Linkbuilding en het opbouwen van autoriteit van je website

Categorie
Leestijd
12 minuten

Het onstaan van autoriteit

Autoriteit online was in de begintijd van Google (in het begin ook Backrub genaamd) één van de moeilijkst te definiëren zaken voor SEO-ers. Begin jaren 90 zagen Larry Page en Sergey Brin (oprichters van Google) dat als veel naar een website wordt verwezen door middel van een hyperlink, deze website vanuit het perspectief van deze verwijzende sites vermoedelijk een interessante website moet zijn.

 

Als we dit even mogen vergelijken met de fysieke wereld, dan kunnen we dit definiëren als volgt. Wanneer in een bepaald vakgebied het meest gestemd wordt voor een bepaalde persoon of organisatie, dan zullen we de autoriteit van deze persoon of organisatie hoger aanschrijven dan een persoon waarover niet gepraat wordt. “Stemmen” kunnen we definiëren online als hyperlinks die refereren naar een bepaalde website d.w.z. backlinks.

 

Links zijn de cruciale pijler van het World Wide Web. Om autoriteit binnen SEO volledig te schetsen moeten we even terug in de tijd naar de term “PageRank”. Volgens Wikipedia vinden we deze definitie : “Dit was een methode om pagina’s op het internet te ordenen naar belang”. De term “PageRank” refereert aan de achternaam van de Google-medeoprichter en PageRank-bedenker Larry Page.

 

PageRank is dus een cijfer van 0 tot 10 op basis van het aantal externe links, om te bepalen hoe belangrijk deze website pagina’s zijn ten opzicht van elkaar. Google beschouwt een link van pagina A naar pagina B als een stem van Pagina A naar pagina B. Hoe hoger de PageRank van de pagina die de link geeft, hoe belangrijk de stem is voor de pagina die link ontvangt.

 

Google stelde een Toolbar PageRank ter beschikking zodat iedere SEO-er de PageRank van een bepaalde website kon zien. In 2013 werd beslist dat de PageRank methode niet meer werd geupdated, sinds 15 april 2016 was de PageRank niet meer zichtbaar. De reden hiervoor is om manipulatie tegen te gaan. Door vele SEO partijen werd in een offerte een bepaalde PageRank gegarandeerd. Ik kreeg dagelijks e-mails met partijen die een betaling willen van hun specifieke PageRank 6+ websites. Dit is uiteraard niet de bedoeling van goede SEO. Voor intern gebruik wordt de PageRank zeker nog gebruikt.

 

Nu Google PageRank is verdwenen kregen we al snel een vervanger in de naam van een de Moz DA (Domain Authority) en Moz PA (Page Authority). Via de MozBar kan je nu toch nog een beeld krijgen van de autoriteit van andere websites.

 

Voor de website www.vlaanderen.be zien we een Domain Authority (DA) van 74. Voor de homepage van de pagina zien we een Page Authority (PA) van 56.

 

 

 

 

We bekijken speciefiek hoe de Domain Authority (DA) en Page Authority (PA) berekend worden :

 

Domain Authority (DA):

Domain Authority wordt dus berekend aan de hand van het aantal inkomende root domains (verschillende domeinnamen, dus bijvoorbeeld www.domeinnaam.be, www.domeinnaam2.be, …). Het aantal totaal inkomende links worden ook berekend door MOZ voor de DA. De Domain Authority wordt dus meestal beoordeeld om de ‘kracht’ van de domeinnaam te bekijken wanneer je eventueel een link zou kunnen ontvangen van die website.

 

Page Authority (PA):

Ook de Page Authority is een cijfer tussen 0 en 100 die MOZ heeft bepaald. De Page Authority wordt per pagina bekeken en dus alle pagina’s krijgen een Page Authority waarde. Eén van de belangrijkste factoren voor Page Authority zijn:

 

● aantal kwalitatieve inkomende links

● aantal kwalitatieve uitgaande links

● aantal interne links naar de pagina

 

 

Natuurlijke autoriteit opbouwen

 

Wanneer op een natuurlijke manier verwijzingen naar je website ontstaan, dan zijn we op de goede manier op weg om zoekmachines de juiste zichtbaarheid te creëren. Dit kan een vrij lange en makkelijke weg zijn om via natuurlijk linkbuilding stappen vooruit te zetten.

 

We doorlopen enkel stappen om natuurlijke linkbuilding te gaan opbouwen:

 

Creëer uniek content Succesvolle natuurlijk linkbuilding start bij state-of-the art content. De bedoeling is om content te creëren waar blogs/websites/nieuwssites/... spontaan gaan naar linken omdat het relevant, leuk, ter zake, praktisch of recent is.

 

Verspreid je unieke content Het maken van unieke content is één ding, de verspreiding ervan is een ander ding. Via de standaard marketing kanalen moeten we de content verspreiden: 

 

1. Verspreid je content via e-mail naar de juiste doelgroep. Val niet je volledige maildatabase ermee lastig maar segmenteer.

2. Zet je social media kanalen in.

3. Zet je medewerkers in.

4. Indien je beschikt over een PR bureau dan kan dit uiteraard sneller gaan om van grote nieuwswebsites een verwijzing te krijgen.

 

In één van de volgende hoofdstukken bespreken hoe we onze unieke content extra duwtjes in de rug kunnen geven om extra verwijzingen naar onze website te gaan creëren.

 

 

Linkbuilding

 

Natuurlijke opbouw van een linkprofiel is de enige juiste en meeste SEOvriendelijke manier om verwijzingen te gaan generen. Wanneer we deze stappen moeilijk vinden, dan is het verleidelijk om snel naar linkbuilding te gaan grijpen, een veel gebruikte manier om extra verwijzingen naar je bedrijfswebsite te gaan hebben.

 

Linkbuilding is dus voor velen het strategisch plaatsen van links op andere websites. Bij de meeste definities van linkbuilding houdt het op met deze zin. Voor mij is het verhogen van zichtbaarheid, brand awareness van een website om het resultaat in traffic en later in conversies te verhogen. Het is dus niet het plaatsen van zoveel links op andere websites, maar het strategisch plaatsen van links op website die converterend verkeer naar je website. Dit is toch wel een zeer andere insteek.

 

“Backlinks op forums en comments op blogartikelen is een sterk verouderde techniek, anno 2018 werkt deze absoluut niet meer”.

 

Linkbuilding is een business op zichzelf. Wanneer we snel even Googlen dan vinden we aantal websites terug die de diensten van linkbuilding aanbieden. Bepaalde websites gaan zelfs de tarieven vermelden voor een specifieke DA (Domain Authority) website, een techniek die Google zeker zal afstraffen is het kopen van backlinks door bedrijven voor een betere zoekmachine vindbaarheid.

 

Zo'n tarieven kunnen er als volgt uitzien: 

 

 

 

Bij linkbuilding is de “anchortekst” belangrijk. Het is belangrijk dat deze parameter telkens correct wordt ingevuld om Google Penalties te voorkomen. De anchortekst of anker tekst kan je het beste omschrijven als de tekstwoorden van een hyperlink. Probeer zo veel als mogelijk relevant anchorteksten te gebruiken.

 

Wil een bepaalde partner of leverancier een link opnemen naar je bedrijfswebsite die als landingspagina heeft “www.schoenshop.be/schoenen/dames", zorg er dan voor dat de anchortekst niet “klik hier” of “lees meer” is maar eerder “damesschoenen”. Google zal een relatie zoeken tussen de anchor tekst en de landingspagina. Als deze niet aanwezig is, dan zal Google er ook veel minder aandacht op vestigen. In ons voorbeeld zal Google de link zoeken tussen de anchor tekst “lees meer” en de landingspagina over schoenen. Bij ‘lees’ zal Google denken aan lezen, bibliotheek, etc. Bij ‘meer’ zal Google denken aan meren, zeeën, etc. De link met schoenen is niet aanwezig, dus voor Google niet interessant.

 

NIET : '<a href=”http://www.schoenshop.be/schoenen/dames">Klik hier</a>'

WEL : '<a href=”http://www.schoenshop.be/schoenen/dames”>Damesschoenen</a>'

 

Exacte match anchor teksten zijn anchor teksten die een zoekwoord bevatten. Het overmatig gebruik van ‘exact match’ anchor teksten kan nadelig zijn voor je SEO inspanningen. Voor 2012 kon je een grote hoeveelheid exact match anchor teksten gebruiken. Na de eerste Penguin update in 2012 is dit strenger geworden en moeten je anchor tekst natuurlijker zijn opgebouwd (nl. niet alle verwijzingen naar je website kunnen exacte “damesschoenen” zijn. Je zal er moet op toekijken dat er een natuurlijke synergie bestaat door verschillende anchor teksten te gebruiken:

 

1. Brand + keyword ankerteksten : vb. “schoenshop damesschoenen”

2. Keyword ankerteksten : vb. “damesschoenen”

3. Algemene ankerteksten : vb. “klik hier”

4. Naakte ankerteksten : vb. “www.schoenshop.be/schoenen/dames

5. Image ankerteksten : vb. op een beeld over damesschoenen

 

Voor ons eigen bedrijf www.wiseo.be zien de anchor teksten er zo uit (gegenereerd door Majestic SEO):

 

 

 

 

 

Linkbuilding tips

 

Prospectie websites

 

Door je doelgroep te hebben bepaald kan je zelf mogelijke linkpartners gaan samenstellen. Zorg voor partnerships, samenwerkingen, strategische plaatsingen van je website, … Als je een E-commerce website runt in damesschoenen, kan je op zoek gaan naar blogsters die specifiek over schoenen bloggen en op die manier een partnership uitbouwen (denk hierbij aan paar gratis schoenen in ruil voor een gastblog artikel).

Heb je een bedrijf met een hele rist stageplaatsen dan kan het interessant zijn om hogescholen te contacteren om op hun publieke stageplaatsen pagina een vermelding naar jouw website te hebben.

 

Vermeldingen van je bedrijf

Een erg makkelijke techniek is het bekijken waar “gesproken” wordt op het wereldwijde web. Door je eigen bedrijfsnaam in te geven in Google kom je snel te weten als je een bepaalde website iets over je heeft geschreven. Vele websites vermelden de naam van je bedrijf maar vermelden niet de URL van je bedrijfswebsite. Door deze websites te contacteren kan je op een gemakkelijke manier aan linkbuilding gaan doen.

Via tools zoals Google Alerts of Talkwalker Alerts kan je in de toekomst op hoogte gehouden worden als een bepaalde website je bedrijfsnaam vermeldt.

 

Concurrenten

Een bepaalde techniek kan ook zijn om twee concurrenten als zoekterm op te geven in de Google zoekbox en te bekijken welke websites jouw 2 concurrenten vermeldt in een nieuwsartikel of blog. Het kan interessant zijn om de eigenaar van het artikel te contacteren en te bekijken als het relevant is dat naast jouw 2 concurrenten jouw bedrijfswebsite ook vermeld kan worden.

 

Lijstjes

Op het internet bestaan veel lijstjes. Een lijst met bedrijven in je regio die jouw bedrijfsactiviteit ook uitoefenen (vb. “freelancers Kortrijk”, “tuincentra Brugge”, …) , een bedrijvenoverzicht met aannemers op je gemeente website (vb. “aannemers Brugge”, “tuinman Kortrijk”, …). Zoek deze lijsten en contacteer de websites om ook vermeld te worden.

 

Interviews

Wanneer je enige autoriteit hebt opgebouwd dan is het weggeven van interviews zeker een tactiek voor meer SEO zichtbaarheid via linkbuilding. Nieuws en- advies websites willen interviews met experts omdat deze content vrij goed gelezen wordt.

 

Voorbeeld 1: Op de website Jobat.com gaan mensen iets meer gaan vertellen over hun loon. Een techniek kan zijn dat je Jobat contacteert en vraagt als ze geïnteresseerd zijn in een gratis interview met jou. In ruil voor een telefonisch interview van minder dan 45 minuten krijg je een link ter waarde van meer dan DA 50+.

 

Voorbeeld 2: Op een marketing blog worden podcasts verzameld. Een slimme techniek bestaat er om in contact te komen met de eigenaar van de podcasts om ook vrijwillig een interview weg te geven.

 

Experten round-up

Een experten round-up blogpost is een stuk content die antwoorden van meerdere experten verzamelt. De eigenaar van de blog zal een bepaalde vraag stellen aan verschillende experten in hun vakgebied of topic en deze in 1 gezamenlijke blogpost opstellen.

 

Waarom zijn experten round-up blogposts zo succesvol?

● Door experten te verzamelen (die een groot aantal social media volgers hebben) kunnen we een grote hoeveelheid traffic genereren.

● Door het verzamelen van experten in je vakgebied kan je je eigen authoriteit verhogen.

● Door deze blogpost bouw je een mooie partnership met mensen met hoge autoriteit (die voordien niet kende)

 

Bekijk hier een voorbeeld over een artikel met 7 freelance seo experten.

 

Concurrenten linkbuilding

Door middel van linkbuilding tools kunnen we ook de linkpartners bekijken van concurrenten. Een concurrent die al meerdere jaren met SEO bezig is, kan een hoog aantal domeinnamen als linkpartners al verzameld hebben.

 

Gastbloggen

Een zeer bekende manier om een de link van je bedrijfswebsite te krijgen is om te gaan gastbloggen. Via een snelle zoekopdracht “gastblogger gezocht” stoot je op tientallen websites (vooral blogs) die op zoek zijn naar copywriters, journalisten of schrijvers … die hun ervaringen willen delen op deze blog.

Mits een goede afspraak zijn vele blogs er het over eens dat één hyperlink naar de bedrijfswebsite zeker toegelaten is. Overdrijf hier niet in als gastblogger en respecteer de wil van de gastblog eigenaar.

 

Bij het begin van mijn freelance carrière heb ik dit zeer veel gedaan voor Bloovi.be, een zeer interessante website om up-to-date te blijven over marketing en alles dat met digitaal te maken heeft.

Voorbeeld : https://www.bloovi.be/profiel/detail/frederik-vermeire

 

Content verrijking

Eén van de meest succesvolle manieren (en zeer gelijkend aan gastbloggen) is het aanleveren van een stuk content met backlink inclusief aan een bepaalde website. Alvorens deze methode toe te passen is het belangrijk om prospectie te doen op basis van je doelgroep. Het aanleveren van een video, infographic, nieuwsartikel, … kan voor de website die je benadert zeer interessant zijn om als extra content aan zijn website toe te voegen. Vraag de benaderde website wat voor type content het best aansluit met zijn vragen en noden.

 

 

SEO Academy

Wil je nog meer te weten komen over linkbuilding en SEO in het algemeen? Bekijk dan zeker eens onze SEO opleidingen!

Al 384 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.