SEO staat voor Search engine optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie, is het optimaliseren van een website door het verbeteren van techniek, content (on-page, intern) en autoriteit (off-page, van buitenaf) om het bezoek naar de website op relevante zoekwoorden vanuit zoekmachines te verhogen.


Frederik Vermeire geeft je met deze beginnersgids een volledig beeld qua SEO.



Een overzicht van onze SEO tutorial voor beginners








    Wat is SEO eigenlijk?

     

    Concreet help je met SEO de zoekmachine jouw website beter te lezen en de waarde ervan in te schatten. Je houdt ook rekening met wat mensen zoeken bij het schrijven van nieuwe teksten. Dat is handig omdat de zoekmachine (bv. Google) je zo een betere positie kan toekennen op de pagina met andere zoekresultaten van potentiële concurrenten (SERP, Search Engine Result Page). Ten opzichte van adverteren in Google (SEA) heeft SEO heel wat voordelen, maar ook ook 1 nadeel. Deze verschillen bespreek ik later in dit artikel.

    SEO is dus het optimaliseren van je website, maar wat betekent optimaliseren eigenlijk? Het woord 'optimaliseren' in deze context geeft aan dat je de communicatie met de zoekmachine verheldert.

    Als SEO-specialist wil ik je leren hoe je een goede SEO-tekst schrijft, hoe je jouw SEO-score verbetert en tal van andere zaken in de wondere wereld van Search Engine Optimization. In het blauw op de afbeelding zijn de SEO- of 'natuurlijke' resultaten te zien; bovenaan in het rood zie je Google advertenties (betalende zoekresultaten). Tenslotte heb je nog de 'no-click' zoekresultaten in het midden (geel) waarmee de zoekmachine de vraag van de zoeker hoopt te beantwoorden zonder daarvoor door te klikken. Aangezien Wikipedia een neutrale en enorme bron is aan informatie, veroveren zij dus deze plek.
    We beginnen met de basis, dus geen nood. We gaan in dit SEO-stappenplan van de SEO basics tot advanced SEO. Let's go!


    Wat is SEO? Introductie

     

    Zoekmachineoptimalisatie kan je ook herkennen aan de termen Search Engine Optimization, SEO, Search Optimization, Natural Search, Organic Ranking en combinaties en varianten van deze termen uiteraard.

     

     

     

    Digital marketing framework: See-Think-Do-Care

    Er bestaan al honderden marketing modellen (zoals AIDA) maar weinig modellen omvatten de hedendaagse complexiteit van (inbound) content, SEO, digital marketing en KPI’s. Avinash Kaushik, de digital marketing evangelist bij Google heeft enige tijd geleden een nieuw model gebouwd. Hij onderscheidt drie fasen waarin een bezoeker zich kan bevinden op je website. Alle bezoekers van jouw website zitten dus in één van deze fases:


    SEE fase: In deze fase nemen we de grootst mogelijke doelgroep die kwalitatief is voor jouw business. Voor bijvoorbeeld vastgoed gerelateerde websites is dit iedereen met een dak boven zijn of haar hoofd, voor E-commerce is dat iedereen die iets online wil kopen, voor een B2B video conferencing bedrijf is dit iedereen die - zonder veel fileleed - efficiënt wil gaan werken.


    THINK fase: De doelgroep in deze fase is minder groot dan voorgaande en bevat alle bezoekers die tot de ‘SEE’ groep behoren en een eventuele commerciële intentie hebben. Het woord eventueel is hierin zeer belangrijk. In de realiteit zien we vooral dat dit de vergelijking/overweging fase is.


    DO fase: voor bedrijven is dit uiteindelijk de doelgroep die het meest interessant is. Er is een duidelijke commerciële intentie. Via het conversieratio van je website zal je zien dat dit tussen 1% (breed productaanbod op een E-commerce platform) en 8% (zeer niche gerichte lead generatie website) kan liggen. Gemiddeld genomen nemen we gemakkelijkheidshalve 2 à 3% qua conversieratio.


    CARE of (CODDLE) fase: dit zijn de bestaande klanten van je bedrijf. Extra omzet genereren uit bestaande klanten is nu eenmaal makkelijker dan nieuwe klanten. Van bestaande klanten moeten we proberen loyale klanten te maken, van loyale klanten moeten we ambassadeurs of fans van je bedrijf/product/merk/… maken. Deze groep zal via “word-of-mouth” promotie maken voor je producten en diensten. Vertroetel deze doelgroep dan ook.


    De taak als digital marketeer is om iedereen van de ‘SEE’ fase naar de ‘DO’ fase te begeleiden (dmv. lead nurturing en lead scoring toe te passen).

     

     

     

    SEO algoritmes

     

    Elke dag voert Google algoritmes uit. Van zeer kleine tot "Google Core Algoritme updates". Hieronder een lijst met belangrijkste bronnen voor die Google core algoritme updates :

     

     

    SEO trends in 2024 (update : 01/12/2023 - nieuw!)

     

    2024 brengt ons tal van kansen en ontwikkelingen in SEO. We lijsten de zeven belangrijkste hier op. De eerste is expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Deze kernwoorden staan ook wel bekend als E-A-T (Expertise, Authority and Thrust). Indien je nieuwe content maakt of je content update, moet je ervoor zorgen dat deze relevant is en meerwaarde biedt. Google gaat de websites belonen die extra inspanningen leveren. Het belangrijkste is dus om unieke, relevante en kwaliteitsvolle content te schrijven.


    Vervolgens heb je keyword clustering. Hiervoor bestaan er al tools, maar deze zijn nog niet perfect. Deze tools importeren lange lijsten van zoekwoorden en clusteren ze daarna automatisch. Dit bespaart SEO-specialisten enorm veel tijd. In 2024 wordt verwacht dat ze deze tools gaan optimaliseren. Google hecht ook meer en meer belang aan semantische zoekintenties. Clusteren heeft hier een significante invloed op.


    We verwachten ook veel meer content types in Google Discover. In 2024 wil Google Discover uitbreiden met verschillende soorten content types zoals: producten, stories, TikTok video’s, vacatures enz. Daarnaast komt er nog een grotere focus op e-commerce. Google merkt dat steeds meer mensen rechtstreeks gaan zoeken op andere platformen zoals Bol.com en Amazon. Daardoor gaan ze hun meer focussen op de kwaliteit van hun e-commerce. Lokale SEO zal moeten zorgen dat ze mee zijn met deze focus op e-commerce.


    Ten vijfde is er de snellere indexatie via API’s. Yahoo en Bing maken gebruik van het IndexNow-protocol. Hiermee zou je je URL’s veel sneller kunnen laten indexeren door zoekmachines. Er is een kans dat Google in 2024 ook zal gebruik maken van de IndexNow API. In 2024 zullen er ook meer linkspam updates komen. Ten laatste zullen video’s meer aandacht krijgen. Er zullen meer video’s komen in de zoekresultaten doordat Google de inhoud van video’s beter begrijpt. Google zal in 2024 vooral focussen op Google Key moments.


     

    SEO stappenplan

     

    Google heeft maar liefst 200 factoren om te bepalen of een bepaalde website organisch op nummer 1 of 18 staat. SEO bestaat uit 3 belangrijke pijlers. De techniek, content en autoriteit van je website. We geven een inkijk in de drie hoofdpeilers van zoekmachineoptimalisatie. Watch & learn! Google bevestigde peiler 2 & 3 zelf.



     

     

     

    SEO Techniek uitgelegd


    Hoe werken zoekmachines nu eigenlijk? De werking van zoekmachines kan opgedeeld worden in 3 kernonderdelen. We kunnen dit samenvatten als het Crawl - Index - Rank mechanisme.

    crawlen : Dagelijks worden er miljoenen pagina’s gecreëerd op het internet. De Googlebot (of ook wel Googlespider genoemd) crawlt alle pagina’s op het internet. Doordat jouw website gebruik maakt van hyperlinks kan de Google crawler makkelijk van de ene pagina naar de andere pagina springen. We moeten er dus voor zorgen dat de website makkelijk kan gecrawld worden.


    Index : Gebaseerd op de gecrawlde URL’s zal Google deze URL’s analyseren, sorteren en opslaan in zijn zoekmachine index. De crawler zal proberen te achterhalen wat de pagina nu precies inhoudt en welke intentie qua zoekopdrachten hier zou kunnen bij aansluiten.


    Rank : Om op de meest relevante manier de juist pagina’s te tonen aan bepaalde zoekintenties moeten er drie stappen doorlopen worden :

    1/ Het interpreteren van de intentie van de Google zoekopdracht van de gebruiker
    2/ Identificeren van webpagina’s in de index die gerelateerd zijn aan de zoekopdracht
    3/ Het sorteren en ranken (door algoritmes) in real-time van die pagina’s en tonen aan de persoon die de zoekopdracht heeft geformuleerd. Deze complexe algoritmes bestaan uit honderden signalen die helpen bepalen wat de relevantie en belangrijkheid is van webpagina’s.


    1. Responsive website
    2. Meta titles en meta descriptions
    3. Interne linking
    4. https protocol & AMP
    5. Duplicated content (lees op Moz meer over duplicated content)
    6. User sitemap en sitemap.xml
    7. Core Web Vitals
    8. Google Search Console (het vroegere Google Webmaster Tools)
    9. Robots.txt
    ....

     

     

     

     

     

    SEO Content uitgelegd


    Eén van de belangrijkste onderdelen van SEO is een zoekwoordenonderzoek. Bij een zoekwoordenonderzoek gaan we proberen te weten te komen waar mensen via zoekmachines op gaan zoeken.
    Ik geef je graag mee hoe je het beste een zoekwoordenonderzoek aanpakt. Een zoekwoordenonderzoek is geen gemakkelijke opdracht omdat je precies moet begrijpen hoe een product, merk en diensten in elkaar zit en op die manier in de huid van je doelgroep moet kruipen hoe zij op zoek gaan naar deze producten, merken of diensten. Onze aanpak is als volgt:

    1. Kick-off in het bedrijf
    Tijdens de kick-off in het bedrijf worden de producten, diensten of merken voorgesteld door het bedrijf. De vele jaren ervaring over die producten, diensten of merken die in de hoofden van de marketeers en sales mensen zit, moeten we proberen te gebruiken in het zoekwoorden onderzoek.

    2. Offline data onderzoek
    Bedrijven hebben een groot aantal flyers, brochures, productfiches, boeken, … ter beschikking. Voor SEO’ers zijn deze documenten een grote bron aan zoekwoord ideeën en suggesties.

    3. Online data onderzoek
    De huidige website, het intranet platform van medewerkers en de laatste 20 nieuwsbrieven zijn naast offline data als online data een groot hulpmiddel om een zoekwoorden onderzoek te gaan opbouwen.

    4. Concurrentie
    Waarom gebruikt de concurrentie een ander zoekwoord dan onze eigen bedrijfswebsite? Het kan perfect zijn dat de concurrent al een gedegen zoekwoorden onderzoek heeft opgestart, dus dan is het slim om de 3 naast concurrenten te gaan bekijken. Bekijk niet alleen hun eigen website maar ook hun zoekmachine advertenties (als die aanwezig zijn), hun meta titels en meta descriptions.

    5. Synoniemen en varianten
    Tijdens de kick-off gaan we dieper in op de synoniemen en varianten van bepaalde producten of diensten. We proberen jargon en- vaktermen te gaan ontleden om er bepaalde synoniemen voor te gaan vinden die de doelgroep gaat gebruiken in zoekmachines.

    6. Interne zoekfunctie
    Een bron aan zoekwoord ideeën is de interne zoekfunctie (als die op de website aanwezig is). Via de interne zoekfunctie zullen we bepaalde termen herkennen die vanuit de gebruiker komen en die we kunnen gebruiken voor ons zoekwoordenonderzoek.

    7. Huidige zoektermen
    Via Google Search Console kunnen we te weten komen op welke zoektermen onze huidige website reeds wordt gevonden. Via een koppeling met Google Analytics kunnen we ook daar de data te weten komen.

     

     

     


     

    Autoriteit door linkbuilding


    In de voorgaande fasen hebben we een goede technische website en sterke content. Het verkrijgen van externe links naar je content en website op een organische manier is belangrijk. Opbouwen van autoriteit voor WiSEO is dus : het maken van sterke, unieke en relevante content (video, tekst, infographic, …) die op organische manier door relevante en autoritaire websites wordt opgenomen. Enkele 'hulp' middelen kunnen ingezet worden om de content sneller te verspreiden.

    1. Prospectie websites
    Door je doelgroep te hebben bepaald kan je zelf mogelijke linkpartners gaan samenstellen. Zorg voor partnerships, samenwerkingen, strategische plaatsingen van je website, … Als je een E-commerce website runt in damesschoenen, kan je op zoek gaan naar blogsters die specifiek over schoenen bloggen en op die manier een partnership uitbouwen (denk hierbij aan paar gratis schoenen in ruil voor een gastblog artikel).

    2. Concurrenten
    Een bepaalde techniek kan ook zijn om twee concurrenten als zoekterm op te geven in de Google zoekbox en te bekijken welke websites jouw 2 concurrenten vermeldt in een nieuwsartikel of blog. Het kan interessant zijn om de eigenaar van het artikel te contacteren en te bekijken als het relevant is dat naast jouw 2 concurrenten jouw bedrijfswebsite ook vermeld kan worden.

    3. Experten round-up
    Een experten round-up blogpost is een stuk content die antwoorden van meerdere experten verzamelt. De eigenaar van de blog zal een bepaalde vraag stellen aan verschillende experten in hun vakgebied of topic en deze in 1 gezamenlijke blogpost gieten.

    4. Gastbloggen
    Een zeer bekende manier om een de link van je bedrijfswebsite te krijgen is om te gaan gastbloggen. Via een snelle zoekopdracht “gastblogger gezocht” stoot je op tientallen websites (vooral blogs) die op zoek zijn naar copywriters, journalisten of schrijvers … die hun ervaringen willen delen op deze blog.

    5. Content verrijking
    Eén van de meest succesvolle manieren (en zeer gelijkend aan gastbloggen) is het aanleveren van een stuk content met backlink inclusief aan een bepaalde website. Alvorens deze methode toe te passen is het belangrijk om prospectie te doen op basis van je doelgroep. Het aanleveren van een video, infographic, nieuwsartikel, … kan voor de website die je benadert zeer interessant zijn om als extra content aan zijn of haar website toe te voegen. Vraag de benaderde website wat voor type content het best aansluit met zijn vragen en noden.

    6. Broken link building
    Broken linkbuilding is het vinden van niet werkende links op andere websites. Dit zijn links zijn die naar uitgaande websites verwijzen maar dus een 404 error code opleveren bij het aanklikken van de link op de website. Wanneer je deze broken links in kaart hebt (gebruik tools zoals Ahrefs, MajesticSEO of Moz), kan je ervoor zorgen dat je vervangende content (de content op jouw eigen website) aanbiedt bij de betreffende webmaster waarop de broken link aanwezig is. Aangezien de webmaster het een meerwaarde vindt dat iemand een dode link meld, is de kans groot dat de link vervangen zal worden. Deze methode van linkbuilding kost veel tijd maar is absoluut de moeite waard om mee aan de slag te gaan. De meeste tijd zal nochtans zitten in het aanbieden van vervangende content.

    ....

     

     

     

     

     

    Wat is inbound marketing dan?

     

    Inbound marketing



    Inbound marketing is een moderne marketing strategie waarbij met de juiste content aan de juiste persoon op het juiste moment, een bezoeker verleidt wordt tot een aankoop/aanvraag op je bedrijfswebsite. Met inbound marketing proberen we op onze eigen bedrijfswebsite een magneet te creëren die de juiste bezoekers aantrekt met relevante landingspagina’s. Het grote voordeel van inbound marketing tov outbound marketing is dat iedere stap, beweging van je toekomstige klant kan gemeten worden. De investering bij inbound marketing is vrij fors maar doordat de outcome makkelijk meetbaar is, kan er een duidelijk zicht op ROI (Return on Investment) opgezet worden.

    Welke onderdelen heeft inbound marketing?

     

    1. Contentcreatie : de juiste content voor buyer persona's


    De eerste stap van inbound marketing is het creëren van doelgroepen en buyer persona’s met daaraan gebonden de juist content. Een buyer persona is semi-fictieve representatie van je doelgroep, je ideale klant dus. Je probeert die buyer persona een naam te geven en geeft er ook een gezicht aan. In een volgende fase kan je volgende zaken gaan proberen te achterhalen : functietitel, opleiding, leeftijd, inkomen, woonplaats, streefdoelen in het leven, streefdoelen in de job, frustraties in de job, online activiteit, etc.

    2. SEO: content vindbaar via zoekmachines


    De tweede stap binnen inbound marketing is dat die content via het juiste marketing kanaal vindbaar en zichtbaar wordt. Op dit moment spelen zoekmachines (en social media kanalen) natuurlijk een belangrijk rol. Je hebt je prachtige blog posts per persona netjes uitgeschreven en komt tot de constatatie dat amper een handvol bezoekers je content parels hebben gelezen. Via SEO kunnen we met een lange termijn strategie ervoor zorgen dat het aantal bezoekers naar je content elke maand blijft stijgen.

    3. Conversie optimalisatie: het omzetten van je bezoeker naar een lead


    Via het juiste marketingkanaal hebben we de juiste content getarget en dan zal het moment suprême voorvallen: de bezoeker landt op de juiste pagina van de website en we verwachten natuurlijk dat de bezoeker tot een actie zal overgaan die voordelig voor ons bedrijf is. In vele gevallen zal dit niet zo zijn (in Google Analytics zal je veelal een bouncepercentage van boven 40% zien, wat voor mij al heel wat alarmbellen doet rinkelen). Waarom klikt die bezoeker niet op de CTA halverwege de blogpost? Waarom gaat de bezoeker niet de opvallende knop “Vraag offerte aan” aanklikken in de rechterkant van mijn landingspagina? Het zijn vragen die vooral een bepaald type mensen constant bezighoudt. UX (User Experience) zorgt ervoor dat de bezoeker zeer gebruiksvriendelijk zijn weg vindt naar zijn doel. Conversiespecialisten zorgen er dan weer voor dat bezoekers overgaan tot een conversie (een actie of doel die voor je bedrijfswebsite van grote waarde is).

    4. Voortdurend optimaliseren en bijsturen


    De allerbelangrijkste stap is dat een eenmalige opstart van het inbound marketing project niet voldoende is. Op zeer regelmatige basis moet er unieke, relevante en converterende content opgebouwd worden (die uiteraard vindbaar is via de organische zoekmachine resultaten). De doelgroepen steeds bijsturen, extra persona’s creëren en finetunen is ook een belangrijk onderdeel.

     

    Tools


    De bekendste inbound marketing tool is zeker HubSpot. Het landschap van marketing automation tools is zeer ruim en gaat van basis KMO oplossing zoals Mailchimp en Sharpspring naar geavanceerde enterprise mogelijkheden zoals Pardot (onderdeel van Salesforce), Marketo en Eloqua. Zelf gebruik ik de marketing automation tool Mautic door zijn open-source karakter.

     

     

     

     

    On-page SEO vs off-page SEO

     

    Inbound marketing

     

     

    Je kunt on-page SEO vergelijken met de binnenkant van je huis en Off-page SEO met je tuin. Is je een voortuin een rommeltje dan zullen de mensen al helemaal niet langskomen. Heb je een mooie voortuin maar is het binnenin een boeltje, dan zullen je bezoekers je huis even snel weer verlaten als ze binnenkwamen.

     

     

     

    SEO of SEA kiezen?


    SEO en SEA hebben beiden hetzelfde doel, maar de vorm is anders en de strategie erachter ook. Wanneer gebruik je SEO en wanneer SEA (adverteren in Google)?

    In de beginfase om een merk, product of website in de markt te zetten is Google Adwords (SEA) zeker een troef. Binnen enkele dagen kunnen Google advertenties opgestart worden. Helaas zijn voor enkele zeer concurrentiële markten en branches de klikkosten vrij duur, dus op langere termijn is Google Adwords minder interessant. SEO is gratis en is een investering voor de lange termijn, de organische (natuurlijke) resultaten zullen maar zichtbaar zijn binnen enkele maanden. De bedoeling is dat de SEO-strategie op een bepaald moment de SEA-strategie overneemt. Beide vormen moeten steeds aanwezig zijn in elke fase.

    Hoe zit de synergie tussen SEO & SEA?
    In onderstaande grafiek krijg je een mooi overzicht van de strategie.

     

    SEA Budget - Effort en SEO Budget - Effort

     

     

     

     

    SEO tools


    Met enkele krachtige SEO tools kan je snel aan de slag om je SEO posities te verbeteren.

     




    Soorten SEO

    White Hat SEO

    Bij White Hat SEO gaan we met de juiste technieken voor zoekmachines en gebruikers een website gaan optimaliseren om meer zichtbaarheid te gaan hebben. Enkele voorbeelden : goede UX (User Experience), voldoende intrigerende kwaliteitsvolle content, ... enz.


    Gray Hat SEO

    Met deze SEO technieken gaan we toch dicht tegen de richtlijnen van Google gaan kleuren. Zoals in de kleuterklas gaan we toch nog altijd binnen de lijntjes kleuren maar gaan we snel scoren in Google als focus hierbij zien. De algemene regel is dat je hier kan van uitgaan dat deze ongeoorloofde technieken binnenkort niet meer als een relevante SEO parameter zullen gelden. Enkele voorbeelden : links van startpagina directories, fake profielen aanmaken op forums, kruis pagina's maken van alle gemeenten en de diensten die je aanbiedt, links leggen naar je eigen website, … enz.


    Black Hat SEO

    Lees zeker verder tot op het einde van het boek om te weten te komen hoe je dergelijke technieken kunt ontdekken en welke bedrijven zich hiermee bezig houden. Enkele voorbeelden van Black Hat SEO : cloacking, PBN’s (Private Blog Netwerken), verborgen tekstlinks, ...




    Search Generative Experience (SGE)

    Wat is Search Generative Experience (SGE)?

    Search Generative Experience (SGE) is een experimentele versie van Google's nieuwe zoekmachine dat gebruikt maakt van AI om antwoorden te gaan bieden. Op Google I/O 2023 lanceerde zijn vernieuwde zoekmachine. Traditionele SEO wordt hierdoor vermoedelijk anders (Bron Google)



    ChatGPT en Bing

    Bing lanceerde eerder in 2023 zijn OpenAI ChatGPT integratie in Bing.com



    Bing.com ChatGPT

    Voorbeelden Google Generative AI

    Hoe ziet dit eruit? Zie onder



    Meer lezen op de blog van Brodie Clark?


     

     

     

    Is SEO interessant voor mijn bedrijfswebsite?

     

    1. Mijn website is pas online en ik wil dringend veel bezoekers en heb weinig geld om te investeren : Neen. Je efforts zouden moeten gaan naar korte termijn oplossingen zoals Google Adwords en social media advertising..
    2. Ik heb mijn website pas opgestart en heb een SEO budget voor 6 maanden Misschien. Zolang je niet op korte termijn wil scoren op competitieve zoekwoorden voor je branche is 6 maanden ideaal..
    3. Ik ben op zoek naar een SEO bedrijf die me exacte dezelfde linkbuilding als een concurrent kan geven. Neen. Exact hetzelfde doen zoals een concurrent zal altijd nadelig zijn.
    4. Ik begrijp dat content belangrijk is maar ik zal niks veranderen aan mijn website Neen. Als je niet flexibel bent inzake website veranderingen, dan zal de website voor SEO geen verbeteringen zien. Als je voor je website hetzelfde doet zoals voorheen, zal je dezelfde resultaten zien.
    5. Neen. Net als een winkel in je straat dat net open is, zal het niet in staat zijn om een supermarkt die aan dezelfde prijzen verkoopt te verslaan. Je nieuwe veiling website zal niet in staat zijn om de marktleider te verslaan.
    6. Mijn vriend heeft een SEO bedrijf onder de arm genomen en kreeg 500 goedkope links, ik wil dat ook! Neen. Search Engine Optimization en linkbuilding gaat niet over volumes. Zelfs als het gratis is, moet je er vragen over stellen, goedkope SEO bestaat helaas niet. Integendeel, het kan je SEO schaden.
    7. Ik verkoop geen schoenen, maar het zoekwoord schoenen heeft veel zoekverkeer, dus ik wil er me op concentreren. Neen, zelfs al spendeer je een fortuin op het zoekwoord schoenen, Google zal de connectie tussen schoenen en je website niet goed begrijpen.

     

     

     

     

     

    Nog iemand overtuigen van zoekmachines?


    Overtuigen van SEO?
    Bron : www.consumerbarometer.com

     

     

     

    De beste SEO bronnen

     

     

     

    Hoe wordt een SEO consultant gezien?

     

    SEO consultant

     

    Overtuigd van SEO? Bekijk hier alle SEO oplossingen.

     

    Of doe meer kennis op via het eerste Belgische SEO boek van Frederik Vermeire genaamd "Krachtige SEO":



     

    Lees nog meer SEO tips en trics op mijn Twitter timeline

Je kent Frederik Vermeire misschien van :


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.