De 5 principes van ‘linkbait’
Het is een hele kunst om bezoekers naar je website te trekken. Veel pagina’s leveren ondanks alle inspanning maar weinig bezoekers op. Maar er zijn er een paar die een haast magnetische aantrekkingskracht lijken te hebben en veel inkomende links genereren. Dat zijn de succesvolle ‘linkbaits’.
In dit artikel leg ik uit wat linkbait precies is en wat sommige linkbait zo succesvol maakt. Daarnaast laat ik je voorbeelden zien van goede linkbait en geef je ideeën om inspiratie op te doen en zelf een succesvolle linkbait-strategie te ontwikkelen.
Wat is het?
Linkbait is inhoud op je site die speciaal is ontwikkeld om bezoekers aan te trekken. De inhoud van de linkbait moet iets zijn dat eruit springt en de bezoeker een unieke, waardevolle ervaring geeft. Iets wat ze ertoe aanzet om het te delen met anderen. Dat kan van alles zijn: een leuk filmpje, een mooie infographic, een spelletje, maar ook een goed en uitgebreid aanbod van informatie over een specifiek onderwerp.
Linkbait ontwikkelen is zeker de moeite waard, omdat het bezoekers aantrekt, én omdat die bezoekers op hun beurt meer mensen naar je site zullen verwijzen. De toename in bezoekersaantallen leidt tot een hogere vermelding in resultaten van zoekmachines, en dat leidt ook weer tot meer bezoekers. Dus één goede linkbait, die door je bezoekers wordt verspreid, kan je hele website beter voor het voetlicht brengen.
Inhoud
En wat delen de mensen dan zo graag? Dat is eenvoudig, zaken die hen vooruithelpen. Verhalen die hun betoog ondersteunen en verfraaien, die emoties opwekken, of die handig inspelen op de actualiteit (‘newsjacking’). Of het gaat om informatie van hoge praktische waarde voor je bezoeker. Dat hoeven niet persé uitgebreide studies of naslagwerken te zijn, maar ook een webpagina die gezien wordt als betrouwbaar en als een goede en gedetailleerde bron van informatie over een specifiek onderwerp kan heel goed uitgroeien tot dé aandachtstrekker van je site. Maar wat het ook is, je hebt de meeste kans op succes wanneer het op een leuke, verhalende wijze wordt gebracht. Een titel die kort maar krachtig is, een helder verhaal, en een paar goede afbeeldingen of infographics maken van jouw pagina een heuse bezoekersmagneet.
Voorbeelden
Een goede web post voldoet aan de meeste van deze ‘richtlijnen’. Een succesvolle linkbait weet ze vaak aan elkaar te knopen. Neem bijvoorbeeld dit artikel. Artikels over uitstelgedrag zijn er vele, maar deze heeft een erg leuke invalshoek en biedt een heleboel informatie over een specifiek onderwerp waar we allemaal weleens mee te maken hebben. En de resultaten mogen er zijn: Meer dan 1000 Websites die refereren aan het artikel, en maar liefst 8116 inkomende links. Het artikel is alweer uit 2013, maar doet het nog altijd prima!
Majestic 15-04-2017
Met alleen een leuke graphic, of een pagina met interessante informatie, ben je nog niet klaar. Het is belangrijk om te zorgen voor een aantrekkelijk design, de pagina regelmatig bij te werken zodat de informatie up-to-date blijft.
Een ander mooi voorbeeld van succesvolle linkbait is deze infographic over, wat anders, infographics…
Meer dan 80.000 backlinks uit 1185 refering domains! En een idee dat makkelijk te gebruiken is voor hele andere marktsectoren. Denk aan titels als ‘Waarom onze hersenen hunkeren naar junkfood’, of ‘Waarom vakantie goed is voor je brein’. Er is helemaal niets mis met het kopiëren van een idee, om het vervolgens te vertalen naar jouw eigen markt.
Een goede plek om te beginnen met het zoeken naar inspiratie is: http://visual.ly/view. Hier vindt je talloze voorbeelden van mooie en succesvolle infographics, waarbij je kan filteren per branche. Kijk in je eigen sector, en als je daar geen inspiratie opdoet, kijk dan eens bij de buren. Zo heb je al snel iets gevonden dat als inspiratie kan dienen voor je eigen project. Heb je bijvoorbeeld een wijnhandel, of een restaurant, dan zou dit een heel mooi begin kunnen zijn van een interessante linkbait. Zou je daarmee deze pagina opfrissen (op dit moment met slechts 1 backlink), dan zou dat weleens een heel positief effect kunnen hebben op de bezoekersaantallen.
Linkbait promoten
Een mooie infographic, humor, waardevolle inhoud, een leuk verhaal: De bezoekers moet nu wel komen, toch? Nou nee, het gaat niet vanzelf. Je zult je interessante stukje nog wel onder de aandacht moeten brengen. Hoe doe je dat? Zorg er allereerst voor dat je je bestaande publiek informeert. Nieuwsbrieven, meldingen op de site, email-notificaties, ze kunnen allemaal helpen. Is er een site voor de branche waarin je actief bent, dan kan je proberen om daar een link naar je content geplaatst te krijgen. En natuurlijk kan je bestaande kanalen gebruiken, zoals Twitter, Snapchat, LinkedIn en Facebook.
Eventueel kan je overwegen om betaalde advertenties te gebruiken op Facebook, of zogenaamde sponsored posts. Wat ook erg goed werkt, is om de inhoud onder de aandacht te brengen bij de zogenaamde ‘influencers’; kenners met een eigen blog, of met veel volgers op hun Social Media-kanaal. Mocht je nog geen ervaring hebt in het promoten van je linkbait, dan kan het verstandig zijn om de hulp van een specialist in te roepen, maar dat is een onderwerp dat een eigen artikel verdient.
Linkbait laten werken voor jouw website
Linkbaits kunnen een succes maken van je site, maar dan moet het wél aan een paar eisen voldoen. Zorg ervoor dat je waardevolle inhoud hebt, voor een duidelijk gedefinieerde doelgroep, die de mogelijkheid heeft om naar jouw content te linken en daarmee meer bezoekers naar je site te lokken. Staar je niet blind op lengte en diepte van het artikel, maar probeer een unieke of persoonlijke invalshoek te bedenken, en voeg emotie toe aan je informatie.
Is er een leuk verband te leggen met actueel (lichter) nieuws, doe dat dan. En maak de inhoud zo visueel mogelijk. Dat trekt de aandacht sneller en beter, en het helpt mensen om in een paar seconden een idee te krijgen van de inhoud van je artikel. Zorg dat je een goed plan van uitvoering hebt, en ‘last but not least’, houdt de informatie fris en actueel. Zo kan ook jij succesvolle linkbait creëren!
Dit gastblog is geschreven door SEO specialist Romano Groenewoud.