'Marketing automation' is hot sinds enkele jaren. Platformen zoals Hubspot, Selligent, Sitecore, Marketo, Eloqua (vergelijk de platformen) zijn de laatste tijd immens populair om marketing acties te gaan automatiseren op een lead generation website. Een zeer belangrijk onderdeel van marketing automation is 'lead scoring' en 'lead nurturing'. Met deze technieken proberen we bezoekers te gaan verleiden tot leads. Aan de hand van lead tracking analyseren we de customer journey van een bezoeker. Met de nodige optimalisaties kunnen we met marketing automation meer bezoekers gaan omzetten naar leads en uiteindelijk klanten.
In maart 2016 gaf Google al meer inkijk in zijn toekomstplannen met de 360° Analytics Suite.
Begin april is een nieuwe feature in Google Analytics opgemerkt die lijkt op een eerste stap van Google naar marketing automation. Eerder was het via advanced Google Analytics technieken al mogelijk om op ID niveau de tracking van een bepaalde persoon te zien.
Enkele screenshots van de feature die de naam "user explorer" kreeg en onder "audience" in Google Analytics te zien zal zijn. Update : De feature is te zien in vele Google Analytics accounts in België en Nederland.
op het departement 'nieuwe speeltjes' zijn ze weer druk ah werk blijkbaar :) pic.twitter.com/MkP4tQsAwO
— Dave Lorrez (E-tail) (@davelorrez) 7 april 2016
Enkele screenshots van andere marketing automation pakketten :
Hubspot marketing automation (gratis versie Leadin.com)
Meer informatie over deze feature? Lees deze Analytics blog.