Friends of Search is hét evenement voor SEO & SEA specialisten in de Benelux.
Na 7 verschillende succesvolle Friends of Search edities in Nederland is het eindelijk zover: Friends Of Search heeft nu ook een Belgische editie & WiSEO was erbij.
Deze editie pronkt Friends of Search met topnamen als Izzi Smith (Ryte), Martin Splitt (Google), Dawn Anderson (Bertey) & Bastian Grimm (Peak Ace) en ze stelden niet teleur.
Hieronder geven wij onze 10 beste learnings en takeaways van #FOSBE.
SEO inzichten
1. Izzi Smith (Ryte) - Search Console tips voor gevorderden
Izzi maakt er geen geheim van: Haar nummer 1 SEO tool is gewoon Google Search Console. En dat voor twee redenen:
-
Je data is veel betrouwbaarder dan 3rd party tools
-
Het is volledig gratis
Maar ze maakt ook geen geheim van nummer 1 tekortkoming in GSC:
De 1000-rijen limiet in haar rapporten zorgt voor heel wat frustratie want het zorgt voor onvolledige data.
Tip 1: Gebruik de API om meer rijen te krijgen. Er zijn hier tools voor beschikbaar die gebruik maken van deze API, zoals de Search Analytics for Sheets add-on.
Tip 2: Ga voor low-hanging fruit in Google Search Console.
In Google Search Console heb je veel rapporten:
-
URL inspectie
-
Dekkingsrapport (met al zijn uitsplitsingen)
-
Het prestatierapport
-
Snelheid, uitsluitingen, etc.
Maar jouw low hanging fruit is je lijst met keywords waar je positie hoger is dan 20 maar lager dan 5. Die keywords moet je even apart nemen en onderzoeken. Dat zijn easy optimalisaties omdat je wellicht al iets hebt waar je voor rankt, maar je moet die content gewoon verder optimaliseren of een aparte pagina voor creëren die nog relevanter is dan de pagina die nu rankt.
2. Izzi Smith (Ryte) - Dé techniek om featured snippets aan te pakken
De laatste tijd is er enorm furore omtrent featured snippets. En dan vooral de vraag:
“Is het nog wel goed om die te hebben?”
Google kondigde in januari 2020 aan dat als een pagina als featured snippet getoond wordt, diezelfde pagina niet langer in de organische resultaten zal komen te staan.
Paniek alom bij SEO specialisten die een truc zochten om hun featured snippet kwijt te geraken en de nummer 1 positie in organisch terug te krijgen.
En dan stellen zich deze vragen:
-
Hoe kan je die featured snippet kwijtgeraken?
-
Moet ik die featured snippet verwijderen of doe ik beter niets?
Eigenlijk moet je met de tweede vraag starten. Als de CTR van je featured snippet hoger is dan de CTR op je organische positie, dan laat je het zo.
Het is dus belangrijk dat je kunt achterhalen wat je organische positie is na het weghalen van de featured snippet.
Een simpele truc om dat te doen:
Ga in Google naar de zoekopdracht die je featured snippet activeert en plak op het einde van de URL ‘&num=9’.
Je krijgt een resultatenpagina met slechts 9 resultaten en je featured snippet is weg. Check of je organische positie nog aanvaardbaar is, combineer dat met CTR data van Search Console en als de organische CTR hoger is dan die van de featured snippet zou je die best kwijtspelen.
Mijn tip: als je niet in de top 3 komt te staan in de organische resultaten nadat je featured snippet weg is, blijf er dan sowieso al af. Als het wel baat om die te verwijderen, ga dan door naar de volgende vraag.
Goed, hoe verwijder je dan een featured snippet?
Gebruik max-snippet in combinatie met een lengte die korter is dan die van je featured snippet tekst.
<meta name="robots" content="max-snippet:[cijfer]">
Opmerkingen
Zoals altijd: Testing is key!
Pas op: gebruik niet ‘no-snippet’ want die verwijdert ook je metabeschrijving in je organische resultaten!
3. Martin Splitt - Tips & tricks voor modern web development in 2020
Dit zijn persoonlijke speculaties van wat hij denkt dat er zal aankomen in 2020, maar hij waarschuwt: Het is geen zekerheid.
-
Nieuwe User agent strings (meer info volgt later) → De huidige zijn erg messy omwille van historische redenen en dat willen ze opkuisen.
-
Mobile-first indexing zal de standaard worden voor iedere nieuwe website
-
Tip 1: Ga voor responsive web design. Het is gewoon de beste oplossing.
-
Tip 2: Verwijder geen kritieke content op mobiel die wel op desktop staat.
-
-
Rel=”nofollow” blijft hetzelfde als voorheen, maar het is nu een hint voor Google en geen richtlijn meer. Dat betekent dat Google nofollow links toch kan volgen. Het zal nu enkel gebruikt worden als je je websites niet wil associëren met de websites waar je naartoe linkt.
-
Max-snippet en dergelijke zijn nu ondersteund en geven meer flexibiliteit aan websites om te regelen hoeveel tekst er getoond wordt in Google.
-
Lazy-loading is nu native ondersteund in Google Chrome! Gewoon loading=”lazy” op je afbeeldingen zetten en klaar.
-
JS frameworks blijven evolueren en Google evolueert mee. Ze werken samen met de ontwikkelaars om op termijn een standaard te ontwikkelen voor rendering zodat Google die websites beter begrijpt
-
Performance: Het snelheidsrapport in Google Search Console zal meer en betere inzichten bieden. Google wil werken aan de metrieken zodat die in de toekomst beter overeenkomen met de realiteit. Snelheid blijft dus belangrijk in 2020!
4. Dieuwerke Antoons - SEO op grote schaal - de Bol.com case
Schitterende talk van Dieuwerke, met heel leuke inzichten in de SEO uitdagingen die Bol.com heeft als e-commercereus.
1. Natuurlijke title tags
Natural language is enorm belangrijk en deze case bewijst dat. Ze ontwikkelden een automatisch script om de onnatuurlijke meta titels en h1 titels natuurlijker te maken. Het script gebruikt maar liefst 18 variabelen voor de H1 titel en 71 voor de meta titel omdat die ook een commerciële intentie moet hebben.
Het resultaat?
+ 98% meer natuurlijke URL’s
+ 58% meer verkeer
meer voice search verkeer
+ 25% meer keywords met top3 posities
2. De uitbreiding naar Vlaanderen
Bol.com breidde haar online assortiment ook uit naar de Vlaamse markt en geeft toe dat ze er nog niet helemaal zijn.
Issue:
In Nederland gebruikt men ‘magnetron’, ‘wasdroger’ en ‘afzuigkap’.
In Vlaanderen werkt dat niet. Wij gebruiken ‘microgolf oven’, ‘droogkast’ en ‘dampkap’.
De oplossing:
Ze introduceerden ‘attributen’.
Ze overschrijven het script met manuele attributen die ze zelf invullen in de CMS, zodat ‘wasdroger’ in Vlaanderen ‘droogkast’ wordt.
En wat met Wallonië?
De huidige set-up werkt niet in het Frans. Hier is nog heel wat werk aan de winkel. Binnenkort gaan ze live met een MVP (minimum viable product) en het zal zeker niet ideaal zijn. Maar zoals altijd in SEO: we verbeteren gaandeweg.
3. Nog meer inzichten
-
Omwille van hun omvang crawlt Google soms enkel hun <head> en updatet gewoon de title tag. De hele pagina werd niet gerenderd.
-
Bol.com voegde per ongeluk op superveel pagina’s een noindex tag toe. Maar de pagina’s werden nooit genoindexed. Lucky voor hen
-
Google volgt geen enkele canonical tag bij Bol.com! Dieuwerkes oplossing: cleane interne linking gebruiken
-
Bol.com is zo grootschalig dat het haar eigen ranktracker moest bouwen. Partners zullen daar wellicht gebruik van kunnen maken binnenkort.
-
Er is geen log file analyse tool die werkt voor Bol.com omdat ze op een normale dag makkelijk 1 TB aan log file data opslaan. De enige manier om dit te analyseren is via een speciale query die een deel van de data opvraagt uit hun cloud storage.
5. Pascal Van Neder - De organisatie betrekken: Accent Jobs case
Ben je als bedrijf op zoek naar een gestructureerde manier om SEO aan te pakken? Volg dan deze stappen:
-
Call for help: Als je geen intern SEO team hebt in de organisatie, dan is het aangewezen om er externe SEO specialisten bij te betrekken.
-
Ken je klant: Je moet persona’s hebben en je content creëren in functie van die persona. Elke persona heeft namelijk andere noden en heeft dus andere content nodig. Gebruik het SEE - THINK - DO model van Google om je keywords en je content echt te mappen in de customer journey
-
De keyword brainstorm: Hoe geraak je aan de zoekwoorden waar tools als Keyword Planner en KWfinder niet toe komen? Je zet salesmensen en mensen die de business door en door kennen in één ruimte en laat ze alle ideeën opschrijven op post-its aan de muur.
-
Zoekwoorden onderzoek: Nadat je de zoekwoorden hebt bepaald en de volumes opgezocht hebt, combineer die data dan ook met je GSC clicks en impressies.
-
Content planning: Zet alle content in een Project management tool zoals Asana. Als je alles in één keer wil doen, dan gebeurt er juist niets.
-
Training: Betrek het bedrijf want SEO is geen geïsoleerd project. Alle stakeholders in de organisatie moet betrokken zijn. Organiseer training sessies op maat van de verschillende teams:
-
Marketeers: in-depth training over SEO
-
HR consultants of ander personeel: kortere trainingen, maar vaker herhalen
-
Easy-to-access rapporten: Maak alle rapportage beschikbaar voor iedereen in het bedrijf (voor Accent: alle HR consultants). Zij moeten weten hoe goed hun functies online te vinden zijn, anders is SEO één grote blackbox voor hen.
-
Bekijk de resultaten: Check je resultaten zeker year on year (YoY) want in veel sectoren is data erg seasonal.
6. Izzi Smith - Tip voor filters in Google Search Console
Bonus tip van Izzi: Veel SEO specialisten frusteren zich vaak mateloos over de filtering opties in GSC. Je kan bv. niet filteren met reguliere expressies of filters combineren. Wil je dat wel doen, dan is haar tip om diezelfde data te gaan filteren in Google Data Studio.
De alternatieven zijn Google Analytics (niet ideaal) en uiteraard de standaard exports naar Excel.
7. Dawn Anderson (Bertey) - Haar kijk op ‘Disambiguating Equiprobability’
Of in het Nederlands: Het oplossen van ambigue signalen die twee pagina’s geven wanneer ze beiden even relevant lijken te zijn voor een bepaald keyword bij Google. Wij kennen het eigenlijk onder de noemer ‘duplicate content’, maar Dawn toont in haar talk aan dat het meer is dan gewoon duplicate content in de enge zin van het woord.
Het probleem vloeit voort uit het feit dat je simpelweg geen twee dezelfde resultaten bovenaan kan zetten in de Google resultaten. Google krijgt dus keuzestress.
Zij die aanwezig waren op FOSBE zullen weten dat die 185 slides nogal snel gingen. Ik heb dus het gevoel dat velen de slides achteraf nog eens op ‘t gemak willen lezen. En dat kan, want ze zijn hier te vinden:
Dawn onderscheidt 8 types van ambiguïteit:
-
Exact duplicate content (exact dezelfde pagina op 2 of meer URL’s)
-
Near duplicate content
-
Natural language ambiguity
-
Generational cruft based ambiguity
-
Machine learned ambiguity ‘lag’
-
Dot-to-dot ambiguity
-
Semantic heterogeneity
-
Location based ambiguity
En hele reeks, maar gelukkig staat de uitleg in haar slides:
8. Bastian Grimm (Peak Ace) - enkele leuke SEO testen
Vooraleer ik de learnings deel, moet ik hameren op wat Bastian meegaf in het begin van zijn talk: SEO experimenten in een geïsoleerde omgeving bestaan gewoon niet. Neem zijn uitkomsten niet als een algemene regel. Het is belangrijk om experimentjes zoals deze te valideren en vooral meerdere keren te testen.
Oké, nu over naar de inzichten:
-
42% van alle Belgische websites proberen nog steeds onveilige bronnen in te laden. Dit is opvallend aangezien Google dat beschouwt als een probleem voor je site-veiligheid.
-
Of tekst nu zichtbaar is op de pagina of niet (denk aan mobiele uitklapopties), de tekst zal nog steeds gevonden worden. Extra tip: Gebruik overflow:hidden voor hidden tekst want met die optie blijft je keyword in het vet staan in de zoekresultaten.
-
Bepaalde iframes zijn gevaarlijk vandaag want de pagina die gebruik maakt van die iframe kan effectief ranken voor content die in die iframe te vinden is. Daar zijn oplossingen voor, maar ik stel voor dat Bastian eens tweet daarvoor.
-
Content die meer dan 15.000 pixels diep staat kan nog altijd ranken in Google
-
Gebruik de ‘Meer informatie’ tab in GSC. Dit geeft inzicht in bronnen die mogelijks niet werken.
-
Tekst in een CSS selector (bv. ::before) wordt niet geïndexeerd.
SEA inzichten
Friends of Search gaat niet enkel over SEO maar natuurlijk ook over SEA. Hierbij volgen de presentaties die ons het meest bijgebleven zijn.
9. Jeroen Maaijen (TUI) - Het voordeel van een in-house SEA team
Jeroen Maaijen van TUI gaf een uniek inzicht in hun in-house 6 FTE's SEA team. Wat is het voordeel van een in-house SEA team tov een SEA agency?
Een in-house SEA team is voor TUI duurder dan een agency. Het organiseren van procedures, projectteams, Thirsty Thursday's, verplaatsingen tussen BE en NL teams, vakanties, ... heeft nu eenmaal zijn prijs. De resultaten zijn beter met in-house SEA teams door de kortere lijnen en audits die teams op elkaars accounts uitvoeren om het beste resultaat te krijgen.
Als laatste kreeg Jeroen van TUI een vraag hoe zijn SEA team er zal uit zien binnen enkele jaren. "In de toekomst zullen we minder grip hebben op SEA accounts en hebben we andere profielen in ons team nodig hebben zoals tech&data savvy profielen om met Channable, scripting, feeds,... aan de slag te gaan. Dus misschien geen 6 mensen meer, maar eerder 4."
10. Lisa Diamant (Brussels Airlines) - Hoe paid search automatisatie significant de CPA verlaagde (zonder zoekvolume te verliezen)
In België kopen meer dan 50% van de gebruikers een vliegticket online. Hierbij doorlopen kopers +40 touchpoints vooraleer ze een ticket kopen. Een flexibele paid search strategie is hierbij dus meer dan nodig.
Iets wat mij opviel: Brussels Airlines probeert een grote online zichtbaarheid te hebben op locaties waar het booking-proces zich vooral offline afspeelt. Denk maar aan landen in Afrika. Zo maken ze een duidelijk verschil tussen profitable (gericht op route campagnes) en non-profitable campagnes (gericht op awareness) in hun account.
Lisa zette de nadruk op de moordende concurrentie van Brussels Airlines. Ze worden van alle hoeken aangevallen. Denk maar aan websites à la Skyscanner. Deze zetten natuurlijk druk op de prijzen. Dit is natuurlijk nadelig voor de marges van Brussels Airlines.
Van het bestuur kreeg Lisa de taak om de Ad spend te verlagen (zonder volume te verliezen) om zo de marges de lucht in te sturen. Geen ongewone boodschap die je als PPC’er krijgt… ;-)
Naast het probleem van de marges zaten ze ook met het probleem dat elke route zijn eigen aanpak nodig heeft. Kosten per route kunnen variëren dus een perfect werkend budget management systeem is uiterst belangrijk.
Ter oplossing van deze problemen hebben ze zich vooral gericht op het gebruik van tools om de campagnes te automatiseren. Zo halen ze het onderste uit de kan met hun Search Ads 360 account in combinatie met smart bidding en budget management per bestemming.
Het is belangrijk om je ads dynamisch in te laden door middel van data uit de feed. Laad niet enkel de copy van je koppen dynamisch in maar denk ook eens aan de info in je beschrijvingen.
Het gevolg was dat één route één campagne was geworden. Dit resulteerde in +700 actieve campagnes. Door al deze optimalisaties daalde de CPA met 42%!
Opmerkingen bij de presentatie:
In de presentatie misten we wel wat praktische tips. Natuurlijk kan je dat niet verwachten van iemand die zich uitsluitend richt op strategisch niveau. Algemeen gezien was de presentatie een eye-opener die het gebruik van automatisatie nog eens benadrukte.