks, zorg dat je website Server Side Rendering of pre-rendering geïmplementeerd hebt."

 

 

6. Content Kannibalisatie

 

4 pagina's: 

 

  • 10 tips voor zwangere vrouwen om te slapen (600 woorden - PA 12)
  • Advies van de dag : zwangere vrouwen slapen zo beter (420 woorden - PA 11)
  • Aanwijzingen voor zwangere vrouwen die beter zo slapen (280 woorden - PA 1)
  • 5 suggesties om als zwangere vrouw beter te slapen (180 woorden - PA 5)

 

Oplossing : we houden de vetgedrukte blogpost over en redirecten met een 301 status de andere naar de vetgedrukte pagina. Daarnaast gaan we de relevante content ook op de vetgedrukte pagina plaatsen.

 

 

7. Algoritme veranderingen moeilijk te onderscheiden

 

Google heeft enkele bekende algoritme updates. Google Panda focust op de kwaliteit van content op een pagina. Penguin gaat dan weer de backlinks van websites gaan analyseren op kwaliteit. Google Pigeon zal je ervaren als je op mobiele SEO focust. Google Hummingbird zal proberen de intentie van de zoekopdracht te begrijpen om een zo goed mogelijk resultaat te geven.

 

Sindskort hebben we Google Fred en daar wordt het nu echt moeilijk voor SEO. Fred combineert heel wat kleine updates die elke dag plaatsvinden. Gezien Google Fred ook de nadruk legt op content, is het moeilijk te onderscheiden welke algoritme update nu de oorzaak was van een bepaalde daling of stijging voor jouw website. Bekijk alle Google Algoritme updates.

 

 

8. Voice

 

Sinds 2018 hebben stemgestuurde zoekopdrachten via zoekmachines een vlucht genomen.

Sinds 24 oktober is de Nederlandstalige versie van de Google assistent beschikbaar (voor Google Home).

 

De toekomst leek erop dat iedereen binnenkort een Google Home, Amazon Alexa of Apple Homepod in huis zou hebben. De grote techgiganten lijken hier zich toch wat te vergaloppeerd te hebben, niet iedereen zal zo’n ding morgen in huis hebben (een believer zoals velen uiteraard wel).

 

De toekomst ligt uiteraard in voice maar sinds de komst van de Google Home Hub, Amazon Echo Spot, Amazon Echo Show, .. lijkt een scherm met een voice assistant misschien wel onze huiskamers te kunnen veroveren. Het beste van twee werelden.

 

Hoe kan je je voorbereiden voor voice gesproken zoekopdrachten?


Voice search werkt op basis van featured snippets (de #0 ranking). Ga er vandaag nog mee aan de slag. Tip: via Answer The Public bekijk je welke vragen (hoe, wat, waarom, wie, ..) er kunnen gemaakt worden voor jouw website.

 

 

 

 

 

 

9. SEO'en voor platformen

 

Als frequente lezer van Reddit lees ik een aantal topics rond SEO. Een trend hierin is vooral dat SEO in de toekomst vermoedelijk niet beperkt zal blijven tot Google, Bing, Baidu, … maar ook richting platformen zoals de bekendste uiteraard Amazon kan gaan.

Er is zelfs al een term voor :  AMSO (Amazon Search Optimalisatie). Lees je alvast in als je platformen gebruikt om E-commerce SEO te gaan doen.

 

 

10. E-A-T

 

E-A-T staat voor Expertise, Authority en Trust. Elk van deze onderdelen gaat bepalen welke rol je speelt qua leiderschap in je branche waarin je SEO gaat uitvoeren.

Wat kan je doen voor E-A-T?

 

Oude of verouderde content optimaliseer je het beste.

Ga bloggen met auteurs die al een bepaalde naam en faam hebben.

Als je merk een slechte reputatie heeft, dan kan E-A-T je website resultaten beïnvloeden.

 

 

Bonus trend: Nieuwe mogelijkheiden: GFJ, AMP en PWA

 

Uiteraard zijn er in bepaalde sectoren zaken die we niet mogen uit het oog mogen verliezen zoals :

 

Google For Jobs (voor vacature websites)

AMP - Accelerated Mobile Pages (voor content publishers)

PWA - Progressive Web Apps

 

 

Nog meer bijleren over SEO trends, technieken en tips? Bekijk dan zeker eens onze SEO opleiding!


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :