Long-tail zoekwoorden bij SEO

Categorie
Leestijd
4 minuten

Wanneer we beginnen zoekwoord ideeën te verzamelen dan zullen we zien dat er zoekwoorden bestaan uit één woord, twee woorden, drie woorden, … of zelfs meer dan 8 woorden.

 

De manier van zoeken is in de loop der tijd zeer sterk veranderd. Een tiental jaar geleden waren we blij dat we bij het intypen van 1 woord vb. stofzuigers een goed resultaat krijgen. Ondertussen zijn we vele jaren verder en heeft ook zijn algoritmes zo gefinetuned dat we bij het intikken van meerdere woorden we meteen het juiste zoekmachine resultaat krijgen vb. “miele stofzuigers met grote zak”.

 

 

Head-tail

Head-tail zoekwoorden hebben twee belangrijke eigenschappen. Ze bestaan meestal op 1 woord en hebben een zeer hoog zoekvolume vb. “schoenen” heeft 12.100 zoekopdrachten per maand in Vlaanderen (vb. “laminaat” heeft 5.400 zoekopdrachten per maand in Vlaanderen)

 

We moeten bij een zoekwoordenonderzoek  de intentie van de zoekopdracht nagaan. Wat wil de persoon zien bij deze zoekopdracht “laminaat”? Heeft hij een koop of een informatie intentie? In welke fase zit de persoon in het SEE-THINK-FASE model?

 

Wil de persoon die “schoenen” intikt in Google een paar schoenen kopen? Wil de persoon informatie over “schoenen”? Wil die persoon misschien schoenverkoper worden? Wil die persoon volgend jaar zijn thesis over de toekomst van “schoenen” doen? De intentie is zeer algemeen en zeer moeilijk te achterhalen.

 

Voor de gemiddelde KMO is het zeer moeilijk voldoende zichtbaarheid te creëren voor head-tail zoekwoorden. In sommige sectoren zelfs onmogelijk. Denk hierbij aan het zoekwoord “hotels”, waarbij het zeer moeilijk wordt om Booking, Trivago aangezien zij met hun duizenden relevante pagina’s met hotels in verschillende regio’s altijd beter zullen zichtbaar zijn.

 

 

Mid-tail

Mid-tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die uit meer dan 1 woord bestaan. Als we teruggrijpen naar onze voorbeelden hierboven dan is een voorbeeld van een mid-tail zoekwoord bijvoorbeeld “schoenen kopen”. Deze zoekopdracht heeft 880 zoekvolume per maand, beduidend minder dan de 12.100 bij schoenen, maar de intentie is veel duidelijk. Deze persoon wil schoenen kopen, er is een duidelijke intentie voor aankopen (offline of online weten we op dit moment).

 

Een mid-tail zoekwoord in de laminaat sector is bijvoorbeeld “laminaat leggen”. Deze zoekopdracht heeft 1600 zoekopdrachten per maand. De intentie hierachter is duidelijker, de persoon wil informatie over hoe laminaat te leggen. Het is nog onduidelijk of de persoon deze laminaat zelf wil leggen of liever iemand zoekt die het voor hem/haar zal doen.

 

Terwijl head-tail zoekwoorden een moeilijke weg is voor KMO’s, zijn mid-tail zoekwoorden al beter haalbaar en ook een slimmere weg in zoekmachine land. Een groot voordeel is dat er verschillende mid-tail zoekwoorden kunnen opgebouwd worden. Naast “laminaat leggen”, kunnen we ook een mid-tail zoekwoord creëren met het woord “pvc laminaat”, die 260 zoekopdrachten per maand heeft. Uiteraard moeten we er zeker van zijn dat pvc laminaat een type laminaat is die de aannemer als specialiteit heeft.

 

In de praktijk zien we vooral dat de mid-tail zoekwoorden als landingspagina een categorie of overzichtspagina zijn.

 

 

Long-tail

Long-tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die uit meer dan 2 zoekwoorden bestaan. Als we kijken naar onze voorbeelden dan is een long-tail zoekwoord “laminaat leggen antwerpen” (zoekvolume 10 per maand). Uit deze zoekopdracht kunnen we een duidelijk intentie afleiden. De persoon die deze zoekopdracht ingeeft wil niet zelf de laminaat leggen, maar is op zoek in Antwerpen naar een mogelijke aannemer die dit voor hem of haar doet.

 

Bij longtail zoekwoorden zijn veel combinaties te maken. Stel dat we een laminaat bedrijf met 8 vestigingen, dan kunnen we alvast 8 longtail zoekwoorden gaan toevoegen in de vorm van “laminaat leggen". Onze specialiteit in “pvc laminaat” kunnen we ook gebruiken door de longtail zoekwoorden “pvc click laminaat 40" (synoniem : pvc kliklaminaat (40)), “pvc vloeren prijzen”, “pvc vloer leggen (30)”, ...

 

Praktisch gezien zullen longtail zoekwoorden vooral in de vorm van product of blog artikel pagina’s voorkomen.

 

 

 

 

 

 

Als we bovenstaand grafiek bekijken, dan zien we dat we eigenlijk veel meer relevanter zoekverkeer kunnen verzamelen door ons te richten op mid en- long-tail verkeer ipv zich te richten op die éne grote vis, nl. het head-tail zoekwoord.

 

Proberen ranken met je blog- of productpagina op een long-tail zoekwoord is dus meestal de beste keuze omdat hier minder concurrentie op is in vergelijking met  head-tail en mid-tail zoekwoorden. Je weet ook precies wat de intentie is van de persoon die in Google deze keywords ingeeft.  Daarnaast kan je ook mid-tail zoekwoorden gebruiken om bezoekers te verwijzen naar een landingspagina of overzichtspagina.  Hiervoor is het wel meestal nodig om al een goede SEO te hebben voor jouw website omdat de concurrentie op deze mid-tail keywords vaak groter is. 

Al 384 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.