De beste gratis & paid SEO tools van 2021

Blogger
Categorie
Leestijd
40 min

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijker kan. Je kan heel wat SEO tools installeren of gebruiken om je te helpen met webpagina's te optimaliseren voor SEO. In deze blog vind je alle SEO tools die onmisbaar zijn in jouw toolsset. Het is een hele boterham aan tekst dus hieronder kan je gewoon klikken naar de categorie van tools die jou het meest interesseert. Makkelijk toch?

 

Heb je niet veel tijd? Of wil je jouw lijst met gratis tool uitbreiden? Bekijk dan hier de top 10 beste gratis SEO tools

 

Klik op de categorie tools waar jij meer wilt over weten.

 

 

 

De 10 beste gratis SEO tools

  • SEO Minion (Chrome extensie) 

  • SEO Peek (Chrome extensie) 

  • Google Pagespeed Insights (paginasnelheid) 

  • Google Search Console (officiële Google tool)

  • Yoast (SEO plugin voor Wordpress)

  • Rank Math (SEO plugin voor Wordpress)

  • Robots Exclusion Checker (Chrome extensie)

  • Google My Business (local SEO)

  • Google Pagespeed Insights / Lighthouse (Pagespeed tool)

  • Structured data testing tool (Structured data)

 

 

Chrome extensies voor SEO

1. SEO Peek

Gratis

Een lightweight Chrome extensie voor SEO die je snel een overzicht geeft van de belangrijkste SEO elementen op de huidige pagina, waaronder de meta title, meta beschrijving, H1 titel, canonical tags, hreflang tags en meer. Ik gebruik deze SEO tool dagelijks omdat ze zo lightweight is in tegenstelling tot andere Chrome extensies. SEO Peek toont minder gegevens dan zeg maar SEOquake of SEO Minion maar net daarom is hij zo makkelijk.

SEO Peek Chrome extensie

2. Mozbar 

Freemium

De Mozbar toont voor elke pagina alle statistieken over de autoriteit. Onder deze metrieken vind je de Moz metrieken PA (pagina autoriteit) & DA (domein autoriteit). Dit zijn cijfers van 0 tot 100. Verder kan je ook het aantal backlinks en de refererende domeinen van de pagina zien. Mozbar biedt nog een reeks andere functies, zoals suggesties voor het optimaliseren van de elementen op je pagina. Maar dat laatste is minder nuttig omdat de meeste tools dat wel aanbieden.

 

3. Robots Exclusion Checker 

Gratis

Wil je snel weten of een pagina indexeerbaar is in Google? Gebruik dan deze tool. Het icoontje van deze chrome extensie past zijn kleur aan volgens de indexeerbaarheid van een pagina. De kleuren zijn:

  • Groen: De pagina is indexeerbaar.
  • Rood: De pagina is niet indexeerbaar.
  • Geel: De pagina is gecanonicaliseerd.

Verder toont de tool je ook meteen waarom de pagina niet indexeerbaar, door bv. de robots.txt status te tonen of een noindex tag te rapporteren.

 

4. SEO Minion  

Gratis

SEO Minion is een multifunctionele SEO tool met ondertussen 7 verschillende functies. De twee meest interessante zijn:

  • SERP preview: Deze functie laat je toe om voor de huidige webpagina een simulatie van jouw Google resultaat te maken. Dit laat tevens toe  het resultaat in Google na te bootsen, mocht je de titel aanpassen. Ik gebruik deze tool vooral om te zien of de metatitel en metabeschrijving niet te lang zijn (zodat Google ze niet afsnijdt). Uiteraard geeft het ook een indicatie van hoe de gebruiker je pagina in Google ziet en of je wel opvalt tussen de rest. 
  • SERP Locatiecontrole: Met deze functie kan je analyseren hoe de Google resultaten er in een ander land en een andere taal uitzien. Als je een internationaal bedrijf bent dan raad ik dit zeker aan. Maar ook voor bedrijven die niet buiten de grenzen actief zijn, is dit alsnog interessant wegens deze twee redenen. Enerzijds kan je een simulatie doen in de USA en kijken welke nieuwe zaken Google daar aan het testen is. Google test nieuwe zaken altijd eerst in Amerika vooraleer het naar België komt. Door dit regelmatig te checken garandeer je dat jouw contentstrategie toekomstgericht is. Anderzijds kan het geen kwaad om te kijken welke content er in andere landen hoog scoort. Er bestaat een kans dat er in een ander land betere content is voor een bepaald topic dan dat er momenteel in het Nederlands bestaat. Als jij de eerste bent in België en je hebt betere content dan is de kans groot dat je die eerste positie in Google weet te verzilveren.

 

5. Ayima Redirect Path 

Gratis

Dit is een handige Chrome extensie die redirects en redirect loops rapporteert rechtstreeks in je browser. Deze tool is een echte timesaver omdat je niet persé Screaming Frog hoeft te openen om een redirect te controleren. Deze werkt trouwens ook met Javascript redirects.

 

6. Linkclump

Gratis

Linkclump is een extensie die de ankertekst en/of URL’s van een hele hoop links meteen in bulk kopieert. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je alle links uit een online artikel wil kopiëren zonder de gewone tekst ook mee te nemen.

 

7. SEOquake

Freemium

SEOquake is een extensie aangeboden door SEMrush. Het biedt enkele gratis functies, maar de tool is interessanter als je inlogt als SEMrush gebruiker. Onder de gratis functies vind je:

  • Een handig overzicht van de on-page SEO tags
  • Een analyse van de keyword density (hoewel dit geen relevant cijfer is)
  • Een geschat cijfer van de geïndexeerde pagina’s in Google, Bing & Yahoo, alsook de SEMrush rank en het geschatte zoekmachineverkeer.
  • Een overzicht van de interne links naar je pagina
  • Een overzicht van de externe links (gaande naar andere websites)
  • Een bulk vergelijker voor SEO metrics van meerdere URL’s of domeinen

Hoewel SEOQuake heel wat interessante functies biedt, gebruik ik deze niet zo regelmatig. En dit vooral vanwege het gemak van andere SEO Chrome extensies die min of meer hetzelfde doen met minder kliks .

 

8. Location Guard

Gratis

Verberg je locatie of simuleer jezelf op een andere locatie om je zoekresultaten te lokaliseren voor andere steden en landen. Wil je bijvoorbeeld zien hoe de zoekresultaten er uitzien in Birmingham (UK)? Met Location Guard hoef je enkel jouw locatie aan te passen en je surft vanaf dan met gelokaliseerde zoekresultaten voor Birmingham. Wil je enkel een andere locatie simuleren voor een eenmalige test, dan gebruik je beter SEO Minion.

 

9. Scraper

Gratis

Een Chrome extensie die makkelijk en snel stukjes van webpagina’s scrapet. Je kan dit bv. gebruiken om tabelinhoud van Wikipedia meteen in een Google Sheet te krijgen, of je zoekwoorden onderzoek snel & makkelijk mee aan te dikken o.b.v. de zoekwoordsuggesties in Google Images en Pinterest (bv.). Dave Lorrez legt de mogelijkheden uit in dit handige filmpje.

 

10. ContentKing

Gratis (bij een ContentKing licentie)

Een handige extra tool in combinatie met de ContentKing monitoring tool. Deze extensie toont je (voor websites die je monitort in ContentKing) per pagina de aanpassingsgeschiedenis en de openstaande problemen. Het toont je ook de gebruikelijke zaken zoals indexeerbaarheid & de metatags.

 

11. Google SERP counter

Gratis

Zeer simpele extensie die cijfers in de SERP zet zodat je makkelijker ziet op welke organische positie jouw website staat. Meer dan dat is het niet.

 

12. View Rendered Source

Gratis

Deze tool vergelijkt de broncode (Raw HTML) en de gerenderde versie van je pagina (Rendered) en toont je meteen de verschillen. Vooral voor JS frameworks is dit een handige tool die aantoont of alle belangrijke elementen reeds door de server verstuurd worden of niet.

 

13. Mangools (SEO Chrome extensie)

Freemium

De Mangools Chrome extensie is een SEO extensie waar uiteraard vooral Mangools accounts de vruchten van plukken. De tool combineert zowat alle functies die andere tools ook bieden (zoals on-page analyse) en werkt gelijkaardig aan de Ubersuggest en SEOQuake extensie (SEMrush). Mangools legt op hun website heel goed uit wat je kan zonder account en met account. Voor een Mangools accounts gaat het vooral om meer data en om data die rechtstreeks uit Mangools komt (zoals TF, CF, DA, PA). Verder is de tool handig voor Mangools-gebruikers omdat het rank tracking data uit Mangools rechtstreeks in de Chrome extensie toont.

Mangools SEO Chrome extensie

 

14. Trends Everywhere

Gratis

Als je deze extensie installeert dan krijg je voor elke Google zoekopdracht de Google Trends informatie meteen in Google. Handig om de populariteit van bepaalde zoekwoorden bij te houden of om snel trending zoekopdrachten te detecteren.

 

15. WhatRuns & BuiltWith Technology Profiler

Gratis

WhatRuns & BuiltWith zijn beide Chrome extensies die informatie geven over de technologie waarin de website gebouwd is. Je kan onder andere de CMS achterhalen, maar ook de Analytics, Tag Manager, CDN’s en PHP en/of Javascript frameworks die gebruikt worden. WhatRuns is overzichtelijker, maar beknopter. BuiltWith is een stuk uitgebreider, maar wel minder overzichtelijk waardoor je voor een snelle check even moet zoeken.

What runsBuilt With Technology Profiler

 

     

     

    Keyword Research tools

    16. KWfinder 

    Betalend (deel van de Mangools Suite)

    Mijn favoriete tool voor een zoekwoordenonderzoek. Deze combineert een reeks interessante research methoden in één tool. Net als de Google Keyword Planner geeft hij zoekwoordsuggesties, maar er zijn diverse mogelijkheden om long-tail zoekwoorden te ontdekken, zoals de Autocomplete functie en de Questions functie. Je kan naast zoekwoord ook op domein zoeken om zoekwoorden te vinden waar andere websites voor scoren in Google. Als laatste is er ook de handige Import tool waarmee je in één klik de volumes voor max. 700 zoekwoorden kan opvragen.


     

     

    17. Google Keyword Planner

    Gratis (volumes enkel "nauwkeurig" met een actief Google Ads account)

    De Google Keyword Planner is een basistool voor zoekwoordenonderzoek en is gratis. Hij is minder gebruiksvriendelijk dan KWfinder en heeft minder functies. Bovendien zijn de zoekvolumes enkel “nauwkeurig” als je adverteert via Google Ads

     

    18. Answer The Public

    Gratis

    Een handige tool om snel long-tail zoekwoorden te vinden, maar geeft geen maandelijkse zoekvolumes. Daarvoor moet je deze zoekwoorden kopiëren in een tool zoals KWfinder of Google Keyword Planner.

     

    19. Ubersuggest

    Gratis

    Als je SEO doet met een erg beperkt budget, dan is Ubersuggest misschien iets voor jou. Weet dat de tool niet geschikt is voor een volwaardig zoekwoordenonderzoek, want je krijgt maar 3 query's per dag in de tool en maar 30 zoekwoord ideeën per query.
    Ubersuggest is gratis tool met beperkte functies, maar heeft ook een betalende versie. In het begin was de tool vooral gericht op keyword research, maar ondertussen biedt de tool veel meer. Ik werk echter nog altijd liever met KWfinder.

    Tip: Ubersuggest heeft ook een Chrome extensie.

     

    20. Google Analytics

    Gratis

    Google Analytics is eigenlijk geen keyword research tool, maar men vergeet vaak dat interne zoekopdrachten (op je website zelf) een goudmijn aan informatie bieden. Door die zoektermen te analyseren in Google Analytics kan je achterhalen waar je huidige bezoekers al vastlopen. Grote websites zoals Media Markt halen uit hun interne zoekopdrachten heel waardevolle inzichten.

     

    21. Google Trends

    Gratis

    Een erg onderschatte en vaak vergeten tool van Google om trending zoekopdrachten te detecteren en de populariteit van een zoekwoord in de tijd te bekijken. Het voordeel van Google Trends is dat het in feite real-time aangeeft als een zoekwoord in populairiteit wint.

     

    22. Google Search Console (!)

    Gratis

    Het nadeel van tools zoals KWfinder en dergelijke is de sterk afgeronde zoekvolumes. In die zin is Google Search Console de enige betrouwbare bron van accurate informatie, want deze toont je de zoekwoorden waar je nu al voor getoond wordt en hoeveel impressies je hiervoor krijgt.

     

    23. Bing Webmaster Tools

    Gratis

    Dit is de tegenhanger van Google Search Console. De tool bevat uiteraard minder data dan Google, maar is nog steeds een toegevoegde waarde om te onderzoeken waar je website voor getoond wordt in Bing. Zeker als je Bing SEO doet is dit een must-have.

     

    24. Youtube Autocomplete

    Gratis

    Een voor de hand liggende vorm van zoekwoord-ideeën, vooral interessant voor Youtube SEO en websites die veel visuele content hebben.

     

    25. Google zelf

    Gratis

    Men vergeet vaak dat je ook gewoon in Google zelf op zoek kunt gaan naar zoekwoord-ideeën. Google Autocomplete, de gerelateerde zoekopdrachten onderaan, People Also Ask en de suggesties in Google Afbeeldingen bieden nuttige zoekwoord-ideeën én zijn volledig gratis te verkrijgen. Het nadeel is natuurlijk dat Google je geen zoekvolumes toont. Maar ook hier zijn oplossingen voor zoals Keywords Everywhere.

     

    26. Keywords Everywhere

    Betalend

    Keywords Everywhere was een gratis tool voor o.a. zoekwoordenonderzoek. In 2019 werd dit echter een betalende tool. Met Keywords Everywhere kan je in de Google resultaten meteen het volume zien van je zoekopdracht en de tool toont gerelateerde zoekwoorden meteen in Google. Daarnaast vult het ook je Google Analytics & Google Search Console rapporten aan met CPC’s en maandelijkse volumes van zoekwoorden.

     

    27. Keyword Surfer

    Gratis

    Kort nadat Keywords Everywhere een betalende tool werd, is de SEO community deels overgestapt op een gelijkaardig en gratis alternatief: Keyword Surfer. De tool doet ongeveer hetzelfde als Keywords Everywhere en toont ook volumes in Google. Andere functies van Keywords Everywhere heeft deze extensie echter niet.


    28. AlsoAsked.com

    Gratis

    Dit is een keyword clustering tool die o.b.v. één startzoekwoord een hele reeks long-tail zoekwoorden als suggestie geeft. De suggesties zijn gebaseerd op de “Mensen vragen ook” secties van Google (“People also ask” in het Engels). Op moment van schrijven is de tool wel nog vrij beperkt voor NL en BE zoekopdrachten. Voor Engelstalige zoekopdrachten krijg je meer suggesties.

     

     

     

    Crawling Tools

    29. Screaming Frog

    Betalend

    Screaming Frog SEO Spider is crawlsoftware met een gigantisch arsenaal aan auditfuncties. Deze software gaat doorheen je website en volgt alle links naar nieuwe pagina’s tot hij geen nieuwe pagina’s meer vindt. In essentie is dat ook hetgene wat Google doet om nieuwe pagina’s te vinden. Een volledige breakdown van alle capaciteiten die Screaming Frog heeft zou ons te ver leiden. Enkele voorbeelden: Metatags analyseren, sitemap dekking, duplicate & ontbrekende metatitels opsporen, noindex tags en canonical tags controleren, etc. Maar Screaming Frog heeft ook geavanceerde functies, zoals structured data controleren, orphan pages ontdekken, etc. Sinds kort geeft de tools zelfs informatie over paginasnelheid, spelling en duplicate content. De tool is betalend, maar die prijs is zeker te verantwoorden voor alles wat je krijgt.

     

    30. Sitebulb

    Betalend

    Sitebulb is een desktop crawler zoals Screaming Frog maar ze is veel visueler uitgewerkt en rapporteert daardoor meer in grafieken & cirkeldiagrammen, terwijl Screaming Frog heel tabelgericht rapporteert. Het grote voordeel van Sitebulb is dat deze tool zelf bepaalde issues gaat oplijsten en er prioriteit aan zal geven. Die issues worden niet enkel qua SEO gerapporteerd maar ook op vlak van Site Health en pagespeed. Bij elke issue staat ook telkens vermeld wat de issue precies inhoudt én wat de mogelijke oplossingen zijn. Een laatste troef van Sitebulb is de mogelijkheid om twee crawls met elkaar te vergelijken en verschillen te detecteren.

    Sitebullb chrome extensie

     

    31. Oncrawl

    Betalend

    Oncrawl is gelijkaardig aan Screaming Frog, maar een veel duurdere tool. Oncrawl heeft zaken waar ze in uitblinken, vooral hun manier van rapportering en visualisatie. Bovendien is de crawler cloud-based, waardoor je niet gebonden bent aan één device om te werken. Dat laatste is één van de nadelen van Screaming Frog, want dit is een desktopapplicatie. Screaming Frog in the cloud draaien is moeilijker, maar het kan.

     

    32. Botify

    Betalend

    Ook Botify is een enterprise-level crawler met enkele opvallende mogelijkheden. Zo kan je met Botify je rapporten segmenteren, wat handig is om je audits op te splitsen volgens specifieke delen van je website. Denk bv. aan de blog, de webshop en het kenniscentrum. Botify heeft ook een Chrome extensie die je toont wanneer een pagina duplicate content bevat.

     

     

     

    Log file analyse tools

    33. Google Crawlstatistieken rapport (Google Search Console)

    Gratis

    Men vergeet dat je het Google crawlgedrag sinds kort rechtstreeks in de nieuwe Google Search Console kunt vinden. Nochtans is dit de meest betrouwbare bron, omdat ze rechtstreek van Google komt. Als je één van de échte log file analyzers gebruikt dan moet je je eigen access log files opladen van je server. En die bevat overigens heel wat fake Googlebot hits die je data vertekenen. Aan de andere kant heeft het Crawlstatistieken rapport enkele beperkingen. Het toont enkel data van de afgelopen 90 dagen. Het toont je ook niet in één oogopslag hoe vaak een bepaalde URL door Google bezocht werd in die periode (maar het kan wel mits wat klikken en filteren). Verder is het ook moeilijk om een overzicht te krijgen van welke URL’s niét of erg weinig bezocht worden door Google.

     

    34. Screaming Frog Log File Analyzer

    Betalend

    Screaming Frog Log File Analyzer is een verlengstuk op de Screaming Frog SEO Spider. Deze tool biedt je de mogelijkheden die je mist in de Google Crawlstatistieken. Zo kan je hierin wel een snel overzicht krijgen van vaak en zelden bezochte pagina’s door Googlebot. Bovendien rapporteert de tool ook over andere zoekmachines, zoals Bing. Door een crawl te laten lopen in de Screaming Frog SEO Spider en die gegevens te importeren zie je bovendien welke URL’s Google niet bezoekt en dus waarschijnlijk niet kan vinden. Alle mogelijkheden bespreken zou ons te ver drijven, maar er zijn er nog veel meer.

    Qua prijs-kwaliteit raden we deze tool zeker aan, mede omdat de tool uiteraard goed integreert met de Screaming Frog SEO Spider. Er is een gratis versie van beschikbaar, maar die is beperkt. De betalende versie kost op moment van schrijven £99 / jaar. Dat is best betaalbaar vergeleken met de prijs van de andere tools in dit lijstje.

     

    35. DeepCrawl

    Betalend (deel van de DeepCrawl Suite)

    DeepCrawl werd eerder al vermeld als crawling tool. Binnen deze tool is ook de mogelijkheid ingebouwd om logfiles te analyseren. DeepCrawl rapporteert m.a.w. dus de pagina’s die zoekmachines opvragen.

    De volgende twee rapporten zijn de moeite op te bekijken in DeepCrawl, namelijk:

    • “Indexable pages with no bot hits”: Dit zijn pagina’s die zoekmachines zouden moeten vinden, maar die ze blijkbaar niet bezoeken
    • “Non-indexable pages with bot hits”: Dit zijn pagina’s die niet nuttig zijn (althans dat zou toch moeten) die zoekmachines toch bezoeken.

    Ze delen de pagina’s in op 4 niveaus: No bot hits, low bot hits, medium bot hits en high bot hits. Verder rapporteert DeepCrawl ook op URL-niveau. Zo zie je hoe vaak je geselecteerde URL gecrawld werd en wanneer dat voor het laatst gebeurde.

     

    36. Oncrawl Log Analyzer

    Betalend

    OnCrawl rapporteert eveneens uitgebreid over het crawlgedrag van de zoekmachines. Je kan makkelijk filteren op Bot (bv. Bingbot of Googlebot) en segmenteren op delen van je website. Dat laatste is vooral interessant om te zien welke delen van je website het meest door Google (bijvoorbeeld) bezocht worden. Verder biedt het ook alle basisfuncties van de voorgaande tools. Denk bijvoorbeeld aan detectie van pagina’s die Google niet of zelden opvraagt of detectie van nutteloze pagina’s die Google vaak bezoekt.

     

    37. Ryte BotLogs

    Betalend (deel van de Ryte Suite)

    De Logfile analyzer van Ryte maakt deel uit van de all-in-one suite. Ze pakken uit met het feit dat Ryte automatisch log file data bijhoudt en historische met real-time data combineert. Al bieden DeepCrawl en OnCrawl die mogelijkheid wellicht ook. Ryte werkt zeer gelijkaardig aan DeepCrawl en OnCrawl op dit vlak. En net zoals OnCrawl biedt Ryte segmentatie mogelijkheden onder de noemer “Page groups”. Ook handig bij Ryte’s overzicht is het cijfer van pagina's die voor de eerste keer bezocht worden door zoekmachines. En dat kan een aanzet geven om dit verder te onderzoeken. Ryte biedt nog veel meer interessante inzichten op hun eigen manier, maar een volledige analyse zou een blog op zich waard zijn.

     

     

    Wordpress SEO plugins

    38. Yoast SEO

    Gratis

    Yoast is een must-have SEO plugin voor Wordpress websites. De gratis plugin biedt heel wat gebundelde SEO functies die je het ontzettend makkelijk maken. Het bevat onder andere functies voor automatische XML sitemaps, instelbare meta titel templates voor ieder content type, meta beschrijvingen, noindex tags, URL structuur enz. De tool biedt ook een snelle SEO analyse en enkele quick tips om je SEO te verbeteren per pagina. Daarnaast is het erg handig dat Yoast meteen een preview geeft van je snippet in Google met de meta titel en meta beschrijving die je hebt ingesteld. Je Wordpress site verifiëren in Bing of Google Search Console? Dat kan je ook direct vanuit Yoast doen. De plugin maakt ook automatisch WebPage schema aan, maar je kan ook FAQ en andere structured data instellen. Verder laat de tool ook toe om al je social media profielen toe te voegen. Yoast heeft ook een betalende versie met meer functies, maar eigenlijk is de gratis versie al uitgebreid genoeg.

     

    39. Rank Math

    Gratis

    Rank Math is het minder bekende alternatief voor Yoast. Maar de plugin moet zeker niet onderdoen. Het is eerder een verborgen parel die minstens evenveel functies aanbiedt als Yoast. Daarbovenop heeft Rank Math extra  functies en is het dashboard zeer gemakkelijk om mee te werken. Enkele voorbeelden:

    • Automatische alt-tekst op je afbeeldingen als je die zelf niet invult. De meest simpele manier is door tekst uit de bestandsnaam te halen. Of dit wenselijk is hangt af van hoe je bestandsnaam eruit ziet.
    • Rank Math laat toe om een 404 status te customizen. Wil je 404 pagina’s redirecten naar je homepage? Dat is niet aan te raden (Google pikt het wellicht op als soft 404), maar het kan wel.
    • Net zoals Yoast laat Rank Math gemakkelijk toe om de standaard Woocommerce URL-prefixen aan te passen. Zo verander je /shop/ of /product-category/ door iets aantrekkelijkers. Bovendien kan je bij Rank Math de prefix ook helemaal weglaten.
    • Rank Math heeft een 404 monitor functie die 404 statussen bijhoudt zodat je weet welke URL’s niet (meer) werken.
    • Terwijl Yoast weinig configuratie-opties geeft voor haar automatisch gegenereerde schema.org structured data, biedt Rank Math veel meer flexibiliteit omtrent de instellingen. Er is trouwens geen instelling in Yoast om schema.org uit te schakelen op producten, in Rank Math kan je dat per content type kiezen.
    • Met Rank Math kan je Google Web Stories gebruiken.
    • Rank Math claimt dat ze Google en Bing automatisch pingen wanneer de XML sitemap geüpdatet is.
    • Rank Math zou Bing automatisch op de hoogte brengen wanneer een pagina toegevoegd, aangepast of verwijderd is.

     

    40. W3 Total Cache

    Gratis

    W3 Total Cache is een plugin die je Wordpress website sneller maakt in minder dan 2 minuten setup werk. Deze plugin biedt functies als Minified HTML, CSS en JS. Maar daarnaast - zoals de naam doet vermoeden - heeft het heel wat caching opties. Ook lazy loading is mogelijk. Daarbij laden afbeeldingen pas wanneer ze in beeld komen. Lazy loading kan al snel heel wat winst opleveren. Pas wel op, want bepaalde Wordpress thema’s bieden reeds lazy loading ondersteuning vanuit het thema waardoor dit niet meer nodig is met deze plugin. W3 Total Cache heeft nog een reeks andere tools, maar dit zijn wel de voornaamste.

     

    41. WPRocket

    Betalend

    WPRocket mag dan een betalende plugin zijn, het is een all-in-one oplossing voor het optimaliseren van je laadsnelheid. Naast alle features van W3 Total Cache (lazy loading, caching, minify, etc.) heeft het nog wat extra technische functionaliteiten. Zo biedt WPRocket WebP ondersteuning (zeer efficiënt afbeeldingsformaat), preloading, een CDN (content delivery network) en een reeks add-ons.

     

     

    Rank trackers

    42. Advanced Web Ranking

    Betalend

    Een erg geavanceerde SaaS tool om periodiek rankings bij te houden van je websites en concurrenten. Je kan hier kiezen voor daily, weekly, biweekly, montly en on-demand updates. Onder andere Google, Bing, DuckDuckGo, Baidu, Youtube en Amazon behoren tot de mogelijke zoekmachines. Al is Google een voordehandliggende keuze natuurlijk. Je kan rankings bijhouden voor de organische resultaten, alle resultaten, lokale resultaten en meer. Er zijn heel wat rapportages mogelijk en er is ook een integratie met Google Data Studio. Daarnaast kan je Google Search Console data importeren in AWR, waardoor je voor een zoekwoord de positie en de reële kliks kunt zien.

     

    43. SERanking

    Betalend

    SERanking is een goedkopere rank tracker, maar is nog steeds erg goed in visuele rapportering van rankings. Rankings kunnen dagelijks, per 3 dagen of per week bijgehouden worden. De meeste goedkope versie kost € 17,4 per maand en houdt 250 keywords wekelijks bij.

     

    44. Accuranker

    Betalend

    Accuranker is opnieuw een rank tracker met gelijkaardige features als de vorige. Er is een integratie met Google Data Studio, ranking visualisatie is gelijkaardig en ook hier kan je connecteren met GSC. Accuranker heeft een 14 dagen free-trial om de tool uit te proberen.

     

    45. Wincher

    Betalend

    Wincher is een rank tracking tool met een pricing op maat van kleine websites. Het kleinste pakket kost 10 € per maand voor 1 website en 100 keywords. Visueel is de tool iets minder elegant dan andere tools. Wincher omvat alle basisfuncties van de andere tools en heeft ook niet meer nodig. Ook Wincher heeft een 14 dagen free trail.

     

     

     

    Pagespeed tools

    46. Google Pagespeed Insights (Lighthouse)

    Gratis

    Google Pagespeed Insights (PSI) is wellicht de bekendste tool om de snelheid van webpagina’s te controleren. Het nadeel van de tool is dat je het per pagina moet analyseren. De vernieuwde Google Search Console toont echter data voor je gehele website. De tool toont een score voor mobiel en desktop, en is vooral handig omdat het een intuïtief globaal cijfer geeft over de laadtijd. Dit globale cijfer is een gewogen cijfer dat de prestaties van 6 verschillende metrieken combineert (v6). Dit zijn FCP, SI, LCP, TTI, TBT en CLS. Google geeft ook automatische suggesties om de pagina sneller te maken, maar die moet je nog altijd kritisch bekijken.

    47. GTmetrix

    Gratis

    GTmetrix is een alternatieve analysetool voor je laadsnelheid. Voor Belgische websites is het wel belangrijk op te merken dat je dichtstbijzijnde testlocatie Londen (UK) is. Ook GTmetrix geeft je suggesties om je website sneller te maken, maar ze zijn niet altijd even nuttig. Zo is het niet nodig om een CDN te installeren als je website enkel op België gericht is. Maar dat zal deze tool was aanraden. Wel zeer handig aan GTMetrix is hun visuele indicatie van belangrijke snelheidsindicatoren zoals LCP (Largest contentful paint).

    GTmetrix homepage

     

     

    48. Webpagetest.org

    Gratis

    Webpagetest.org is een gratis tool die er wat verouderd uitziet, maar het is goed als aanvullende test bij Google Pagespeed Insights. Vooral handig aan de tool is haar indicatie van bronnen die nog geen compressie (bv. GZIP) hebben. Maar je ziet ook de foto’s die niet progressive inladen of die een betere compressie kunnen gebruiken. Voor elke bron (bv. een Javascript bestand) kan je ook zien hoe lang deze gecached wordt.

     

    49. Pagespeed.compare

    Gratis

    Pagespeed.compare is een relatief nieuwe tool, maar zeer waardevol als het management zich afvraagt hoe hun laadsnelheid zich verhoudt t.o.v. de websites van concurrenten. Je voegt één per één de URL toe van de websites die je wenst te vergelijken en deze tool maakt een overzichtelijke vergelijking van alle belangrijke snelheidsindicatoren.

    PageSpeed Compare

     

     

    50. De Chrome DevTools, Network tab

    Gratis

    Een vaak vergeten tool voor pagespeed is de Network tab in de Chrome DevTools zelf. Hiermee kan je een 3G toestel simuleren en een pagina opvragen om te zien in welke volgorde en welke netwerk requests verstuurd worden. Heel handig om te onderzoeken welke request werkelijk voor vertraging zorgt.

     

     

     

    All-in-one tools

    51. SEMrush

    Betalend


    SEMrush is een all-in-one SEO tool, wat betekent dat ze alle soorten SEO tools in hun service aanbieden aan een globale prijs. Dit omvat een rank tracker, keyword research tool, een backlink tool, etc. Vergelijkbaar met het aanbod van andere all-in-one tools. De data van SEMrush is ook wel vrij omvangrijk en voor de Belgische en Nederlandse markt zeker degelijk. De tools die SEMrush echter onderscheiden zijn hun competitor insights & hun keyword gap analyse tool. Die laatste laat toe om de zoekwoorden te detecteren waar je concurrenten al op scoren. Niet dat er geen andere tools zijn die hetzelfde doen, maar het is mijn ervaring dat SEMrush hier de beste suggesties in geeft. Dit is iets wat KWfinder bijvoorbeeld niet kan voor de Belgische markt. Verder is SEMrush een tool die naast SEO data ook heel wat inzichten over SEA biedt. Net omdat SEMrush een alles in één oplossing aanbiedt is het een erg dure tool. SEMrush aankopen voor één specifieke functie is dus niet rendabel. SEMrush heeft echter nog een nadeel: De functies die zowel SEMrush als concurrenten bieden is SEMrush geen uitblinker tov. gespecialiseerde tools qua value for money. Zo laat AWR toe om je tracking credits te verdelen overheen projecten door je updates daily, weekly, biweekly en monthly in te stellen. Bij SEMrush zijn updates standaard daily. Hun Guru plan kost $199.95 per maand en daarvoor kan je slechts 1500 keywords meten. Voor die prijs heb je trouwens ook maar één user en kan die user maar op één device inloggen tegelijk. Voor een extra user betaal je (in het Guru plan) al 140 $ extra per maand. Toch is SEMrush een tool met heel wat unieke mogelijkheden en echte uitblinker op vlak van concurrentieanalyse.

    Listing Management Tool

     

    52. Ahrefs

    Betalend

    Ahrefs is gelijkaardig aan SEMrush en biedt ook heel wat tools in één oplossing. Ze hebben bij Ahrefs ook een bijzonder interessante trialversie: 7$ om de tool 7 dagen uit te proberen. Hun standaardplan kost redelijk wat maar je krijgt er dan ook heel wat voor terug. Al loop je wel snel tegen de limieten van de ranktracker aan. Ahrefs biedt een Site explorer, die voor een website naar keuze historische en recente statistieken toont. Daarnaast heeft Ahrefs ook een eigen cloud-based crawler die je website regelmatig crawlt en fouten rapporteert. Ahrefs blinkt uit met een (naar onze mening) uitstekende linkbuilding tool. Finaal is er een keyword research tool en een content explorer. Samengevat zijn Ahrefs en SEMrush erg aan elkaar gewaagd qua prijs/kwaliteit en bieden ze ongeveer dezelfde tools aan. Ahrefs is in gebruik lichtjes makkelijker en qua prijs net iets goedkoper. SEMrush maakt dan weer het verschil doordat het een goede tool voor SEO en SEA is. Als je de tool voor beiden wil gebruiken is SEMrush misschien net iets interessanter.

    53. Moz

    Betalend

    Moz is een iets oudere all-in-one SEO tool. Het standaardplan is iets goedkoper als Ahrefs en aanzienlijk goedkoper dan SEMrush. Ook de grotere pakketten zijn sterk goedkoper. Qua tools biedt Moz heel wat dezelfde zaken, maar de database is wat verouderd (op moment van schrijven). Backlink analyse, keyword research, een eigen ranktracker, crawler en rapportering behoren tot de opties.

    54. Ryte

    Betalend

    Ryte is een all-in-one SEO suite die zich richt op de grote organisaties, maar ook op agencies. De kracht van Ryte zit in de tools die krachtige SEO inzichten bieden, met betrouwbare data.

    In essentie heeft Ryte 4 grote tools:

    • Website Success; 
    • Search Success; 
    • Content Success;
    • en hun BotLogs tool.

    Ryte onderscheidt zich in de manier waarop zij inzichten tonen met de data die andere tools ook bieden. Zo biedt hun BotLogs tool een direct inzicht in de meest gecrawlde pagina’s door bots en kan je van een specifieke URL de crawlfrequentie, (de status en timestamp van) de meest recente crawl, etc. direct zien in een overzicht.

    De Website Success tool is in feite het rapport met data van hun eigen crawler. Je vindt er een intuïtieve lijst met alle SEO problemen op je site. Verder monitort de tool je robots.txt bestand, werkt het ook met JS frameworks en geeft het alerts over kritische problemen op de site.

    Hun Search Success tool is vrij uniek omdat het rechtstreekse data gebruikt uit Google Search Console en die op een heel praktische manier beschikbaar stelt. Omdat deze tool data via de API ophaalt krijg je ook veel meer data dan in de GSC interface zelf. In feite kan je er hetzelfde mee doen als in Google Search Console, maar het lost gewoon alle frustraties op die je in GSC hebt. Filteren is bv. veel makkelijker en geavanceerder, de 1000 rijenlimiet heb je niet, etc.

    Daarbovenop toont de tool ook specifieke rapporten over je CTR verdeling zodat je kunt opvolgen welke pagina’s niet goed presteren. Alle mogelijkheden van Ryte bespreken zou ons te ver leiden, maar je vindt al veel terug op hun website, waaronder demo’s en tutorials.

     

     

    Local SEO tools

    55. Google My Business

    Gratis

    Google My Business (GMB in het kort) is een tool van Google om je bedrijf meer zichtbaarheid te geven in lokale Google zoekopdrachten & in Google Maps. Je kan er je bedrijf registreren zodat men jouw bedrijfslocatie makkelijk online terugvindt. Verder is het ook een interessant kanaal voor je website want in Google staat veelal ook een “Website”-knop. De tool is onmisbaar voor lokale bedrijven en is bovendien helemaal gratis.

     

    56. Bing Places for Business

    Gratis

    Dit is de tegenhanger van Google My Business, maar uiteraard voor de Bing zoekmachine. Veel marketeers laten deze links liggen, en dat verbaast niet: in België is Bing Places (nog) niet beschikbaar. Helaas nog even wachten dus, tenzij je internationaal actief bent. Bing Places heeft een functie die connecteert met Google My Business en je locatiedata zelfs synchroniseert (wekelijks) zodat je zelf niks meer moet doen.

     

    57. Localistico

    Betalend

    Localistico is een betalend platform gericht op lokale SEO met een op maat gemaakte oplossing voor grote spelers met veel locaties. Het biedt een reeks producten in één. De voornaamste zijn:

    • Location management: Beheer vanuit één centrale plek alle locatiedata en synchroniseer deze met je eigen website, Facebook, Instagram, Yelp, Foursquare, Apple Maps, Bing Places, Tripadvisor en uiteraard Google My Business. Je locaties zijn altijd up-to-date en consistent. Semi-geautomatiseerd gaat Localistico online op zoek naar inconsistente informatie (zoals incorrecte openingsuren) en past deze aan.
    • Local Analytics: Een dashboard met KPI’s voor je locaties. In Data Studio kan je dat ook (gratis), maar voor heel veel locaties (boven de 100) doet de Google My Business API moeilijk.
    • Reviews beheer: Zoals de naam doet vermoeden, kan je rechtstreeks vanuit Localistico antwoorden op reviews.
    • Local ads (campaigns): Hyperlokale advertenties op Google. Uiteraard is dit niet gratis. Localistico vraagt wel een bepaald percentage van je ad spend.
    • Store pages: Een oplossing die automatisch aangemaakte locatiepagina’s voorziet op je website met aandacht voor SEO.

    Localistico is een zeer prijzige tool die op maat gemaakt wordt voor grote ondernemingen en richt zich dus niet op een KMO met drie vestigingen. Maar als je heel veel locaties hebt kan Localistico wel een waardevolle SEO tool zijn.

     

    58. Yext

    Betalend

    Yext is een gelijkaardige tool aan Localistico, maar is over het algemeen iets bekender. Toch biedt het veel van dezelfde functionaliteiten:

    • Location management: Net als bij Localistico central beheer van je locatiegegevens en koppeling met alle grote directories, zoals Facebook, Google My Business, Yelp, Apple Maps, Bing Places, Foursquare, Yahoo, etc.
    • Review management: Beheer en antwoord op je online reviews vanuit Yext.
    • Analytics: Dashboarding vanuit Yext zelf met data overheen heel wat bronnen.
    • Yext Pages: Locatiepagina’s geoptimaliseerd voor SEO, met uiteraard altijd de correcte winkelgegevens, snelle laadtijd (met o.a. een CDN), structured data (schema.org), XML sitemap, etc.

    Ook Yext is een zeer prijzige tool die eerder weggelegd is voor de grote corporate websites. Yext legt vooral de aandacht op het gebruik van structured data (schema.org) op de lokale pagina’s van je website. Daarmee zetten ze vooral in op Google Knowledge Graph. 

     

    59. Uberall

    Betalend
    (Uberall gooit zijn prijzen niet zomaar online, maar volgens Synup.com zou het $570 per locatie per jaar kosten.)

    Uberall is een alternatieve tool voor Localistico & Yext. Ze doet quasi hetzelfde als de voorgaande tools en biedt dus ook gecentraliseerd beheer van de locatiegegevens, beheer van reviews overheen platformen, gelokaliseerde ads voor “near me” zoekopdrachten, geautomatiseerde locatiepagina’s op je eigen website, dashboarding, etc.

     

     

    Tools voor structured data

    60. Structured data testing tool

    Gratis

    Een heel intuïtieve Google tool die de gestructureerde gegevens op je pagina detecteert en analyseert. Als er fouten in je code staan zal Google deze aanduiden in het rood. Je kan dit natuurlijk ook via Google Search Console controleren. Naast een test per URL kan je ook je eigen code plakken en testen op fouten.

    61. Rich results test

    Gratis

    De Rich Results test is een nieuwe tool van Google die vooral bedoeld is om te rapporteren of bepaalde pagina’s (voorzien van structured data) in aanmerking komen voor rich results (uitgebreide resultaten) in Google. Daarnaast toont het ook hoe je uitgebreide resultaat  zou uitzien in Google. De tool is echter geen 100% garantie dat je uitgebreide resultaat ook echt in Google getoond wordt. Voorbeelden zijn dropdowns voor FAQ’s, of prijzen, ratings en voorraadstatus bij productpagina’s.

    62. Schema Markup Generator (TechnicalSEO.com)

    Gratis

    Met deze handige tool kan je zeer intuïtief schema.org gegevens in JSON code laten genereren. Op moment van schrijven zijn al zo’n 13 soorten structured data ondersteund, waaronder FAQ Page, Person, How-to, Job Posting, Local Business, Organization, etc.

     

    Conclusie

    Is deze lijst compleet?

     

    Uiteraard is deze dat niet. Er zijn nog tientallen andere tools die het lijstje niet gehaald hebben omdat ze te veel lijken op andere (meer bekende) SEO tools.

     

    Heb je een SEO tool die ontbreekt in dit lijstje en die er volgens jou absoluut in thuishoort?

    Laat het mij dan weten via Twitter of Linkedin.

     

    Je kent Frederik Vermeire misschien van :


    Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


    Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



    Op zoek naar een SEO opleiding?


    Bekijk onze SEO opleidingen.