Op 11/02/2016 vond Friends of Search 2016 plaats. Vorig jaar had ik al eens een poging gewaagd om in te schrijven maar toen was het evenement uitverkocht, ook dit jaar was het evenement uitverkocht. Het evenement vond plaats in de Kromhouthal in Amsterdam. Op woensdagavond reden we al richting Amsterdam om er na een nachtje hotel fris en monter te verschijnen op de conferentie. Mijn collega Michael Anckaert vergezelde mij op deze trip. Na een ontbijt bij warme bakker Sjoerd startte om 9u15 de conferentie. Er waren 2 zalen, de grootste zaal voor SEO en een hip aangeklede zaal voor meer SEA insights. Vragen van het publiek werden netjes verzameld via socialqa.com. Er waren 6 Belgen aanwezig.
Op deze conferentie klonken heel wat zaken bekend in de oren, maar onderstaande zaken kwamen veelvuldig terug of waren voor de SEO en SEA wereld toch verrassend. 8 take aways van de beste Search conference in de Benelux :
Hierbij een video die ik maakte voor het marketing team van Immo Dewaele.
1. Search is constant in verandering
De introductie keynote was van Bas van den beld van State of Digital. Hij vertelde over zijn dochter die op een hele andere manier zoekt zoals wij dit als volwassenen doen. Zijn dochter die in bed ligt voor het slapen gaan stelde volgende vraag aan Google : "OK. Google. Hoeveel kinderen liggen ook al om 21u in bed?". Search met SEO en SEA is constant in verandering met nieuwe technologieën (lees de 2016 SEO trends zeker). Search is ook geïntegreerd in het volledige marketing plan, dus zie SEO en SEA niet alleenstaand.
2. Maak een framework om makkelijk te implementeren
De volgende spreker was iemand waar ik naar uit keek : Will Reynolds van SEER interactive, een man die ons moest inspireren voor de rest van de dag. Hij sloeg meteen nagels met koppen. Een conferentie is leuk en veel ideeën worden netjes neergeklad in een boekje of op een iPad maar de dag erop is het weer een werkdag en verdwijnen alle ideeën in de vergeethoek.
Bouw een brug tussen inspiratie en implementatie
Start met het maken van een framework om je ideeën om te zetten in actie door middel van deze links : http://bit.ly/curatedframeworks en http://bit.ly/wil-questions
Een belangrijke take away voor mij was dat het verkopen van SEO toch een moeilijke zaak blijft. Wanneer hebben we SEO resultaat? Over een paar maanden... Wat is de ROI van SEO? Moeilijk te bepalen.
Hieronder enkele stappen om SEO voor klanten meer tastbaar te maken:
1. Ga na in het Google Adwords account van de klant en zoek naar goed converterende zoekwoorden (historical data)
2. Stel een SEO strategie voor op basis van deze goed converterende zoekwoorden.
3. Stel een budget en planning op en overtuig de klant dat je via SEO "gratis" deze conversies kan hebben
3. Zorg dat je data klopt voor interpretaties
De tweede presentatie was één van de minste. GFK is een groot bedrijf dat op basis van data de purchase journey in kaart brengt. De case was in de autoverzekeringen sector. Hieronder een voorbeeld van de journey die mensen afleggen. Heel interessant maar achteraf bleek dat de data van Android toestellen niet was meegerekend, een domper. Probeer voor je bedrijf ook deze customer journey in kaart te brengen. Een autoverzekering van begin tot einde werd door iemand gekocht in 37 dagen en 16 acties. Hoe ziet dat er uit voor jouw bedrijf?
4. Schaalbare SEO technieken zorgen voor een hefboom
De volgende spreker was Tom Smiths van Bol.com : de winkel van iedereen. Bol werkt met 6 SEO specialisten en 90 productspecialisten aan de SEO strategie.
Op welke criteria werkt Bol.com voor zijn SEO strategie?
1. Omzet assortiment : wat is de omzet van de producten? Producten met meer marge gaan voor.
2. Zoekvolume : producten met meer zoekvolume zijn prioriteir
3. Seasonability : is het product seizoensgebonden?
Probeer ook zeker in de eerste fase van SEO voor schaalbare oplossingen te zorgen dwz oplossingen met een kleine technische ingreep maar een grote voor duizenden SEO pagina's.
Content = key blijkt ook maar weer bij #bol #fos2016 pic.twitter.com/sQXSVwrhJ8
— dyls (@dyls) 11 februari 2016
De favoriete tool van Tom : Screaming Frog
De belangrijkste web statistieken tool voor Tom : Conductor web statistieken
5. Maak 'evergreen' content
Content maken is een serieuze opdracht voor vele bedrijven. De eerste spreker na de middag (Lauren van Brilliant Noise) sprak over 'connected planning'.
Volgende zaken zijn quickwins voor een goede content strategie :
- 1. Probeer je hele organisatie mee te trekken in het maken van content
- 2. Creeër de gemene deler inzake content tussen je merk en wat klanten echt willen
- 3. Pas op met brainstorm sessies : De best betaalde persoon aan tafel (vb je baas) zal zijn wil doordrukken en zal zo geniale ideeën van meer introverte mensen niet aan bod laten komen
Gouden tip: steel op de website Brandtale.com met je ogen door dure content marketing campagnes te bekijken (meer tips op Aira.net/friends)
Hoofdboodschap : bereken hoe efficiënt in uren en budget je content creëert en pas dit in je content strategie
Your content must be shared in different ways @La_Pope #fos2016 pic.twitter.com/yMqQ9niSUJ
— Annalisa Larghi (@AnnalisaLarghi) 11 februari 2016
6. SEA wordt meer en meer geautomatiseerd
Het was voor mij de eerste spreker over SEA van de dag, maar het was meteen interessant. 2 sprekers van Google gingen meer in op het feit dat Google Adwords kan geautomatiseerd worden. Amelie Nivart had het in haar uitéénzetting over "Feed based advertising". Bij enkele klanten heb ikzelf ook de nood om meer en meer in plaats van de SEA power editor en eindeloze lijnen Excel te gaan ombouwen naar een automatisch systeem. Het aanmaken van een feed, het kiezen van een template om daarna te synchroniseren met Google Adwords is de toekomst. Dit kan via verschillende systemen. Deze vind je hieronder.
Stijn de Roover ging meer in op het machine learning project bij Google, maar dit zijn zaken die op het web ook te vinden zijn en was dus herhaling.
Mijn eerste vraag beantwoord via socialqa : in de vragenronde achteraf kon ik volgende vraag stellen "Op dit moment heeft Google Adwords DSA slechte resultaten, is het dan beter om meteen een 'Feed based advertising' project op te starten?". Bij één van onze klanten zijn we gestart met Google Adwords DSA maar dit gaf bedroevende resultaten. Het antwoord van Google op mijn vraag was dat DSA ondertussen fel verbeterd is en toch goed kan presteren. Bedrijven die geen IT departement hebben (ja, ze bestaan) kunnen best aan de slag met DSA, wanneer er toch de technische bagage is, gaat de voorkeur naar een automatische feed.
Extra tip : in Google Adwords kan het soms gebeuren dat bepaalde keywords niet genoeg traffic hebben om getoond te worden. Een handige tip is om dit te zoekwoord toch te laten tonen door zelf het zoekwoord via enkel proxies te query'en.
Extra informatie : Google Store Visits (dit werd toegelicht door Karen Carbonez van Google) zijn interessant maar er moeten minstens 100.000 klikken gegenereerd zijn vanuit Google Adwords account en het bedrijf moet minstens 30 listings hebben in Google Business. Niet voor iedereen weggelegd dus.
7. Gebruik social 'influencer' media lijsten om je content te verspreiden
Eén van de hoogtepunten voor wij was Larry Kim, de founder van Wordstream. De goede man is een fenomeen en probeert altijd zo veel mogelijk informatie te geven in zijn presentatie (wat voor sommigen kan overkomen dat hij enkele extra Red Bulls of koffies teveel heeft gedronken ;-) ). In zijn conferentie gaat hij vooral in op het woord 'unicorn'. Een unicorn is een bedrijf dat 1 miljard euro waard is, maar voor Larry is een unicorn een stuk content die echt sterk is.
Enkele tips om social media te gebruiken voor je organic reach linkbuilding strategie.
1. Bekijk de quality scores van je posts op Twitter en Facebook
2. Is een bepaalde social media post sterk organische gegroeid? Versterk dit dan met PPC.
3. Als je 1000 € advertising budget hebt en je hebt 10 social media posts, ga je budget dan niet verspreiden over alle posts, maar gok op je unicorn (de post met het meeste engagement)!
Deze presentatie is zeker een aanrader! In zijn presentatie gaf hij een voorbeeld hoe hij met 'customer match' technieken in Facebook en Twitter een gigantische bereik voor zijn 'unicorn' content had en zelf daardoor in het Fox News terecht kwam.
8. De basis is nog altijd belangrijk voor SEO
De afsluitende spreker was ééntje die bij velen zal blijven hangen. Er werden voor de NL markt heel veel insights gegeven door Marcus Tober van het bedrijf Searchmetrics. Eerder deze maand verscheen een gelijkaardig verslag met 1 miljoen google resultaten op Backlincko.com.
Enkele key takeaways :
1. Creeër op je landingspagina zaken die tot engagement leiden : een commentaar systeem, een calculator, een vergelijker, lijsten, stappenplannen, ...
2. Een landingspagina met 1500 woorden zal in veel gevallen de top 10 van je SERP's makkelijk bereiken, bij Hubspot kwamen ze ook tot die conclusie.
3. 126 interne hyperlinks zijn ideaal voor een perfecte SEO strategie
4. Maak je meta title zo kort mogelijk, liefst 53 tekens tov het maximale aantal 70 karkakters
5. Maak een url zo kort mogelijk (51 karakters presteren het best)
6. 50% van de top 1 posities heeft het zoekwoord in de meta title
7. Images boven de fold is een must voor top 1 posities
8. Exact match domeinnamen zijn voor de NL markt nog altijd een voordeel (dus ook voor de Belgische markt!)
Conclusie
Een erg interessante conferentie met goede sprekers, genoeg ruimte, lekker eten (zie onder), kortom een leuke meevaller!
"@staceycav: #FOS16 - the only conference I've been to with its own branded burgers pic.twitter.com/KBBJVOnlnB" the content is good too
— Rich Bannister (@richbannister) 11 februari 2016