Friends of Search 2024 Amsterdam : 5 key take-aways & verslag

Categorie
Leestijd
6 min

Verslag FOS24 Amsterdam

Friends of Search in Amsterdam staat naast BrightonSEO als één van de must go events voor SEO specialisten in Europa. De editie van dit jaar beloofde weer een line-up van topsprekers te hebben.  De vorige edities werden ook bijgewoond door één van de SEO specialisten van het SEO agency WiSEO. Herbeleef de edities van 201620192020, 2022. Let's go voor Friends of Search 2024!

 

TL;DR : Breng me meteen naar de 5 key take-aways

 

De enige echte "Friend of Search"

Uiteraard zijn de organisatoren de personen van de dag en verdienen zij lof voor de organisatie. Zonder hun engagement was er geen Friends of Search.  Als we er één spreker mogen uit pikken die uit het oog springt is dit zeker Kevin Indig. Hij gaf zeer straffe inzichten van  Amerikaanse websites waarop hij aan werkte. Tijdens het panelgesprek op het einde van de dag hing iedereen aan zijn lippen om zijn mening te horen. Hij durft ook te bruskeren door op de vraag "Werkt black-hat SEO nog?" een volmondige "Ja" te antwoorden. Bibi the linkbuilder kwam close als vriend, haar performance over linkbuilding was zeer creatief opgevat - ze stond met een zwaard op het podium - maar miste helaas wat diepgang.  

 

 

De SEO term van de dag

Vele termen passeerden de reveu. Eéntje die me opviel en bijbleef was CHERPS, de Chat Engine Result Pages als we Chat-GPT, Copilot of Perplexity. Bij linkbuilding is creativiteit belangrijk, de term "Showertoughts" was wel eentje die bleef hangen.  SEOzmepic is de term van de dag en is ook één van de key take-aways hieronder.

 

 

Tool van de dag 

TopicTree maakt het gemakkelijk om niet alleen zoekwoordverkeer, maar ook potentieel op Youtube en TikTok in kaart te brengen.

 

 

Bedrijf van de dag - Coolblue

Op Friends of Search passeerden heel wat leuke bedrijven die het echt goed doen op SEO vlak. In een tijd van een snel veranderde Javascript framework werelf heet IKEA een eenvoudig systeem als een ESI (Enhanced Server Include) opgezet, waar html van de server wordt afgehaald rond meta data, teasertekst, footer teksten. Toch kiezen we voor Coolblue en Linda haar straffe talk over de groei van Coolblue. De talk ging breder dan SEO en bracht E-E-A-T in de praktijk. 360 webshops migreren naar 2 domeinnnamen (Coolblue.be en Coolblue.nl) is nog altijd één de strafste prestaties in SEO (Benelux) wereld van de laatste 10 jaar.
 

 

5 key take-aways van Friends of Search 2024

 

1. SEO is niet dood, maar verandert voortdurend. SEO wordt opnieuw uitgevonden

Door SGE houdt SEO morgen niet op te bestaan. Vele SEO specialisten geloven dat hun rol wel zal veranderen in de komende jaren, door user signals en user engagement die belangrijker worden.

Aleyda Solis gaf in de openingskeynote "The impact of AI in SEO" haar visie op AI (bekijk hier de presentatie). De impact kan grofweg opgedeeld worden in "The Good", "The Bad" and "The Ugly". Niemand kan met zekerheid zeggen welke richting SEO zal uitgaan, maar met een  concrete use case weten we nu wel dat 80% van de SEO content het "goed" zal doen in de nieuwe SEO & AI magie.  Aleyda gaf, zoals gewoonlijk in haar energieke Spaanse stijl, op haar slides drie manieren waarop je je kunt voorbereiden op deze ontwikkelingen.

 

 

2. Met development speel je geen SEO lingo

Developers en engineers zijn niet anti-SEO, dat weet ik zeker. Uit vele presentaties kon je dit ietswat afleiden, maar door mijn jarenlange ervaring is dit absoluut niet zo. Belangrijk is wel de impact, de effort en ROI op een technische manier over te brengen om voldoende storypoints veil te hebben voor SEO.

Een audit met tientallen structured data elementen via e-mail naar een developer sturen, gaat sowieso de mist in. Geef appreciatie voor het werk van een developer, want als SEO specialist heb je hem/haar/hun broodnodig. Brief correct, simpel met genoeg data. Ik zeg altijd, als mijn schoonmoeder het JIRA ticket begrijpt dat is het voor iedereen duidelijk. 

 

 

3. Low-quality content opschonen, meer organic traffic

Content pruning is een methodiek die we al jaren inzetten, de grote treurwilg waarbij teveel oude, weinig groeinde takken ervoor zorgen onze treurwilg dood zal gaan. Kevin Indig legde op een zeer duidelijke maniet uit hoe je makkelijk organic traffic kan generen door lage kwaliteit, thin content, ..  te gaan mergen, verwijderen of ...

 

4. User signals en engagement

In de talk van Kevin Indig zagen we dat langere stukken content geen garantie op succes zijn. Een overzicht in een tabel gieten in plaats van een tekst, kan leiden tot meer betrokkenheid van de gebruikers.

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Stakeholders

 

SEO is geen one man/woman show. We hebben meerdere partijen en uiteraard meerdere stakeholders (someone has to pay the SEO efforts). De case van IKEA gaf zeer goede inzichten, omdat het een gigantisch bedrijf is en de concurrentie van Amazon, zo niet, moordend is. De global digital optimisation manager van IKEA was ook eerlijk in zijn talk. Op een bepaald moment (voor de bouw van het ESI) werden er twee websites niet  geïndexeerd, namelijk Duitsland en Italië. Er werd gewerkt met 2 releases per jaar. Dit creëerde een onhoudbare situatie die resulteerde in de ontwikkeling van een nieuw SSR-systeem vanaf nul.

 

 

 

 

 

Einde. CU next year! Nog meer inzichten, kijk even op SEO Brein, de NL SEO community van het moment.

 

 

 

 

 

 

 


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :