SEO, SEA en SEM
De verzamelnaam voor SEO, search engine optimization, en SEA, search engine advertising, is SEM, oftewel search engine marketing. Search engine marketing omvat zowel niet-betaalde als betaalde inspanningen om aan zichtbaarheid te winnen door het gebruik van een zoekmachine (zoals Google).
SEO of search engine optimization gaat om het 'organisch' (niet-betaald) stimuleren van zoekresultaten die je terugvindt in zoekmachines, het doel is om deze op lange termijn zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te krijgen. SEA of search engine advertising aan de andere kant gaat om het betaald promoten van webpagina's via de zoekmachine. Bij SEA gaat het niet zozeer om het bevorderen van de indexeerbaarheid van een site zoals bij SEO, maar om advertentieteksten en -extensies te A/B-testen voor de beste conversies.
Hoe werkt SEO
SEO omvat alle inspanningen die je treft om de 'vindbaarheid' van je website te verbeteren door zoekresultaten van je site in zoekmachines hogerop proberen te krijgen. Deze inspanningen doe je zelf of laat je doen door een SEO-agency, bij SEO wordt er niets betaald aan een zoekmachine als Google (althans wanneer je geen betalende Google-tools gebruikt om SEO op punt te krijgen).
Search engine optimization is een complex thema met heel wat verschillende acties die je kan ondernemen om een site zo optimaal mogelijk te laten indexeren door zoekmachines. SEO is belangrijk door het vertrouwen die mensen hebben bij niet-betaalde zoekresultaten, zo speelt SEO een essentiële rol wanneer je als organisatie duurzaam online zichtbaar wil zijn.
SEO is in enig opzicht de PR van zoekmachinemarketing. Je content is up-to-date, makkelijk te consumeren, relevant, mensen bezoeken je website op vrijwillige basis en banden met andere invloedrijke website zijn voordelig.
Dat SEO en SEA 2 tegenpolen zijn is slechts deels waar. Omdat het een tijdje duurt voor SEO ook effectief resultaat vertoont, kan SEA een aanvulling bieden voor de korte termijn.
Hoe werkt SEA
SEA is het promoten van websites als zoekresultaat binnen een zoekmachine waar de doelgroep van de website in zoekt.
Bijvoorbeeld: iemand is op zoek naar tips voor een betere nachtrust in Google, meteen krijgt die persoon 2-4 zoekresultaten te zien die gepromoot en betaald werden via Google Ads. De bedrijven die bij dit voorbeeld artikels of webpagina's als advertenties promoten zijn bedrijven die matrassen of slaapmiddelen verhandelen.
Search engine ads en advertising vormen een grote inkomstenbron voor Google en moederbedrijf Alphabet Inc. Zo kan je deze 'subtiele' advertenties meestal waarnemen helemaal bovenaan de zoekresultaten. Betaalde zoekresultaten krijgen heel wat meer 'exposure', toch worden ze vaak ook overgeslaan voor de 'organische' (niet-betaalde) zoekresultaten.
Een vorm van adverteren die hiermee grotendeels overeenkomt is 'native advertising', de marketer koopt een advertentie in de vorm van een artikel op een (nieuws)platform.
SEA inzetten is geen slecht idee, maar helpt de organisatie slechts op korte termijn en is op zich geen duurzame manier om merkbekendheid te vergroten. Zoals vermeld is SEA een goede strategie wanneer je deze combineert met SEO.