Verschil tussen Google SEO en Bing SEO

Blogger
Categorie
Leestijd
5 MIN

Je zou het bijna vergeten, maar er zijn ook nog andere zoekmachines naast Google. In België vinden we snel de weg naar Google. Laten we vooral Bing en Yahoo niet vergeten, die sinds 2010 allebei onder het beheer van Yahoo vallen. Samen hebben ze een aandeel van 33,6% van alle zoekverkeer op desktop in de Verenigde Staten. In België is dat om en bij de 5% op deze zoekmachine. Dat marktaandeel verschilt ook weer tussen verschillende domeinen. Zoekacties met betrekking tot onderwijs, de auto-industrie en telecommunicatie worden in de Verenigde Staten voor bijna 80% door Bing en Yahoo verworven.

 

Het publiek bij Bing is iets ouder en kapitaalkrachtiger dan bij de concurrent Google. Voor sommige niches kan een Bing-gerichte aanpak dan ook een nuttige aanvulling zijn op je SEO marketing. Bing probeert kwalitatieve antwoorden te geven die perfect passen bij de vraag van de gebruiker terwijl het in het algemeen lijkt alsof Google steeds meer probeert de gebruiker voor te zijn. 

Hieronder lijsten we even de belangrijkste verschillen op:

 

1. Verschil in zoekwoord intentie

Bij Google wordt er voornamelijk semantisch ingezet, want het focust zich op machine learning en artificiële intelligentie (zoals het algoritme RankBrain) om contentpagina’s beter te begrijpen. Deze zoekmachine probeert vooral de intentie van de gebruiker te begrijpen en de context rond de zoekactie. Creëer daarom heldere pagina's met nadruk op topics of thema’s in plaats van exact match-zoekwoorden

 

 

Als rankingfactor krijgen contentpagina’s die exact overeenkomen met de zoekwoorden, zoektermen of zoekzinnen meer gewicht bij Bing. Daardoor is deze zoekmachine nog iets klassieker, omdat metabeschrijvingen, H1 en H2, … nog steeds belangrijk zijn.   

 

2. Verschil in social media

Bij Google worden Facebook en Twitter beschouwd als om het even welke andere geïndexeerde pagina. Verkeer dat binnenkomt van welke externe pagina dan ook is een signaal voor Google dat er iets gaande is met de content. Google leest ook alleen maar publieke berichten omdat deze goed te lezen zijn voor Googlebot

Bing ziet sociale signalen als een rankingfactor. De resultaten op de zoekmachines zijn gepersonaliseerd op basis van je Facebookvrienden en Twittervolgers uit verschillende branches. Het draait allemaal om invloed. Je volgers zullen meer geneigd zijn om je informatie te delen als je op sociaal vlak veel invloed uitoefent. Dat resulteert dan weer in een betere ranking in de zoekresultaten. 

 

 

3. Verschil in backlinks

Autoritaire backlinks en hoge kwaliteitscontent zijn de belangrijkste indicatoren van een pagina-autoriteit als het op backlinks aankomt bij Google. De zoekmachine meet de betrouwbaarheid van je website op basis van de pagerank van de websites die naar jou linken of naar je inhoud linken. Een high pagerank website is veel meer waard dan honderden low pageranks. 

Net zoals voor Google zijn backlinks zijn belangrijk voor Bing omdat deze tonen dat bezoekers je website waarderen en de inhoud ook zonder problemen met anderen willen delen. Het aantal links telt meer mee. Bing SEO vindt je een waardevolle speler als je veel organische backlinks hebt en dan vooral op webpagina’s die eindigen op .edu, .org of .gov. Naast dit zijn factoren zoals leeftijd van een domeinnaam ook zeer belangrijk.   

 

 

4. Verschil in visual search

Bing is hier koploper. Het heeft een streepje voor als het op visuele zoekacties aankomt. De algoritmes van de zoekmachine Bing beschikken over de kracht om verschillende types van multimedia zoals video’s, afbeeldingen en audio grondig te begrijpen en analyseren. Bing vindt en begrijpt ook flashwebsites.

Bij Google SEO staat inhoud boven afbeeldingen en video’s. Flash websites zijn hier volledig onzichtbaar. 

 

 

5. Nog enkele technische zaken

Bij Google kun je erop vertrouwen dat het iedere pagina zal proberen crawlen. Bij Bing ligt de focus vooral op de hoofdpagina’s en zo zal je website minder vaak gecrawld worden.

Staan je canonicals verkeerd, dan heb je daar vooral bij Bing last van en bij Google een stuk minder. Bing neemt ze vrij strikt, Google daarentegen gebruikt signalen om te achterhalen of een bepaalde pagina nog actueel of interessant is om te indexeren. 

Voor Google is de pagespeed een ranking factor. Voor Bing (nog) niet. Andere factoren die de gebruikservaring verbeteren zijn belangrijker voor Bing. Mensen willen gerust even wachten als de inhoud van de pagina perfect aansluit bij de zoekintentie, zo luidt het bij hen. 

HTTPS ziet Google als een belangrijke rankingfactor, bij Bing organic is daar tot op heden weinig van te merken.

 

Conclusie

In België heeft Bing nog niet zo'n groot aandeel bij het zoekverkeer, maar misschien ligt daar net de kans om bij dat beperkter publiek conversies te halen.

Al 384 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.