Machine learning en SEO : de toekomst

Blogger
Categorie
Leestijd
7 min

 

Enkel jaren geleden hoorden we amper iets over Machine learning en Artificial intelligence (AI) maar tegenwoordig zijn het veel gebruikte termen bij technologiebedrijven zoals Google, Facebook & Microsoft.

 

Tot enkele maanden geleden leek het een ver-van-ons-bed verhaal maar nu merken we steed meer op dat het onze manier van werken sterk beïnvloedt. Machine Learning heeft het SEO landschap sterk veranderd en daar moeten SEO’ers rekening mee beginnen houden.

 

De meeste zoekmachine marketeers houden zich enkel bezig met de traditionele on-page en off-page SEO omdat machine learning nog steeds in zijn kinderschoentjes staat, maar SEO’ers die in de komende maanden of jaren hun rug zullen blijven toekeren aan machine learning algoritmes zullen hopeloos achterop geraken

 

Hoe sterk machine learning de rangschikking van bepaalde websites kan beïnvloeden weten we (nog) niet. Het zou best kunnen dat je binnenkort wat hevige schommelingen opmerkt in de rangschikkingen van je websites. Dit kan natuurlijk ook door een release van nieuwe algoritme updates maar het kan dus ook door Google’s pogingen om Machine Learning meer te implementeren in de zoekresultaten.

 

Wat is Machine Learning?

 

Machine Learning is een onderdeel van AI en stelt dat de machine het vermogen heeft om zich aan te passen aan nieuwe situaties, het kan algoritmes en patronen ontdekken en gebruiken.

 

De machine kan door middel van deze algoritmes zelf bepaalde regels opstellen om zo een bepaalde input te koppelen aan een bepaalde output.

 

Wat is Artificiële intelligentie?

 

Artificiële intelligentie of AI wordt omschreven als kunstmatige intelligentie gegenereerd door een machine. Deze 'slimme' machines zijn in staat te reageren op data of impulsen uit hun omgeving en op basis hiervan zelfstandig een beslissing te nemen.

De bekendste voorbeelden hiervan zijn Google Assistant en Siri.

 

Wat zal dit veranderen?

Google leert zijn gebruikers meer en meer kennen en verstaat het gedrag ervan nu veel beter dan ooit tevoren. Dit zal Google in staat stellen om betere resultaten weer te geven, die de gebruiker uiteindelijk sneller tevreden moet stellen.

 

Als je content er niet in slaagt om een goed & degelijk antwoord te bieden op de vraag van je bezoekers, zal het moeilijk worden om goed te scoren wanneer machines blijven bijleren en slimmer worden.

 

future of seo organisch vs betalend

 

In de grafiek van Moz en Jumpshot hierboven zie je het aantal "clicks per 10 zoekopdrachten". Deze helpt ons in te schatten hoeveel zoekopdrachten uiteindelijk leiden tot een click. Sinds december 2015 zijn het aantal organische kliks/zoekopdracht sterk gedaald.

 

De 5.41 kliks per 10 zoekopdrachten in oktober 2017 is aanzienlijk lager dan de 6.97 kliks in november 2015. Alhoewel de groei in organische zoekopdrachten sterkt stijgt is dit toch wat SEO oppurtuniteit die verloren gaat.

 

Is SEO nog de moeite? JA! SEO genereert nog steeds 20x meer verkeer dan SEA.

 

 

clicks per 10 zoekresultaten

 

Uit de data leiden we ook af dat er een stijgend aantal zoekopdrachten niet resulteert in clicks, "no-click" zoekopdrachten. Dit is volgens ons een direct gevolg van het stijgend aantal rich results (rich snippets, knowledge cards, answer boxes, ...) in de zoekresultaten van Google.

 

Doordat de gebruiker het antwoord al in de zoekresultaten zelf ziet, hoeft hij niet meer door te klikken op de link want hij weet het antwoord al. Deze evolutie zal in sommige sectoren (weer, sport, afstanden, aandelen, ...) een grotere impact hebben dan op de andere. Deze rich results worden aangestuurd door het machine learning algoritme van Google.

 

Hoe zal dit de rol van SEO’ers en digitaal marketeers veranderen?

De rol van SEO’ers en digital marketeers zal absoluut veranderen in de komende jaren. De focus zal meer en meer op content komen te liggen.

 

Content aanpassen of behouden?

Content wordt de drijvende kracht achter SEO. Het zal belangrijker worden voor de user experience dan de on-page factoren, links en technische issues.

 

Het is de missie van Google om een passend antwoord te bieden op de intenties van hun gebruikers. SEO’ers zullen op één lijn moeten zitten met content marketeers, designers en UI/UX experts, om ervoor te zorgen dat ze exact hetgeen kunt aanbieden wat de gebruiker nodig heeft tijdens zijn customer journey.

 

Wanneer je schrijft voor een 40-jarige elektricien uit West-vlaanderen zal dat een volledig andere tekst zijn, als een tekst voor een 20-jarige vrouw die juist afgestudeerd is. Ze zullen zich elk in andere stage van de customer journey bevinden en daarop moet je de teksten gaan afstemmen.

 

Dit zal ook verschillen in aanpak van de verschillende SEO factoren (zoekwoorden en zinsopbouw). Ook de structuur van je content, visuals, designs en linkstructuren want naarmate AI & machine learning slimmer worden, zullen ook deze factoren belangrijker worden.

 

Deepmind van Google, stelt de zoekmachine zelf in staat op teksten werkelijk te gaan lezen en verstaan waarover de tekst gaat.

 

Zal Technische SEO nog belangrijk zijn?

Velen zeggen dat technische know-how en ervaring minder belangrijk zal worden. Sitemaps, robots.txt files en scripts zullen opgezet en aangepast worden door het algoritme. Vandaag waarschuwt Google Search Console je nog wanneer hij errors vindt op je website, in de toekomst zal hij deze ook zelf oplossen. Voorlopig heb je dus nog steeds technische kennis nodig.

 

Structured data is een voorbeeld van iets die nu nog technische know-how vereist bij het implementeren ervan. Eenmaal correct geïmplementeerd, kan het leiden tot een verbeterde CTR en hogere SERPs. Het bevordert ook de antwoord boxes bij spraakopdrachten.

 

Smijt dus niet zomaar je technische SEO kennis overboord want je zal het nog zeker kunnen gebruiken.

 

Gebruikerservaring

 

Snelheid is een cruciale factor wanneer het aankomt op user experience. Alle webpagina’s van je website zouden in minder dan 2 seconden geladen moeten zijn.

 

Gebruikers zullen niet wachten tot je ‘trage’ website geladen is maar zullen je site juist verlaten. Dat kan een negatieve invloed hebben op je conversies. Onrechtstreeks heeft dat dan ook als gevolg dat je visibiliteit in de zoekmachines daalt.

 

On-page optimalisatie en kwaliteit van je links

Tradiotionale on-page optimalisaties zullen in belang toenemen. Title tags, meta descriptions, URL's, en alle teksten op je website spelen hier een rol in, maar zullen niet langer meer je SEO maken of kraken.

 

Black-en grayhat SEO methodes zullen volledig verdwijnen omdat de machine learning algoritmes van Google probleemloos ‘betaalde’-links kunnen onderscheiden van eerlijke organische links.

 

Uitleg door Moz: hoe werkt machine learning?

 

Conclusie

SEO zal in de komende jaren aan een snel tempo veranderen door de nieuwe machine learning en AI algoritmes. Intentie wordt een belangrijke focus bij het schrijven van relevante en kwaliteitsvolle content. SEO’ers en digitaal marketeers zullen zullen zich moeten aanpassen om de gebruikers een zo goed mogelijke gebruikerservaring te bieden. Wees voorbereid op de toekomst en blijf niet focussen op tactieken en strategieën die niet meer werken. Focus op wat belangrijk is.

 

Bron grafiek: https://moz.com/rand/seo-opportunity-growing-shrinking/

Al 184 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.