Search engine optimization (SEO), oftewel zoekmachineoptimalisatie, is het optimaliseren van een website door het verbeteren van techniek, content (on-page, intern) en autoriteit (off-page, van buitenaf) om het bezoek naar de website op relevante zoekwoorden vanuit zoekmachines te verhogen.



Een overzicht van onze SEO tutorial voor beginners








    1. Wat is SEO eigenlijk?

     

    Concreet help je met SEO de zoekmachine jouw website beter te lezen en de waarde ervan in te schatten. Je houdt ook rekening met wat mensen zoeken bij het schrijven van nieuwe teksten. Dat is handig omdat de zoekmachine (bv. Google) je zo een betere positie kan toekennen op de pagina met andere zoekresultaten van potentiële concurrenten (SERP, Search Engine Result Page). Ten opzichte van adverteren in Google (SEA) heeft SEO heel wat voordelen, maar ook ook 1 nadeel. Deze verschillen bespreek ik later in dit artikel.

    SEO is dus het optimaliseren van je website, maar wat betekent optimaliseren eigenlijk? Het woord 'optimaliseren' in deze context geeft aan dat je de communicatie met de zoekmachine verheldert.

    Als SEO-specialist wil ik je leren hoe je een goede SEO-tekst schrijft, hoe je jouw SEO-score verbetert en tal van andere zaken in de wondere wereld van Search Engine Optimization. In het blauw op de afbeelding zijn de SEO- of 'natuurlijke' resultaten te zien; bovenaan in het rood zie je Google advertenties (betalende zoekresultaten). Tenslotte heb je nog de 'no-click' zoekresultaten in het midden (geel) waarmee de zoekmachine de vraag van de zoeker hoopt te beantwoorden zonder daarvoor dooor te klikken. Aangezien Wikipedia een neutrale en enorme bron is aan informatie, veroveren zij dus deze plek.
    We beginnen met de basis, dus geen nood. We gaan in dit SEO-stappenplan van de SEO basics tot advanced SEO. Let's go!


    Wat is SEO? Introductie

     

    Zoekmachineoptimalisatie kan je ook herkennen aan de termen Search Engine Optimization, SEO, Search Optimization, Natural Search, Organic Ranking en combinaties en varianten van deze termen uiteraard.

     

     

     

    2. SEO algoritmes

     

    Elke dag voert Google algoritmes uit. Van zeer kleine tot "Google Core Algoritme updates". Hieronder een lijst met belangrijkste bronnen voor die Google core algoritme updates :

     

     

    3. SEO stappenplan

     

    Google heeft maar liefst 200 factoren om te bepalen of een bepaalde website organisch op nummer 1 of 18 staat. We geven een inkijk in de drie hoofdpeilers van zoekmachineoptimalisatie. Watch & learn! Google bevestigde peiler 2 & 3 zelf.



     

     

     

    3.1.1 SEO Techniek uitgelegd


    Het belangrijkste voor SEO (Search Engine Optimization) is dat de website makkelijk crawlbaar is voor zoekmachines. Daarnaast moet de informatie structuur en URL structuur duidelijk zijn. Naast deze must-haves zijn er nog zeer vele zaken die Google als zeer belangrijk aanschouwt. Bij WiSEO gebruiken we 22 technische parameters die ervoor zorgen dat een website perfect in orde is voor SEO.

    1. Responsive website
    2. Meta titles en meta descriptions
    3. Interne linking
    4. https protocol & AMP
    5. Duplicated content (lees op Moz meer over duplicated content)
    6. User sitemap en sitemap.xml
    7. Google Search Console & Robots.txt
    8. Core Web Vitals
    9. Google Search Console (het vroegere Google Webmaster Tools)
    10. Robots.txt
    ....

     

     

     

     

     

    3.1.2 SEO Content uitgelegd


    Content is een belangrijke peiler voor SEO (zoekmachineoptimalisatie). Het zoekwoorden onderzoek of Keyword Research is het startpunt. Via topics/thema's gaan we zoekwoorden in kaart brengen die matchen met de pagina's van de website. Volg hieronder het stappenplan.

    1. Zoekwoorden onderzoek met head, mid en longtail zoekwoorden
    2. Nulmeting
    3. Content is king en zoekintentie
    4. Google My Business optimaliseren
    5. Duplicated content
    6. User sitemap
    ....

     

     

     


     

    3.1.3 Autoriteit door linkbuilding


    In de voorgaande fasen hebben we een goede technische website en sterke content. Het verkrijgen van externe links naar je content en website op een organische manier is belangrijk. Opbouwen van autoriteit voor WiSEO is dus : het maken van sterke, unieke en relevante content (video, tekst, infographic, …) die op organische manier door relevante en autoritaire websites wordt opgenomen. Enkele 'hulp' middelen kunnen ingezet worden om de content sneller te verspreiden.

    1. Broken linkbuilding
    2. Panel round-ups (voorbeeld : 6 SEO experten aan het woord)
    3. Analyseer je concurrenten
    4. Native content op nieuwswebsites
    ....

     

     

     

     

     

     

    4. Wat is inbound marketing dan?

     

    Inbound marketing



    Inbound marketing is een marketingstrategie. Kort gezegd: mensen niet meer onderbreken bij wat ze leuk vinden, maar zijn wat ze wel leuk vinden. Het gaat erom dat je wordt gevonden door potentiële klanten vanuit de doelgroep, zonder deze te storen met traditionele marketinginstrumenten zoals advertenties, direct mailing, cold calling & cold canvassing. De term "inbound marketing" is uitgevonden door de oprichters van de Amerikaanse software ontwikkelaar HubSpot. Inbound marketing heeft 4 peilers, ervaar ze hieronder.

    Welke onderdelen heeft inbound marketing?

     

     

    1. Content marketing

    Content produceren die meer doet dan 'zijn'. Unieke, relevante en krachtige copywriting waarin je je verhaal vertelt is zeer belangrijk.

    2. Gevonden worden

    Mooie content is leuk, maar als de doelgroep ze niet vindt, dan is het minder fijn. SEO is dus hier de krachtigste techniek.

    3. Bezoekers naar leads en klanten

    Marketing automation is hot en zorgt voor extra leads. Het Marketing Automation platform verbindt alle elementen, beheert de processen en laat toe om de invloed van campagnes te zien op individueel klantniveau.
    4. Analyseer en optimaliseer

    Inbound marketing is geen éénmalig proces, elke week/maand optimaliseren en verbeteren is belangrijk voor de prestatie van de KPI's.

     

     

     

     

     

     

    5. On-page SEO vs off-page SEO

     

    Inbound marketing

     

     

    Je kunt on-page SEO vergelijken met de binnenkant van je huis en Off-page SEO met je tuin. Is je een voortuin een rommeltje dan zullen de mensen al helemaal niet langskomen. Heb je een mooie voortuin maar is het binnenin een boeltje, dan zullen je bezoekers je huis even snel weer verlaten als ze binnenkwamen.

     

     

     

    6. SEO of SEA kiezen?


    SEO en SEA hebben beiden hetzelfde doel, maar de vorm is anders en de strategie erachter ook. Wanneer gebruik je SEO en wanneer SEA (adverteren in Google)?

    In de beginfase om een merk, product of website in de markt te zetten is Google Adwords (SEA) zeker een troef. Binnen enkele dagen kunnen Google advertenties opgestart worden. Helaas zijn voor enkele zeer concurrentiële markten en branches de klikkosten vrij duur, dus op langere termijn is Google Adwords minder interessant. SEO is gratis en is een investering voor de lange termijn, de organische (natuurlijke) resultaten zullen maar zichtbaar zijn binnen enkele maanden. De bedoeling is dat de SEO-strategie op een bepaald moment de SEA-strategie overneemt. Beide vormen moeten steeds aanwezig zijn in elke fase.

    Hoe zit de synergie tussen SEO & SEA?
    Lees het artikel op Frankwatching.

    In onderstaande grafiek krijg je een mooi overzicht van de strategie.

     

    SEA Budget - Effort en SEO Budget - Effort

     

     

     

     

    7. SEO tools


    Met enkele krachtige SEO tools kan je snel aan de slag om je SEO posities te verbeteren.

     




    8. Soorten SEO

    White Hat SEO

    Bij White Hat SEO gaan we met de juiste technieken voor zoekmachines en gebruikers een website gaan optimaliseren om meer zichtbaarheid te gaan hebben. Enkele voorbeelden : goede UX (User Experience), voldoende intrigerende kwaliteitsvolle content, ... enz.


    Gray Hat SEO

    Met deze SEO technieken gaan we toch dicht tegen de richtlijnen van Google gaan kleuren. Zoals in de kleuterklas gaan we toch nog altijd binnen de lijntjes kleuren maar gaan we snel scoren in Google als focus hierbij zien. De algemene regel is dat je hier kan van uitgaan dat deze ongeoorloofde technieken binnenkort niet meer als een relevante SEO parameter zullen gelden. Enkele voorbeelden : links van startpagina directories, fake profielen aanmaken op forums, kruis pagina's maken van alle gemeenten en de diensten die je aanbiedt, links leggen naar je eigen website, … enz.


    Black Hat SEO

    Lees zeker verder tot op het einde van het boek om te weten te komen hoe je dergelijke technieken kunt ontdekken en welke bedrijven zich hiermee bezig houden. Enkele voorbeelden van Black Hat SEO : cloacking, PBN’s (Private Blog Netwerken), verborgen tekstlinks, ...




     

     

     

    Is SEO interessant voor mijn bedrijfswebsite?

     

    1. Mijn website is pas online en ik wil dringend veel bezoekers en heb weinig geld om te investeren : Neen. Je efforts zouden moeten gaan naar korte termijn oplossingen zoals Google Adwords en social media advertising..
    2. Ik heb mijn website pas opgestart en heb een SEO budget voor 6 maanden Misschien. Zolang je niet op korte termijn wil scoren op competitieve zoekwoorden voor je branche is 6 maanden ideaal..
    3. Ik ben op zoek naar een SEO bedrijf die me exacte dezelfe linkbuilding als een concurrent kan geven. Neen. Exact hetzelfde doen zoals een concurrent zal altijd nadelig zijn.
    4. Ik begrijp dat content belangrijk is maar ik zal niks veranderen aan mijn website Neen. Als je niet flexibel bent inzake website veranderingen, dan zal de website voor SEO geen verbeteringen zien. Als je voor je website hetzelfde doet zoals voorheen, zal je dezelfde resultaten zien.
    5. Neen. Net als een winkel in je straat dat net open is, zal het niet in staat zijn om een supermarkt die aan dezelfde prijzen verkoopt te verslaan. Je nieuwe veiling website zal niet in staat zijn om de marktleider te verslaan.
    6. Mijn vriend heeft een SEO bedrijf onder de arm genomen en kreeg 500 goedkope links, ik wil dat ook! Neen. Search Engine Optimization en linkbuilding gaat niet over volumes. Zelfs als het gratis is, moet je er vragen over stellen, goedkope SEO bestaat helaas niet. Integendeel, het kan je SEO schaden.
    7. Ik verkoop geen schoenen, maar het zoekwoord schoenen heeft veel zoekverkeer, dus ik wil er me op concentreren. Neen, zelfs al spendeer je een fortuin op het zoekwoord schoenen, Google zal de connectie tussen schoenen en je website niet goed begrijpen.

     

     

     

     

     

    Nog iemand overtuigen van zoekmachines?


    Overtuigen van SEO?
    Bron : www.consumerbarometer.com

     

     

     

    De beste SEO bronnen

     

     

     

    Hoe wordt een SEO consultant gezien?

     

    SEO consultant

     

    Overtuigd van SEO? Bekijk hier alle SEO oplossingen.

     

    Of doe meer kennis op via het eerste Belgische SEO boek van Frederik Vermeire genaamd "Krachtige SEO":



     

    Lees nog meer SEO tips en trics op mijn Twitter timeline

Je kent Frederik Vermeire misschien van :


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.