Google for Jobs : het stappenplan 2020

Categorie
Leestijd
18 minuten
Google for Jobs is gelanceerd in België. Wij nemen je mee in dit stappenplan naar ultieme zichtbaarheid in Google en sollicitaties voor jobs. Wat is Google for Jobs? Waarom is het zo baanbrekend in SEO recruitment? Wij bij WiSEO leggen het stap voor stap uit.

Overzicht :

  1. Wat is Google for Jobs
  2. Voordelen Google for Jobs
  3. Google for Jobs verplichte velden
  4. Structured data
  5. Hoe Google for Jobs testen?


1. Wat is Google for Jobs?

Google for Jobs is een zoekfunctie zoals Google Shopping, Google Books, Google Flights and Google Finance. In september 2020 kwam de zoekmachinegigant ook met Google for Jobs. Google for Jobs moet ervoor zorgen dat een job zoeken makkelijker wordt. Google for Jobs is prominent aanwezig in Google.

Frederik Vermeire gaf in de zomer van 2019 op het E-recruitment Congress een presentatie over Google for Jobs. Daarin kondigde Frederik Vermeire aan dat Google for Jobs voor België voor zomer 2020 was. Op 22 september 2020 was het dan zover.



Bron: presentatie Frederik Vermeire E-recruitment Congress 2019.


Hoe is Google for Jobs zichtbaar?

Google for Jobs is meteen zichtbaar in de zoekmachine resultaten (we zagen voor onze klant hier en daar testen voor de lancering op 22 september 2020.








Google takes it all


In Duitsland werd Google for Jobs op 24 mei 2020 gelanceerd. De website Sistrix bracht met een zeer mooie blogpost over Google for Jobs in Duitsland enkel duidelijk inzichten. In één klap verdwenen grote platformen zoals stepstone.de, indeed.com, arbeitsagentur.de naar de achtergrond en pakte Google for Jobs hier meteen de leiding.


Google for Jobs inzichten


2. Voordelen Google for Jobs


Platformen nemen al geruime tijd een groot deel van de internetkoek weg, denk aan AirBnB, Amazon, Google zelf. Met Google Flights, Google Ads, .. Bij Google hebben ze daar dus Google for Jobs aan toegevoegd. De grote internationale platformen bewegen zich nu ook op rekruteringsmarkt. Mediahuis en Persgroep (DPG Media) hebben destijds al hun krachten gebundeld om in te gaan tegen Google For Jobs. Tot zo ver de nadelen.


Nu de voordelen.


  • Google for Jobs is gratis. Voorlopig.

  • Google heeft grote partnerships en kan dus je jobs via vele verschillende kanalen verspreiden

  • 30% van alle zoekopdrachten in Google zijn vacature gerelateerd. Google weet dus perfect hoe de juiste kandidaten te vinden voor iedere job


3. Google for Jobs verplichte velden


Voor het opstarten van Google for Jobs is het belangrijk dat je een website hebt (deuh). Je website is opgebouwd in categorieën en vacature detail pagina's. Google for Jobs is te implementeren op de vacature detail pagina's. Het heeft dus geen zin op je overzichtspagina met alle vacatures Google for Jobs te implementeren.


We moeten tal van data elementen ter beschikking stellen aan Google, hieronder de lijst met verplichte velden :

  • datePosted: de dag wanneer de jobs actief online is
  • description : de volledige vacaturetekst (zo goed mogelijk omschreven)
  • hiringOrganization : contactinformatie over de vacature website/bedrijf van de vacature
  • jobLocation : de locatie van de vacature
  • title : de titel van de vacature

We moeten tal van data elementen ter beschikking stellen aan Google, hieronder de lijst met aanbevolen velden :

  • applicantLocationRequirements : thuiswerk of op kantoor
  • baseSalary: het salaris van de kandidaat
  • employmentType: het contracttype, bijvoorbeeld halftime
  • identifier: uniek ID voor iedere vacature
  • validThrough: datum tot wanneer de vacature actief is (enkel voor jobs met expirationDate)

De PRO's

Gebruik de Indexing API om Google sneller op de hoogte te brengen van een vacature. Op die manier kan hij die vacature dan ook sneller crawlen. Pols alvast even bij het development team



4. Structured data


Op elke vacature pagina komt een stukje code die voor Google aangeeft dat dit een Google for Jobs opgemaakt pagina is.


Pro tip : gebruik volgende tool om structured data voor Google for Jobs op te maken : https://technicalseo.com/tools/schema-markup-generator/

Kies voor "Job Posting"




Pro tip : Kijk in de Source code van bekende binnenlandse/buitelandse recruitment bedrijven zoals Accent Jobs, Randstad, ... : view-source:https://www.accentjobs.be/nl/candidates/jobs/2020/09/02/plaatser-van-kachels-en-haarden-258179

 

Hoe meer uitgebreide vacaturedata je geeft aan Google, hoe meer zichtbaar je wordt.


5. Hoe Google for Jobs testen?


Testen kan via verschillende manieren


  1. 1. Rich result testing tool
  2. 2. Google Search Console

1. Rich result testing tool


Google heeft een tool om Google for Jobs te testen. We nemen ons voorbeeld van de WiSEO vacature op de VDAB website : https://www.vdab.be/vindeenjob/vacatures/61194196/digitaal-marketeer-met-passie-voor-seo-sea.


Stap 1 : Ga naar de Rich Results test tool




Stap 2 : Vul de URL in en klik op "Test URL". Wacht enkele ogenblikken.




Stap 3 : Het is belangrijk dat we een groen vinkje zien. We zien ook missing attributen zoals "validThrough" en "baseSalary". Google wil graag dat we per vacature het salaris vermelden. Als dit is ingevuld, zal de vacature meer vertoond worden


Stap 4 : Klik op "Preview Results" en bekijk het visuele resultaat


Google for Jobs result

2. Google Search Console

Bij een aantal recruitment klanten zien we in Google Search Console heel wat beweging


Ga naar "Prestaties" in de linker kant.




Kies bovenaan "Zoekopmaak" en kies Vacature en/of Vacaturegegevens




Disclaimer : Google test gigantisch veel, dus vermoedelijk heb je hier al data van voor september 2020 ook gevonden.



Interessante persberichten ter aankonidiging van Google for Jobs

Je kent Frederik Vermeire misschien van :


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.