SEO Benelux Gent 2022

Categorie
Leestijd
6
De beneluxse SEO gemeenschap is voortdurend in beweging, vooral sinds de pandemie heeft SEO een stijging in populariteit gezien. Door de toenemende focus op SEO is het ook belangrijk om als SEO’er up to date te blijven met de laatste trends en ontwikkelingen. Daarom waren wij met enkele collega’s van het WiSEO team aanwezig bij de eerste fysieke SEO Benelux meetup sinds de pandemie. Met drie welbekende sprekers en een pak vakkennis hadden wij een leerrijke avond voor de boeg. Ik als stagiair en SEO-specialist in wording had er alvast heel veel zin in.

Future-proof on-page SEO

Na een hapje en een drankje beet on-page SEO specialist Marjolein Schollaert de spits af met haar wervelende presentatie omtrent human-centric on-page SEO. Met wat humor lichtte ze de vicieuze cirkel toe waar elke SEO’er mee te kampen heeft. Namelijk, optimaliseren naar de wens van het Google algoritme, om vervolgens tegenvallende prestaties te zien. Je zou het ervan krijgen. Maar de oplossing moeten we eigenlijk niet ver zoeken, die vinden wij in de missie van Google volgens Marjolein.

 

Wat is de missie van Google weer? Inderdaad, haar gebruikers relevante antwoorden en oplossingen leveren. Door ons zodanig te focussen op zaken als wordcount of het integreren van de juiste keywords schrijven wij copy voor Google en niet voor de gebruiker. Deze stelling werd vervolgens bevestigd door enkele cases toe te lichten. In essentie moeten we vaker nadenken over de behoeften van de gebruiker. Als we een oplossing kunnen bieden met een sterk en kort antwoord, zullen we alvast beter presteren dan een op maat gemaakte pagina voor het algoritme. Of zoals één van de quotes van Marjolein haar presentatie het mooi verwoordt: "Content is king, but kings can also be lazy, absent, or incompetent." Toch wel mijn nieuwe favoriete SEO quote!

 

spreker Marjolein SEO benelux

 

Language models voor SEO

SEO expert en data scientist Michael Van Den Reym was de tweede spreker van de avond, hij bracht ons een zeer technische presentatie omtrent automatisaties in SEO met nadruk op NLP (Natural Language Processing). De tagline van de presentatie? “Automate the boring stuff”.

 

Door in te zetten op AI bespaar je als SEO’er op saaie en tijdrovende elementen. Tijd die je zou kunnen gebruiken voor het creatieve aspect van SEO, zo wordt de job meer fun trouwens. We maakten kennis met een aantal automatisering modellen zoals jasper.ai, een geautomatiseerde tool voor copywriting. Michael legde spontaan uit dat de automatisatie tools niet allemaal foolproof zijn door gebrek aan gegevens en dat het menselijke aspect daarom altijd sterker is dan AI. Maar zet de twee sterke spelers samen (de mens en AI) en je zit met een krachtig en tijdbesparend duo.

 

 

De SERP als basis voor je SEO strategie

Geloof jij zero search volumes? Freelance SEO’er en online strategist Chantal Smink betwijfelt ze alvast! Chantal lichtte haar vernieuwende SEO visie toe en waarom de SERP belangrijker is dan we denken. Daar draaide de laatste presentatie van de avond rond.

 

Traditioneel gewijs wensen de meeste SEO klanten hoog te scoren op belangrijke en volumineuze zoekwoorden, waar er vervolgens een zeer autoritaire speler op ranked. Voor de meeste klanten is dit onbegonnen werk, zeker in verzadigde markten. Chantal pleit daarom om met een nieuwe visie op de situatie te kijken, namelijk op alles dat relevant kan zijn vanuit het assortiment van je klant, de gebruiker, zijn customer journey en het belangrijkst van al: de SERP, zij noemt het de “onderzeeër techniek”.

 

Door content te maken op basis van de bovenstaande elementen heb jij het voordeel dat je content wellicht specifiek en vernieuwend is. Dit brengt Chantal op haar volgende punt, de ontwikkelingen van Google in de VS, onder andere het gebrek aan transactionele pagina’s in de SERP. De focus is verschoven naar behulpzame content, SERPs die bepaald worden door hoe informatief de content is op je site. Het gaat zo ver zelfs dat je via een tool van Google een hypotheek kan berekenen. Binnen enkele jaren zal dit principe waarschijnlijk voelbaar zijn op de Belgische zoekmachines; we kunnen ons nu al voorbereiden door de visie van Chantal toe te passen.

 

 

En dan? Borrelen maar!

Na drie boeiende presentaties werd het rap tijd om eens te borrelen met de aanwezigen. De presentaties van de avond kan je trouwens hier raadplegen. Het borrelmoment was voor mij alvast het ideaal moment om te reflecteren met de specialisten rondom mij. In mijn ogen was de avond meer dan geslaagd en super georganiseerd door Mathias Noyez en Jeroen Stikkelorum. De SEO Benelux meetup in een notendop? Inspirerend en confronterend maar vooral plezant.

Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :