Enkele jaren geleden konden we voor elk zoekresultaat een klik verdienen op onze website door de juiste content te voorzien. Dit is al in vele gevallen niet meer zo omdat er vaak een ‘box’ tevoorschijn komt om de eerste plek met het nodige antwoord op een bepaald zoekresultaat. Met gevolgd dat de gebruiker niet meer klikt op de website maar simpelweg het antwoord moet aflezen.
Sinds februari 2016 is er meer dan 20% afgenomen in organische kliks op mobiel. Daarnaast zijn er nu al voor elke 10 organische zoekresultaten, 8.8 zoekresultaten die geen klik ontvangen naar een webpagina.
Search Engine Results Page: wat zijn ze en hoe werken ze?
SERP is een afkorting die staat voor “Search Engine Results Page”, met andere woorden de resultaten pagina van een zoekmachine. Dit is de lijst van vermeldingen die wordt weergegeven als antwoord op een bepaalde opgegeven zoekopdracht. Een box die rechts staat wordt meestal de ‘Knowlegde Graph’ genoemd. Zo’n box neemt data ,aan de hand van veel gestelde vragen, uit verschillende websites over het gehele web. In dit geval zie je een hoop informatie over Thibaut Courtois zoals zijn club en lengte. Dit ziet er zo uit in de volgende foto:
Momenteel gebeuren deze veranderingen naar SERP al meer op mobiel dan op desktop. Het komt ook vaker voor bij populaire korte zoekwoorden dan bij lange zoekresultaten. Hieronder zijn nog enkele voorbeelden te vinden op mobiel. Deze zijn niet enkel voor categorieën zoals weer, shopping en sporten maar ook maps, video’s, vluchten, evenementen, enz…
Google kiest er dus voor om data te nemen van websites die bovenaan staan in de zoekresultaten en deze te gebruiken op hun pagina in de vorm van een mini-website. Hierdoor zal de gebruiker minder doorklikken naar de website zelf.
Hoe zit het met andere platformen zoals Facebook?
Facebook heeft het organisch bereik van pagina’s sterk verminderd vergeleken met een aantal jaar geleden. Er wordt dus nog amper organisch verkeerd getoond van pagina’s. De beste manier om hier nog kans te maken om te verschijnen op de voorpagina van iemand is om advertenties te gaan gebruiken. Hier is een grafiek te zien die dit duidelijk maakt over de jaren heen:
Is SEO nog de moeite?
Het is nog nooit zo belangrijk geweest als nu om jouw website het centrum te maken van jouw online campagne. Google zorgt dan wel voor de vermindering van kliks naar websites maar SEO is nog nooit zo nodig geweest. De concurrentie blijft maar groeien en om ook maar een kans te maken om vermeld te worden in de SERP boxen moet jouw website op vlak van on- en off-site SEO top zijn. Wil je opvallen in deze lijst? Zorg dan voor aantrekkelijke meta tags en URL. Momenteel genereert Search Engine Optimization nog bijna 20 keer zoveel verkeer als SEA (advertenties).
Neem nu de tijd om te investeren in organisch verkeer zodat je, eenmaal betaalde advertenties meer worden getoond zoals bij Facebook, je er al sterker voorstaat dan de concurrentie!
Investeren in de toekomst
Branding
Branding is het bekender maken van jou merk of naam om je anders te gaan positioneren in de markt. Zorg dat je een bepaalde bekendheid opwekt bij mensen zodat ze sneller jouw naam/brand gaan intypen in de zoekresultaten. Dit is iets wat Google heel moeilijk kan tegenhouden omdat dit altijd vanboven in de zoekresultaten zal komen.
Controleer dan ook altijd in Google wat er verschijnt voor je brand zoals je juiste tekst en beschrijving. Een voorbeeld hiervan is:
On-serp SEO
Er zijn enkele manieren om tevoorschijn te komen in de SERP en je concurrenten voor te blijven.
Om te beginnen altijd blijven zorgen dat je on- en off-site SEO constant wordt geoptimaliseerd. Als Google voor een bepaald zoekwoord bovenaan verwijst naar Maps, Youtube, afbeeldingen, enz… is het een goed idee om ook content voor deze platformen te creëren. Dit kan aan de hand van Google My Business.