Definitie SEO


Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het optimaliseren van een mobiel vriendelijke website door het verbeteren van techniek, content en autoriteit om het bezoek naar de website of mobile app op relevante zoekwoorden (keywords of trefwoorden) vanuit zoekmachines te verhogen.

Wat is SEO?

Zoekmachineoptimalisatie kan je ook herkennen aan de termen Search Engine Optimization, SEO, Search Optimization, Natural Search, Organic Ranking en combinaties en varianten van deze termen uiteraard.

SEO begrippen en definities


SEO Algemeen



SEO stappenplan : De 3 pijlers van SEO in detail

Google heeft maar liefst 200 factoren om te bepalen of een bepaalde website organisch op nummer 1 of 18 staat. We geven een inkijk in de drie hoofdpeilers van zoekmachineoptimalisatie. Watch & learn! Google bevestigde peiler 2 & 3 zelf.


1. Techniek


SEO techniek

2. Content


SEO content

3. Autoriteit


SEO autoriteit


1. SEO Techniek


Het belangrijkste voor SEO (Search Engine Optimization) is dat de website makkelijk crawlbaar is voor zoekmachines. Daarnaast moet de informatie structuur en URL structuur duidelijk zijn. Naast deze must-haves zijn er nog zeer vele zaken die Google als zeer belangrijk aanschouwt. Bij WiSEO gebruiken we 22 technische parameters die ervoor zorgen dat een website perfect in orde is voor SEO.

1. Responsive website
2. Meta titles en meta descriptions
3. Interne linking (doorgeven van Google PageRank)
4. https protocol & AMP
5. Duplicated content (lees op Moz meer over duplicated content)
6. User sitemap en sitemap.xml
7. Google Search Console & Robots.txt
....

2. SEO Content


Content is een belangrijke peiler voor SEO (zoekmachineoptimalisatie). Het zoekwoorden onderzoek of Keyword Research is het startpunt. Via topics/thema's gaan we zoekwoorden in kaart brengen die matchen met de pagina's van de website. Volg hieronder het stappenplan.

1. Zoekwoorden onderzoek met head, mid en longtail zoekwoorden
2. Nulmeting
3. Content is king (minstens 300 à 500 woorden - 1250 woorden worden als boven normaal aanschouwt)
4. Google Business
5. Duplicated content
6. User sitemap en sitemap.xml
7. Google Search Console (het vroegere Google Webmaster Tools) & Robots.txt
....


3. Autoriteit door linkbuilding


In de voorgaande fasen hebben we een goede technische website en sterke content. Het verkrijgen van externe links naar je content en website op een organische manier is belangrijk. Opbouwen van autoriteit voor WiSEO is dus : het maken van sterke, unieke en relevante content (video, tekst, infographic, …) die op organische manier door relevante en autoritaire websites wordt opgenomen. Enkele 'hulp' middelen kunnen ingezet worden om de content sneller te verspreiden.

1. Broken linkbuilding
2. Panel round-ups (voorbeeld : 7 SEO experten aan het woord)
3. Analyseer je concurrenten
4. Native content op nieuwswebsites
....


Wat is inbound marketing dan?


Inbound marketing


Inbound marketing is een marketingstrategie. Kort gezegd: mensen niet meer onderbreken bij wat ze leuk vinden, maar zijn wat ze wel leuk vinden. Het gaat erom dat je wordt gevonden door potentiële klanten vanuit de doelgroep, zonder deze te storen met traditionele marketinginstrumenten zoals advertenties, direct mailing, cold calling & cold canvassing. De term "inbound marketing" is uitgevonden door de oprichters van de Amerikaanse software ontwikkelaar HubSpot. Inbound marketing heeft 4 peilers, ervaar ze hieronder.

Welke onderdelen heeft inbound marketing?

1. Content marketing

Content produceren die meer doet dan 'zijn'. Unieke, relevante en krachtige copywriting waarin je je verhaal vertelt is zeer belangrijk.

2. Gevonden worden

Mooie content is leuk, maar als de doelgroep ze niet vindt, dan is het minder fijn. SEO is dus hier de krachtigste techniek.

3. Bezoekers naar leads en klanten

Marketing automation is hot en zorgt voor extra leads. Het Marketing Automation platform verbindt alle elementen, beheert de processen en laat toe om de invloed van campagnes te zien op individueel klantniveau.
4. Analyseer en optimaliseer

Inbound marketing is geen éénmalig proces, elke week/maand optimaliseren en verbeteren is belangrijk voor de prestatie van de KPI's.


On-page SEO vs off-page SEO


Inbound marketing


Je kunt on-page SEO vergelijken met de binnenkant van je huis en Off-page SEO met je tuin. Is je een voortuin een rommeltje dan zullen de mensen al helemaal niet langskomen. Heb je een mooie voortuin maar is het binnenin een boeltje, dan zullen je bezoekers je huis even snel weer verlaten als ze binnenkwamen.



Wat is het verschil tussen on-page en off-page SEO?



ON-PAGE SEO OFF-PAGE SEO

content

- Kwaliteit van je content.
- Meta description
- Schema & Featured Snipped
- sub-hoofdingen

HTML

- Title tags
- Gebruik van zoekwoorden (na een zoekwoordonderzoek).
- Frisheid van je content.

Structuur van je website

- Gemakkelijk te crawlen?
- Duplicate content?
- mobiel vriendelijkheid & pagespeed
- SEO vriendelijke URL
- HTTPS of SSL

vertrouwen

- Autoriteit (domein-en pagina autoriteit)
- Bounce rate
- Leeftijd van je website
- identiteit

linkbuilding

- Kwaliteit van de links.
- ankertekst
- Hoeveelheid links.

persoonlijke factoren

- Land
- stad
- zoekgeschiedenis

social

- Kwaliteit van de shares.
- Het aantal shares.
- zoekgeschiedenis


SEO of SEA kiezen?


SEO en SEA hebben beiden hetzelfde doel, maar de vorm is anders en de strategie erachter ook. Hoe start je het nu precies op?

In de beginfase om een merk, product of website in de markt te zetten is Google Adwords (SEA) zeker een troef. Binnen enkele dagen kunnen Google advertenties opgestart worden. Helaas zijn voor enkele zeer concurrentiële markten en branches de klikkosten vrij duur, dus op langere termijn is Google Adwords minder interessant. SEO is een lange termijn visie, de organische of natuurlijke resultaten zullen maar zichtbaar zijn binnen enkele maanden. De bedoeling is dat op een bepaald moment de SEO strategie de SEA strategie overneemt. Beide vormen moeten steeds aanwezig zijn in elke fase.

In onderstaande grafiek krijg je een mooi overzicht van de strategie.

SEA Budget - Effort en SEO Budget - Effort



SEO tools


Met enkele krachtige SEO tools kan je snel aan de slag om je SEO posities te verbeteren.

  1. Screaming Frog Spider
  2. Google Keyword Planner
  3. AWRcloud
  4. Moz
  5. ... meer tools via SEOguru.nl


Is SEO interessant voor mijn bedrijfswebsite?


  1. Mijn website is pas online en ik wil dringend veel bezoekers en heb weinig geld om te investeren : Neen. Je efforts zouden moeten gaan naar korte termijn oplossingen zoals Google Adwords en social media advertising..
  2. Ik heb mijn website pas opgestart en heb een SEO budget voor 6 maanden Misschien. Zolang je niet op korte termijn wil scoren op competitieve zoekwoorden voor je branche is 6 maanden ideaal..
  3. Ik ben op zoek naar een SEO bedrijf die me exacte dezelfe linkbuilding als een concurrent kan geven. Neen. Exact hetzelfde doen zoals een concurrent zal altijd nadelig zijn.
  4. Ik begrijp dat content belangrijk is maar ik zal niks veranderen aan mijn website Neen. Als je niet flexibel bent inzake website veranderingen, dan zal de website voor SEO geen verbeteringen zien. Als je voor je website hetzelfde doet zoals voorheen, zal je dezelfde resultaten zien.
  5. Ik heb een veilingwebsite, ik wil mijn concurrent verslaan via SEO voor het woord 'online veilingen'. Neen. Net als een winkel in je straat dat net open is, zal het niet in staat zijn om een supermarkt die aan dezelfde prijzen verkoopt te verslaan. Je nieuwe veiling website zal niet in staat zijn om de marktleider te verslaan.
  6. Mijn vriend heeft een SEO bedrijf onder de arm genomen en kreeg 500 goedkope links, ik wil dat ook! Neen. Search Engine Optimization en linkbuilding gaat niet over volumes. Zelfs als het gratis is, moet je er vragen over stellen, goedkope SEO bestaat helaas niet. Integendeel, het kan je SEO schaden.
  7. Ik verkoop geen schoenen, maar het zoekwoord schoenen heeft veel zoekverkeer, dus ik wil er me op concentreren. Neen, zelfs al spendeer je een fortuin op het zoekwoord schoenen, Google zal de connectie tussen schoenen en je website niet goed begrijpen.


CTR van SEO en SEA


CTR SEO


Klikken meer mensen op SEA (Google advertenties) of SEO (organische zoekresultaten)? Mijn baas klikt op SEA, mijn zus op SEO. In maart werden de Google advertenties aangepast en Moz.com deed een SEO onderzoek.

SEA : 30-35%

In April 2016 zien we een doorklikratio op de eerste 3 of 4 (zeer commerciële zoekopdrachten) advertenties van +- 30%
SEO : 65-70%

Het grootste aandeel kliks in de zoekresultaten gaat naar organische zoekresultaten via SEO.


Nog iemand overtuigen van zoekmachines?


Overtuigen van SEO?
Bron : www.consumerbarometer.com


Hoe wordt een SEO consultant gezien?


SEO consultant


Overtuigd van SEO? Bekijk hier alle SEO oplossingen.


Lees nog meer SEO tips en trics op mijn Twitter timeline

Al 184 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.