CTR staat voor Click Through Rate of doorklikratio.

Het is de verhouding tussen hoeveel keer iemand op een advertentie heeft geklikt ten opzichte van hoeveel keer de advertentie werd weergegeven.

 

Hoe bereken ik de CTR?

 

De formule werkt als volgt:

 

CTR formule wiseo

 

Stel:

Je hebt 55 kliks en 2500 weergaven.

Daarna deel je het aantal kliks over het aantal weergaves. 55/2500 = 0.022.

Dit getal doe je x100 en je komt 2.2% uit.

Zo bekom je een CTR van 2.2%

 

Wat is een goede CTR?

Doorgaans wordt een doorklikratio van 2% als goed beschouwd. (Voor het zoekadvertenties is het 1.95% en voor display advertenties is het veel minder, namelijk, 0.35%)

Maar…

Wees nooit blij met je behaalde CTR. Probeer altijd de doorklikratio te verbeteren zodat je nog hogere resultaten behaald.

 

Click Through Rate is belangrijk maar je advertentie doel is belangrijker!

Stel altijd eerst de vraag wat je wil bereiken met je advertenties.

 

Stel:

Je doel is om meer inschrijvingen te genereren op de nieuwsbrief. De advertentie loopt ‘goed’ want je ziet dat je een CTR van 3% hebt.

De meeste marketeers zouden al blij moeten zijn... toch? Fout.
Je kan voorbeeld veel verkeer op je website EN een CTR van 3% hebben. Als er geen inschrijvingen op de nieuwsbrief zijn is het toch een mislukte advertentie.

Daarom moet je ook rekening houden met het conversiepercentage. Soms moet je je CTR ‘opofferen’ voor een betere conversieratio te creeëren.

 

Hoe verbeter ik mijn CTR?

Er zijn heel veel manieren om je doorklikratio te verbeteren. Hier volgt een interessant artikel met de top 10 verbetertips voor de CTR van je Adwords advertenties. 

 

 

 

Al 184 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.