Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Categorie

Eén van de belangrijkste onderdelen van SEO is een zoekwoordenonderzoek. Bij een zoekwoordenonderzoek gaan we proberen te weten te komen waar mensen via zoekmachines op gaan zoeken.

 

Bij veel bedrijven wordt er vanuit gegaan dat er op een bepaald zoekwoord X veel gezocht wordt terwijl in de werkelijkheid er niemand op het zoekwoord X via zoekmachines gaat zoeken.

 

Ik geef je graag mee hoe je het beste een zoekwoordenonderzoek aanpakt. Een zoekwoordenonderzoek is geen gemakkelijke opdracht omdat je precies moet begrijpen hoe een product, merk en diensten in elkaar zit en op die manier in de huid van je doelgroep moet kruipen hoe zij op zoek gaan naar deze producten, merken of diensten. 

 

Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren voor een B2B bedrijf die mobiele filtering oplossingen met actieve kool voor afvalwater als dienst heeft, is geen sinecure. Ik ben dan ook van mening dat SEO’ers niet vanuit hun ivoren toren een zoekwoorden onderzoek kunnen gaan uitvoeren.

 

 

Onze aanpak is als volgt:

 

1. Kick-off in het bedrijf

Tijdens de kick-off in het bedrijf worden de producten, diensten of merken voorgesteld door het bedrijf. De vele jaren ervaring over die producten, diensten of merken die in de hoofden van de marketeers en sales mensen zit, moeten we proberen te gebruiken in het zoekwoorden onderzoek.

 

Er worden een 50-tal vragen gesteld aan marketing en- sales mensen. Een greep uit die vragen vind je hieronder.

 

Wat zijn de sterktes van dit bepaald product X?

Wat zijn de grootste frustraties en problemen die als oplossing dit bepaald product X zijn?

Welke onderdelen van dit product X zijn belangrijk voor een consument?

Hoe wordt dit bepaald product X ook nog in de volksmond genoemd?

 

  2. Offline data onderzoek

Bedrijven hebben een groot aantal flyers, brochures, productfiches, boeken, … ter beschikking. Voor SEO’ers zijn deze documenten een grote bron aan zoekwoord ideeën en suggesties.

 

3. Online data onderzoek

De huidige website, het intranet platform van medewerkers en de laatste 20 nieuwsbrieven zijn naast offline data als online data een groot hulpmiddel om een zoekwoorden onderzoek te gaan opbouwen.

 

4. Concurrentie

Waarom gebruikt de concurrentie een ander zoekwoord dan onze eigen bedrijfswebsite? Het kan perfect zijn dat de concurrent al een gedegen zoekwoorden onderzoek heeft opgestart, dus dan is het slim om de 3 naast concurrenten te gaan bekijken. Bekijk niet alleen hun eigen website maar ook hun zoekmachine advertenties (als die aanwezig zijn), hun meta titels en meta descriptions.

 

5. Synoniemen en varianten

Tijdens de kick-off gaan we dieper in op de synoniemen en varianten van bepaalde producten of diensten. We proberen jargon en- vaktermen te gaan ontleden om er bepaalde synoniemen voor te gaan vinden die de doelgroep gaat gebruiken in zoekmachines.

Voorbeeld : de officiële benaming is assistentiewoning, maar in de volksmond wordt nog altijd serviceflat gebruikt. De website www.vlaanderen.be gebruikt dan ook beide termen in de meta title.

 

Bron: www.google.com

 

6. Interne zoekfunctie

Een bron aan zoekwoord ideeën is de interne zoekfunctie (als die op de website aanwezig is). Via de interne zoekfunctie zullen we bepaalde termen herkennen die vanuit de gebruiker komen en die we kunnen gebruiken voor ons zoekwoordenonderzoek.

 

7. Huidige zoektermen

Via Google Search Console kunnen we te weten komen op welke zoektermen onze huidige website reeds wordt gevonden. Via een koppeling met Google Analytics kunnen we ook daar de data te weten komen.

 

Bron: Google Search Console

 

In Google Search Console kan je de zoektermen (de woorden die gebruikers hebben ingetikt om op de website terecht te komen.

 

 

Door een koppeling met Google Analytics kunnen we hier de data centraal analyseren.

Bron: Google Search Console

 

Wil je ook je zichtbaarheid in zoekmachines verhogen? 



 


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :