2022 Recap & Learnings van Friends Of Search - BE-editie

Categorie
Leestijd
7 min

Friends of Search is hét evenement voor SEO & SEA specialisten in de Benelux. Naast de edities in Nederland vond de conferentie dit jaar voor een derde plaats in Brussel. De eerste editie die full-out ging met sprekers als Lily Ray, Colruyt, Barry Adams, Bol.com en vele andere.

 

We verzamelden al onze learnings in deze blogpost.

Spring meteen naar de learnings van

 

Case Colruyt: From Nutri-Score A to SEO-score A - Daan Deruyter

(SEO)

Uniek voor de BE-versie van Friends Of Search is de talk van Daan Deruyter. Hij toonde ons hoe hij SEO aanpakt bij de Colruyt Group, voor onder andere Collectandgo en Colruyt.be (de retailwinkels).

 


Wat opviel is dat Colruyt echt nadenkt over de vragen die hun klanten hebben, nog los van zoekwoorden onderzoek. Dat is een snelstijgende trend in SEO. Focus niet (enkel) op zoekwoorden, maar denk echt na over de customer journey, over problemen. Ook wanneer daar niet persé een zoekvolume voor te vinden is. Wat je SEO tool ook zegt, het is maar een tool, die werkt met data die niet altijd accuraat is.

 


Een voorbeeld van hoe Colruyt de connecties legt (detect the dots, tag the dots & connect the dots):

  • Iemand die een product zoekt stelt ook vragen als "wat is dit ingrediënt?", "is dit glutenvrij", "is het beschikbaar?". Maar ook zaken als seasonality ("Wat is het seizoen van asperges?"), bereiding ("Hoe bereid ik dit?") en maaltijdplanning.


Daan stelt met enige humor voor om "niet te hard te werken" (echt waar) als SEO'er. Colruyt wil ook met SEO duurzaam en schaalbaar te werk gaan.

 


Colruyt heeft dit onder andere klaargespeeld door hun datastructuur ook voor SEO in te zetten en omgekeerd. Ze gebruiken hiervoor een "Conceptual Data Schema" om de puntjes met elkaar te verbinden. Op elke pagina vertellen ze een volledig verhaal waarbij elke mogelijke vraag van de klant beantwoord wordt. Zonder een datastructuur waarbij een recept gekoppeld is aan een product, en een product gekoppeld is aan productgroep, kan je geen schaalbare optimalisaties doen. Colruyt probeert bijvoorbeeld in hun recept te linken naar hun product (als ingrediënt). En bij een product (bv. een groente) linken ze ook naar een "how to" pagina ("Koken met kinderen" of "Fruitpap voor baby's").

 

 

 

 

 

 

 

The State of E-A-T in 2022

(SEO)

Lily Ray was dit jaar ook van de partij. Heel gekend in de SEO-wereld en een autoriteit wat betreft EAT (Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness). Mocht je dat nog niet doen, volg ze zeker op Twitter voor de nieuwste inzichten omtrent SEO.

 

Lily had het in haar presentatie over EAT in 2022. Hoe staat het daarmee?

 

Het hoofddoel van Google blijft om de bezoeker te voorzien van het best mogelijke antwoord voor zijn/haar zoekopdracht. Ben je een expert in jouw vakgebied en straal je deze expertise uit op je website? Dan groeit je kans dat Google je hoger plaatst in de rankings.

 

Maar hoe kan je dat nu precies doen, die expertise uitstralen op je website?

 

Hoe het alleszins NIET moet is door enkel je auteur en datum af en toe te veranderen. Op die manier denken velen om actueel te blijven, maar als je je content niet verandert, komt dit heel ongeloofwaardig over, voor bezoekers, maar zeker ook voor Google.

 

Lily gaf enkele heel concrete voorbeelden van websites die hun expertise WEL goed laten uitstralen op de website. Deze hadden een aantal zaken gemeen:

  • Ze hadden een goed opgebouwde ‘About us/me’ pagina
  • Ze focussen op 1 niche en wijken niet te veel af van hun core business, want zo wordt het moeilijk voor Google om in te schatten wat de expertise nu eigenlijk is.
  • Ze schrijven over eigen ervaringen en profileren zichzelf als thought leader
  • Ze zijn transparant in wie het artikel heeft geschreven
  • Ze bewijzen hun expertise d.m.v. afbeeldingen, data, anekdotes…
  • Ze krijgen veel externe links vanaf andere domeinen. Aangezien zij dé autoriteit zijn binnen een bepaalde niche, wordt er automatisch veel gelinkt naar hun content. Dit gaat gepaard met weinig uitgaande links, want zij zijn de expert en hebben dus geen andere bronnen nodig.
  • Ze zorgen voor ‘topical depth’, waarbij ze elk onderwerp binnen hun niche bespreken en content voor maken.


De meeste van deze zaken bouw je op doorheen de tijd en kunnen dus wat langer duren. Toch zijn er al een aantal zaken waarmee je vandaag nog aan de slag kunt om je EAT te verbeteren.

  • Werk met mensen uit je bedrijf, want zij zijn de échte experts.
  • Creëer goed opgebouwde auteur pagina’s met foto, extra informatie over auteurs, enz.
  • Gebruik overal dezelfde bio en foto, Google zal dit herkennen en kunnen linken aan jou.
  • Voorzie content met originele data, studies, inzichten
  • Durf content weg te halen die te hard afwijkt van je core business/niche. Het zorgt voor meer focus en misschien wel een boost in EAT.

 

 

Case Bol.com: going multilingual within e-commerce - Annelies Schreuder - Hoogveld

(SEO)

 

Cases zijn altijd leerrijk. Ze tonen de ervaring van een ander bedrijf, waardoor er vooral veel praktische inzichten zijn. Voor een SEO specialist is het theoretische nog zo interessant, het draait er uiteindelijk om van iets om te zetten in de praktijk.

 


Bol.com heeft in het afgelopen jaar niet alleen een Belgische (Vlaamse) variant van haar website online gezet, maar ook de Belgische (Waalse) site is nu actief. Dat betekent niet één, maar twee serieuze veranderingen op de website.

 


Jeroen Stikkelorum heeft al uitvoerig alle learnings besproken, vandaar dat we vooral delen wat ons opviel;

 

Legacy heeft een grote rol gespeeld. Hoewel wij Bol kennen als een Nederlandse webshop, is het altijd al een .com domein geweest. Dat komt omdat Bol een van oorsprong Duitse onderneming is die gestart is met de verkoop van boeken. Verrassend gelijkaardig aan Amazon, niet?

 

Later werd Bol verkocht en bleef enkel de NL website actief. Hier is jaren aan voortgebouwd, uiteraard met het oog op één taal. Als er plots een extra taal bijkomt, dan is dat niet simpel.

 

Enkele problemen met het huidige platform:

  • Hreflangs werden enige tijd gefixt met een simpele hack. Dit gebeurde op de webshop met een Find and Replace. Ze noemden dat zelf "old & hacky". Het is wat werk om dat te herbouwen, maar ondertussen zijn de slugs mooi gelokaliseerd voor het Vlaamse taalgebruik en de Franse taal.
  • Ook interne links waren hard-coded op bepaalde delen van de website.
  • En een veelvoorkomende issue: 302 redirects die eigenlijk 301 moeten zijn.

 

Bol - hreflang tags

 

Bol - uitdagingen bij de SEO migratie

 

 

Bol.com is geen simpel all-in-one platform. Het omvat een "microservice architectuur", waarbij meerdere services inhaken om bepaalde functionaliteiten in de site steken. Op de afbeelding zijn alle groene elementen services die voor SEO gebruikt worden. Daarbij is hun "TRC" (Traffic Service) een belangrijk systeem, want het genereert belangrijke SEO metadata voor 16 verschillende paginatypes. Dit omvat onder andere:

 

  • Meta title (<title>)
  • Meta beschrijving
  • De Meta robots tags (noindex bijvoorbeeld)
  • Canonical tags
  • Hreflang tags
  • Dat TRC en andere diensten geen verschillende talen spraken was de grote uitdaging. Niet enkel moet je nadenken over de communicatie tussen deze systemen, maar moet elk systeem plots ook Frans kunnen spreken. Voor zij die een beetje Frans spreken zal het niet verbazen dat de Franse grammatica nogal verschilt ten opzichte van de Nederlandse grammatica. Uit ervaring weten we dat het bovendien best een uitdaging is om de meta title niet te lang te maken in het Frans.

 

 

 

Zowat bij elke migratie is er risico. Je kan alles juist doen en maanden op voorhand plannen, maar Google heeft veel te verwerken op korte tijd. Een tijdelijke daling in verkeer is zeker geen uitzondering. Maar gelukkig voor Bol stabiliseerde dat na enkele weken weer op het oude niveau.

 

 

Bol - Categorie URL's zakten tijdelijk weg

 

 

Éen van de grootste takeaways van Annelies' presentatie is het informeren van stakeholders, het bepalen van timing plan en vooral het "aan de tafel zitten" vooraf.

 

Het SEO team van Bol werkt met een "flip switch" plan voor hun migratie. Het houdt in dat ze alle functionaliteit voordien bouwen (zoals we dat kennen met een staging omgeving). Maar dat ze specifiek voor elke functionaliteit (als het ware) een aan/af mogelijkheid creëren bij de release. Bij veel andere migraties wordt gewoon alles tegelijk herwerkt en live gezet.

 

 

 

 

How to sabotage your SEO

(SEO)

 

 

Leuke dynamische presentatie van Tomek Rudzki (Onely) over de dont’s in SEO. Er was geen sprake van een saaie opsomming met enkele puntjes, maar mooi samengebracht door middel van een verhaal met een duiveltje of een (b)engeltje dat je zaken toefluisteren. Met referenties naar de Matrix (red. kies je de rode of de blauwe pil) was deze talk een schot in de roos.

 

Gegarandeerd ga je naar de SEO hel met low quality content of een “accidentiele” disallow all in je robots.txt. Het blijft ons alvast bij dat je met een #NSFW hashtag referentie een website toch maar mooi kunt beduvelen (:evil).  

 

Pro-Tip uit de talk: Heb je plots een gigantische drop in SEO verkeer? Kijk dan zeker eens als je Dynamic rendering is ingesteld voor zowel desktop als mobile!

 

We zagen er ook deze grappige meme in de presentatie

 

 

 

 

 

 

 

Enkele sfeerbeelden


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :