De Mobile-first Index, is jouw website er klaar voor?

Blogger
Categorie
Leestijd
5 min

Er zijn de afgelopen dagen/weken heel wat fluctuaties gemeten voor zoekopdrachten op mobiel. Volgens seonieuws.nl zou dit kunnen betekenen dat de Mobile-First index er aan komt.

 

[UPDATE]

Wegens positieve resultaten zou Google gestart zijn met het zeer traag uitrollen van de Mobile-First index naar enkele websites, Google Webmasters Trends Analyst Gary Illyes zou dat verteld hebben op de SMX conference in New York City. De uitrolling zou dienen als test, die voorlopig zeer goed zou verlopen en binnenkort zal uitgebreid worden. Je hoeft nog niet te panikeren want Google zal eerst traag uitrollen naar websites die 100% klaar zijn voor de Mobile-first Index. Wanneer het volledige zal uitgerold zijn, kunnen we je helaas nog niet vertellen.

 

I was right, mobile first indexing in Google has started! #ipredictedthefuturefinally #smx #garyspilledthebeans

— Sean Bucher (@spbucher) October 25, 2017

 

Een mobiele website lijkt tegenwoordig vanzelfsprekend voor SEO maar toch zijn er nog honderden of zelf duizenden websites in de Benelux die niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Al is de website responsive, dan nog kunnen er enkele fouten gemaakt worden. Maar hoe bereid je je (mobiele) website voor op de Mobile-first Index.

 

Wat is de Mobile-First Index?

 

Vroeger crawled de Google bot in eerste plaats op desktop websites en dan vervolgens op andere. Het grote probleem hierbij was dat de mobiele websites die een andere vorm van content en of informatie toonden op de desktop versie, vaak werden afgestraft. Nu tracht men dit probleem te verhelpen door de crawling omgekeerd toe te passen dus eerst de mobiele websites en dan in een latere fase de desktop websites te crawlen.

 

Hoe je voorbereiden op de Mobile-first Index?

SEO content

Wordt er minder inhoud/tekst weergeven op je mobiele site dan op je desktop site? Maak je dan al maar zorgen want Google zal enkel de content van je mobiele site bekijken en dus die indexeren. Alle mooie teksten op je desktop website zullen dus niet geïndexeerd worden.

 

Probeer er voor te zorgen dat er evenveel content te zien is op de mobiele site als op desktop site. Hierbij raadt Google de responsive methode aan waarbij de website zich aanpast aan de verschillende apparaten en dus geen content verbergt.

 

Is er te weinig ruimte op het scherm voor die ellenlange tekst? Het verbergen van content in opklapbare vakken, tabs en accordions zou op mobiel geen invloed hebben op de ranking omdat deze volgens Google bevorderend zou zijn voor de gebruikerservaring. Het is dus veel beter de content ‘in te klappen’ dan ze gewoonweg niet weer te geven op mobiel.

 

Denk in de eerste plaats altijd aan de gebruikservaring van je website. Plaats niet alles roekeloos over naar de mobiele versie want iets die op de desktop website een goede gebruikerservaring biedt kan op de mobiele website een ramp zijn voor je gebruikers (en dus ook je conversies).

 

Vanden Borre pakt dit uitstekend aan door de lange technische specificaties en productomschrijving in te klappen. Wanneer de gebruiker meer wilt weten kan hij simpelweg op het plusje drukken.

 

Schermafbeelding 2017-10-18 om 12.18.26.png

 

 

SEO techniek

Pagespeed

De pagespeed van je website is nu al een belangrijke factor voor je website op desktop maar is nog belangrijker voor mobiele websites. Niet elke gebruiker beschikt over supersnel internet of 4G. Google raadt zelf aan je website te testen op de laagste snelheden (bv. 2G).

 

Test je websites dus zeker eens met de Google Pagespeed tool of GTmetrix.

 

“Slow loading sites frustrate users and negatively impact publishers. In our new study, “The Need for Mobile Speed”, we found that 53% of mobile site visits are abandoned if pages take longer than 3 seconds to load” - Doubleclick

 

Canonical links

Google vertelde dat websites hun canonical links niet moeten aanpassen. Google zal deze blijven gebruiken om juiste pagina’s weer te geven aan de gebruiker.

 

Zoekt de gebruiker op zijn mobiel naar een artikel op jouw site dan zal hij de link van de algemene website zien maar wordt hij doorverwezen naar de mobiele website. Zo geef je alle linkwaarde aan de desktop site en krijg je geen problemen met duplicate content.

 

Meer info vind je terug in deze blogpost van Google over de Mobile-first Index

 

Interne linking

Het is opletten geblazen wanneer je mobiele website andere url’s heeft dan je desktop website! Kopieer niet alle interne links klakkeloos over want dit zou wel eens voor frustraties kunnen zorgen bij je gebruikers. Wanneer de Googlebot op die broken links botst verlies je crawl budget. Controleer dus steeds of alle links ook werken op de mobiele site want enkele broken links kunnen nefast zijn voor je SEO.

 

Structured data:

Het gebeurt te vaak dat de structured data niet mee gekopieerd wordt naar de mobiele website, niet doen dus! Plaats dezelfde structured data van je desktop website ook op je mobiele website, Google zal er vanaf nu ook beginnen naar kijken.

 

Test de structured data van je desktop-en mobiele website met Google’s structured data testing tool.

 

Controleer ook of je de mobiele website hebt toegevoegd in Google search console.

 

Sites die er NIET klaar voor zijn:

Eldi.be heeft in 2017 nog steeds geen responsive versie…

 

eldi-seo.jpg

 

 

Spartoo.be plaatst heel wat content op hun desktop site die niet weergegeven wordt op hun mobiele website.

 

 

Schermafbeelding 2017-10-18 om 14.14.01.pngspartoo-seo-mobile.jpg

 

 

Blokker.be heeft niet alle interne links van hun menustructuur meegenomen in de mobiele website. Ze kunnen dit oplossen door subcategorieën weer te geven wanneer ze op de hoofdcategorie drukken.

 

 

Schermafbeelding 2017-10-18 om 14.18.50.pngblokker-seo-mobile.jpg

 

Even samenvatten

 

De mobile-first index kan een aanzienlijke impact hebben op de ranking van websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten. Om er zeker van te zijn dat jouw website niet afgestraft wordt, moet je er voor zorgen dat de gebruikservaring op je mobiele website steeds dezelfde is als die van je desktop website.

 

Heb je geen responsive website, dan bekijk je beter eens bovenstaande tips. Natuurlijk raden we je dan ook aan om vandaag nog je website responsive te maken!

 

Al 184 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.