Waarom dit onderzoek?
Tijdens een zoekwoorden onderzoek voor een jobsite in België merkten we op dat Indeed vrijwel op elke job-gerelateerde zoekterm enorm uitstekend rankt. Op sommige zoektermen zijn zelfs de eerste 5 SEO posities ingenomen. Zoek maar eens op "technieker vacature", de eerste 4 resultaten zijn van be.indeed.com.
Nog enkele voorbeelden:
Zoekterm | Zoekvolume | Positie |
marketing vacatures | 110 | Eerste 3 |
orderpicker | 1300 | Eerste 2 |
magazijnmedewerker | 210 | Eerste 2 |
heftruckchauffeur vacature | 90 | Eerste 2 |
heftruckchauffeur | 390 | Eerste 3 |
administratief bediende | 1600 | Eerste 3 |
account manager | 2400 | 2 en 3 |
We kunnen dus wel degelijk stellen dat Indeed de natuurlijke zoekresultaten op vlak van vacatures / jobs domineert.
Waar is de Sitemap.xml?
Hetgeen de meeste SEO's zich afvragen, waar is de sitemap.xml? Ofwel hebben ze hem heel goed verstopt onder een andere naam of hebben ze er gewoon geen nodig. Volgens mij laten ze Google alle URL's ontdekken via "Bladeren door vacatures". Deze pagina is in principe een sitemap op zichzelf. Er zijn links te vinden naar alle bedrijven per letter van het alfabet, vacatures per regio en vacatures per categorie.
Wanneer je doorklikt op "A" krijg je alle bedrijven die beginnen met een A. Hier linken ze zowel naar de pagina met alle vacatures van dat bedrijf als naar de bedrijfspagina.
Klik je op een bepaalde regio, krijg je alle steden in die regio. Kik je dan een stad aan, krijg je alle vacatures in die stad.
Als laatste klik je een categorie aan.
Je krijgt een pagina met alle subcategorieën maar ook nog eens de keuze een provincie / stad te selecteren. Er zijn hier dus links naar alle administratie jobs, alle adminstratie jobs per functiecategorie en alle administratie jobs per provincie, stad, ...
Op deze manier zorgen ze ervoor dat elke categorie snel gelinkt is op hun website. Op zich heeft dit dus dezelfde functie als een Sitemap.xml, alle url's snel vindbaar maken.
We don't do subfolders here
Opvallend is dat Indeed zeer weinig subfolders gebruikt. Alles wordt direct na de root geplaatst en wordt opgebouwd volgens onderstaande template.
Voorbeeld: https://be.indeed.com/Administratief-Medewerker-jobs-in-Brugge
Opbouw:
Indien er geen locatie is gekozen, is het gewoon /Administratief-Medewerker-jobs
Alles na de root wordt als één woord gezien omdat '-' eigenlijk een spatie is. Google hoeft hier zeer weinig bij na te denken, "administratief-medewerker-jobs-in-brugge" is voor Google overduidelijk 'Administratief medewerker jobs in brugge'. Bij deze URL van vb. jobat.be "/nl/administratie/administratief-bediende/brugge-oostende/jobs_362_320_.aspx" moet Google verbanden leggen tussen de verschillende subfolders 1. "administratief" 2. "Adminsitratief bediende" 3. "Brugge-oostende" en komt er dus veel meer denkwerk aan te pas.
Canonical
Ik klik op een willekeurige link in de sitemap onder de categorieën, namelijk "vacatures voor administratief medewerker".
Deze pagina heeft volgende url:
https://www.indeed.nl/vacatures?q=Administratief+Medewerker&from=brws&nc=brws
Je vraagt je natuurlijk af hoe zo'n url vol parameters nu goed kan scoren? Hier start de magie van Canonical tags!
Wanneer we de broncode van deze pagina bekijken, ziet de canonical er zo uit:
<link rel="canonical" href="/Administratief-Medewerker-vacatures">
Er wordt dus verwezen naar een clean URL zonder submappen. Zo zorgt Indeed ervoor dat alle SEO waarde doorverwezen wordt naar de clean url en deze dus goed scoort.
Facetnavigatie als internal linkbuilding machine
Indeed heeft al duizenden interne links via die sitemap, ze doen er nog een schepje bovenop met hun facetnavigatie.
We zijn terug bij onze administratief medewerker:
https://be.indeed.com/jobs?q=Administratief%20Medewerker&l&ts=1532451259984&rs=1&fromage=last
Wanneer we via de facetnavigatie een provincie selecteren, krijgen we volgende url:
https://be.indeed.com/Administratief-Medewerker-jobs-in-Antwerpen-(stad)
Zoals we al hebben aangegeven in het begin zijn de url's super makkelijk te lezen door Google doordat er weinig denkwerk aan te pas komt. Dat is hier terug zo.
In deze resultaten kunnen we dan nog verder filteren naar alle vacatures per gemeente in Antwerpen, per bedrijf in antwerpen en per functie in Antwerpen. Indeed houdt ook alle de linkwaarde binnen de SILO 'Antwerpen' en linkt dus niet zomaar naar andere hoofdcategoriëen.
Naast de Facetnavigatie onthoudt Indeed ook welke zoekopdrachten je hebt uitgevoerd wat natuurlijk gemakkelijk is voor gebruikers maar ook nog eens zorgt voor interne links. In zijn tocht doorheen de site zal de Googlebot veel links volgen en dus zogezegd ook zoekopdrachten uitvoeren. Dat betekent dat ook de Googlebot recente zoekopdrachten te zien zal krijgen en ook die url's opnieuw zal crawlen.
Vacatures indexeren? Nope.
In tegenstelling tot Jobat, Jobbird of Monsterboard laat Indeed zijn vacatures niet indexeren door Google. Je krijgt zelfs geen nieuwe URL wanneer je een vacature aanklikt, er wordt enkel een extra parameter toegevoegd.
Je vraagt nu waarschijnlijk dit af:
Waarom zou je dat in Godsnaam doen?
Volgens mij is er maar 1 antwoord op deze vraag...
Als ik Indeed zelf mag geloven komen er zo'n 9,8 vacatures bij per seconde (wereldwijd).
1 dag = 86.400 seconden
9,8 vacatures * 86.400 seconden = 846.720 nieuwe vacatures per dag.
846.720 * 365 dagen = 309.052.800 nieuwe vacatures per jaar
Laten we zeggen dat er toch een paar miljoen vacatures online staan op be.indeed.com. Dat is een heleboel url's en dus een heleboel werk om te crawlen.
Laat ons eerlijk wezen, die vacatures hebben één voor één dezelfde titel, zelfde stukjes tekst, dezelfde meta title, ... een heleboel duplicate content dus? Indeed zou makkelijk afgestraft kunnen worden, mocht het zijn vacatures laten indexeren door Google. Indeed wil liever dat Google hun 'categorie'-jobs en de 'categorie'-jobs-in-'stad' toont in de zoekresultaten zodat gebruikers een overzicht krijgen en niet één vacature. Zo genereren ze ook meer views voor de vacatures.
Metagegevens iedere maand vernieuwen
Wat me pas laat opviel is dat Indeed maand + jaar in de meta titles plaatst.
voorbeeld:
Wil Indeed op die manier Google duidelijk maken dat deze pagina geüpdatet werd in juli? Google heeft namelijk een voorkeur voor fresh content, pagina's die regelmatig geüpdatet worden. En volgens mij zal in augustus daar gewoon 'augustus 2018' staan en denkt Google dat de pagina opnieuw geüpdatet is.
Moet je nu Indeed kopiëren?
Nee. De volledige structuur van Indeed is zodanig opgebouwd dat het met die super clean url's kan werken. Het is niet zo simpel om van een folderstructuur over te stappen naar vb. seo-jobs-in-antwerpen. Je zou de volledige sitestructuur opnieuw moeten bouwen.
Ook het niet laten indexeren van de vacatures, is niet voor elke jobsite weggelegd. Sommigen laten deze indexeren om toch maar iets van gewicht te hebben in de zoekresultaten.
Wat je wel mag / kan overnemen is hun manier van internal linkbuilding. ;-)
PS. uiteraard helpt hun DA van 91 (be.indeed.com, indeed.nl = 53) & miljoenen backlinks ook wel een handje in de rankings.