6 SEO experten aan het woord

Categorie
Leestijd
12 minuten

Ik vroeg 6 experten om hun visie over SEO voor 2021 toe te lichten. Wat zijn de belangrijkste trends en updates? Hoe belangrijk is content marketing? Blijft de techniek en linkbuilding nog altijd de holy-grail?

 

Tine De Langhe

Tine De Langhe startte in 2005 als SEO-expert in één van de eerste online marketing agencies in België. Intussen werkte ze als SEO & SEA-expert voor verschillende bedrijven en sectoren en vond ze haar passie: e-commerce. Ze heeft een eigen webshop (uit de hand gelopen hobby) en helpt vooral start-ups bij het opzetten van hun online business en marketing strategie. 

 

Haar antwoord :

Google heeft al een tipje van de sluier opgelicht over wat er aan komt in 2021. De ervaring van de gebruiker zal nog nog belangrijker worden. Hoewel de gebruikerservaring in het algemeen reeds een belangrijke factor is (denk maar aan een snelle website of een mobielvriendelijke website) gaat Google een aantal extra factoren in rekening brengen. Dit onder andere de snelheid waarmee een gebruiker een eerste interactie kan uitvoeren op de desbetreffende pagina.

Los van wat Google zelf al heeft aangekondigd heeft denk ik persoonlijk dat voice search in 2021 echt wel heel belangrijk wordt. We zijn al een aantal jaren in die richting aan het evolueren, maar je ziet toch dat meer en meer mensen een smart speaker in huis hebben. Ook kinderen en jongeren gaan er in no-time mee aan de slag. Dit wordt voor hen de standaard. Kijk maar naar het gedrag van jongeren. Terwijl wij vroeger met elkaar sms’ten, gaan zij veel sneller spraakberichtjes naar elkaar versturen. Voice search verlangt een andere aanpak qua SEO dan de klassieke manier van optimalisatie en on-page SEO. Voice searches zijn langer en ze zijn meer natuurlijk. Het is geen samenraapsel meer van woorden. Bijvoorbeeld “sneakers kopen” versus “waar kan ik sneakers kopen?”

Tegelijkertijd zien we dat Google evolueert naar een andere manier van weergeven van de zoekresultaten. Ons organisch verkeer daalt omdat Google meteen het antwoord toont of - hier is voice search weer - voorleest, zonder dat de gebruiker nog verschillende zoekresultaten moet overlopen en moet doorklikken naar de website. Door gebruik van voice search is de gebruiker specifieker en krijgen we dus meer ‘zero-click’ resultaten.

Om af te sluiten… wat nu al belangrijk is en wat alleen maar belangrijker wordt: een mobielvriendelijke website en het gebruik van video. Dat websites mobielvriendelijk moeten zijn is natuurlijk niet nieuw, maar helaas hinken heel wat bedrijven nog achterop. Onverstaanbaar eigenlijk. Hetzelfde is het geval met video. Ook video wordt door Google meer en meer opgenomen in de zoekresultaten zelf, in deze zero-click wereld, ze komen zelfs boven de klassieke zoekresultaten te staan. Dus wie daar nog niet mee aan de slag is gegaan: het is hoog tijd.

James Groenemans

James Groenemans is sinds 2004 actief in de eCommerce branche, waar hij onder meer het vak heeft geleerd bij TennisPlanet.nl. Hij is zaakvoerder van OnlineMarketingMonkey.be, een internet marketing bureau met specialisatie in SEO en AdWords.

 

Zijn antwoord :

Voor mij verdienen volgende 5 SEO aspecten extra aandacht voor de komende maanden:

  1. SEO entiteiten & zero click searches : meer info op https://www.onlinemarketingmonkey.be/seo-entiteiten 
  2. E-A-T, meer info op https://www.onlinemarketingmonkey.be/google-e-a-t 
  3. Voice Search, meer info op https://www.onlinemarketingmonkey.be/voice-search 
  4. Usability, met snelle laadtijden als belangrijkste prioriteit
  5. En zoals altijd: goede, unieke kwalitatieve content (inclusief video als het kan ) die een zoekopdracht ten gronde toelicht

Pieter Verschueren

Pieter werkt sinds februari 2020 bij Renson als SEO Specialist. Daarvoor was hij 5 jaar actief als Digital Marketing Advisor bij TVH. Hij specialiseert zich graag in SEO, social media en contentmanagement. Jaarlijks probeer hij enkele conferences en meetups bij te wonen om zijn kennis bij te schaven en om te netwerken met concullega's. Neem ook zeker eens een kijkje op zijn website!

 

Zijn antwoord :

In 2020 heeft Google het blik van de User Experience helemaal opengetrokken. Met de komst van de Core Web Vitals zal de gebruikerservaring op de website nog belangrijker worden. Blijf investeren in de laadtijd van je pagina's en voorkom onverwachte verschuivingen waardoor de user zich gaat ergeren. Nu Google heeft aangekondigd UX te gaan meenemen als ranking factor is er geen enkele reden meer om niet met de gebruikerservaring van je website bezig te zijn.

Hoog scoren in Google is één ding, maar als SEO'er wil je meer. Je wil die klik naar je website in de wacht slepen. Daar waar de search engine results page vroeger best saai was, worden we nu overstelpt met rich snippets (video's, boeken, recepten,...). Ze geven meer pit aan de reguliere zoekresultaten. Blijf dus inzetten op structured data (voor je artikels, producten, jobs,...), want ik verwacht dat Google in 2021 hiermee zal blijven innoveren. Stand out from the crowd.

Ik wil geen open deur intrappen, maar ook Voice Search blijft aan populariteit winnen. Voice Search Engine Optimization mogen we dus zeker niet uit het oog verliezen. Ik betrap er mezelf op dat ik in de wagen steeds meer spraakgestuurde zoekopdrachten gebruik. Frituur in de buurt of bankautomaat in de buurt zijn daar typische voorbeelden van. Vaak is onze smartphone (of GPS-systeem) de beste copiloot. 

 

Niels Schollaert

Niels werkt als SEO-expert bij Digital Leader. Hij helpt bedrijven met het verbeteren van hun ogranisch zoekverkeer, branding en online communicatie. 

 

Zijn antwoord :

Ik verwacht (of hoop?) dat voice search belangrijker zal worden, idem voor zaken die daar vaak in één adem bij vernoemd worden. Mobile blijft groeien, natural language processing maakt grote sprongen, personal search assistants (Alexa / Siri / Google Assistant) raken steeds meer ingeburgerd... We zullen dus meer genuanceerde content maken (bv. door long tail keywords) die dichter aanleunt bij spreektaal, en ook ons gebruik van zoekmachines evolueert stilaan van statische interface naar een soort van gesprekspartner. Het is misschien nog wat vroeg, maar dat is wat ik volgend jaar hoop te te zien.

 

 

Jeroen Persyn

Jeroen is Freelance Marketing Consultant en geeft aan bedrijven advies, beheer en ondersteuning op alle vlakken van marketing. Op zijn website is er nog veel meer info te vinden.

 

Zijn antwoord :

SEO in 2021? Google for jobs, voice, structured data, EAT,… Tuurlijk. Maar Belgische bedrijven moeten leren om een stap terug te zetten en aandacht te geven aan de basis. Zorg voor een gebruiksvriendelijke, technisch uitstekende website die visueel en tekstueel uitblinkt omtrent het aanbod en relevante zoekwoorden. Maak een beperkte lijst van topzoekwoorden, beoordeel de intentie in de zoekwoorden en optimaliseer de website in functie van gebruikerservaring. Laat je ook zeker ondersteunen door experten waar nodig (technisch, visueel, tekstueel,…). Extra tip: zet het belang van website en SEO eens op de managementagenda en bepaal de prioriteiten voor 2021. Zeker op vlak van autoriteit en linkbuilding is er nood aan meer kennis en strategisch draagvlak.  

 

Kevin Vertommen

Kevin is een freelance SEO'er en helpt bedrijven aan meer klanten via zoekmachine optimalisatie en Google Ads. Op zijn website zie je al zijn diensten!

 

Zijn antwoord :

Als ik één trend moet selecteren is het de opmars van technical SEO. Je website optimaliseren voor het crawl-, render en indexproces wordt steeds belangrijker.
Want fouten hebben vaak een groot effect. Kijk maar naar problemen met JavaScript frameworks, hreflang tags, duplicate content... die opduiken op verschillende websites. Met een goede technische SEO-kennis maak je het verschil met de concurrentie. Vooral op grote, complexe websites.

 


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :