7 SEO experten aan het woord

Categorie
Leestijd
12 minuten

Ik vroeg 7 experten om hun visie over SEO voor 2016 toe te lichten. Wat zijn de belangrijkste trends en updates? Hoe belangrijk is content marketing? Blijft de techniek en linkbuilding nog altijd de holy-grail?

 

 

Herman Maes

Herman is sinds 2002 techblogger op Dailybits.be
Na een loopbaan als SAP consultant volgde hij in 2014 zijn passie naar online als SEO & Hubspot expert bij Intracto, waardoor hij zijn passie voor SEO nu in bijberoep en hoofdberoep kan combineren.

 

Zijn antwoord : Technische SEO zorgt nog steeds voor vele quickwins en dit wordt steeds onderschat. Met de opkomst van Javascript based websites dient de kennis over hoe Google een website crawled ook aan developers te worden doorgegeven. Als laatste punt is het kunnen meten van SEO inspanningen naar leads en conversies onontbeerlijk in 2016.

 

 

Tine De Langhe

Ik ben 10 jaar actief in de online marketing wereld en kon reeds samenwerken met enkele A-merken zoals Brantano, Smartphoto & Vente-Exclusive. Nu werk ik als inhouse e-marketeer & als online marketing consulent. Daarnaast heb ik ook m'n eigen webshop.

 

Haar antwoord : Kwalitatieve content is belangrijk, dat weten we reeds. In 2016 zal een goede content marketing strategie nog meer voorop staan, denk hierbij ook aan video. Mobiel zal nog belangrijker worden. Als je ziet hoe Google dit afgelopen jaar benadrukte, zal dit alleen maar versterken. Social media zal zwaarder doorwegen in het SEO verhaal, zo implementeerde Google reeds Tweets in de zoekresultaten.

Pieter-Jan Vanneste

Pieter-Jan Vanneste is SEO specialist en zaakvoerder van Seodvize. Hij en z'n team kozen er bewust voor om zich 100% te specialiseren in zoekmachinemarketing. Sinds 2009 helpt hij z'n klanten via dit kanaal aan meer visibiliteit, leads en winst.

 

Zijn antwoord : 1) Social media en brand signals volwaardig integreren in de SEO aanpak. 2) Resultaatgerichte linkbuilding & outreach. Want met contentcreatie alleen ga je er niet geraken. 3) De klant bewustmaken van "gebruikersmetrics" als steeds groter wordend onderdeel van het ranking algoritme. Denk aan bouncerate, CTR, time on site, user satisfaction, conversieratio...

James Groenemans

James Groenemans is sinds 2004 actief in de eCommerce branche, waar hij onder meer het vak heeft geleerd bij TennisPlanet.nl. Hij is zaakvoerder van OnlineMarketingMonkey.be, een internet marketing bureau met specialisatie in SEO en AdWords.

 

Zijn antwoord : Zorg ervoor dat jouw website in 2016 zeker deze 3 zaken onder controle heeft: 1) Schrijf zeer regelmatig uitstekende unieke content voor je doelgroep en niet voor de zoekmachines die je bovendien frequent actualiseert. 2) Maak je hele website mobiel vriendelijk, dus niet alleen je homepage. 3) Vergroot je hoeveelheid relevante kwaliteitsbacklinks.

Jente Kasprowski

Jente is zaakvoerder van Inventis een webbureau gespecialiseerd in maatwerk websitebezoek en applicaties. Webdesign, usability, CRO, Seo, internet strategie, zijn keywords die bij hem passen.

 

Zijn antwoord : Goede content gaat ook in 2016 nog belangrijker worden, Zoekmachines worden hopelijk nog slimmer waardoor waardevolle content nog meer je ranking gaat beïnvloeden. Als 2de vrees ik dat Google de resultaten nog meer zelf van content gaat voorzien, advertenties, google's bedrijvengids, beurskoersen, rich answers, ... De echte organische resultaten worden steeds verder naar beneden verbannen. Ten 3de denk ik dat User experience een steeds grotere invloed op ranking gaat hebben. User experience omvat usability, mobiel vriendelijk, paginasnelheid en andere niet direct content gerelateerde eigenschappen van goede websites. Google heeft er baat bij om steeds betere website naar voor te schuiven en met content alleen ga je je hoge posities niet kunnen behalen/behouden.

Timothy Mouton

Timo is in contact gekomen met de wondere wereld van SEO toen hij in 2003 voor ExtraFilm een online e-commerce platform aan het uitbouwen was. Hij is zich toen heel snel en behoorlijk uitgebreid gaan verdiepen in allerlei technieken om de SEO van een website te analyseren en te verbeteren. Sinds deze periode maakt SEO een vast onderdeel uit van elk online project dat hij opvolgt. Hij probeert zoveel mogelijk op de hoogte te blijven van de trends en leert met elk nieuw project bij. Dit doe hij voornamelijk door zelfstudie, via externe partners en door trial & error cases.

 

Zijn antwoord : A. SEO is nog nooit zo gemakkelijk geweest omdat Google nu de gebruikservaring op de allereerste plaats zet. Dus als je een website bouwt of laat bouwen die zeer hoog scoort bij je gebruikers, dan zal deze goede kans hebben om ook hoger te scoren in Google. Je moet dus als marketeer of webbouwer zoals in alle projecten zeer goed onderzoeken wat de gebruikers wensen. Dit gaat niet enkel over de content. Content is King. Maar meer en meer kijkt Google ook naar de techniek, zoals bijvoorbeeld de performantie, de gebruiksvriendelijkheid, het multi-responsive design en de veiligheid van de verbinding. Je website moet de gebruiker veilig en snel kwalitatieve en recente content geven waarnaar hij/zij op zoek is. En belangrijk dit moet via verschillende toestellen waarbij de klemtoon steeds meer op mobiel komt te liggen. En bij mobiel moeten we rekening houden dat het niet enkel meer over smartphones gaat, maar dat allerlei toestellen met het internet verbonden zijn (TV, Auto, SmartWatch, enz…).

B. Dat brengt ons eigenlijk bij het tweede punt. SEO is nog nooit zo moeilijk geweest. Naast de basistechnieken en de goede content die vroeger al belangrijk waren, kijkt Google nu ook mee met de techniek van gans je opstelling, en dit over verschillende devices heen. En wat het nog moeilijker maakt, hierbij houdt Google ook rekening met de context waarin de gebruiker zich bevindt. Context is Queen. De klemtoon komt meer en meer te liggen op het lokale en het individuele karakter van de persoon die op dat moment naar informatie zoekt op een manier die voor hem/haar belangrijk is. Dit kan zijn via een zeer specifiek toestel zoals een Smartwatch, op een zeer specifieke plaats zoals in een Station, op een zeer specifiek tijdstip zoals ’s avonds en op een zeer specifieke manier zoals bv. via een spraakbericht. SEO zal in 2016 nog meer gediversifieerd en versplinterd zijn.

C. Als laatste puntje zou ik nog even willen de nadruk leggen op rich content en dan vooral interactieve content. Video is al een aantal jaren een vaste waarde binnen SEO, maar ik verwacht dat Google nu nog verder zal gaan. Allerlei interactieve formaten zoals 360° video en infografieken zullen meespelen om een betere plaats in de rankings te veroveren. Daarbij komt nog dat Google meer en meer speelt met deze formaten in de resultatenlijst, zodanig dat de gebruiker meteen zijn inhoud kan zien zonder nog te moeten doorklikken.

Chesney Vanroy

Nog voor Chesney aan zijn studies Digital Marketing begon, was hij al verliefd op Online Marketing. Een haalbare online strategie opstellen, online adverteren, SEO en Analytics... dat is wat hij het liefste doet en ook elke dag mag doen bij Compas.

 

Zijn antwoord : De 3 belangrijkste focussen voor SEO in 2016:
- Content zal één van dé belangrijkste factoren blijven voor een goede positie in Google. Uiterst belangrijk om goede, originele content te creeëren dus.
- Local SEO zal door het stijgend gebruik van mobiele apparaten een grotere impact krijgen.
- Ook links blijven voor Google nog steeds een belangrijk signaal voor de autoriteit van een website.

 

 

In 2016 ging ik naar één van de meest leading conferenties in Nederland (Amsterdam) : lees het Friends of Search (SEO/SEA) verslag

 

 

Al 384 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.