SEO & AI, hand in hand?

Leestijd
5 MIN

Zoekmachines zijn een sleutelrol in de customer journey. Maar kan AI (oftewel artificiële intelligentie) ons helpen om te scoren in de SERP? Dat is de vraag die bij vele SEO-marketeers op de lippen brandt.  Zijn de teksten die AI produceert wel goed genoeg om je klanten te bereiken? En is AI een vloek of een zegen? Let’s dive in!

 

Volgens de customer journey

De content die je maakt voor je website is naast afhankelijk van de doelgroep, ook afhankelijk van de fase van de customer journey waarin je klant zich bevindt. Zoekwoorden, hoe klein het verschil dan ook, maken een verschil voor Google. Als je niet met de juiste intentie schrijft, maak je het voor jezelf al moeilijker om gericht te schrijven.

 

 

AI in combinatie met SEO

De kracht van AI om waardevolle content te creëren vindt Google belangrijk. Goede inhoud blijft altijd waardevol, ongeacht hoe het wordt gemaakt. AI is dus vooral een tool waarvan je gebruik kan maken, maar dus niet de essentie. Door je focus meer te leggen op wat je wilt bereiken, hoe duidelijker het wordt voor Google dat je een antwoord wilt bieden op de vragen van de klant.

 

AI is een ruim begrip en het verandert elke minuut. In de wereld van AI-modellen, is het moeilijk om precies te begrijpen hoe bepaalde beslissingen worden genomen. Dit staat bekend als het "black box" probleem. Het is eigen aan AI-systemen dat ze door deze machine learning voorkeuren hebben, die afkomstig zijn van de gegevens waarmee ze zijn getraind. Hoewel AI al vele indrukwekkende dingen kan doen met tekst en beelden, is het nog niet duidelijk of het dezelfde soort creativiteit kan bereiken als mensen.

 

AI-systemen hebben het soms ook moeilijk met het begrijpen van nieuwe situaties die anders zijn dan wat ze hebben geleerd. Het is ook zeker aangeraden om altijd nog eens te controleren wat ze produceren. Er komt dan ook een GDPR-reglement vanuit de Europese Unie, dat heel wat regels omschrijft voor deze nieuwe evolutie. Hierin wil Europa duidelijk maken dat het verzamelen van data nu meer dan ooit beschermd moet worden.

 

Terwijl AI blijft evolueren, blijven er belangrijke vragen en uitdagingen bestaan waar onderzoekers en experts zich op richten.

 

In onderstaande figuur zie je dat AI eigenlijk al eventjes bestaat, maar zoals iedereen wel merkt wordt het steeds sneller en beter. In de meest simplistische betekenis van het woord ‘AI’ spreken we over ‘het oplossen van problemen, met behulp van een machine, om mensachtige vaardigheden te vertonen’. Het bestaat al sinds 1955 (!), maar neemt sinds enkele jaren een snelle stijging. Uiteraard is AI niet altijd wat het geweest is. Het is dan ook meer dan ooit populair, mede dankzij de ‘machine learning’ hype.

 

AI, hypes en winters, een grafiek uit het verslag van de Europese unie, de impact van de Generale data protectie regulatie op artificiële intelligentie (GDPR)

Bron: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2020/641530/EPRS_STU(2020)641530_EN.pdf

 

 

Zal AI ons kunnen helpen om mensgerichte content te schrijven?

Doordat Artificiële Intelligentie doet aan machine learning, leert het telkens op zichzelf. Het herkenbare voorbeeld van ChatGPT van OpenAI die vroeger bijna onbruikbaar was. Het kraamde alleen maar onzin uit. Door de sterke populariteit heeft het systeem het in een mum van tijd snel kunnen verbeteren. Maar niet alles loopt vlekkeloos. Het is nog steeds niet op en top en er worden regelmatig updates uitgevoerd zodat het systeem veiliger en makkelijker wordt in gebruik. Het is belangrijk te weten dat deze tools nog maar in de kinderschoenen staan en dat er nog veel verbetering zit aan te komen.

 

Optimaal is het dus nog niet zeker, maar het wordt steeds menselijker naar de toekomst toe. Zo wordt er al geëxperimenteerd zodat AI in de toekomst sneller menselijke eigenschappen herkent, zoals emoties, tekststijlen en menselijke nuances. Er wordt dus volop aan gewerkt.

 

 

Zijn algoritmes en AI hetzelfde?

Technisch gezien wel, maar eigenlijk vallen algoritmes onder artificiële intelligentie. Algoritmes zijn een reeks instructies om taken op te lossen. Het zijn de bouwstenen van wat je wilt bereiken. Denk hierbij aan prompts (of aanwijzingen) die je ingeeft in ChatGPT om tot een tekst te komen. Gaandeweg stuur je meerdere prompts om de tekst verder te boetseren om tot een tekst te komen dat je kan afleveren en waar klanten iets aan hebben. Hierover hebben we het ook al eens eerder gehad in een van onze blogs.

 

SEO en algortimes, a match made in heaven?

Niet altijd omdat je nog steeds de focus op de werkelijkheid moet behouden. Als je hier onvoldoende mee rekening hebt gehouden of AI heeft de opdracht verkeerd verstaan, door gebrek aan verkeerde prompts of onjuiste gegevens, is je kennis en nauwkeurigheid onvoldoende om tot een goed resultaat te komen.

 

Kan AI dat wel?

AI en daarbij vooral de meest bekende tools, worden voornamelijk ontwikkeld voor de grootschalige productie van teksten, afbeeldingen en het oplossen van vragen. Dit kan echter leiden tot onduidelijkheden. Wat opvalt, is dat AI de neiging heeft om dingen te zeggen die niet waar zijn, als het geen antwoord heeft op de gestelde vraag. Wees dus kritisch over de output van deze bots.

 

Is het gebruik van AI een must?

Het gebruik van AI in combinatie met SEO kan voordelen bieden. Zonder lukt ook, maar het wordt steeds makkelijker en gebruiksvriendelijker om ze wel te gebruiken. AI helpt je grote pakketten te verwerken, van zowel tekst als afbeeldingen tot noem maar op. Het biedt geavanceerde inzichten bij zoekmachineoptimalisatie, zolang je maar de KPI’s en andere doelstellingen van je website of bedrijf in het achterhoofd houdt.

 

 

 

Eindoordeel

De menselijke touch blijft wel steeds belangrijk, relevante zoekwoorden ingeven, het analyseren van concurrentie, het begrijpen van de markt en het optimaliseren van de  inhoud voor betere zichtbaarheid in zoekresultaten. Het integreren van AI in SEO-strategieën kan efficiëntie verbeteren, mits AI afgestemd is op specifieke bedrijfsbehoeften. Het integreren van AI in SEO-strategieën kan het proces efficiënter maken, maar succes hangt af van hoe goed AI wordt afgestemd op de specifieke behoeften van het bedrijf. En niet te vergeten: controleer steeds of het antwoord van de AI tool correct is en voldoet aan alle info die je wilt meegeven.


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :