In de afgelopen twee jaar dat ik bij WiSEO werk, heb ik talloze SEO audits uitgevoerd en laten implementeren door developers. Elke SEO audit bestaat uit verschillende optimalisaties voor zowel technisch, on-page als content.
Doorheen de tijd heb ik geleerd welke optimalisaties effectief iets opleveren, en welke juist niet. Want laat ons eerlijk zijn, het internet staat vol met SEO factoren, tips en quick wins die je volgens de sites moet gaan uitvoeren vb. hreflangs? Maar is dat echt wel nodig? Sommige optimalisaties kosten je al snel een smak geld om te laten implementeren, maar je wilt natuurlijk niet dat dit een verloren kost is.
Hieronder beschrijf ik enkele populaire optimalisaties die snel worden aangeraden maar volgens mij niet altijd het gewenste resultaat opleveren.
Hreflang tags
We bijten de spits af met “Hreflang tags”. Heb je een website in verschillende talen gericht op verschillende regio’s of landen vb. Nederlands in België, Nederlands in Nederland, Frans in België en Frans in Frankrijk dan kan je met deze tags Google helpen begrijpen welke varianten hij aan welke gebruiker moet tonen.
Wanneer is dit de moeite waard?
Heb je een website in slechts 2 talen en 1 land als doelmarkt? Dan zijn hreflang tags een waste of time and money. Google kan perfect de taal van de content achterhalen en die tonen aan de juiste bezoekers. Heb je een site gericht op verschillende landen waar dezelfde taal gesproken wordt maar waar verschillende prijzen of verzendkosten per land hanteert worden vb., dan zijn hreflang tags bijna een verplichting
Crawlbudget optimaliseren en logfiles
Logfiles analysis, crawlbudget, … twee termen waar veel technische SEO’ers graag mee over toonbank komen tijdens pitches maar levert dit iets op? John Mueller van Google heeft in 2018 duidelijk gemaakt dat hij crawlbudget overrated vindt en dat dit enkel noodzakelijk zou zijn voor websites met miljoenen URL’s.
Wanneer is dit de moeite waard?
Vanuit mijn eigen ervaring vind ik dit enkel noodzakelijk wanneer je over min. 50.000 pagina’s beschikt of vb. screaming frog 3M pagina’s aangeeft terwijl je er slechts 100 hebt. Dan zit je met een probleempje. Heb je dus een site met max. 100 pagina’s en verwijder je daarvan 5 pagina’s dan zal dit weinig to geen impact hebben op crawl budget. Google heeft voldoende servers om miljoenen pagina’s te crawlen, die 25 zullen het verschil niet maken. Niettemin kan het verwijderen van die 5 brol pagina's Google wel meer de juiste richting in duwen waardoor je toch betere resultaten opmerkt.
Footerlinks
De vrees van elke designer is een SEO’er die de klant aanraadt om footerlinks toe te voegen. Het zijn lelijke gedrochten volgens hen maar volgens veel SEO’ers werken ze goed en wie scrolt nu tot onderaan de pagina? Niemand toch?
Dus levert het iets op?
Heb je een boel pagina’s zoals vb. subsubcategorieën die je niet kwijt kunt in de navigatie dan zijn footerlinks een ideale oplossing om die toch te linken en zo de Googlebot er snel naartoe te krijgen. Beschik je over amper 10 pagina’s die je sowieso kwijt kunt in de navigatie, dan zal je weinig effect opmerken.
Server Side Rendering
Lanceer je binnenkort een nieuwe website gemaakt met Angular JS, Vue.Js of React, dan heb je ongetwijfeld als eens iets of rendering opgevangen. Google is namelijk niet “volledig” in staat om websites gemaakt met JS frameworks correct te renderen. Vaak zullen SEO’ers en marketeers je snel aanraden om server side rendering te implementeren indien dat nog niet gedaan is met behulp van vb. Angular Universal of Nuxt.js. Zoniet is het niet zo simpel om server side rendering te implementeren, dit kan ook hoog oplopen qua kosten.
Is dit altijd nodig?
Voor websites waarbij de content heel frequent verandert vb. webshops of publishers , is server side rendering een must. Verandert je website amper? Dan kun je ook eens uitkijken naar prerender oplossing zoals prerender.io. Dit is een stuk sneller te implementeren en ook “goedkoper”.
Linkbuilding
Linkbuilding / autoriteit, is één van de drie grote pijlers in SEO. Mij zal je niet horen ontkennen dat links niet nodig zijn. Hierbij gaat het eerder om het feit of je actief moet gaan linkbuilden met outreach, guest blogging, kopen van links, …
Wanneer is het dus moeite waard?
Heb je juist een nieuwe site gelanceerd of heeft je site weinig tot geen naamsbekendheid? Dan moet je volgens mij zeker aan linkbuilding gaan doen. Google moet gaan begrijpen dat je website er wel degelijk toe doet en dat kan je met links vanaf RELEVANTE websites. Daarnaast kan het ook nog eens extra bezoekers opleveren die via de backlinks op je site terechtkomen.
Werk je eerder voor een site die reeds een aanzienlijke autoriteit heeft opgebouwd, veel persaandacht krijgt en echt een stevige brand heeft neergezet? Dan zou ik mij niet actief of veel minder bezighouden met linkbuilding. Natuurlijk is elke link sowieso mooi meegenomen maar daarvoor moet je maar PR goed opleiden zodat ze altijd een linkje vragen.
Landspecifieke domeinextensies (ccTLD's)
Je hebt een webshop of zal een webshop lanceren in meerdere landen, kan je alles op een .com te plaatsen en werken met submappen voor de talen. Dit is toch de meest onderhouds-en prijsvriendelijke oplossing. Maar ongetwijfeld zal je ook gedacht hebben om per land een afzonderlijke domein extensie te gebruiken vb. .be, .nl. fr, … Dit is een stuk minder onderhoudsvriendelijk en kost je meer aan registratiekosten maar wordt die kost dan niet gecompenseerd door betere rankings en dus meer inkomsten?
Hierbij is het belangrijk om te gaan kijken naar wat de concurrentie doet in elk specifiek land. Stel je hebt een 3-tal concurrenten in Frankrijk waarbij elke concurrent beter scoort dan jouw site. Maken ze gebruik van een ccTLD en scoort geen enkele .com site in de top 3 of top 5 dan is de kans groot dat je enkel met een ccTLD kans zal maken op de top 3. In markten zoals de US en UK zal je dit niet zo vaak zien maar wel in landen als Duitsland, Polen, Oostenrijk, …
Ook moet je natuurlijk rekening houden met de sector. Ben je actief in een sector waar vertrouwen heel belangrijk is? Dan zou het wel eens kunnen dat je beter af bent met een landspecifieke domeinextensie.