Elk jaar voert Google meer dan 500-600 veranderingen aan zijn zoek algoritme uit. Terwijl vele van deze veranderingen eerder klein zijn, zijn er per maand toch enkele grote algoritme updates (zoals de bekende Google Panda en Google Penguin updates die veel zoekresultaten beïnvloeden). Naar aanleiding van de grote zoekmachine resultaten veranderingen van 9 januari 2016 geef ik jullie meer inzichten. Voor zoekmachine marketeers is het belangrijk om gevolgen op deze algoritme veranderingen goed op te kunnen volgen aangezien Google weinig tot geen informatie hierover prijs geeft. Hieronder geef ik 7 bronnen om deze SEO veranderingen makkelijk te volgen :
1. Moz Google Algoritme Change History & Moz Cast
Eén van de belangrijkste bronnen voor SEO is Moz.com (vroeger SEOmoz.com). In hun zeer uitgebreide lijst van algoritme veranderingen wordt een overzicht gegeven sinds 2000. Bronnen
2. Dejan SEO Algoroo
In Australië is Dan Petrovic één van de belangrijkste SEO autoriteiten. Hij ontwikkelde met zijn team een monitoring tool Algoroo (met een knipoog naar een zeer bekend Australisch dier). Bron Algoroo
3. Serp.watch
Serp watch is ook een monitoring tool die honderden of zelfs duizenden zoekresultaten monitort. Bron Serp.watch
4. Accuranker
AccuRanker is een state-of-the-art Keyword Rank Tracking softwareprogramma ontworpen voor zoekmachine optimalisatie en organische bereik van websites en merken te helpen verbeteren.
5. RankRanger
Rangschikking Ranger is een SEO & Marketing Platform voor zoeken, competitieve intelligentie, verkeer, merk & sociale analytics omvat in een all-in-een whitelabel dashboard.
6. SEM Rush
SEMrush is een krachtige en veelzijdige competitieve intelligentie-tool voor online marketing, SEO en PPC sociale media en video reclame onderzoek
7. SERPMetrics
SERPmetrics is een sterk zoekmachine rangschikkings-en waarnemingsplatform met een volledige geïntegreerde API, speciaal gebouwd voor SEO agentschappen die veel gebruik maken van keyword tracking onderzoeken.
In 2016 ging ik naar één van de meest leading conferenties in Nederland (Amsterdam) : lees het Friends of Search (SEO/SEA) verslag