Waarom is een SEO migratie cruciaal bij een nieuwe website?

Categorie
Leestijd
8 min

Waarom is het belangrijk bij een nieuwe website een SEO migratie te gaan doen? Waarom moeten we de SEO-waarde van de oude website naar de nieuwe website overzetten? In deze volgende stappen zullen we er voor zorgen dat de nieuwe website voor SEO perfect van start kan gaan. Meer SEO oplossingen vind je hier.

 

Het bestuur van uw bedrijf heeft eindelijk aangekondigd dat er een nieuwe website komt en eindelijk een goede domeinnaam. Hoera! De week voor de lancering worden de nodige champagne flessen aangeschaft. De website is live. Driewerf hoera! Alles is rozengeur en maneschijn tot 6 maanden later uit de rapportages te zien is dat maar liefst 50 tot 70% van de bezoekers via SEO is weggevallen sinds de nieuwe website online is. Dit scenario moeten we zeker vermijden, neem onderstaande 10 stappen door :

 

Deze case is een website met 1 miljoen bezoekers in 2015. Er werd beslist dat de domeinnaam veranderde, hieronder duid ik deze aan met www.domeinnaam.be en www.nieuwedomeinnaam.be. Google en zijn algoritme houden niet van veranderingen die tegelijkertijd plaats vinden. Verschillende zaken dienen het best gefaseerd uitgevoerd te worden. Na 8 dagen rankte de website al op de merk naam met de nieuwe domeinnaam op de nummer 1 positie door een doorgedreven SEO migratie plan. 

 

 

SEO stappen voor de lancering

 

1) Migreer alle content en installeer SEO Modules

Het is belangrijk dat u alle kwaliteitsvolle content van de oude website ook op de nieuwe website beschikbaar maakt. Blogberichten van jaren geleden die kwaliteitsvol zijn (dwz minstens 500 woorden bevatten en SEO geoptimaliseerd zijn) zet je best over op de nieuwe website. Mocht er meer tijd/budget zijn kan je oude content updaten en op de nieuwe website plaatsen.

Zorg dat in het CMS (Drupal, Wordpress, ...) van uw website de nodige SEO modules aanwezig zijn. Denk hierbij aan de meta title, meta description, sitemaps, redirects, open graph modules, enz.  Zorg dat meta titles en meta descriptions ook worden overgenomen.

 

2) Genereer XML sitemaps

Voor de lancering zorgt u ervoor dat de sitemaps voor uw taal (of meerdere talen) reeds werken en alle relevante content in deze sitemap aanwezig is onder URL www.nieuwedomeinnaam.be/nl/sitemap.xml 
Als uw website duizenden pagina's bevat, is het belangrijk dat er sitemaps per 100/200 pagina's gemaakt worden. Op die manier kan Google deze het beste crawlen en indexeren.

 

 

3) Google Analytics 

Een veel voorkomende fout is dat de Google Analytics code van op de oude website niet wordt meegenomen en maar later wordt toegevoegd. Na de lancering is het cruciaal dat we binnen de 24u data kunnen analyseren. 

 

4) Verifieer login gegevens Google Search Console

De belangrijkste tool tijdens onze migratie is de Google Search Console (voorheen Google Search Console). Zorg ervoor dat u de login gegevens heeft van uw bestaande account of een nieuw account aanmaakt. 

 

5) Redirect lijsten aanmaken 

Maak een overzicht (dit kan in Excel of Google Spreadsheets) met alle pagina’s op de oude website en per URL de nieuwe pagina die daar bij aansluit. 

www.domeinnaam.be/nl/pagina1        www.nieuwedomeinnaam/nl/pag1 

www.domeinnaam.be/nl/news             www.nieuwedomeinnaam/nl/nieuws

 

SEO stappen de dag van de lancering

 

6) 301 redirects instellen en checken 

Bij de lancering gaan we de pagina’s van de oude naar de nieuwe website door middel van een 301 redirect verbinden met elkaar. Op die manier gaan we de SEO waarde van de oude pagina doorgeven aan de nieuwe pagina. 

 

7) Sitemaps uploaden

Voeg dezelfde dag van de lancering de sitemaps toe in Google Search Console

 

8) Google Search Console domeinnaam wijziging

Meld Google dat uw domeinnaam is gewijzigd, volg de procedure die hier beschreven staat.

 

SEO stappen na de lancering

 

9) Crawlfouten

Binnen Google Search Console wordt er een overzicht gegeven van pagina’s die een 404 fout opleveren. Monitor deze pagina’s en stel een redirect in naar de meest relevante pagina. Check ook hoeveel pagina’s er nog binnen de index van Google aanwezig zijn voor de oude website en nieuwe website. Hou deze evolutie bij: 

 

 

10) Autoriteit opbouwen

Een belangrijke parameter bij SEO autoriteit is linkbuilding. Alle linkpartners linken naar uw oude domeinnaam. Help Google om uw nieuwe website domeinnaam sneller te vinden door uw linkpartners te contacteren en de domeinnaam wijziging te vermelden. Gebruik tools zoals Majestic SEO, Open Site Explorer om dit te kunnen meten :

 

Al 384 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.