Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness
E-E-A-T is een acroniem die gecreëerd werd door de Google Search Quality Guidelines. Het staat voor de graad van ervaring, expertise, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid van een website.
Deze guidelines maken duidelijk aan
Your Money, Your life is ook een acroniem die door Google Search Quality Guidelines werd gecreëerd. Voorbeelden van onderwerpen van pagina's van het 'Je geld of je leven' principe zijn pagina's die invloed hebben op iemand's geluk, gezondheid, financiële stabiliteit of veiligheid.
Google doet per jaar meer dan 380 000 kwaliteitsevaluaties met meer dan 10 000 menselijke kwaliteitsbeoordelaars. Het criterium dat Google's beoordelaars gebruiken om zoekresultaten te evalueren is E-E-A-T. De feedback van de beoordelaars wordt vervolgens verwerkt in de toekomstige algoritmen van Google. Het wordt gebruikt als datapunten die ervoor zorgen dat de inhoud die door hun algoritmen wordt weergegeven, overeenkomt met wat mensen zouden verwachten van zoekresultaten van hoge kwaliteit.
De volatiliteit in Google's organische zoekresultaten sinds 2018, lijkt nauw samen te hangen met Google's nadruk op E-E-A-T. Google's kernupdates van de afgelopen 3 jaar hebben een onevenredig grote impact gehad op YMYL websites, vooral in gevallen waarin die content onvoldoende E-E-A-T bevatte. Veel websites waarvan de inhoud medisch, financieel of juridisch advies bevat, zagen tussen 2018 en 2020 grote verkeersdalingen omdat de zoekresultaten van Google zich aanpasten om alleen de meest gezaghebbende en betrouwbare inhoud van de hoogste kwaliteit naar boven te halen. Als gevolg van deze wijzigingen in de algoritmen van Google hebben veel merken de focus op E-E-A-T tot een primair onderdeel van hun SEO-strategie gemaakt om concurrerend te kunnen blijven in SEO. Deze trend blijft ook aanhouden in 2024, aangezien het steeds belangrijker wordt om te kunnen bewijzen dat je een expert bent op het vak gebied.
Door de goede eigenschappen van uw merk, uw leiderschap, uw experts en de mensen die voor u schrijven zo prominent mogelijk op de website aanwezig te laten zijn, optimaliseert u E-E-A-T. Hierdoor geeft u uw bezoekers een gevoel van vertrouwen dat uw inhoud veilig, geloofwaardig en accuraat is. Overweeg om zo transparant mogelijk te maken wie uw experts zijn, wie uw bedrijf is, hoe u geld verdient, en waarom uw inhoud te vertrouwen is. Google zal gaan kijken wie de webpagina geschreven heeft. Het is afhankelijk van de auteur: de bot zal meer autoriteit geven aan diegene die kwalitatief te werk gaan. De crawlbot merkt het op als de auteur een stagiair is of een expert is op het vakgebied. Ook kan de bot al opmerken als het door een AI-programma geschreven werd.
De extra 'E' is gekomen in december 2022 en staat voor experience. Google gaat na welke ervaring de auteur heeft. Hij vindt content betrouwbaarder als deze door een ervaringsdeskundige geschreven is. Als er bewezen kan worden wat de auteur weet over het onderwerp, kan dit zeker een boost geven aan de webpagina.Wat is YMYL?
Hoe gebruikt Google E-E-A-T?
Waarom is E-E-A-T belangrijk in SEO?
Hoe wordt E-E-A-T geoptimaliseerd?
Waarom is E-A-T veranderd naar E-E-A-T?