Scoren met e-commerce SEO

Blogger
Categorie
Leestijd
9 MIN

De laatste jaren is e-commerce populairder geworden in België. Onderzoek van BeCommerce uit 2019 gaf aan dat de Belgische shoppers samen 11,46 miljard euro uitgaven online: een groei van 8% ten opzichte van 2018. Bovendien shoppen we ook frequenter online. Gemiddeld koopt een Belg jaarlijks 13,4 keer online. Daarnaast groeit het bedrag dat we aan e-commerce spenderen ook significant: € 1363/jaar.

 

“Sinds vorig jaar gebeuren een op de vijf spenderingen van de Belgen online” - BeCommerce

De populairste categorie waar we ons geld aan besteden is met 87% ‘vliegtuigreizen en accommodatie’. Daarna volgen ‘tickets voor attracties en evenementen’ met 79% en ‘pakketreizen’ met 65%. "Wat wel opvalt is dat deze 3 categorieën heel stabiel blijven in vergelijking met de andere categorieën", aldus Sofie Geeroms van Becommerce. 

 

Populairste categorieën becommerce

 

Het valt trouwens op dat de stijging in Belgische e-commerce wordt aangedreven door Vlaanderen. Een stijging van 11% in Vlaanderen, terwijl Wallonië een verlies moet optekenen van -2%.

 

Inhoudsopgave

E-commerce boomt

E-commerce SEO

Zoekwoordenonderzoek

Categorienamen & synoniemen

Pick your battles

On-page SEO

Meta title

Meta description

Heading tags

URL structuur

Productomschrijving

Structured data

Footer links

Voorraadbeheer

Technische SEO

Internal linking

Product onder 1 URL

Facetnavigatie

Paginatie

Paginasnelheid

Sitemap

Breadcrumbs

Linkbuilding

Contentmarketing

Seasonality

Conclusie

Bronnen

 

1) E-commerce boomt

Door de huidige quarantainemaatregelen tegen COVID-19 blijven we allemaal massaal thuis, zoals dat het zou moeten zijn. Dat betekent echter ook dat we online veel actiever zijn dan voorheen. De e-commerce pikt hier een graantje van mee waardoor de afgelopen dagen enorm veel webshops een enorme boost zagen in hun verkeer. Dat bewijst ook onderstaande grafiek van een e-commerce klant:

 

grafiek ecommerce boomt coronavirus

 

Jammer genoeg dringt het bij veel consumenten en ondernemers nogmaals door dat we in België een schaarste hebben van kwalitatieve webshops. Hierdoor zullen we ook in deze periode opnieuw veel Belgische consumenten zien kopen bij de internetgiganten als Bol.com, Zalando en Amazon. Want zelfs al zijn er Belgische ketens met een straffe webwinkel, fysieke winkelbezoeken maakt nog een te groot deel uit van hun omzet. Torfs, de grootste schoenenwinkel van het land haalt 83% van hun omzet uit hun fysieke winkels. “Online zien we de omzet wel verdubbelen, maar dat compenseert bijlange niet het volledige omzetverlies uit de winkels”, zegt Wouter Torfs.

 

Maar hoe kunnen we dan wel de Belgische consumenten online laten kopen bij ons? Simpel: door boven marketplaces als Bol.com te verschijnen. En nee dat is geen mission impossible! Jente Kasprowski van Inventis bewees dat het wel degelijk kan. Hij slaagde erin om de Belgische webwinkel Blabloom boven Bol.com te laten verschijnen in de SERP door te focussen op een niche en met straffe content marketing. Je leest er alles over in deze blog over SEO Benelux

 

2) E-commerce SEO

Focussen op een specifieke niche in combinatie met sterke content marketing is zeker een goede start, maar zeker niet voldoende om je SEO-waarde een stevige boost te geven. Welke factoren dan nog cruciaal zijn om je webshop goed te doen scoren in Google, lees je hieronder.

 

2.1) Zoekwoordenonderzoek

Als eerste stap voor een SEO-optimalisatie dien je een zoekwoordenonderzoek. Hier kruipt vaak heel wat tijd in, want zoekwoorden staan nooit mooi verzameld op een plaats. Bovendien zijn zoekwoorden cruciaal om te beginnen met contentmarketing, daar gaan we later dieper op in. Een zoekwoordenonderzoek doe je het best volgens het SEE-THINK-DO-CARE model. Dit marketingmodel werd in 2015 geïntroduceerd.

 

 

Dankzij dit model is het mogelijk om op een gestructureerde manier de customer journey van een websitebezoeker in kaart te brengen. 

 

2.1.1) Categorienamen en synoniemen

De eenvoudigste manier om te starten met een zoekwoordenonderzoek voor je webshop is om eerst te kijken naar de woorden die nu al op je website staan. Filter deze zoekwoorden vervolgens per categorie in een excel-template.  Wanneer je deze zoekwoorden hebt gevonden is het tijd om een stap verder te gaan. Via tools als KWfinder, Ubersuggest, AnswerThePublic… of gewoon Google Keyword Finder kan je synoniemen vinden die misschien wel een hoger zoekvolume hebben dan de woorden die je oorspronkelijk in gedachten hebt. Bovendien is het slim om ook eens te vragen aan je salesteam, klanten, receptie… hoe zij op je website terecht kwamen en op welke woorden ze zouden zoeken. De kans is groot dat er woorden aan het licht komen waar je anders nooit op dacht. Hieronder is een voorbeeld te zien van een zoekwoordenonderzoek voor WiSEO.

 

KWR WiSEO

 

2.1.2) Pick your battles

Je kunt het niet meer halen tegen het aanbod van Amazon (100 miljoenen producten) of Bol.com (20 miljoen producten). Richt je daarom op een niche waarin jij de expert bent, een niveau dat zelfs de grootste marketplaces niet kunnen halen. Dit doe je door goede informatie te geven.

 

2.2) On-page SEO voor webshops

Hiermee wordt verwezen naar de inhoud van een website, dit blijft heel belangrijk want het is wat je gebruikers zullen zien en hopelijk ook lezen. Websites met puur afbeeldingen worden niet gelezen door Googlebot en bieden weinig waarde. 

 

2.2.1) Meta title

Zet "koop / bestel online" in je meta title en description. Zo lok je meteen de bezoekers met de juiste intentie naar je product. Vermeld daarnaast ook de USP's die voor dat product van toepassing zijn. Gebruik hier niet enkel specifieke productnamen zoals "Santa Preimum Black Edition", want dan kan Google niet afleiden dat het om een trampoline gaat. 

 

2.2.2) Meta description

Meta descriptions voor marketplaces vragen veel tijd, zeker als je een catalogus hebt van honderden of duizenden producten. Toch is het niet zo moeilijk om een goede meta description te schrijven. Vermeld altijd de belangrijkste features van het product die je verkoopt. Dus net zoals de productomschrijving zorg je hier dat je snel de prijs kan weten, de voorraadstatus, het kleur, productnummer... Structured data kan hier zeker mee helpen! Emoji's helpen ook altijd om op te vallen in de SERP, maar overdrijf er zeker niet mee.

 

Meta description voorbeeld e-commerce seo

 

2.2.3) Heading tags

Maak bij het opstellen van je product ook telkens gebruik van de juiste lay-out. Veel CMS-systemen als Wordpress brengen dit zelf in orde door aparte invoervelden voor titel en productomschrijving te tonen, maar toch kijk je dit best nog even na. Het ideale scenario is één H1 (wat door Google mag gevonden worden) en erna subtitels die je aangeeft als H2, H3, H4... Een handige extensie om dit te controleren is de gratis Chrome extensie SEO Minion. Zoals hierboven aangegeven vermeld je ook je USP's in de H1 zoals bijvoorbeeld 'trampoline'.

 

trampoline ecommerce seo

 

2.2.4) URL structuur

Een SEO-vriendelijke URL is essentieel om eenvoudig door Google en je consumenten gevonden te worden. Bekijk het als het enige om je te onderscheiden van andere pagina’s op het web en als een van de belangrijkste ranking factoren. Je ontdekt er alles voor op onze eerder geschreven blog, maar we geven je hieronder alvast wat tips

  • Maximum 65 karakters

  • Altijd leesbare URL’s (geen url?q=categorie of url?q=h#div1)

  • Zo kort mogelijk

  • In kleine letters

  • Zo relevant mogelijk tov de content op je pagina

  • Spaties worden weergegeven door “-” tekens

seo url voorbeeld conrad
Voorbeeld van een foutieve URL-structuur
seo url 2
Voorbeeld van een correcte URL-structuur

 

2.2.5) Productomschrijving

Het begin van een professionele en gebruiksvriendelijke productcatalogus is door alle producten van een correcte omschrijving te voorzien. In de praktijk komt het vaak voor dat webshops de standaard productinformatie van hun leverancier kopiëren. Maar dat doet het merendeel van je concurrenten ook, waardoor je weinig kans maakt om ergens te gaan uitblinken. Investeer daarom tijd in het schrijven van goede producttitels. Zorg daarom dat je alle essentiële informatie overneemt. Denk maar aan grootte, categorie, afmetingen… Een complete checklist van een goede productomschrijving is te vinden op onze blog over Amazon SEO. Een beschrijving is trouwens niet enkel on-page. Ook off-page kunnen marketeers hier werk insteken om zo extra visibiliteit te kweken. Zorg bijvoorbeeld dat de alt tags van je productafbeeldingen ook ingevuld zijn.

 

productomschrijving webshop seo

 

2.2.6) Structured data

Structured data bestaat in alle vormen en maten. Door extra structuur te gaan toevoegen kan Google veel gedetailleerder zien wat er op een pagina staat en wat er mee bedoelt wordt. Voor producten kan bijvoorbeeld de prijs, voorraadstatus, merk… worden weergegeven. Dat maakt het voor de consument veel aantrekkelijker om op je query te klikken.

 

Meer info: https://developers.google.com/search/docs/data-types/product

 

voorbeeld structured data

 

2.2.7) Footer Links

Hierboven werd al vermeld naar het belang van een structuur. Dat doe je via een SEO-vriendelijke URL, breadcrumbs… Maar ook footer links horen tot dit lijstje! Ze zijn een echte life hack om een duidelijke navigatiestructuur te geven aan zoekmachines. Want eerlijk? Visueel is het niet zo aantrekkelijk, maar het zorgt wel voor wel om linkwaarde te geven aan de belangrijkste URL’s. Overdrijf daarom niet met het aantal links die je gebruikt en zorg dat er een verband is met de landingspagina. Een mooi voorbeeld is dat hieronder van Belgische webshop Krëfel:

 

 

2.2.8) Voorraadbeheer

Logistiekers weten dat voorraadbeheer belangrijk is om klantentevredenheid hoog te houden, maar ook in de SEO-wereld moet je je voorraad bijhouden. Het gebeurt namelijk al te vaak dat webshops een product laten indexeren dat eigenlijk al enkele maanden of zelfs jaren uit voorraad is. Sommigen lossen dat dan op met een notificatie wanneer een product terug in voorraad komt, terwijl dat vaak niet zo is. Als KMO met een kleinere productcatalogus dan een internetgigant kan je hier gebruik van maken. Zorg dat bezoekers die een uitverkocht product willen kopen, weten wanneer het opnieuw in voorraad komt (als dat zo is). Producten die niet opnieuw worden aangevuld dien je uit de sitemap te halen. Zorg daar dan wel voor een 301 redirect naar een relevante pagina. Uitverkochte producten die wel nog terugkomen, kan je laten staan in de sitemap. Alle details over voorraadbeheer bij e-commerce lees je bij de getuigenis van Chantal Schinkels tijdens SEO Benelux 2020.

 

 

2.3) Technische SEO

Alhoewel on-page SEO belangrijk is voor de gebruiksvriendelijkheid van een website, dient ook het technische aspect van SEO geoptimaliseerd te worden. Hieronder vertel ik daar graag meer over.

 

2.3.1) Internal linking

Links zijn enorm belangrijk om een pagina een hogere autoriteit te bezorgen, en er vervolgens ook een hoge domein autoriteit mee te geven (iets wat je kan checken met de MOZ toolbar). Interne linking is dan ook enorm belangrijk om zichtbaarheid in andere pagina’s te verhogen. Het valt trouwens ook op dat veel websites ankerteksten gebruiken die voor een zoekmachine niets betekent. Onderstaand voorbeeld geeft weer hoe het wel en niet moet.

 

 

De bekendste gebruiker van interne linking op het internet kennen we allemaal: Wikipedia. Met een domain authority van 98 is het dan ook normaal dat ze praktisch altijd bovenaan staan: ofwel als knowledge graph, als featured snippet, of gewoon als organisch zoekresultaat. Het effect van interne linking heeft hier ongetwijfeld mee te maken.

 

 

2.3.2) Product onder een URL

Zorg ervoor dat producten altijd één unieke URL hebben, op die manier vermijd je duplicate content van dezelfde URL’s, met als gevolg dat je crawlbudget wordt aangetast en ook je linkwaarde vermindert. Mocht dat niet lukken wegens technische redenen plaats je best een canonical die verwijst naar de URL waarin enkel de productnaam staat.

Voorbeeld: canonical https://www.24pharma.be/geneesmiddelen/pijn-koorts/volwassenen/paracetamol-teva-1g-10-tabletten.html naar https://www.24pharma.be/paracetamol-teva-1g-10-tabletten.html

 

2.3.3) Facetnavigatie

Het deel, meestal links van de producten, noemt men in SEO-termen ‘Facetnavigatie’. Dit kon worden gedefinieerd als een manier waarop de gebruikers resultaten van een webpagina kunnen sorteren of filteren aan de hand van het product of de pagina. 

 

voorbeeld facetnavigatie

 

Omdat elke combinatie nieuwe URL’s maakt, slorpt het je crawl budget binnen de kortste keren helemaal op. Het gevolg: belangrijke links die niet worden geïndexeerd. Bovendien genereert het duplicate content, iets waar Google de laatste tijd sterk tegenop treedt. Maar voor elk probleem is een oplossing en zo ook voor facetnavigatie. Dit kan (technisch) worden opgelost via AJAX, een onderdeel van JavaScript. Hiermee gebeurt het filterproces op de achtergrond. Dit is heel gebruiksvriendelijk en zorgt dat er geen duplicate content is, maar het kost tijd en geld. 

 

Een andere betrouwbare oplossing is om URL’s te blokkeren met behulp van de robots.txt. Ook de rel=”canonical” helpt om duplicate content te vermijden, maar je lost er het probleem van nutteloze links niet mee op. Alle informatie en hoe je dit het beste kan toepassen, is te vinden op onze blog over facetnavigatie.

 

Zorg bij een facetnavigatie dat vaste links aanwezig zijn naar alle subcategorieën.

 

 

2.3.4) Paginatie

Het verdelen van content over meerdere pagina’s wordt in de marketingwereld aangeduid met ‘pagination’. Praktische elke webshop zal hier mee te maken te hebben. Het gevolg is dat er duplicate content wordt gegenereerd en een pagina (linkwaarde) wordt minder waardevol omdat niet alles op een pagina staat. Dit oplossen vergt heel wat tijd, maar het effect is zeker de moeite waard.

 

voorbeeld pagination bol.com

 

Meta tag robots

 

Plaats nooit een noindex op gepagineerde pagina's. Die vermindert de waarde die Gloogle hecht aan de links naar producten op die pagina. Na een tijd zal Google die paginatie niet meer verder crawlen.

 

tweet John Mu meta tag robot

 

Canonical tag

 

Sinds 2009 is het mogelijk om een sectie te voorzien van een canonical tag. Hiermee verwijs je naar de originele versie van de URL. Dit vertelt Google dat je ergens anders inspiratie zocht, waardoor je niet wordt afgestraft op duplicate content. In de praktijk betekent dat dat je een noindex zet van pagina 2,3,4,5... naar pagina 1.

 

Rel="prev" / Rel = "next"

 

Door de meta tags <link rel=”prev” href=”url” /> of <link rel=”next” href=”url” /> te gebruiken, wordt de linkwaarde van een individuele pagina toegewezen aan een hele set content. Nadien worden enkel nog de meest relevante pagina’s geïndexeerd. 

 

Eind maart rolde Google een nieuwe update uit waarbij de rel=next/prev pagina niet meer wordt geadviseerd. Oorzaak hiervoor is de introductie van meta robots en canonicals, wat de rel overbodig maakt. Bovendien gaf Google aan dat het URL's verkiest die slechts één pagina tellen, omdat het de gebruiker minder keuzestress bezorgd. Voor Google voelt dit trouwens aan alsof ze zijn gefaald, want de gebruiker moet zelf nog verder zoeken. Opties als Google Shopping of gewoon personalisatie zijn interessanter in hun ogen. Zorg er dus voor dat je facetnavigatie wordt gebruikt om toegevoegde waarde te bieden en niet wanneer je toch maar een kleine productcatalogus hebt. Opgelet: Bing en Yahoo maken hier wel nog een gebruik van, kijk dus even na welk aandeel zoekmachines het grootste is wanneer je deze keuzes overweegt.

 

2.3.5) Paginasnelheid

Anno 2020 zijn er nog steeds heel veel websites die geen rekening houden met laadtijden. Dat werd sinds de ‘Mobilegeddon’-update in 2015 nochtans een belangrijke factor voor gebruiksvriendelijkheid. Wanneer pagina’s langer dan 3 seconden laden, is de kans groot dat de gebruiker terug naar de SERP terugkeert en een concurrentiële pagina zal bezoeken. Bovendien zullen trage pagina’s ook lager ranken. Google ontwikkelde hiervoor een handige tool waarbij je snel kan zien hoe de laadtijden zijn op mobiele apparaten.

 

2.3.6) Sitemap

Elke website heeft een sitemap (xml) nodig om zijn pagina's correct te indexeren. Maar bij een e-commerce website is dat nog een stuk complexer. Daar werk je beter met een geautomatiseerde sitemap die alle vaste pagina's, categorieën, merken en producten dynamisch kan opnemen. Wanneer een product wordt verwijderd (omdat het uitverkocht is), moeten die URL's ook automatisch uit de sitemap.xml worden verwijderd. Heb je een webshop die meerdere talen ondersteunt? Zorg dan dat de href lang hier ook wordt opgenomen. Dat maakt het veel schaalbaarder dan hreflangs op pagina niveau.

 

2.3.7) Breadcrumbs

Wanneer je een webshop hebt die verschillende subcategorieën hebt dan is het, naast het duidelijk aangeven van url-structuur, ook belangrijk om aan te geven aan de gebruiker waar hij of zij precies is in de website. Dit worden broodkruimels of breadcrumbs genoemd, omdat je een spoor achterlaat voor de website. Zalando doet dat op deze manier:

 

breadcrumbs

 

2.4) Linkbuilding

Links zijn enorm belangrijk om een pagina een hogere autoriteit te bezorgen, en er vervolgens ook een hoge domein autoriteit mee te geven (iets wat je kan checken met de MOZ toolbar). Interne linking is dan ook enorm belangrijk om zichtbaarheid in andere pagina’s te verhogen. Het valt trouwens ook op dat veel websites ankerteksten gebruiken die voor een zoekmachine niets betekent. Onderstaand voorbeeld geeft weer hoe het wel en niet moet.

 

 

De bekendste gebruiker van interne linking op het internet kennen we allemaal: Wikipedia. Met een domain authority van 98 is het dan ook normaal dat ze praktisch altijd bovenaan staan: ofwel als knowledge graph, als featured snippet, of gewoon als organisch zoekresultaat. Het effect van interne linking heeft hier ongetwijfeld mee te maken.

 

 

2.5) Contentmarketing

Net zoals dat contentmarketing bij klassieke websites zo belangrijk is om relevant te blijven voor Google en gebruikers, geldt voor webshops hetzelfde verhaal. Een van de bekendste manieren is bloggen. Door zelf of met de hulp van een product marketeer blogs te schrijven over producten (reviews) zorg je dat gebruikers langer op je website blijven. 

 

Voorbeeld contentmarketing ecommerce

2.5.1) Seasonality

Als onderdeel van contentmarketing dien je ook een seizoensplan op te stellen. Door te kijken naar top topicals, belangrijke periodes voor je sector, start van het schooljaar... Kan je een plan opstellen van interessante gebeurtenissen. Dit is een grote hulp wanneer je op zoek bent naar contentinspiratie.

 

Voorbeeld seasonality plan

 

3) Conclusie

Het valt op snel op dat een webshop online zetten en up-to-date houden niet voldoende is om ook in zoekmachines te scoren. Naast bovenvermelde zaken, komen ook nog zaken als metadata en meertaligheid die je dient in te voeren bij href lang. En uiteraard dien je alles ook bij te houden via gratis tools als Google Analytics, Search Console en Tag Manager. Hou je rekening met deze zaken? Dan kan je met een mooi geoptimaliseerde websites zelfs bol.com of Amazon jaloers maken wink

 

4) Bronnen

https://www.becommerce.be/market-monitor-2020-nl

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200320_04897519

https://www.chapter42.com/wat-te-doen-met-je-listerpaginas-zonder-relprev-next/

https://www.searchenginejournal.com/technical-seo/pagination/

 

 

×

Hulp nodig bij e-commerce SEO?

WiSEO begeleid je van A tot Z naar een webshop die volledig SEO proof is

Contacteer ons

Je kent Frederik Vermeire misschien van :


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.