Google Adwords advertenties in de rechterkant van Google verdwijnen

Categorie
Leestijd
10 min

Google Adwords evolutie 2016 

Google Adwords is een belangrijke tool voor Google en heeft in de loop der jaren heel wat veranderingen ondergaan. Alle evoluties per jaar worden hier in deze blogpost besproken. Op 19/02/2016 werd bevestigd door Google dat de zoekmachine geen SEA resultaten meer zal tonen aan de rechterkant in zijn SERP's voor desktop. De enige plaatsen die dus zullen overblijven zijn de posities bovenaan en onderaan de zoekresultaten. De zoekgigant bevestigde ook ineens dat er in plaats van 3 Google Adwords advertenties aan de bovenkant het dit zal uitbreiden tot 4 zoekmachine PPC advertenties (in Nederland & US zagen zoekmachine specialisten reeds dit fenomeen - in België nu dus ook).

 

 

Een Google verantwoordelijke bevestigde aan SearchEngineLand dat het deze ingrijpende aanpassing aan het uitrollen is in alle landen en alle talen. Alleen de Product Listing Ad (PLA) boxen en Knowledge Panels zullen nog vertoond worden aan de rechterkant van de zoekresultaten. Zie figuur Product Listing Ad's : 

 

 

Over de additionele 4e zoekmachine advertentie bovenaan de resultaten is heel wat te doen want op die manier wordt bij commerciële queries alle inhoud boven de fold gericht op zoekmachine advertenties en worden organische resultaten via SEO minder in de kijker gesteld. De officiële aankondiging luidde dan ook als volgt : 

 

“We’ve been testing this layout for a long time, so some people might see it on a very small number of commercial queries. We’ll continue to make tweaks, but this is designed for highly commercial queries where the layout is able to provide more relevant results for people searching and better performance for advertisers.”

 

De vierde zoekadvertentie komt er dus alleen voor zeer commerciële queries zoals "hypotheeklening", "autoverzekering", "stofzuiger kopen", ... Afwachten is hoe de CTR's van deze wijzigingen zullen zijn.

 

Het onderzoeksteam van AWRCloud (een zeer bekende zoekmachine optimalisatie third-party leverancier) onderzocht alvast de CTR resultaten van alle zoekopdrachten. Meer informatie op hun CTR Search Study.

 

AWR CTR Case study

 

Google Adwords evolutie 2015 - 2013 

1. Google Adwords app

Het heeft lang op zich moeten laten wachten, maar in 2015 werd de Google Adwords app (download hem nu) officieel gelanceerd. Via de app is het nu mogelijk om ook via smartphone en tablet de nodige Google Adwords campagnes te kunnen volgen en rapporteren.

 

2. Google Partners

In 2013 werd het toenmalige Google Engage omgedoopt tot Google Partners. De huidige regels werden niet aangepast. Een nieuwe requirement kwam erbij namelijk : de "best practices" kwalificatie. Naast een bepaalde Ad spend en een Adwords certificaat moesten ook campagnes aan een bepaalde kwaliteit voldoen. Je volledige MCC werd geevalueerd en moest een bepaald niveau hebben. Zie figuur :

 

Google Partner

 

Google Adwords evolutie 2012 - 2010

1. Insights for auction

Veilingsrapporten werden toegevoegd in Google Adwords. Op deze manier kunnen adverteerders zien welke bedrijven/concurrenten ook adverteren op de zoekwoorden waar u zich als adverteerde op richt. Een bijzonder interessante feature om concurrenten te volgen.

 

 

2. Broad Match Modifier

Een nieuw keyword type wordt gelanceerd : de "Broad Match Modifier". Naast de exact, zinsdeel (phrase) en breed (broad) type zoektermen wordt ook de "Broad Match Modifier" toegevoegd. 

 

Het voordeel is het beste te illustreren door een voorbeeld.
Stel je wilt adverteren voor Miele stofzuigers.  Wanneer je breed adverteert bestaat de kans dat je ook getoond wordt bij zoekopdrachten zoals:  “Miele stofzuigerzakken”, “Miele vaatwassers” of “Miele handzuigers”. Dit zijn zoekopdrachten die een andere productcategorie bevatten. Bij deze zoekopdrachten wordt dan een advertentie getoond van je Miele stofzuigers die niet aansluit op de zoekopdracht van de gebruiker. Hierdoor zal er niet geklikt worden en zal dit uiteindelijk je CTR en kwaliteitsscore beïnvloeden.

 

Wanneer je echter de Broad match modifier gebruikt zul je alleen getoond worden op zoekopdrachten waarin in ieder geval de opgegeven zoekwoorden van “Miele” en “stofzuigers” in voorkomen (of enkelvoud/meervoud, afkortingen, spelfouten en acroniemen van deze woorden).  Dus je wordt zowel getoond op: “aanbieding Miele Brussel stofzuigers” maar ook op “korting Miele stofzuigers”.

Door dit matchtype adverteer je op een brede schaal maar ben je wel zeer relevant! Hierdoor zul je een betere CTR en een hogere kwaliteitsscore genereren.

 

3. Call metrics

 

Voor zoekadvertenties op mobiel wordt de mogelijkheid geboden om meteen het telefoonnummer aan te klikken en te bellen met dit bedrijf. Door de hogere aantallen zoekopdrachten op smartphones bleek deze aanpassing een schot in de roos.

 

Google Adwords evolutie 2009

1. Remarketing wordt gelanceerd

Een van de bekendste technieken in het Google Display netwerk is Remarketing. Bezoekers die op een bepaalde website zijn geweest, kunnen in een remarketing lijst gestopt worden om dan deze lijst te gebruiken om surfers te targetten met een specifieke (display) campagne.

 

2. Google Products

Google Products werd voor het eerste in de SERP's van Google gezien. Een revolutiniare aanpassing voor webwinkel eigenaren. Ook Google Checkout zag het levenslicht.

 

Google Adwords evolutie 2008-2006

1. Google Adwords Editor

Voor een groot aantal campagnes ontstond de vraag om op grote schaal bewerkingen te doen. De AdWords-editor is een offline hulpmiddel om op efficiënte wijze campagnes op te zetten, te kopiëren, grote hoeveelheden zoektermen gelijktijdig toe te voegen, grote aantallen zoekwoorden te bewerken en ook advertenties gelijktijdig toe te voegen. Zo wordt het instellen van een Google Adwords account een stuk eenvoudiger. U kunt de AdWords- editor hier downloaden. De tool is volledig gratis.

 

2. Double Click

Google maakte een deal met Double Click en kon ze een nog groter aantal advertentieruimtes aanbieden.

 

3. 10-pack Local Businness listings

De bekende 10-pack voor lokale bedrijven werd geintroduceerd (ondertussen is deze herleid tot 3-pack).

 

 

 

Google Adwords evolutie 2005-2003

1. Google Display Netwerk

Het Google Display netwerk zag het levenslicht. Adwords gebruikers konden een hefboom creëren door hun advertenties ook op websites te tonen die gebruik maakten van het Google Adsense programma. Vele advertisers namen de mogelijkheid om animated gifs en bewegende beelden te gebruiken.

 

2. Conversion tracking

Conversie tracking werd in 2005 geintroduceerd. Vele adverteerders hadden al koortsachtig geklaagd bij Google dat ze een systeem wilden waarbij ze konden zien welke zoekwoorden en advertenties tot welke omzet en sales hadden geleid.

 

3. Google Keyword Planner

De huidige versie van de Google Keyword Planner werd op de markt gebracht.

 

 

4. Backgrounds

Advertenties werden in de bekende gele achtergrond geintroduceerd.

 

 

Google Adwords evolutie 2002

Het systeem van pay-per-click werd geintroduceerd. Het Google Adwords systeem ging zelf iets verder om naast het bidsysteem ook de relevantiefactor op te nemen (we vonden de Google Adwords press release van destijds onder het stof terug).

 

Google Adwords evolutie 2001

Advertenties worden weergegeven als sponsored links 

 

Google adwords evolutie

 

Google Adwords evolutie 2000

Google Adwords wordt in oktober 2000 gelanceerd. Eerdere testen in 1999 gaven al succesvolle resultaten. Het werd initieel gelanceerd als een pay-per-impression systeem en alleen aan de rechterkant van de zoekresultaten. In de eerste fases was er geen sprake van de Google Adwords Quality Score en waren er amper spam voorwaarden. Op het einde van het jaar 2000 had het al een omzet van 70 miljoen dollar. Op dat moment had Google Adwords erg te leiden onder concurrentie van pay-per-click systeem Overture (later overgenomen door Yahoo).

 

Al 184 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.