YoastCon samenvatting

Blogger
Categorie
Leestijd
5 min

Yoastcon Recap: De 4 SEO-talks die me het meest bijgebleven zijn

 

SEO for everyone: what does that even mean? (Joost De valk)

 

 

De conferentie startte met een talk van de oprichter en bezieler van de plugin Yoast, Joost de valk. Hij deelde de werkwijze van Google op in 3 fases: 1. discovery, 2. indexing en 3. ranking.

 

Voor die eerste en tweede fase had hij een grote aankondiging: Yoast werkt aan een rechtstreekse connectie met de indexing API van Google & Bing (die andere zoekmachine). Via deze API kunnen Google telkens ‘pingen’ wanneer er een nieuwe pagina is of pagina is aangepast. Dit zou enkele mogelijk zijn vanuit je myYoast account.

 

Persoonlijk stel ik er me wel enkele vragen bij. Joost belooft dat je aanpassingen ook direct geïndexeerd zullen worden maar indexing is iets compleet anders dan crawlen. De Yoast plugin zal Google enkele de vraag sturen “kan je mijn website crawlen?” of Google dan effectief je website beter zal indexeren bepaalt enkel jij en Google?

 

Het derde puntje, Ranking. Ook daar had Yoast een grote aankondiging bij. Iedere WP-gebruiker heeft wel eens Gutenberg editor gebruikt, de nieuwe editor in Wordpress.

 

Yoast kan nu op basis van blocks die je kiest, vb. Recipe direct de juiste schem.org op je site plaatsen; We weten dat schema.org en structured data echt wel big deal dus dit is op zich een goed ontwikkeling van Wordpress en Yoast.

 

The Horsemen of the Web Marketing Apocalypse – keynote

 

Hoe gaat ons werk als SEO / marketeer er uit zien binnen X aantal jaar of zelf nu al? Dat was de vraag waarop Rand Fishkin antwoord gaf. Van 2009 tot 2016 was inbound marketing het buzzword in België.

 

Dat is nu voorbij dankzij deze 4 “horsemen”.

 

Social platforms:

Facebook, Instagram, Reddit, .. ze houden er niet van te linken naar externe website. Plaats je een post op Facebook en durf je er een link in plaatsen, zal je post minder goed scoren dan zonder link. Ook Youtube kapt descripties af tot aan de link gewoon omdat ze je binnen het platform willen houden.

 

Welke platforms sturen wel nog steeds traffic? Google! Meer dan 60% van alle EU traffic is afkomstig van Google alhoewel er wel een daling is t.o.v. vorige jaren. Er zijn meer en meer searches waarbij niet meer doorgeklikt wordt naar de website. De CTR van organische resultaten daalt, 0-click results stijgt. Kijk maar naar de resultaten “weer Brugge”. Waarom zou je nog doorklikken naar een website als je direct het antwoord in de zoekresultaten ziet?

 

Influencer marketing

 

Ontzettend populair maar zo’n rommeltje! Indien je onlangs de Nederlandse docu over fake Instagram followers hebt gezien zal je wel weten dat het influencer wereldje vaak ook gewoon likes tussen elkaar delen is. Dat het een rommeltje is, is vaak ook de schuld van bedrijven. Slechts 50% van de merken vragen naar de ROI? Wat slechts 50%? Niet te geloven, het is digitaal dus kan je het meten. Waarom doe je dat dan niet?

 

Ads ROI trading down to zero?

 

Sommige bedrijven krijgen honderdduizenden euro’s of zelf miljoenen in funding en gaan adverten als zotten. Veel van deze bedrijven hoeven zelf niet eens rendabel te zijn in de eerste jaren en kunnen dus gewoon hoge CPC’s betalen. Dit drijft de prijzen op voor andere bedrijven tot ze het niet meer kunnen bijhouden.

 

 

Wat moeten we dan wel doen?

Leg de basis van je marketing niet op deze platformen maar op je eigen website en mailinglijst. Personen die je website bezoeken en / of zich inschrijven zijn veel waardevoller dan 10.000 zwakke volgers op Facebook, Twitter of Instagram. Focus niet enkel meer op het aantal impressies die je kunt krijgen maar op het aantal kliks! Sommige long-tail keywords met minder impressies kun je eigenlijk meer kliks opleveren doordat het relevanter is en je er beter kunt op ranken.

 

Investeer in content marketing, PR en events merk op te bouwenen branded searches op te krikken.Onderzoek waar je doelgroep zich bevindt en zet effectieve clicks boven social shares.

 

Publishing in a fragmented world and why search is becoming ever more important – keynote (Wolfgang Blau, Condé Nast)

 

Wolfgang Blau, werkt bij Condé Nast. Het bedrijf achter het internationale blad Vogue. Een van de grootste publishers ter wereld dus. Hij gaf me een tip om in te zetten op content waarop altijd gezocht wordt zoals modeshow, artiesten, modellen, … en dus niet op tijdelijke events of nieuwsfeitjes. Je kan daar eenmaal veel verkeer mee binnenhalen maar na een tijdje verwaterd dat. Daarom sites als HLN altijd één pagina aanmaken voor het WK en daarop alle nieuwtjes weergeven.

 

Door hun enorme aanwezigheid wereldwijd weten zij als geen ander welke kanalen mensen gebruiken om hun content te lezen. Hij sprak over een splintered internet. In Europa en de USA is Google de place to go maar in Rusland is dat Yandex en in China is het zelf Wechat. In China is Google niet eens aanwezig en moeten ze dus wel creatief omspringen met wechat.

 

 

Als laatste sloot hij af met enkele interessante vragen over voice search waarop hij zelf nog geen antwoord heeft voorbeeld: “Zullen we nu eerder radio schrijvers teksten moeten laten schrijven zodat ze aantrekkelijk klinken wanneer ze voorgelezen worden?” Denk daar maar eens over na. ;-)

 

How to win SEO in complex web migrations scenarios – keynote (Aleyda Solis)

 

Aleyda bewijst al jaren dat ze haar mannetje kan staan in de SEO-wereld, en op YoastCon opnieuw. Ze vergelijkt een SEO migratie met verhuizen. Label je alle verhuisdozen goed dan vind je alles snel terug. Doe je dat niet wordt het een rommeltje. Hetzelfde geldt voor een SEO migratie, denk je niet goed na over je redirects dan loopt het vaak verkeerd af.

 

Tegenwoordig is Aleyda helemaal in ban van Marie Kondo, de clean up goeroe in de USA. Ook dat marie kondo is perfect toepasbaar. Je wilt natuurlijk niet verhuizen naar een nieuw rommelig huis + je brengt ook geen rommel mee. Pagina’s of blogberichten met tikfouten, te oude informatie, … laat je best gewoon voor wat het is. Hou hierbij rekening met metrics zoals clicks, vertoningen, backlinks, … .

 

Meer lezen over de andere talks? Lees dan zeker deze blog:
https://www.conversal.be/blog/varia/samenvatting-yoastcon-2019

 

 

Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :