De Mobile-first Index, is jouw website er klaar voor?

Blogger
Categorie
Leestijd
5 min

Er zijn de afgelopen dagen/weken heel wat fluctuaties gemeten voor zoekopdrachten op mobiel. Volgens seonieuws.nl zou dit kunnen betekenen dat de Mobile-First index er aan komt. 

 

[UPDATE 19/06/2018]

We kregen onlangs de melding dat een van onze klanten opgenomen is in de mobile-First index. Hierbij gaat het om een website die volledig responsive is, maar dat is niet altijd het geval. Vanuit een Thread in de SEO Benelux groep bleek dat er ook websites opgenomen werden die nog niet responsive waren. Raar, Google beloofde nochtans in het verleden om enkel websites op te nemen die er echt klaar voor waren / zijn.

 

Mobile first index melding

Merken we een groot verschil op in de manier waarop Google Crawlt? Nope. Enkel dat het nu niet 'Googlebot' is die de site veel crawlt maar wel 'Google Smartphone bot'.

 

Er was ook even een piek in het aantal gecrawlde pagina's na het krijgen van de melding maar dat is niet zo schokwekkend.

 

Voorheen crawlde de website vooral Google met deze user agent:
Mozilla/5.0 (compatible; Googlebot/2.1; +http://www.google.com/bot.html)

 

Nu krijgen we vooral deze over de vloer:
Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; Nexus 5X Build/MMB29P) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/41.0.2272.96 Mobile Safari/537.36 (compatible; Googlebot/2.1; +http://www.google.com/bot.html)

 

Google smartphone bot

Screamingfrog Logfile Analyser

 

Je ziet overduidelijk dat Google Smartphone bot de Googlebot aan het voorbijsteken is.

 

Krijgt elke website die overgezet is een melding? Wij denken van niet. Bij sommige klanten merkten we tijdens een logfile analyse op dat het aantal hits van de Google Smartphone bot hoger zijn dan de Desktop Googlebot. Wat er dus kan op wijzen dat de site misschien overgezet naar de mobile first-index. Echter is dit niet zeker want we hebben slechts voor 1 site een melding ontvangen.

Geen paniek als je deze melding nog niet hebt ontvangen. Er zijn zelf grote webshops (bol, ...) die deze ook nog niet hebben ontvangen.

 

[UPDATE 26/03/2018]

Google's mobile first indexing is begonnen! Na anderhalf jaar van experimenteren en voorzichtig testen is Google gestart met de migratie van websites die reeds klaar zijn voor de mobile-first index. Eigenaars van websites die overgezet worden naar mobile-first indexing zullen een melding krijgen in hun Google Search Console. Naast die melding zal je ook een verhoogde crawl rate van de Google Smartphone bot opmerken.

 

mobile first index

 

bron:
https://webmasters.googleblog.com/2018/03/rolling-out-mobile-first-indexing.html

 

Een mobiele website lijkt tegenwoordig vanzelfsprekend voor SEO maar toch zijn er nog honderden of zelf duizenden websites in de Benelux die niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Al is de website responsive, dan nog kunnen er enkele fouten gemaakt worden. Maar hoe bereid je je (mobiele) website voor op de Mobile-first Index.

 

Wat is de Mobile-First Index?

 

Vroeger crawled de Google bot in eerste plaats op desktop websites en dan vervolgens op andere. Het grote probleem hierbij was dat de mobiele websites die een andere vorm van content en of informatie toonden op de desktop versie, vaak werden afgestraft. Nu tracht men dit probleem te verhelpen door de crawling omgekeerd toe te passen dus eerst de mobiele websites en dan in een latere fase de desktop websites te crawlen.

 

[UPDATE] Hoe kan ik zien of mijn website al veplaatst is naar de Mobile-first Index

Volgens Google's Jhon Mueller zou je duidelijk moeten kunnen zien of je website al verplaatst is naar de Mobile-first Index door je Log Files te analyseren.

John beweert dat voor de meeste websites, crawling nog 80% gebeurt door de desktop crawler en 20% door hun mobile crawler. Eens de Mobile First-Index volledig is uitgerold zou  20% crawling door de desktop Googlebot gebeuren en 80% door de mobile Googlebot.

 

John Mueller:

 

I think you would probably recognize it in the log files. If you see, if you look now probably something like 80% of the crawling is with the Googlebot desktop and maybe 20% is with mobile with the smartphone Googlebot.

And probably that will shift over and that most of the crawling will be done with the smartphone Googlebot and less crawling with the desktop Googlebot.

So if you like really watch out for your log files probably you can notice that fairly obviously.

 

Een volledige uitleg vind je hier terug:

https://www.keylimetoolbox.com/news/googles-mobile-first-index-tracking-google-moves-site-preparing-switch/

 

Hoe je voorbereiden op de Mobile-first Index?

SEO content

Wordt er minder inhoud/tekst weergeven op je mobiele site dan op je desktop site? Maak je dan al maar zorgen want Google zal enkel de content van je mobiele site bekijken en dus die indexeren. Alle mooie teksten op je desktop website zullen dus niet geïndexeerd worden.

 

Probeer er voor te zorgen dat er evenveel content te zien is op de mobiele site als op desktop site. Hierbij raadt Google de responsive methode aan waarbij de website zich aanpast aan de verschillende apparaten en dus geen content verbergt.

 

Is er te weinig ruimte op het scherm voor die ellenlange tekst? Het verbergen van content in opklapbare vakken, tabs en accordions zou op mobiel geen invloed hebben op de ranking omdat deze volgens Google bevorderend zou zijn voor de gebruikerservaring. Het is dus veel beter de content ‘in te klappen’ dan ze gewoonweg niet weer te geven op mobiel.

 

Denk in de eerste plaats altijd aan de gebruikservaring van je website. Plaats niet alles roekeloos over naar de mobiele versie want iets die op de desktop website een goede gebruikerservaring biedt kan op de mobiele website een ramp zijn voor je gebruikers (en dus ook je conversies).

 

Vanden Borre pakt dit uitstekend aan door de lange technische specificaties en productomschrijving in te klappen. Wanneer de gebruiker meer wilt weten kan hij simpelweg op het plusje drukken.

 

Schermafbeelding 2017-10-18 om 12.18.26.png

 

 

SEO techniek

Pagespeed

De pagespeed van je website is nu al een belangrijke factor voor je website op desktop maar is nog belangrijker voor mobiele websites. Niet elke gebruiker beschikt over supersnel internet of 4G. Google raadt zelf aan je website te testen op de laagste snelheden (bv. 2G).

 

Test je websites dus zeker eens met de Google Pagespeed tool of GTmetrix.

 

“Slow loading sites frustrate users and negatively impact publishers. In our new study, “The Need for Mobile Speed”, we found that 53% of mobile site visits are abandoned if pages take longer than 3 seconds to load” - Doubleclick

 

Canonical links

Google vertelde dat websites hun canonical links niet moeten aanpassen. Google zal deze blijven gebruiken om juiste pagina’s weer te geven aan de gebruiker.

 

Zoekt de gebruiker op zijn mobiel naar een artikel op jouw site dan zal hij de link van de algemene website zien maar wordt hij doorverwezen naar de mobiele website. Zo geef je alle linkwaarde aan de desktop site en krijg je geen problemen met duplicate content.

 

Meer info vind je terug in deze blogpost van Google over de Mobile-first Index

 

Interne linking

Het is opletten geblazen wanneer je mobiele website andere url’s heeft dan je desktop website! Kopieer niet alle interne links klakkeloos over want dit zou wel eens voor frustraties kunnen zorgen bij je gebruikers. Wanneer de Googlebot op die broken links botst verlies je crawl budget. Controleer dus steeds of alle links ook werken op de mobiele site want enkele broken links kunnen nefast zijn voor je SEO.

 

Structured data:

Het gebeurt te vaak dat de structured data niet mee gekopieerd wordt naar de mobiele website, niet doen dus! Plaats dezelfde structured data van je desktop website ook op je mobiele website, Google zal er vanaf nu ook beginnen naar kijken.

 

Test de structured data van je desktop-en mobiele website met Google’s structured data testing tool.

 

Controleer ook of je de mobiele website hebt toegevoegd in Google search console.

 

Sites die er NIET klaar voor zijn:

Eldi.be heeft in 2017 nog steeds geen responsive versie…

 

eldi-seo.jpg

 

 

Spartoo.be plaatst heel wat content op hun desktop site die niet weergegeven wordt op hun mobiele website.

 

 

Schermafbeelding 2017-10-18 om 14.14.01.pngspartoo-seo-mobile.jpg

 

 

Blokker.be heeft niet alle interne links van hun menustructuur meegenomen in de mobiele website. Ze kunnen dit oplossen door subcategorieën weer te geven wanneer ze op de hoofdcategorie drukken.

 

 

Schermafbeelding 2017-10-18 om 14.18.50.pngblokker-seo-mobile.jpg

 

Even samenvatten

 

De mobile-first index kan een aanzienlijke impact hebben op de ranking van websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten. Om er zeker van te zijn dat jouw website niet afgestraft wordt, moet je er voor zorgen dat de gebruikservaring op je mobiele website steeds dezelfde is als die van je desktop website.

 

Heb je geen responsive website, dan bekijk je beter eens bovenstaande tips. Natuurlijk raden we je dan ook aan om vandaag nog je website responsive te maken!

 

Al 184 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.