Lokale SEO : Google My Business optimaliseren

Categorie
Leestijd
6 min

Google My Business, wat is het?

 

Google My Business (Google Mijn Bedrijf in het Nederlands), oftewel GMB afgekort, ligt in het verlengde van SEO. In essentie biedt Google bedrijven (ook start-ups) de kans om zich zelf in de spotlight te zetten wanneer een potentiële klant zoekt naar de naam van je bedrijf of een product/dienst dat jij aanbiedt.

Net als de rest van SEO, betaal je hier niet voor keiharde advertenties; hoewel GMB in enig opzicht reclame is voor je bedrijf. Het is dus gratis, natuurlijk eist Google wel dat je consistent blijft bij het verschaffen van informatie. Zo geef je best dezelfde gegevens (bv. contactgegevens) als op de website en externe websites die naar jou linken. Wanneer je toont aan Google dat je informatie overal overeenstemt is dit een plus voor Google, hieronder nog meer voordelen van Google My Business.

 

 

 

Waarom Google My Business en de voordelen ervan.

 

Het grootste voordeel ervan is de extra zichtbaarheid voor je bedrijf in de zoekmachine. Met Google My Business of Google My Store zorg je voor een uniek touchpoint waarbij jouw bedrijf de weg van de gebruiker kruist, zo belandt je in de zoekresultaten die gebruikers te zien krijgen. Via Google My Business kun je heel wat informatie over je bedrijf verschaffen in een compact en visueel formaat. Denk aan foto's, veelgestelde vragen, een introductie over je bedrijf en contactgegevens. Naast de extra kans om de gebruikers aan te spreken met een hoop informatie over je bedrijf, is het mogelijk om feedback van klanten te verkrijgen. Goeie feedback en interactie met deze reviews zorgt voor een goede indruk naar Google toe, een light versie van online klantenservice dus.

 

Deze dienst is ook een perfect antwoord op de stijgende trend van online vergelijken. Heel wat Belgische consumenten doen eerst online inspiratie (80%) op en vergelijken vooraleer ze zowel online als offline een aankoop verrichten. Een extra plaatsje in de zoekresultaten is dus altijd handig, zeker wanneer dit gemiddeld 1.000 zoekresultaten opbrengt per maand in de helft van de gevallen. Als kers op de taart speel je met Google My Business in op local SEO, oftewel lokale SEO, en verschijnt je bedrijf in Google Maps wanneer je een fysieke locatie toekent. Het voordeel van lokale SEO besproken we al eerder in onze 10 tips om je website te optimaliseren.

 

Zorg ervoor dat je bedrijf graag gezien wordt door de zoekmachine en haar gebruikers met Google My Business. Net als bij 'add me to search' bied je vrijwillig extra informatie aan waarvan zowel het bedrijf als de gebruikers van Google (dus ook Google zelf) van profiteren. In het volgende deel leggen we uit hoe je dit implementeert.

 

 

 

Hoe implementeer ik Google Mijn Bedrijf

 

Belangrijk: allereerst kijk je na met welk Google-account je ingelogd bent en of dit het account is waarmee je het bedrijf wenst op te eisen.

 

 

 

Google my business stappenplan

  1. Vul de naam in van het bedrijf die je wenst op te eisen en klik op 'volgende' na het doornemen van de servicevoorwaarden;
  2. Denk even na over tot welke categorie je bedrijf behoort. Je kan zelf geen categorie opgeven, kies dus de categorie die zo goed mogelijk overeenstemt met jouw activiteiten. Dit is essentieel voor het nut van je keywords;
  3. Indien de hoofdzetel (of een aanspreekpunt) een fysiek adres heeft, vermeldt deze dan wanneer je 'ja' en daarna 'volgende' selecteert. Online bedrijf? Geen nood, tegenwoordig lukt het ook om een online bedrijf GMB toe te kennen;
  4. Nu kan je de regio's (steden, provincies of zelfs landen) opgeven waar je klanten of bezoekers van dienst bent;
  5. Indien je dit nog niet deed, selecteer je het land waar je bedrijf gevestigd is;
  6. Voeg het telefoonnummer toe waarop klanten je kunnen bereiken, zorg dat deze overeenstemt met het telefoonnummer op je website. Na het invullen van een telefoonnummer kies je één van de optie voor je websitegegevens.

 

 

 

Laatste stap

 

Aan de hand van wat je ingevuld hebt bij de vorige stappen, krijg je een aantal verschillende opties om je verzoek te verifiëren.

 

Verifiëren per post (kaart)

  • Wanneer je voor de fysieke kaart kiest, wacht je ongeveer 5 dagen tot een week. Let op dat alle ingevulde info (naam, adres, categorie) correct is, veranderingen belemmeren het verzendingsproces.

Verifiëren per telefoon

  • Na goedkeuring krijg je een SMS toegestuurd op het ingevulde telefoonnummer.

Verifiëren per e-mail

  • Na goedkeuring krijg je een mail toegestuurd op het ingevulde e-mailadres..

Directe verificatie

  • Enkel mogelijk wanneer je bedrijf al geregistreerd is bij Google Search Console.

Bulk verificatie

  • Enkel bij het registreren van meer dan 10 bedrijven. Wanneer je als agentschap die bedrijven beheert, kan je dit niet voor hen doen.

 

 


Gefeliciteerd! Nu vervolledigen

 

Nu je toegang hebt tot je Google My Business dashboard en de instellingen, voeg je informatie toe naar hartenlust. Denk zeker ook na over hoe je het bedrijf in de kijker wil zetten, keywords blijven een belangrijke rol spelen gezien het nog steeds om SEO gaat.

 

 

 

 

 

Reviews

 

Als het gaat om het krijgen van recensies, zijn er twee dingen om in het achterhoofd te houden:

  1.     Vraag klanten om recensies/review achter te laten (negatieve reviews komen vanzelf, positieve reviews vraag je best)
  2.     Maak het voor klanten makkelijk om een review achter te laten.
    Stuur klanten een bericht met een review link, je vindt de link bij de sectie 'ontvang meer reviews' in GMB.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :