WiSEO hielp Westtoer bij hun SEO migratie

Iedereen onder ons kan wel eens genieten van een mooie wandeling of zonnige fietstocht. En nee, dat hoeft niet altijd ver van huis te zijn. Weet je niet waar te beginnen met zoeken? Dan is er Westtoer, dé partner voor toerisme in West-Vlaanderen.

Eind 2021 kloptte Westtoer aan bij WiSEO. Want in 2022 stonden er verschillende migraties van websites op de planning. 5 regiowebsites én de Westtoer website zelf verhuisden naar een nieuw domein.
WiSEO is trots om Westtoer te ondersteunen bij hun migraties sinds 2022.

 

 

1. De uitdaging

En ja, je leest het goed, in totaal moesten er 6 SEO migraties gebeuren. Waaronder;

Bovenstaande domeinen migreerden naar Visit West Vlaanderen

 

 

 

 

 

2. De WiSEO aanpak

Bij WiSEO hebben we een dedicated aanpak rond SEO migraties. Een eerste belangrijk punt is dan ook om de migratie goed te gaan voorbereiden.

 

  1. Alles begint met een planning
    Een goed resultaat begint bij een goede communicatie en opvolging. Alle projecten worden opgevolgd in Asana aan de hand van een ticketsysteem. Zo zijn beide partijen op de hoogte in welke fase van het project we ons bevinden. Asana zorgt ook voor een centraal punt waar alle informatie en te voltooien optimalisaties terug te vinden zijn.
     
  2. Intake gesprek met alle regiosites
    Om een goed inzicht te krijgen in de verschillende regiosites van Westtoer, hebben we met elke regio een kick-off meeting ingepland. Hierbij is het belangrijk dat we vanuit WiSEO vooral gaan luisteren naar de klant: welke activiteiten zijn prioriteiten, welke plannen zijn er voor de toekomst, wat loopt er momenteel niet goed of minder goed,...
     
  3. Zoekwoordenonderzoek
    Nadat we volledig zijn ondergedompeld in elke regio, is het tijd om aan de slag te gaan met het zoekwoordenonderzoek. Het resultaat? Een document van maar liefst 3000 zoekwoorden. Een lijvig document dus, waarmee iedere regio aan de slag kan voor het schrijven van nieuwe content of optimaliseren van bestaande content.
     
  4. Analyse & inventarisatie van huidige websites
    We mogen niet vergeten om te kijken naar de huidige websites. Daarom voeren we een analyse en invetarisatie uit van die websites. We kijken onder andere naar welke pagina's op dit moment goed scoren. De belangrijkste pagina's moeten zeker worden meegenomen in de SEO migratie.
     
  5. Ondersteuning development
    Het is altijd fijn om rechstreeks samen te werken met developers, zo ook voor dit project. WiSEO voorziet onder andere een lijst van technische requirements, redirects om te testen en testing op de staging website.
    Een nauwe samen werking met het development team is altijd mooi meegenomen in SEO projecten.
     
  6. SEO opleiding
    Iedereen van in het begin mee hebben in het SEO verhaal en het belang van SEO overbrengen is zeer cruciaal. Vandaar kozen we voor 2 kennisdelingsessies doorheen het traject met de regiomanagers van Westtoer. Hierin legt Frederik onder andere de basisprincipes van SEO uit, maar ook diepere SEO elementen bij het aanmaken van nieuwe pagina's.
     
  7. Opvolging na SEO migratie
    WiSEO blijft opvolgen, ook na de SEO migratie. We willlen zeker dat de websites evengoed, en liefst beter dan voorheen scoren. Vandaar monitoren we het Google verkeer, doen we checks op dalende keywords, etc... Dit alles zetten we in een gedeeld dashboard met onze klant. Op dit dashboard zijn de verschillende KPI's zoals aantal bezoekers overzichtelijker weergegeven. Zo kan iedereen te allen tijde op de hoogte is van nog op te volgen verbeterpunten.

 

 

 

 

3. Het resultaat

Niet alles loopt van een leien dakje, ondanks een goede voorbereiding. Na de migratie hadden we te maken met twee grote uitdagingen:

  • Westtoer.be bleef ook bestaan. De homepage redirecten kon dus niet, waardoor Google erg in de war was. Er was een migratie maar de homepagina bleef op hetzelfde domein. Dit is een van de grootste indicatoren van een migratie.
  • De website werd grotendeels opgebouwd uit JavaScript. JS websites indexeren duurt doorgaans 9x langer dan een gewone html websites.

 

Hoe hebben we dit opgelost?

  1. Interne linking aangepast op de nieuwe website om alles beter in kaart te brengen
  2. Technische audit na de launch van de nieuwe website, om zo technische issues die een negatief effect hebben op SEO in de kiem te smoren
  3. Content audit om de belangrijkste pagina's volledig SEO proof te maken


 

Ook op zoek naar een SEO oplossing op maat?

Contacteer vrijblijvend het WiSEO team en we zorgen voor de resultaten.

Contacteer ons


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :