Wat is Google Data Studio?

Categorie
Leestijd
5 min

Google Data Studio is één van de tools die in 2016 ontstond binnen de Google Analytics 360 Suite. De tool is ondertussen al een tijdje gratis beschikbaar en omvat een datavisualisatie en rapportage programma waarmee je eenvoudige visuele rapporten kan opmaken en delen van traffic afkomstig van SEA, E-mail, SEO, Social Media, etc ... in kaart kan brengen.

 

Door het steeds grotere belang van data in de zakelijke wereld is het dus nodig om alles te bundelen in één systeem met een gebruiksvriendelijk dashboard. Vaak is het nu nog het geval dat je je data op de verschillende platformen zoals Google Analytics, CMS, ... moet gaan zoeken, wat onoverzichtelijk en tijdrovend is. Voor dit probleem biedt Google Data Studio dus een geweldige oplossing!

 

Het grote voordeel van de Google Data Studio is het feit dat alle data iedere dag automatisch wordt bijgewerkt. Voor de mensen die Google Data Studio nog niet kennen, leggen we hieronder uit wat je allemaal kan bereiken met deze handige tool.

 

Lees hier de 4 redenen om Google Data Studio te gebruiken en bekijk onze conclusie!

 

 

 

Het wachten is eindelijk over :

 

 

Google Data Studio

1. Gewenste databronnen koppelen

De basis van Google Data Studio is natuurlijk data, deze data kan je importeren uit verschillende gegevensbronnen. Bij iedere grafiek of tabel heb je de keuze welke data je wenst te implementeren uit de verschillende databronnen. Het toevoegen van een databron doe je eerst door op 'gegevensbronnen' te klikken en dan ten tweede op het plus-teken rechtsonder te klikken. Hierna krijg je een venster welke soort gegevensbron je wil importeren. Let er wel op dat je autorisatie nodig hebt om aan gegevens uit Google Analytics, Google Adwords, ... te komen.

Google Data Studio

Google Data Studio

 

 

2. Toegankelijkheid gegevens

Met Google Data Studio kan je zeer eenvoudige dashboards delen met andere gebruikers. Het dashboard delen kan door rechtsboven in het gewenste dashboard op 'delen' te klikken. Door hierop te klikken komt er een venster te voorschijn waar je mensen kan toevoegen op basis van hun email adres. Hiernaast heb je ook de keuze welk soort machtiging je wil gegeven aan een bepaald persoon, 'bewerken' of 'weergeven'. Zeer makkelijk dus als je bijvoorbeeld de prestaties wilt delen met je collega's of team.

 

Google Data Studio
 

 

 

3. Dashboard maken

Eénmaal de gegevensbronnen zijn gekoppeld, heb je de kans om deze te visualiseren op basis van een grafiek of tabel. Bij iedere tabel of grafiek kan je bepalen welke dimensie je eraan wil geven. De vormgeving ervan werkt een beetje zoals je in Excel gewoon bent. Er zijn heel veel mogelijkheden van types, kleuren en weergaven van grafieken of tabellen.

Google Data Studio

 

Hieronder vind je 2 voorbeelden van hoe een Google Data Studio dashboard er uit kan zien:

Google Data Studio

 

 

4. Gegevens filteren

Net zoals een gemiddeld statistieken programma kan je iedere tabel of grafiek aanpassen door er een bepaalde filter op te plaatsen. Een filter plaatsen doe je door eerst een tabel of een grafiek te selecteren die je wenst te filteren. Vervolgens verschijnt er rechts een groot kader met opties. Om een filter te plaatsen, klik je vervolgens volledig onderaan bij de categorie 'filter' op '+ add a filter' en vervolgens komt er onderaan je scherm een kader met filter opties. Eénmaal je gewenste filter(s) geplaatst hebt druk je onderaan op 'SAVE'. Vanaf dan is de gewenste filter geplaatst op de tabel of grafiek die je wenste.
 

Google Data Studio

 

Google Data Studio

 

Conclusie

Google Data Studio is nu dé standaard geworden bij veel bedrijven. Andere dashboard systemen zoals DashThis, Klipfolio,...etc  zullen steeds meer uit beeld verdwijnen. Waar wacht je nog op? Leef je vandaag nog uit met deze 'Photoshop voor data'!

 

Meer info? Zie Google Data Studio

 


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :