Bij WiSEO zijn we fan van Google Optimize (naast VWO en Optimizely) voor conversie optimalisatie omdat je gratis 3 experimenten kunt laten runnen. Wij hebben een versie gemaakt van onze eigen ‘OVER WiSEO’ pagina met (orginal) en zonder foto’s (variant 1).
1. Creëer een account
Maak een nieuw account aan en vul de naam van je nieuwe container in, idealiter is dit de naam van je website.
2. Maak een experiment aan
Kies een naam voor je experiment en vul de URL van de pagina in waarop je een experiment wilt uitvoeren. In ons geval is dat ‘https://www.wiseo.be/over-wiseo’.
Er zijn 3 soorten experimenten die je kunt uitvoeren:
-
A/B test: Twee varianten van één pagina testen tegenover elkaar.
-
Meerdere varianten (beta): Test varianten van twee of meerdere onderdelen op pagina.
-
Redirect test: Test verschillende webpagina's met een verschillende URL of pad.
Bij dit experiment kiezen we voor de A/B test omdat we twee verschillende varianten van één pagina willen testen.
3. Link de container aan Google Analytics
Om de data van het experiment ook in Google Analytics in te kunnen bekijken, moet je het Google optimize Account gaan linken aan je Google Analytics account. Straks tonen we welke data je dan precies te zien krijgt.
4. Pas de Google Analytics tracking code aan
Plaats je Google Analytics code zo hoog mogelijk in de <head> van de Pagina. Kopieer daarna het lijntje code die je te zien krijgt vb. ga(‘require’,’<container_tag>’). Dat stukje code plaats je dan vervolgens in je bestaande Analytics code.
<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','https://www.google-analytics.com/analytics.js','ga');
ga('create', 'UA-70942968-1', 'auto');
ga('require', ‘<container_tag>');
ga('send', 'pageview');
</script>
Voeg de snippet toe die ervoor zorgt dat de gebruikers enkel jou variant te zien krijgen. Daarvoor moet je volgend stukje code juist voor de Analytics tracking code toevoegen.
<style>.async-hide { opacity: 0 !important} </style>
<script>(function(a,s,y,n,c,h,i,d,e){s.className+=' '+y;h.start=1*new Date;
h.end=i=function(){s.className=s.className.replace(RegExp(' ?'+y),'')};
(a[n]=a[n]||[]).hide=h;setTimeout(function(){i();h.end=null},c);h.timeout=c;
})(window,document.documentElement,'async-hide','dataLayer',4000,
{'GTM-PNJDNWJ':true});</script>
6. Experiment aanpassen
In één van de voorgaande stappen hebben we het experiment ‘OVER WiSEO’ aangemaakt. Nu gaan we deze aanpassen.
Je zal al reeds één variant van de pagina zien staan, namelijk ‘Original’. Dit is de originele versie van de pagina zonder aanpassingen door Google Optimize.
Voor dit experiment is het natuurlijk de bedoeling om een variant te testen van de pagina waarbij geen afbeeldingen worden getoond.
Creeër de variant en geef hem een toepasselijke naam. Wij geven onze variant de naam ‘OVER WiSEO - variant 1’, omdat je ook meerdere varianten kunt aanmaken. Klik op je variant om hierin een aanpassingen te doen.
Je krijgt nu de pagina te zien die je wilt aanpassen. Voor ons experiment willen we de afbeeldingen verbergen. Dit kunnen we doen door de HTML-code van de afbeelding aan te passen en het CSS element ‘display:none’ toe te voegen. Dit doen we voor elke afbeelding op de pagina. Je klikt rechtsboven op save en finish.
7. Kies je doelen
In deze stap bepalen wat we willen gaan meten tijdens onze A/B test. Google heeft alvast enkele basis doelen ingesteld en geimporteerd vanuit Google Analytics.
-
Bounces
-
Paginaweergaven
-
Sessieduur
Wij hebben tijdens ons experiment gekozen voor 'sessieduur' omdat we willen meten of mensen langer op de pagina blijven wanneer ze foto’s zien. Optioneel kun je ook de targeting gaan aanpassen. Wij hebben dit op 50%/ 50% laten staan maar je kunt ook aan 70% van de sessies de originele pagina tonen en aan de overige 30% de variant.
7. Het experiment starten
Nu we alles correct ingesteld hebben, kunnen we het experiment van start laten gaan. Het is aan te raden dit op zen minst een week te laten lopen, zodanig dat Google voldoende data kan verzamelen om een duidelijke winnaar te bepalen.
RESULTAAT:
Omdat we jullie al wat resultaten wilden tonen, hebben we al enkele weken geleden dit experiment opgesteld en hieronder tonen we je de resultaten. De orginele versie is overduidelijk de winnaar van onze test met een totale sessieduur van 6 uur en 42 minuten. De variant had enkel een totale sessieduur van 2 uur 36 minuten.
Resultaat in Google Analytics:
Zoals beloofd tonen we je ook hoe je deze kunt bekijken in Google Analytics. De data vind je terug onder ‘Gedrag > Experimenten’.
In Google Analytics kunnen we de data gaan segmenteren of andere metrics gaan bekijken zoals bounce ratio, pagina’s per sessie, % nieuwe sessies of conversieratio. Wanneer we de bounce rate bekijken zien wat dat ook hier de orginele versie met afbeelding beter scoort dan de variant zonder afbeeldingen
Conclusie:
Alhoewel de test slechts enkele dagen actief was, kunnen we hier uit afleiden dat het plaatsen van afbeeldingen op de pagina een positieve invloed heeft op de sessieduur en bouncerate. Wij zullen de afbeeldingen dus mooi laten staan op onze ‘over wiseo’ pagina.
Wat zal jij gaan testen? Laat het ons zeker weten!
Meer informatie nodig om jouw website te optimaliseren? Bekijk dan zeker eens onze SEO opleidingen!