
Iedereen die in de SEO wereld actief is, kent ondertussen al de Google Q&A's. In een Google Q&A wordt een expert van Google samengezet met SEO autoriteiten via een uiteraard Google Hangout (wat had je anders verwacht?).
Bekijk de volledige versie van Google Q&A maart.
In de versie van Maart was Andrey Lipattsev de Search Quality Senior Strategist de Google expert. Zoals in elke Google Q&A kreeg hij heel wat vragen over de algoritmes en de technieken achter SEO oplossingen.
1. Pagerank verdwijnt definitief
Pagerank (vernoemd naar Larry Page, één van de oprichters van Google) was in de beginjaren van SEO een belangrijke waardemeter. Het was een cijfer van 1 tot 10. Heel veel agencies beloofden hun klanten om hun website van PR 2 naar PR4 te brengen, maar dat is uiteindelijk niet waar SEO over gaat en het doel werd voorbijgestreefd om vooral voor bezoekers te optimaliseren. Ten tweede is SEO veel meer dan PageRank en toont dus niet de 'full picture'. De nieuwe metrics om een website op SEO te beoordelen moet je vinden in Google Search Console (kliks, impressions) en Google Analytics.
Gebruik ook zeker de PA (pagina autoriteit) & DA (domein autoriteit) bijvoorbeeld via Moz.
Ik herinner we een meeting bij één van mijn werkgevers destijds waarbij collega's een klant mochten noemen, en ik daar dan de PageRank moest bij proberen te raden, een heerlijke tijd ... waar nu een einde aankomt.
2. CTR
Google is nog zeer onduidelijk over CTR als algoritme parameter, maar weet dat "trending" content wel hoger zal geplaatst worden en zeker als er nog meer sociale en engagement signalen zijn. De term pogo-sticking kwam weer ter sprake. Deze term wordt gebruikt wanneer mensen meerdere zoekresultaten moeten aanklikken om hun antwoord/behoefte te vinden. Maar wat als mensen aan het vergelijken zijn? Is het dan een negatief of positief signaal? Google test heel veel en onderstaande quote is dan ook volledig juist. Google focust vooral op onderdelen die op elke website te meten zijn en niet zozeer op user experience omdat ze dit namelijk niet voor elke website kunnen meten.
3. Rankbrain
Wat is Rankbrain? Het is een machine-learning artificial intelligence system voor de zoekresultaten. Machine learning is de manier waarbij een computer vertelt hoe iets moet afgehandeld worden, ipv door mensen of gedetailleerde programmering.
3.1 Dus RankBrain is de nieuwe manier hoe zoekresultaten woren gesorteerd voor SEO?
No. RankBrain is part of Google’s overall search “algorithm,” says SearchEngineLand - a computer program that’s used to sort through the billions of pages it knows about and find the ones deemed most relevant for particular queries.
3.2 Wat is de naam van Google's zoekmachine algoritme?
Het heet Hummingbird sinds 2013. Het overkoepelende algoritme heeft geen naam.
Wat ik kan afleiden uit deze Q&A en wat ik al weet, zijn dit de belangrijkste zaken voor SEO dus :
- Content
- Links
- Rankbrain
3.3 Rankbrain hieronder in actie
Hoe zit het nu juist?
De manier dat we nu een vraag ingeven in Google is nog totaal anders dan dat we deze vraag tellen aan een vriend. En de verschillen hiertussen probeert Google te verkleinen met de manier te veranderen hoe wij de zoekopdracht ingeven. Mensen die voor het eerst in aanraking komt met het web, zullen andere vragen stellen aan Google zoals vermeld op de Friends of Search conferentie. Een kind van 8 jaar zal vragen "hoe laat gaan 8-jarigen slapen" terwijl volwassenen de zoekopdracht als "wat is de de beste bedtijd voor 8-jarigen"?