WCAG en SEO : wat te doen?

Leestijd
5 MIN

Wat zijn de Web Content Accessibility Guidelines?

De Web Content Accessibility Guidelines zijn een reeks richtlijnen die opgesteld zijn door het World Wide Web Consortium (W3C) om websites toegankelijker te maken voor mensen met verschillende noden. Deze richtlijnen richten zich op verschillende aspecten die bezoekers als een uitdaging op een website kunnen ervaren.

 

Gebruiksvriendelijkheid op websites

Als je dagelijks bezig bent met websites, dan heb je er waarschijnlijk wel al van gehoord: de richtlijnen voor toegankelijkheid van webcontent. Het is iets wat helaas nog te vaak vergeten wordt, want naast SEO zijn de WCAG richtlijnen ook zeer belangrijk. Maak je website toegankelijker voor iedereen. Deze richtlijnen focussen zich op verschillende aspecten van webcontent, denk hierbij aan tekst, afbeeldingen, navigatie, met als hoofddoel ervoor te zorgen dat de website toegankelijk is voor iedere gebruiker. Zo kan iedereen de informatie begrijpen.

 

Regelgeving rond WCAG 2.2

Er zijn vier belangrijke pijlers om je website te optimaliseren:

  • waarneembaar (Perceivable):  je website moet lees- en hoorbaar zijn. De gebruikersinterface moet dus op punt staan. Zo moet de website op verschillende manieren toegankelijk zijn. De waarneembaarheid van de website gaat vooral over dat je alternatieven aanbiedt over wat er op je website geschreven staat. Zorg er bijvoorbeeld ook voor dat wanneer je gebruik maakt van afbeeldingen, de alt tag steeds is ingevuld, zodat zoekmachines ook de afbeeldingen kunnen lezen. 
     

  • bedienbaar (Operable): maak je website navigatie logisch en zorg ervoor dat het duidelijk is op welke plaats op de website de gebruiker zich bevindt. Denk hierbij ook aan mensen die niet kunnen horen of zien, of anderen die ongeschikt zijn om op een niet aangepaste website te navigeren. Zorg er voor dat het het duidelijk is wat er van de gebruiker verwacht wordt.
     

  • begrijpelijk (Understandable): schep duidelijkheid en wees er zeker van dat alles duidelijk leesbaar en begrijpbaar is voor je doelpubliek. Ga aan de slag met duidelijke, vlot leesbare tekst en zorg dat je het principe ‘less is more’ toepast. Als je het in minder kan zeggen, doe dit dan ook.
     

  • robuust (Robust): de inhoud van de tekst zal moeten begrepen worden door tal van verschillende browsers en hulp software. Wanneer je dus nadenkt over een nieuwe pagina, hou er dan ook rekening mee dat je de pagina niet vergeet toegankelijk te maken voor velen. Het lijkt een minieme inspanning, maar het is een grote inspanning in de toegankelijkheid van de website.

 

Of de term ‘POUR’,  als je de eerste letter van de Engelstalige benamingen samenvoegd.

 

Volgens het W3C zijn deze vier principes bepaald, om sturing te geven aan het begrijpelijker en toegankelijker maken van een website.

 

Is WCAG verplicht?

Ja, de richtlijnen om je website toegankelijker te maken zijn tot een bepaalde mate verplicht op Europees niveau. Er zijn drie verschillende niveaus tot waar je aan kan voldoen:

 

  • A: dit is geschikt voor een grote groep gebruikers. Maar absoluut niet voor iedereen. De meeste websites voldoen hier al aan, maar nog meer inspanningen zijn een must.
     
  • AA: voor deze groep mensen moet de website al wat aangepast zijn. Een geoptimaliseerde website kan dus zeker helpen. Dit is ook de nieuwe norm. Elke website moet voldoen aan de richtlijnen van deze groep. Dit zijn de bepaalde ‘WCAG 2.1 richtlijnen. Er bestaan ook enkele WCAG 2.2 richtlijnen die deze wetgeving nog strenger maakt, maar deze zijn (nog) niet verplicht.
     
  • AAA: als je voldoet aan deze richtlijnen, zit je absoluut goed. Dit is voor een doelpubliek die ruimer geholpen moeten worden. Het zou ideaal als ze aangepast zijn naar deze normen, maar het is zeker geen must.

 

De impact van deze WCAG toepassingen

In juni 2025 gaat de European Accesibility (EAA) in gang. Dat wil zeggen dat tegen die tijd, alle websites moten voldoen aan strikte regels rond toegankelijkheid. Een boete zal je er niet snel voor krijgen (tenzij je een grote speler bent), maar het is zeker een bepalende factor zodat iedere websitebezoeker de website kan bezoeken op zijn of haar eigen manier, door tegen dan alle moeilijkheden weg te werken.

 

Hoe dit ook de User Experience verbetert

WCAG zal, zoals het hierboven ook staat, een cruciale rol spelen voor de gebruiker. Op het internet zullen meer mensen die in een eerdere situatie het moeilijk hadden, hun weg kunnen vinden. Het is dan ook logisch dat er meer mensen de website zullen vinden waar deze richtlijnen zijn op toegepast.

 

Deze wijzigingen zullen ook Google of andere zoekmachines beïnvloeden, aangezien ze de Europese richtlijnen moeten volgen.  De crawl zal zien dat je de pagina hebt aangepast en zal hier vervolgens ook rekening mee houden.

 

Een win-win voor alle partijen dus.

 

Enkele quick wins opgesomd

Onder elke pijler om de website correct te optimaliseren naar een bruikbare website, staan een aantal quick wins 

  • waarneembaar;

    • ALT-tekst, oftwel alt tag; geef een beschrijving aan je afbeeldingen. Zo kan de persoon die wilt weten wat er op de afbeelding staat, ook effectief horen wat het is.

    • Voor video’s: zorg voor een ondertiteling als er gesproken in wordt. Als er niet ingesproken wordt (enkel tekst in beeld) kan het juist interessant zijn om er een stem op te zetten, zodat mensen die niet naar het beeld kunnen kijken, het toch te horen krijgen.

    • Misschien op het eerste zicht niet waarneembaar voor jou, maar het kan een grote hulp bieden voor mensen die hier wel nood aan hebben. En ook Google heeft het door dat je graag iedereen wilt helpen.

  • bedienbaar;

    • Alle hulpmiddelen moeten kunnen werken op de webpagina. Een leeshulpmiddel kan bijvoorbeeld moeilijk tekst lezen die is geplakt op een afbeelding. Houd de tekst van de afbeelding apart en geef ook een duidelijke beschrijving aan de afbeelding.

    • Links moeten een beschrijvende ankertekst krijgen. Niet een ‘klik hier’ of een ‘lees verder’ maar een link die geplaatst is op een stuk tekst die weergeeft waarnaar de link zal leiden. Bijvoorbeeld een uitlegpagina over SEO, waarbij je een interne link legt op de tekst zelf.

    • Vermijdt banners en pop-ups, want er zijn mensen die niet met een computermuis kunnen werken. Zij werken bijvoorbeeld enkel met de spatiebalk, en kunnen hierdoor deze pop-ups niet afsluiten.

  • bruikbaar;

    • Vermijd vakjargon.

    • Zorg voor een ordelijke lay-out en onthou het principe van ‘hou het kort en simpel’.

    • Laat de tekst nalezen. Struikelt deze persoon over woorden? Probeer deze dan te vermijden.

  • robuust;

    • Zorg dat je website hulpprogramma’s ondersteund. Dit is eigenlijk de eerste belangrijke stap naar een gebruiksvriendelijkere website.

    • De code in de back-end van de website moet goed ingesteld zijn zodat de hulpprogramma’s ondersteuning kunnen geven.

 

WCAG als invloed op UX en SEO

Deze website richtlijnen liggen dus nauw in lijn met de user experience en zoekmachine optimalisatie. Het beïnvloedt elkaar zeker en vast. Eén vijfde van gebruikers heeft een vorm van website ondersteuning nodig, op welke manier dit ook is. Deze richtlijnen geven dus nog maar eens aan dat het steeds belangrijker wordt om ze dan ook toe te passen op jouw website. De guidelines implementeren betekent namelijk een betere user experience, en daarop volgend een betere ranking omdat web crawlers opmerken dat je de gebruiker nog beter wilt helpen. Misschien ken je het wel onder de SXO, wat benadrukt dat het samensmelten van SEO en User experience steeds belangrijker wordt.


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :