1. De uitdaging

Van Sodexo BRS naar Pluxee: een SEO migratie met een uitdaging!

Doorheen het jaar hoor/zie je wel een merk een rebranding doen. Denk maar aan Meta, het moederbedrijf van Facebook, Twitter die nu veranderd is naar X, ... Bij een rebranding komt heel wat kijken. WiSEO mocht Sodexo Benefits and Rewards Services, je weet wel die van de maaltijdcheques, ondersteunen op vlak van SEO bij hun rebranding. Los van het feit dat Sodexo BRS, nu Pluxee zo'n 1,6 miljoen gebruikers moet voorzien van een nieuwe, groene Pluxee betaalkaart bracht deze rebranding ook wat SEO-uitdagingen.



Geen klassieke migratie

Bij een klassieke SEO migratie wordt de content van domein A naar domein B verplaatst en aangegeven door redirects. Bij Pluxee ging het net iets anders. Pluxee koos ervoor om de domeinnaam www.sodexo.be te behouden maar een branding van Pluxee te geven. De uitdaging? Zoekmachines duidelijk maken dat Sodexo nu Pluxee heet en dat we branded zoekwoorden aan het nieuwe merk hangen. Niet makkelijk aangezien Google vaak naar de domeinnaam verwijst om de identiteit van het bedrijf vast te stellen.



Voor de migratie was het ook belangrijkom de SEA-campagnes aan te passen, zodat deze in lijn liggen met de nieuwe structuur van Pluxee. De doelstelling? De campagnes terug even rendabel te maken als vóór de migratie.

2. De oplossing


Om het nieuwe Pluxee te optimaliseren speelden we in op alle andere SEO-elementen die Google gebruikt om de bedrijfsidentiteit te bepalen.

  • Verschillende audits op vlak van content; zoekwoorden in lijn met Pluxee-identiteit
  • Technische audits
  • On-page optimalisaties voorstellen
  • Aanpassen van meta data voor alle pagina's, zodat nieuwe branding zichtbaar is zoekmachines
  • Aanpassen van HTML Title-tags
  • Implementeren en optimaal benutten van structured data
  • Backlinks onderzoeken en optimaliseren!

Op SEA vlak werd er per type dienst een nieuwe campagne opgezet, zowel voor NL als FR. We stelden zowel top-of-the-funnel campagnes op alsook campagnes voor zoekers die als in de conversie-fase zitten. Het is belangrijk om bij een migratie zowel de zoekwoorden, advertenties, extensies, biedstrategieën te herevalueren en te optimaliseren. Dit is niet altijd even gemakkelijk doordat er verschillende factoren aangepast werden tijdens de migratie, zowel op de website als ook in de het Google Ads account.

Off-page SEO

Backlinks, voornamelijk de ankertekst, verstrekken waardevolle informatie aan zoekmachines over de inhoud en context van de gelinkte pagina. Het oude Sodexo had veel backlinks naar sodexo.be, maar de ankerteksten verwezen nog naar de oude merknaam. Pluxee had zelf veel controle over de verschillende websites van de groep. Wat cruciaal is om alle aanpassingen door te voeren en zo Google een extra signaal te geven.

 




3. Het resultaat
De combinatie van On-Page SEO en Off-Page SEO heeft gezorgd voor een succesvolle rebranding op vlak van SEO. Sodexo wordt nu erkend als Pluxee in de zoekmachinewereld.



×

Ook een rebranding gepland?

Contacteer vrijblijvend het WiSEO team en we zorgen voor de resultaten.

Contacteer ons

Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :