Papier present designt en drukt verpakkingen in de huisstijl van en voor retailers, merken en webshops. Met haar 50 jaar ervaring botst Papier Present op tegen heel wat andere bedrijven binnen dezelfde sector. Het bedrijf stapte met haar nieuwe Shopify-website naar WISEO om een goede en uitgebreide SEO-basis uit te bouwen voor de lancering. Esign sleutelde als developer samen met WISEO aan de website om dit tot een succes te brengen.

 

Zoals bij elke SEO-case werd eerst stilgestaan bij het zoekwoordenonderzoek om te zien wat voor zoekwoorden het interessantst waren voor Papier Present. Het zoekwoordenonderzoek was zelfs zo bepalend dat de structuur ervan nu te zien als het primaire menu van de website.

 

Papier Present primair menu

 

On-page SEO

Naast de zoekwoorden uit het vernoemde zoekwoordenonderzoek werd vooral gedacht aan de structuur en vragen die bezoekers van Papier Present zouden hebben. De breadcrumbs en ankerteksten werden onder andere getweakt om een betere structuur te stoppen in de nieuwe website. Als resultaat zijn de breadcrumbs nu logischer opgebouwd en hebben de ankerteksten nu relevante titels voor links en pagina's waar ze naar verwijzen. Interne links zijn nu duidelijker voor de bezoeker.

 

 

Informatiearchitectuur voor een duidelijk overzicht

De uitgedachte structuur die de website nu heeft is grotendeels dankzij de opmaak van een informatiearchitectuur. Deze verzameling van termen maakt het makkelijker om zoekwoorden met elkaar te verbinden. Met dit overzicht is het eenvoudiger om te beslissen wat voor pagina's opgesteld moeten worden voor welke intentie, opdelingen en subpagina's worden hier ook sneller duidelijk.

 

 

 

Het concept aan de hand van Wireframes

Nadat de informatiearchitectuur een beter beeld geeft over de samenhang van de zoekwoorden, werden wireframes opgesteld om vorm te geven aan de verschillende webpaginavormen. Omdat er zo uitgebreid werd nagedacht over waar alles kwam te staan, ontstond het idee om secties met veelgestelde vragen op te nemen in de productpagina's. Op deze manier focust een productpagina zich sterker op bepaalde zoekwoorden door relevante antwoorden te geven.

 

Hieronder vind je een vergelijking tussen een wireframe en de huidige website. De structuur werd succesvol overgenomen en de essentiële elementen zijn nu aanwezig, daartoe behoren bijvoorbeeld de correcte header tags.

 

Concept wireframe

 

Wireframe Papier Present

 

Huidige website

 

Website structuur

 

 

 

Copywriting

Deze samenwerking was niet alleen onze eerste kennismaking met een nieuwe fijne partner, maar ook de tweede samenwerking met contentstudio Billycom. WISEO werkte eerder al samen voor de case van Sofie Dumont. Om de SEO-copywriting op weg te helpen ontwierp WISEO een handleiding die aangaf welke zoekwoorden niet mogen ontbreken in de content. Ook interne links en richtlijnen werden aangekaart om Billycom efficiënt hun vak te laten uitoefenen.

 

"WISEO bespaarde ons heel wat werk door belangrijke elementen reeds op voorhand aan te duiden."

 

 

 

Het SEA-verhaal

Sinds enkele weken ondersteunt WISEO nu ook Papier Present met SEA. De strategie werd bekeken vanuit compleet nieuw standpunt waarbij het doel is om conversies te optimaliseren. Ook hier werd de structuur van het zoekwoordenonderzoek (en het primaire menu) overgenomen om een strak overzicht te creëren.

 

Om zeker te zijn dat conversies weldegelijk geoptimaliseerd worden, gebruiken we uitsluitingswoorden om niet-relevante weergaves (en kliks) te vermijden. Ook wordt de intelligentie van Google Ads zelf gebruikt om te bepalen welke koppen en/of beschrijvingen optimale resultaten leveren, advertenties met deze optie actief worden 'responsive search ads' genoemd. Experimenteren met de CPC, oftewel Cost per Click, is een andere methode waarmee WISEO verbeteringen tracht te spotten.

 

Rapporteren

We koppelen graag terug over onze resultaten naar de partner waarvoor de optimalisaties werden uitgevoerd. Met oog op de Google Analytics van Papier Present, leverde WISEO een KPI-dashboard af die in een oogopslag enkele meetbare doelstellingen in kaart bracht. Een voorbeeld hiervan is de toevoeging van conversies.

 

Om de prestaties van SEA-campagnes voor Papier Present te rapporteren, worden meer conversies gemeten dan voorheen. Zo wordt nu bijgehouden hoeveel bezoekers een prijsofferte aanvragen voor bedrukte producten en hoeveel wordt aangekocht bij onbedrukte producten. Zaken als contact nemen met Papier Present behoren ook tot de conversies.

 

Onderstaande grafiek toont hoe WISEO bij de lancering van de nieuwe website, eind maart 2021, impressies deed stijgen door middel van Shopify SEO.

 

Papier Present SEO-grafiek

 

 

 

 

 

 

 

Je kent Frederik Vermeire misschien van :


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.