Wat is Google Data Studio?

Categorie
Leestijd
5 min

Google Data Studio is één van de nieuwste tools binnen de Google Analytics 360 Suite. De tool omvat een datavisualisatie en rapportage programma waarmee je eenvoudige visuele rapporten kan opmaken en delen van traffic afkomstig van SEA, E-mail, SEO, Social Media, etc ... in kaart kan brengen.

 

Door het steeds grotere belang van data in de zakelijke wereld is het dus nodig om alles te bundelen op één systeem met een gebruiksvriendelijk dashboard. Vaak is het nu nog het geval dat je je data op de verschillende platformen zoals Google Analytics, CMS, ... moet gaan zoeken, wat onoverzichtelijk en tijdrovend is.

 

 

Het grote voordeel van de Google Data Studio is het feit dat alle data iedere dag automatisch wordt bijgewerkt. Sinds kort is de tool volledig gratis beschikbaar, voorheen had je slechts recht op 5 gratis rapporten, als je er meer wilde moest je betalen. Voor de mensen die Google Data Studio nog niet kennen is hier een omschrijving van wat Google Data Studio zoal inhoud en wat de functionaliteiten zijn van de tool.

 

 

Lees hier de 4 redenen om Google Data Studio te gebruiken en lees onze conclusie!

 

 

 

Het wachten is eindelijk over :

 

 

Google Data Studio

1. Databronnen koppelen

De basis van Google Data Studio is data, deze data kan je importeren uit verschillende gegevensbronnen. Bij iedere grafiek of tabel heb je de keuze welke data je wenst te implementeren uit de verschillende data bronnen. Het toevoegen van een data bron doe je eerst door op 'gegevensbronnen' te klikken en dan ten tweede op het plus-teken rechtsonder te klikken, hierna krijg je een venster welke soort gegevensbron je wil importeren. Let er wel op dat je autorisatie nodig hebt om aan gegevens uit Google Analytics, Google Adwords, ... te komen.

Google Data Studio

Google Data Studio

 

 

2. Toegankelijkheid gegevens

Met Google Data Studio kun je zeer eenvoudige dashboards delen met andere gebruikers, het dashboard delen kan door rechtsboven in het gewenste dashboard op 'delen' te klikken. Door hierop te klikken komt er een venster te voorschijn waar je mensen kan toevoegen op basis van hun email adres. Hiernaast heb je ook de keuze welk soort machtiging je wil gegeven aan een bepaald persoon, 'bewerken' of 'weergeven'.

 

Google Data Studio
 

 

 

3. Dashboard maken

Eénmaal de gegevensbronnen zijn gekoppeld heb je de keuze deze te visualiseren op basis van een grafiek of tabel. Bij iedere tabel of grafiek kun je bepalen welke dimensie je eraan wil geven, de vormgeving ervan werkt een beetje zoals je in Excel gewoon bent. Er zijn tal van mogelijkheden van types, kleuren en weergaven van grafieken of tabellen.

Google Data Studio

 

Hieronder vind je 2 voorbeelden van hoe een Google Data Studio dashboard er kan uit zien.

Google Data Studio

 

 

4. Gegevens filteren

Net zoals een gemiddeld statistieken programma kun je iedere tabel of grafiek aanpassen door er een bepaalde filter op te plaatsen. Een filter plaatsen doe je door eerst een tabel of een grafiek te selecteren die je wenst te filteren, vervolgens verschijnt er rechts een groot kader met opties. Om een filter te plaatsen klik je vervolgens volledig onderaan bij de categorie 'filter' op '+ add a filter' vervolgens komt er onderaan je scherm een kader met filter opties. Eénmaal je gewenste filter(s) geplaatst hebt druk je onderaan op 'SAVE', vanaf dan is de gewenste filter geplaatst op de tabel of grafiek die je wenste.
 

Google Data Studio

 

Google Data Studio

 

Conclusie

Je voelt nu al een beetje dat Google Data Studio binnen enkele jaren de standaard zal worden. Dashboard systemen zoals DashThis, Klipfolio, ... etc zullen voorgoed tot het verleden behoren.
Ga vandaag nog aan de slag met deze 'Photoshop voor data'.

 

Meer info? Zie Google Data Studio

 

Al 184 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.