5 redenen om een SEO freelancer in plaats van een SEO agency te kiezen

Categorie
Leestijd
6 min

Verwacht wordt dat 25% van de huidige fulltime werknemers op een freelance systeem zal overstappen tegen 2025, volgens Jobat. Ook in het digitale marketing landschap zie je meer en meer freelancers - ik ben daar het levende bewijs van. Veel bedrijven die hun zoekmachine zichtbaarheid willen verhogen hebben dus sindskort een keuze : kiezen voor een SEO freelancer of een SEO bureau? Hieronder 5 redenen om te kiezen voor een SEO freelancer.

Google bracht in 2017 een filmpje uit op hun Google Webmasters kanaal dat je uitlegt hoe je het beste een SEO-er inhuurt. Bekijk het SEO filmpje hier.

 

1. SEO'en moet in-company uitgevoerd worden

Dit is voor mij het belangrijkste voordeel voor een bedrijf om voor een SEO freelancer te kiezen ipv een SEO bureau. SEO is een onderdeel van digitale marketing die uit een aantal onderdelen bestaat, lees hieronder de connectie met de verschillende departementen of leveranciers van een bedrijf :

 

  1. Als SEO'er voor een bedrijf is het belangrijk dat je het gehele bedrijf op sleeptouw neemt. Content is een belangrijke peiler. Als er binnen een bedrijf "state-of-the-art" content wordt geschreven dan moet je de bedrijfscultuur kennen, weten waar de content ideëen te halen vallen, mensen samenbrengen om een content kalender te maken, enz ...

    SEO workshop  

  2. Een SEO'er moet op regelmatig basis alle departementen begeleiden over SEO. Door het organiseren van SEO opleidingen, workshops, kennis sessies, video manuals, ... voor de HR, IT & marketing departementen betrek je iedereen bij SEO. Als SEO'er binnen het bedrijf ken je de mensen en is het ook makkelijker om hen te overtuigen van de meerwaarde van SEO. SEO wordt een menselijk gezicht ipv een bedrijfslogo.
     
  3.  De SEO specialist is het verbindingsstuk tussen de websitebouwer, het marketing team en het commerciële team. Via een duidelijke SEO strategie zorgt hij/zij dat de verschilende partijen vlot samenwerken om de implementatie van de strategie goed uit te werken. Een goede band met deze partijen is dus cruciaal.
     
  4. Bij maandelijkse rapporteringen aan het management team is het gemakkelijk om de freelancer "op afroep" erbij te roepen om SEO inspanningen te rapporteren inzake tijd en budgetten.

 

 

2. Een SEO freelancer is meer flexibel

Het grote voordeel van een freelancer, of dat nu in de reclame sector, grafische sector of SEO landschap is, is dat een freelancer sneller op de bal kan spelen tov van een SEO bureau. Ik zal niet zeggen dat een SEO bureau niet flexibel is, maar bij een SEO bureau kan het soms enige tijd duren alvorens er een oplossing en resultaten te zien zijn. De freelancer kan sneller ping-pongen direct met de klant.

 

 

3. Een freelancer is snel inzetbaar

Een dringend SEO probleem? Een SEO migratie heeft morgen extra hulp nodig? Bij SEO bureau's kan het soms vrij lang duren (inplanning van het werk, begeleiding van het nieuwe project aan medewerkers, ...) alvorens er van start kan gegaan worden. Een SEO freelancer kan op kortere termijn aan de slag om een bepaald probleem of dringende behoefte te gaan vervullen rond SEO.

 

 

4. SEO freelancers zijn goedkoper

SEO freelancers zijn goedkoper dan SEO bureau's. SEO bureau's hebben over-head kosten (denk vooral aan project managers, sales mensen, kantoorruimtes, een marketing budget, enz ...) die ze moeten doorrekenen aan hun klanten. SEO freelancers hebben hun thuisbasis meestal in kleinere (gedeelde) kantoren, zolderkamers of zelfs co-working spaces.

 

 

5. Een persoonlijk gezicht ipv een bedrijfslogo

Bij een SEO freelancer wordt er een persoon vernoemd bijvoorbeeld in meetings ipv een bedrijfsnaam. Dit zorgt voor meer betrokkenheid bij alle teams. Een SEO freelancer kan deelnemen aan lunches, teambuildings, meetings, ... Kortom, de SEO freelancer is meer dichtbij dan je denkt.

 

 

En de nadelen meneer de freelancer?

Uiteraard zijn er ook nadelen :

  1. Het grootste nadeel is het wegvallen van de freelancer door langdurige ziekte of onbeschikbaarheid. Kortere termijnen moeten te overbruggen zijn, doordat SEO een lange termijn visie moet zijn.
  2. Op dit moment zijn de SEO freelancers nog dun gezaaid, dit zal met de tijd toenemen
  3. ...

 

Extra tip : check altijd de SEO referenties van de SEO freelancer en/of SEO bureau door middel van het opvragen van SEO cases.

 

Wat je wel al ziet in het digitale marketing landschap, is dat freelancers - zoals ik - ingezet worden via een digital agency - lees hier meer op de blog van Eric. W. Mobley

Al 384 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.