Search engine optimization (SEO), oftewel zoekmachineoptimalisatie is het optimaliseren van een website door het verbeteren van techniek, content en autoriteit (off-page) om het bezoek naar de website op relevante zoekwoorden vanuit zoekmachines te verhogen.



  1. Wat is SEO?
  2. SEO algoritmes
  3. SEO stappenplan
  4. Wat is inbound marketing?
  5. On-page SEO vs off-page SEO
  6. SEO of SEA kiezen?
  7. SEO tools


1. Wat is SEO?

 

Ik ben Frederik en ik ga je meenemen in de wondere wereld van SEO. In het blauw zien jullie de SEO of natuurlijke resultaten. In het rood de Google advertenties. We beginnen met de basis, dus geen nood. We gaan in dit SEO stappenplan van de SEO basis tot advanced SEO. Let's go!


Wat is SEO? Introductie

 

Zoekmachineoptimalisatie kan je ook herkennen aan de termen Search Engine Optimization, SEO, Search Optimization, Natural Search, Organic Ranking en combinaties en varianten van deze termen uiteraard.

 

 

 

2. SEO algoritmes

 

Elke dag voert Google algoritmes uit. Van zeer kleine tot "Google Core Algoritme updates".

 

 

3. SEO stappenplan

 

Google heeft maar liefst 200 factoren om te bepalen of een bepaalde website organisch op nummer 1 of 18 staat. We geven een inkijk in de drie hoofdpeilers van zoekmachineoptimalisatie. Watch & learn! Google bevestigde peiler 2 & 3 zelf.



 

 

 

3.1.1 SEO Techniek uitgelegd


Het belangrijkste voor SEO (Search Engine Optimization) is dat de website makkelijk crawlbaar is voor zoekmachines. Daarnaast moet de informatie structuur en URL structuur duidelijk zijn. Naast deze must-haves zijn er nog zeer vele zaken die Google als zeer belangrijk aanschouwt. Bij WiSEO gebruiken we 22 technische parameters die ervoor zorgen dat een website perfect in orde is voor SEO.

  1. Responsive website
  2. Meta titles en meta descriptions
  3. Interne linking
  4. https protocol & AMP
  5. Duplicated content (lees op Moz meer over duplicated content)
  6. User sitemap en sitemap.xml
  7. Google Search Console & Robots.txt
  8. Core Web Vitals
  9. Google Search Console (het vroegere Google Webmaster Tools)
  10. Robots.txt
....

 

 

 

 

 

3.1.2 SEO Content uitgelegd


Content is een belangrijke peiler voor SEO (zoekmachineoptimalisatie). Het zoekwoorden onderzoek of Keyword Research is het startpunt. Via topics/thema's gaan we zoekwoorden in kaart brengen die matchen met de pagina's van de website. Volg hieronder het stappenplan.

1. Zoekwoorden onderzoek met head, mid en longtail zoekwoorden
2. Nulmeting
3. Content is king en zoekintentie
4. Google My Business optimaliseren
5. Duplicated content
6. User sitemap
....

 

 

 

 

 

Wat is SEO? (video uitleg)






 

3.1.3 Autoriteit door linkbuilding


In de voorgaande fasen hebben we een goede technische website en sterke content. Het verkrijgen van externe links naar je content en website op een organische manier is belangrijk. Opbouwen van autoriteit voor WiSEO is dus : het maken van sterke, unieke en relevante content (video, tekst, infographic, …) die op organische manier door relevante en autoritaire websites wordt opgenomen. Enkele 'hulp' middelen kunnen ingezet worden om de content sneller te verspreiden.

1. Broken linkbuilding
2. Panel round-ups (voorbeeld : 6 SEO experten aan het woord)
3. Analyseer je concurrenten
4. Native content op nieuwswebsites
....

 

 

 

 

 

 

4. Wat is inbound marketing dan?

 

Inbound marketing



Inbound marketing is een marketingstrategie. Kort gezegd: mensen niet meer onderbreken bij wat ze leuk vinden, maar zijn wat ze wel leuk vinden. Het gaat erom dat je wordt gevonden door potentiële klanten vanuit de doelgroep, zonder deze te storen met traditionele marketinginstrumenten zoals advertenties, direct mailing, cold calling & cold canvassing. De term "inbound marketing" is uitgevonden door de oprichters van de Amerikaanse software ontwikkelaar HubSpot. Inbound marketing heeft 4 peilers, ervaar ze hieronder.

Welke onderdelen heeft inbound marketing?

 

 

1. Content marketing

Content produceren die meer doet dan 'zijn'. Unieke, relevante en krachtige copywriting waarin je je verhaal vertelt is zeer belangrijk.

2. Gevonden worden

Mooie content is leuk, maar als de doelgroep ze niet vindt, dan is het minder fijn. SEO is dus hier de krachtigste techniek.

3. Bezoekers naar leads en klanten

Marketing automation is hot en zorgt voor extra leads. Het Marketing Automation platform verbindt alle elementen, beheert de processen en laat toe om de invloed van campagnes te zien op individueel klantniveau.
4. Analyseer en optimaliseer

Inbound marketing is geen éénmalig proces, elke week/maand optimaliseren en verbeteren is belangrijk voor de prestatie van de KPI's.

 

 

 

 

 

 

5. On-page SEO vs off-page SEO

 

Inbound marketing

 

 

Je kunt on-page SEO vergelijken met de binnenkant van je huis en Off-page SEO met je tuin. Is je een voortuin een rommeltje dan zullen de mensen al helemaal niet langskomen. Heb je een mooie voortuin maar is het binnenin een boeltje, dan zullen je bezoekers je huis even snel weer verlaten als ze binnenkwamen.

 

 

 

6. SEO of SEA kiezen?


SEO en SEA hebben beiden hetzelfde doel, maar de vorm is anders en de strategie erachter ook.Hoe start je het nu precies op?

In de beginfase om een merk, product of website in de markt te zetten is Google Adwords (SEA) zeker een troef. Binnen enkele dagen kunnen Google advertenties opgestart worden. Helaas zijn voor enkele zeer concurrentiële markten en branches de klikkosten vrij duur, dus op langere termijn is Google Adwords minder interessant. SEO is een lange termijn visie, de organische of natuurlijke resultaten zullen maar zichtbaar zijn binnen enkele maanden. De bedoeling is dat op een bepaald moment de SEO strategie de SEA strategie overneemt. Beide vormen moeten steeds aanwezig zijn in elke fase.

Hoe zit de synergie tussen SEO & SEA?
Lees het artikel op Frankwatching.

In onderstaande grafiek krijg je een mooi overzicht van de strategie.

 

SEA Budget - Effort en SEO Budget - Effort

 

 

 

 

Wat is het verschil tussen SEO & SEA (video)


 



7. SEO tools


Met enkele krachtige SEO tools kan je snel aan de slag om je SEO posities te verbeteren.

 

 

 

 

Is SEO interessant voor mijn bedrijfswebsite?

 

  1. Mijn website is pas online en ik wil dringend veel bezoekers en heb weinig geld om te investeren : Neen. Je efforts zouden moeten gaan naar korte termijn oplossingen zoals Google Adwords en social media advertising..
  2. Ik heb mijn website pas opgestart en heb een SEO budget voor 6 maanden Misschien. Zolang je niet op korte termijn wil scoren op competitieve zoekwoorden voor je branche is 6 maanden ideaal..
  3. Ik ben op zoek naar een SEO bedrijf die me exacte dezelfe linkbuilding als een concurrent kan geven. Neen. Exact hetzelfde doen zoals een concurrent zal altijd nadelig zijn.
  4. Ik begrijp dat content belangrijk is maar ik zal niks veranderen aan mijn website Neen. Als je niet flexibel bent inzake website veranderingen, dan zal de website voor SEO geen verbeteringen zien. Als je voor je website hetzelfde doet zoals voorheen, zal je dezelfde resultaten zien.
  5. Neen. Net als een winkel in je straat dat net open is, zal het niet in staat zijn om een supermarkt die aan dezelfde prijzen verkoopt te verslaan. Je nieuwe veiling website zal niet in staat zijn om de marktleider te verslaan.
  6. Mijn vriend heeft een SEO bedrijf onder de arm genomen en kreeg 500 goedkope links, ik wil dat ook! Neen. Search Engine Optimization en linkbuilding gaat niet over volumes. Zelfs als het gratis is, moet je er vragen over stellen, goedkope SEO bestaat helaas niet. Integendeel, het kan je SEO schaden.
  7. Ik verkoop geen schoenen, maar het zoekwoord schoenen heeft veel zoekverkeer, dus ik wil er me op concentreren. Neen, zelfs al spendeer je een fortuin op het zoekwoord schoenen, Google zal de connectie tussen schoenen en je website niet goed begrijpen.

 

 

 

 

 

Nog iemand overtuigen van zoekmachines?


Overtuigen van SEO?
Bron : www.consumerbarometer.com

 

 

 

De beste SEO bronnen

 

 

 

Hoe wordt een SEO consultant gezien?

 

SEO consultant

 

Overtuigd van SEO? Bekijk hier alle SEO oplossingen.

 

Of doe meer kennis op via het eerste Belgische SEO boek van Frederik Vermeire genaamd "Krachtige SEO":



 

Lees nog meer SEO tips en trics op mijn Twitter timeline

Je kent Frederik Vermeire misschien van :


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.