Google introduceert een nieuw algoritme die SEO naar een hoger niveau moet tillen.
Wat is Google MUM?
MUM is de afkorting voor 'Multitask Unified Model', met dit nieuw algoritme wil Google nog relevantere antwoorden leveren voor complexe zoekopdrachten. Zie het als een betere versie van Google's BERT-algoritme.
Het is bijvoorbeeld soms lastig voor BERT om uit te maken wat bedoeld wordt met bepaalde woorden en vragen. Heel wat talen hebben woorden met meerdere betekenissen hebben. Een vraag in een bepaalde taal kan dus meerdere interpretaties hebben of vormen aannemen.
MUM moet ook instaan voor het beantwoorden van verschillende vragen in 1 zoekopdracht of query.
Wat doet Google MUM?
Je kan stellen dat Google MUM de zoekervaring van gebruikers zal gaan revolutioneren.
Google streeft met haar nieuw algoritme naar een optimale herkenning van context omtrent content als tekst, video en afbeelding. MUM zal daarnaast de volledige zoekopdracht gaan analyseren, zelfs wanneer deze heel specifiek zou zijn.
MUM zal meerdere talen op hetzelfde moment kunnen verwerken om op het web te zoeken naar de beste informatie, adviezen en tips.
Toepassingen van Google MUM
Google zelf gaf volgend voorbeeld: je wil op wandeltocht in Japan, toch weet je niet of je beschikt over het juiste materiaal. Je neemt een foto van je wandelschoenen en vraagt Google (alsof het een persoon zou zijn) of deze schoenen voldoen. Vervolgens zoekt Google MUM op zoek naar advies en benodigdheden waar je voor vroeg; ongeacht de taal. Het algoritme gaat bijvoorbeeld een Japanse blog af waar lokaal advies op vermeld staat.
Wanneer mogen we dit algoritme verwachten?
Voorlopig is nog geen concrete datum in zicht, Danny S. van het Google-team liet wel weten dat ze dit zeker bekend zullen maken wanneer het zo ver is.
Yes, as with BERT, I’m sure we’ll let every know. We won’t be mum on MUM.
— Danny Sullivan (@dannysullivan) May 20, 2021