SEO en SEA echt leren in de praktijk - Mijn stageverslag

Blogger
Categorie
Leestijd
14 min

The very beginning...

Even mezelf voorstellen, wie is Mathias Noyez? Ik ben 19 jaar oud en woon in Oostnieuwkerke, een klein dorpje naast het bekendere Roeselare. Sinds dit jaar ben ik ondergedompeld geweest in de digitale wereld. Ik volgde een Se-n-Se opleiding (7de jaar TSO) Commercieel webverkeer in het HPO-Kortrijk. Deze opleiding omvat het leren programmeren van websites met behulp van HTML, CSS en PHP. Ook Photoshop, Wordpress en Mailchimp kwamen aan bod. Een goed start dus! Na een geslaagde stage bij Ally Graph-X kreeg ik een vaste een job aangeboden vanaf september.

 

Tijdens mijn opleiding kreeg ik amper les over SEO (Wat is SEO?), SEA of SEM. Ik ben dan op zoek gegaan naar een stage rond dit onderwerp. Ik botste op een stagevacature van WISEO. Ik twijfelde geen moment, dit wordt het. Na enkele afspraken met een gezellige babbel was de stage geregeld!

 

Week 1 : The SEO fundamentals

 

Spanneeeend! Mijn eerste stagedag bij WISEO brak aan. Na een uitgebreide rondleiding in het nieuwe Vaartdijk Business Center, de nieuwe co-working space van WiSEO en een kennismaking met de nieuwe collega’s kon de werkdag beginnen. Frederik expliceerde mij zijn handige werk methodes met Google Apps for work en de taken voor deze week werden verdeeld. De eerste week was gericht op content marketing en SEO copywriting. Er werden enkele SEO termen plots helemaal duidelijk!

 

SEE, THINK EN DO!

 

Met de teksten was ik hele dag zoet. Maar tussenin was er zeker tijd voor een hoogstaande match ping-pong, die ik meestal verloor. Op het einde van de week volgde ik mee met een Skype gesprek tussen Frederik en 2 klanten. Het ging hierbij over een Google Adwords-campagne voor een Belgisch tennis tornooi.  Het was interessant om te zien hoe zo’n gesprek in zijn werk ging. Vooral hoe Frederik alles glashelder uitlegde en op de vragen van zijn klant antwoordde. De interactie tussen de klant en jezelf moet goed zitten. Frederik gebruikt voor elke opdracht een duidelijk strategie. Het SEE-THINK-DO model. Op het einde van het gesprek was de opdracht in handen van WISEO (YEEEES!)

 

13920126_1659575811026884_842744627521103241_o.jpg

 

Week 2 : Keep on going!

 

Naarstig werkte ik aan de SEO copywriting voor Dewaele, één van WiSEO zijn klanten. Gemeente na gemeente verscheen voor mijn ogen. Mijn voornaamste tabbladen waren Wikepedia en ‘gemeente’.be. Laat me deelnemen aan een quiz over West-Vlaamse gemeenten en ik win het met de vingers in men neus. No worry! Tussendoor was er wel eens tijd om ledematen los te schudden tijdens een ping-pong match.

 

Ik kon de webdesigner terug in me naar boven halen tijdens een technische controle van een website van Zitsta.be. Daarbij controleerde ik alle functionaliteiten en responsiviteit van de website. Buiten enkele kleine schoonheidsfoutjes was de website relatief in orde.

 

Say what?

 

SERP's, ALT tag, title tag, web crawler, NoFollow, … Nein, een web crawler is geen spin en nofollow heeft niets te maken met het volgen op Twitter, Facebook of Instagram. De SERP's zijn geen speciale tropische ziektes. Ze hebben allemaal 1 dingen gemeen. Ze hebben een invloed op je SEO. Voor mij waren deze termen tot voor kort onbekend maar door middel van opzoekingswerk voor een webpagina van WISEO leerde ik deze termen kennen. Achterna voegde ik deze SEO-termen toe aan het lijstje van SEO-termen op de website.

 

Een webDOOS vol kennis

 

Le moment suprème van deze week was technische SEO opleiding bij Webdoos, een agency in Brugge. Tijdens een vier uur lange opleiding werden alle aspecten van SEO uitgelegd. De workshop begon vrij algemeen over het gedeelte marketing maar ging geleidelijk meer over naar het technische aspect van SEO.

 

Als webdesigner in spé was dat zeer interessant. De workshop was voor mij ook zeer praktisch omdat ik ondertussen een opdracht toegekregen van Frederik. Voor de website Profel.nl moest een SEO-audit opgesteld worden. Ik deed alvast het voorbeschouwende werk. Ik controleerde alles op technische foutjes, analyseerde de mobielvriendelijkheid, pagespeed insights, bekeek de moz-waarde graafde alsmaar dieper en dieper. Ik stuitte op enkele dingen. De website beschikte over geen XML-sitemap, meta titles waren te lang en het scoorde slecht op toch wel belangrijke sleutelwoorden.

 

thumb_IMG_5560_1024.jpg

 

Next on the SEO-adventure - Google here I come!

 

Op naar het Google Headquarter in Brussel! Spannend!

 

Snapchat-2805278532464943813.jpg

 

Met twee vrije dagen was deze week zeer kort. De dinsdag ging van start met het afwerken van de SEO-audit voor Profel. Ik voegde er zelf nog enkele technische dingen aan toe.
Tijdens de middag berreide ik me alvast voor op de hoogdag van deze week. De Google Adwords Fundamentals training in Brussel bij Google.

 

On my way to Brussels

De trein van 15 voor 7 stond alvast op het perron toen ik aankwam. Ik vlucht me zelf naar binnen. Een uur en driekwart had ik om me voor te bereiden! Aangekomen in Brussel Centraal was het nog een 20 minuutjes wandelen naar Google. Daar werd ik overweldigd door een uitgebreid ontbijt met cake, koffie, fruitsap en nog veel meer. Eerst nog een beetje socializen met de andere cursisten en dan ging ik terug naar de schoolbanken.

 

 

Breakfast & let’s go

google4.jpg

 

Aandachtig luisterde ik naar de uitleg van de Nederlandse lesgeefster. Ze begon eerst met de basis over Adwords, wat is adwords, wat doet het, waarom is online adverteren beter dan traditionele out-bound marketing, enz ... Al snel werd het iets complexer toen ze begon over de structuur van Google Adwords. De vragen kwamen en werden afgevuurd. Voor mij was dat allemaal compleet nieuw. Ik maakte dan ook heel wat notities over de moeilijkere cursus stukken.

 

Splash the budget

 

Na een de lunch verzorgd door Google (overheerlijk!) begon de les opnieuw. Als ik dacht dat het niet meer moeilijker ging worden, had ik het mis! Budgetering binnen Adwords. Dat was me geen lachtertje. De verschillende campagnevormen, verschillende flexibele budgetmethodes. Ik moest mijn hoofd bij de les houden.

 

 

Stressy exam…

 

Daar kwam het moment van de dag, het Fundamentals examen, waarbij je minstens 80 op 100 moest halen. Ik moet toegeven ik was toch wel zenuwachtig. Twee uur kreeg ik voor 100 multiple choice vragen. De ene vraag was al wat letterlijker dan de andere. Bij veel vragen moest je logisch nadenken. Mijn hersenen draaiden op volle toeren voor de volle twee uren. Ik zag de minuten wegtikken onderaan het scherm. Uiteindelijk vijf minuten voor het einde was ik klaar. Yes, ... en dan het resultaat! 80 op 100. Dat was echt wel nipt maar ik ben geslaagd (Feest!!). Dolgelukkig ging ik terug op pad naar het station met een tussenstop in het Warandapark voor enkele pokémons.

 

14068220_1667186300265835_8571865413374468938_n.jpg

 

Een taartje smaakt altijd!

Met een smile van hier tot in Tokio ging ik vrijdag terug naar het kantoor van WiSEO. Na een aangename kennismaking met de nieuwe collega James Groenemans volgde een toffe verrassing van Frederik. Een overheerlijke en goed uitziende aardbeientaart. Dit omdat ik geslaagd was voor het examen. Mijn dag kon al niet meer stuk.

 

Week 3 : Nog meer inzichten

Na een korte status meeting van de voorbije week, bekeken we eens hoe de campagne van de European Open opgebouwd was. Aan de hand van concrete cijfers bekeken we waar de advertenties het meeste getoond werden. Eindelijk zag ik eens een echte campagne voor me want tijdens de Google Adwords training was dit het geval niet.

 

Na het toevoegen van nog SEO-tekst voor Dewaele kon ik het weekend in gaan! Een terrasje met een fris pintje stonden al op de agenda!

googlevoedsel.jpg      GoogleSeo (1 of 1)-2.jpg

 

Week 4 : SEO? Say what?? We wanna be higher!

 

Deze week is de laatste volle week van mijn stage. Hij is goed gevuld met verschillende opdrachten. Op de website hebben we een pagina over ‘wat is seo’. Deze blogpost staat als 2de belgische site gerankt op het zoekwoord ‘wat is seo’. Frederik gaf me de opdracht wat tips en ideetjes te zoeken om deze rank te kunnen verhogen. Ik bedacht enkele nieuwe ideetjes voor aanvullende posts zoals ‘voor wie is seo een goed zaak’ en ‘wat kan seo wel en wat kan seo niet’.

 

Ondertussen werkte ik verder aan een nieuwe blogpost voor op de website over de local business cards! Een opkomende feauture van Google die heel wat verandering zal teweeg brengen in de SERP. Vooral positief voor kleine lokale zaken en agencies en Google zelf natuurlijk.

 

Hunting for emails in the wild!

We komen op het fantastische idee om een blogpost te  maken over enkele SEA experten. Frederik gaf me de gegevens van enkele experten op vlak van SEA. Maar niet van elke expert is het e-mailadres zo maar van het net te plukken. Ik maakt gebruik van een chrome-extension, Email hunter. Met deze tool kan je gemakkelijk alle email-adressen gelinkt aan een website of linkedin-pagina ontdekken. Op die manieer vond ik alle e-mailadressen in amper 10 minuten.

 

And the final question is…

 

De blog post wordt opgesteld aan de hand van vier vragen:

 

  1. Hoe ben je terecht gekomen in de wereld van SEA? (bedrijven waar u werkte, opleidingen,...)

  2. Hoe zie je de toekomst evolueren in de balans tussen SEO en SEA in de SERP’S?

  3. In welke mate ga je aan de slag met het automatiseren van Google Adwords campagnes?

  4. Welke KPI’s zijn voor jezelf doorslaggevend om te blijven investeren in SEA?

 

Er zijn al 3 experten die geantwoord hebben, waarvan één zeer uitgebreid wat super is natuurlijk!

 

Let’s flex those mails

Een informatieve vrijdag vandaag in het Vaartdijk business center! Ik volgde een opleiding mee van de Dewaele over Flexmail. Flexmail is een soort van mailchimp lookalike. Ik was onder de indruk van de cijfers of mailing. Een groot deel van de CTR naar de website is afkomsting van hun mailings? Persoonlijk dacht ik dat het dood was… Maar it’s alive & rocking. Het waren natuurlijk niet constant grafieken en cijfers maar ook enklele interactieve opdrachten. Bedenk zelf een onderwerpregel, wat kan er beter aan deze mailing, … Ik leerde tevens ook de marketingbreinen achter Dewaele en Turner kennen, enthousiaste en toffe mensen!

 

Evaluatie van mijn stage

Met deze vrijdag komt er een einde aan mijn stage - ik wil natuurlijk Frederik Vermeire bedanken voor zijn begeleiding en door mijn zeer veel kennis te geven (een professionele SEO workshop) en een opleidingsdag in Brussel. Toffe en boeiende stage!
 

Al 384 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.