1. De uitdaging

Voor twee websites van UGent namelijk de studiegids en de studiekiezer wou UGent weten hou de bezoekers zich navigeren doorheen de websites. WiSEO had de opdracht om via Google Analytics het gedrag van de websitebezoekers in kaart te brengen. Welke pagina’s scoren goed bij de studenten en welke leveren niet het gewenste verkeer op? Met enkele specifieke vragen kwam UGent aan de WiSEO deur kloppen. 

 

2. De oplossing

Google Analytics, Google Search Console en  de heatmaps van Hotjar werden gebruikt om de  de websites van UGent te analyseren. Zo kwamen we te weten dat de zoekfunctie van de studiekiezer van UGent nauwelijks gebruikt werd.

 

Door de analyse kwamen we te weten dat de 'mindere' cijfers van de pagina over het nieuwe academiejaar te wijten waren aan de online lancering die pas in april plaats vond. Voor de periode van januari tot en met maart werd dus geen verkeer gemeten. Daarnaast zagen we in Google Analytics dat de pagina over het vorige academiejaar nog steeds druk bezocht wordt door de bezoekers.

 

Pageviews-UGent

 



"Kiezen bezoekers eerder op faculteit of op studiegebied?" 

~ UGent ~


Op deze vraag van UGent kon WiSEO door middel van een heatmap meteen duidelijkheid verschaffen. Er werd veel meer geklikt op de studiegids per faculiteit dan op de studiegids per studiegebied. Zoals je op de heatmap hieronder kan zien, werd er veel meer geklikt op faculiteit. 

 

UGent heatmap

 

Ook de rechterkolom van de website werd door middel van een heatmap geanalyseerd. We kwamen te weten dat de interactie op de rechterkolom amper gebruikt werd. Slechts op twee links werd geregeld geklikt. De overige pagina's werden bijna nooit bezocht. 

 

Rechterkolom heatmap UGent



×

Ook op zoek naar een Analytics analyse?

Contacteer vrijblijvend het WiSEO team en wij zorgen voor de resultaten.

Contacteer ons

Al 384 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.