Local search: waarom is het zo belangrijk?
Je zou het misschien snel uit het oog verliezen, maar toch is het een belangrijk onderdeel van SEO. Zowel B2C als B2B kan local search een meerwaarde zijn voor je bedrijf. Hoeveel denk je dat er lokaal gezocht wordt naar zoekwoorden? Ik kan je verzekeren dat het er heel wat zijn.
Wist je dat bijna de helft van de ingegeven zoekopdrachten een lokale intentie heeft? Dat zijn er heel wat. En dan spreken we nog niet over de zoekopdrachten van Google Maps, waarbij dit getal uiteraard nog veel hoger ligt.
Een lokale zoekintentie staat echter niet gelijk aan het opzoeken van een fysieke locatie of een routebeschrijving. Het kan evengoed een product zijn waarnaar je op zoek bent of wilt bestellen. Het is dus een ruim begrip, maar hierop inzetten kan zeker een meerwaarde bieden, aangezien je er als bedrijf toch wel een graantje van kan meepikken.
De rol van zoekwoordenonderzoek binnen je SEO-strategie
Een zoekwoordenonderzoek is sowieso de eerste stap richting een structurele aanpak van elk SEO-plan. Vanuit hier ga je kijken waarop mensen zoeken, en welke zoekintentie deze zoekwoorden hebben. De zoekintentie en de SERP pagina van deze zoekwoorden, geven aan waarom iemand deze zoekt. Hiermee kan je vervolgens aan de slag om je website mee te optimaliseren.
Verder is het ook het startpunt om je Google Mijn bedrijf Pagina mee up te daten, schrijf bijvoorbeeld in de beschrijving van je bedrijf zoekwoorden waarop je wilt scoren.
Op je ‘Google Mijn Bedrijf’ pagina (of Google My Business) ga je met de zoekwoorden aan de slag; gebruik ze in de beschrijving (doe niet aan keyword stuffing!) en gebruik ze in je categorie benaming.
Optimaliseer je ‘Google Mijn Bedrijf’ pagina
Wat kan je allemaal doen om je bedrijfsprofiel te optimaliseren of aan te maken? Probeer volgende zaken zo correct mogelijk toe te passen, zeker als ze een meerwaarde bieden:
-
Claim het bedrijf. Voor je aanpassingen kan doen, moet je natuurlijk eigenaar zijn van de bedrijfsvermelding. Logisch, anders zou iedereen zomaar aanpassingen kunnen doen, wat natuurlijk niet de bedoeling zou mogen zijn.
-
Zorg dat de basis informatie correct ingevuld staat. Denk hierbij aan volgende elementen:
-
Website;
-
Contactgegevens; e-mailadres en telefoonnummer;
-
Adres: kloppen deze gegevens nog?
-
-
Foto’s;
-
Bedrijfscategorie;
-
Openingsuren (en pas deze ook tijdig aan als ze afwijken);
-
Samenvatting van je bedrijfsactiviteit;
-
Klanteninput: reviews- en updates van klanten, vragen en antwoorden, geüploade media van klanten;
-
Extraatjes: een link toevoegen naar een conversie (offerte aanvragen, iets downloaden, …), geplande evenementen tonen.
Wat als je werkt met een tool om dit bij te houden?
Voor sommige bedrijven is een tool aanschaffen voor Google My Business niet nodig. Zeker voor bedrijven met minder vestigingen.Van zodra het moeilijk is om fouten op te sporen omdat je door het bomen het bos niet meer ziet, is het tijd om aan de slag te gaan met een tool. Deze kan je helpen om deze problemen meteen te identificeren.
Hou er ook rekening mee dat deze tools vaak niet gratis zijn. Denk goed na welke impact zo’n tool kan opleveren voor je bedrijf. Vaak is zo’n tool interessant vanaf 50 locaties, of afhankelijk van hoeveel het je opbrengt in omzet.
Enkele voorbeelden van tools:
Om snel optimalisatie mogelijkheden te zien
Als hulpmiddel:
Er zijn natuurlijk ook heel wat andere tools die je kan gebruiken voor SEO die mogelijk je ook kunnen helpen bij je SEO-strategie.
lokale seo: de belangrijkste takeaway
Een Google My Business Profiel, of toch zeker de verschijning ervan in Google Maps heeft een impact op de omzet van je bedrijf. Vergeet niet: bijna de helft van alle zoekopdrachten heeft een lokale intentie en dan spreken we enkel nog over de ‘gewone’ SERP. In Google Maps stijgt dit percentage nog veel sterker uiteraard.
Heel wat mensen zoeken dus met de intentie om iets lokaal te zoeken. Gezien worden en conversies teweegbrengen, is dan ook wat impact brengt van zo'n profiel.
Ga er dus vooral mee aan de slag!