YMYL staat voor “Your Money or Your Life” en verwijst naar pagina's die mogelijk invloed hebben op iemands toekomstig geluk, gezondheid, financiële stabiliteit of veiligheid. YMYL pagina's met onjuisteof frauduleuse informatie kan dus schade toebrengen aan de lezer op fysiek, mentaal of financieel vlak. Schrijf je dus zulke content? Let er dan zeker op dat de informatie die je publiceert correct is. Google waarschuwt dus eigenlijk de marketeers om goed na te kijken of je geen valse en/of foutieve content publiceert. De categorieën die onder YMYL horen zijn:
-
Nieuws en evenementen (politiek, internationale events, wetenschap)
-
Overheidsinformatie en wetten
-
Financiën
-
Shopping
-
Gezondheid en veiligheid (medicijnen)
-
Groepen mensen (informatie gebaseerd op rassen, geloof, religie, leeftijd…)
-
Andere onderwerpen die grote beslissingen vragen: informatie over huizen, school, jobs, fitness en voeding…
Er zijn veel onderwerpen waar Google extra aandacht aan besteed. Zorg dus dat je als marketeer altijd de juiste info verspreid.
'Your Money or Your Life' is geen ranking factor, maar zijn wel een indicator van kwalitatieve content. Wat dan weer samenhangt met het E-E-A-T principe (Ervaring, Expertise, Autoriteit, Betrouwbaarheid). Deze twee principes maken deel uit van de richtlijnen om zoekresultaten te verbeteren. Deze worden beoordeeld door Quality Raters, oftwel kwaliteitsbeoordelaars. Ze bepalen de relevantie en de kwaliteit van de zoekresultaten