Hoe krijg je positie 0 te pakken?

Blogger
Categorie
Leestijd
5 min.

 

Elk bedrijf wil de eerste positie in Google, maar wat dacht je van positie 0? Ja ja, Positie 0! Google wil zijn gebruikers zo snel mogelijk een duidelijk en relevant antwoord geven op hun zoekopdracht en daarom zijn ze gaan experimenteren met featured snippets in zoekresultaten. Omdat deze snippets bijna altijd boven het eerste zoekresultaten komen te staan krijgen we deze nieuwe positie.  

 

featured snippet

 

 

Wat zijn featured snippets?

Featured Snippet is een samengevat antwoord in een gestelde vraag in Google. Het antwoord wordt uitgelicht in een speciaal kader bovenaan de zoekpagina. Als je voorbeeld wil weten wat de huidige stand is van de Jupiler Pro League typ je "stand jupiler pro league." Daarna krijg je een dergelijk kader bovenaan de zoekpagina met de huidige rangschikking in vermeld. 

 

Voordelen van featured snippets:

  • Verhoogt de visibiliteit van je merk
  • Betere click-trough-rate
  • Genereerd meer verkeer naar je website
  • Boost je credibilty en autoriteit
  • Verbeterde zichtbaarheid op mobiele apparaten

Hoe verschijn je in een featured snippet?

1. Leer je doelgroep kennen

Door je doelgroep beter te leren kennen, kun je hen veel beter en sneller bereiken. Leer begrijpen hoe je je doelgroep zoekt en welke vragen ze stellen zodat je weet waarop je je content moet afstemmen.

 

2. Zoekwoord onderzoek

Een zoekwoord onderzoek is fundamenteel voor een uitstekende SEO. Heb je nog geen zoekwoord onderzoek uitgevoerd, dan is dit een good excuus om er toch maar eens aan te beginnen! Een meerderheid van de snippets zou getriggerd worden op long-tail zoekwoorden. Omdat deze featured snippets antwoord bieden op een vraag, is het zeker niet slecht om het zoekwoord onderzoek te starten met vraag-gerichte zoekopdrachten of zoeopdrachten met een informatieve intentie.

Deze tools en websites kunnen je helpen bij het onderzoek:

  • Answer The Public
  • Quora
  • Bekijk 'Zoek opdrachten gerelateerd aan [zoekterm]' onder de zoekresultaten.
  • Bestaande klant ondervragen
  • Social media

 

3. Kwaliteitsvolle content creeëren die antwoord biedt op vragen

Meestal ben je niet de enige die schrijft over een bepaald onderwerp. Ga niet zomaar op zoek naar een kant-en-klaar antwoord op het werelde wijde web. Schrijf zelf een diepgaande tekst waarin het antwoord verwerkt staat en maak vooral duidelijk dat je een antwoord wil bieden op een vraag.

 

De look & feel van het artikel zou niet zo heel veel mogen verschillen als dat van een standaard blogpost. Blijf steeds focussen op kwaliteitsvolle, entertaining en informatieve content gericht op je doelpubliek. Je schrijft voor je doelpubliek, niet voor Google. Neem het dus niet te letterlijk wanneer we je zeggen om je content aan te passen voor een Featured snippet.

 

4. Vergeet SEO niet!

Niet alle featured snippets zijn afkomstig van de website die op de eerste positie staat, maar in een groot deel van de gevallen is dit wel zo. Daarom moet je dus blijven werken aan de SEO van je website.

 

5. Structureren

Content schrijven is één dingen, maar je moet er ook voor zorgen dat Google jouw antwoorden vindt. Het goed structureren van je tekst kan hier een grote rol in spelen.

Maak zeker gebruik van:

  • Genummerde lijsten
  • Tabellen
  • Bullet points
  • Grafieken

 

Het uitvoeren van al deze tips zal je nog geen garantie bieden op features snippets. De optimalisaties zullen je content een boost geven in de zoekresultaten. Positie 0 is enkel een kers op je mooie SEO taart.

Al 384 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.