Heden ten dage kan heel veel kennis en expertise online gelezen worden, maar soms is het gewoon leuk - vooral tijdens vakantieperiodes - om eens een goed digital marketing boek erbij te nemen. In de loop der jaren las ik heel wat interessante boeken en stal ik die trots in mijn boekenkast. Hierbij een overzicht :
Krachtige SEO – Het eerste Belgische SEO boek die gebaseerd is op de 15 jaar lange ervaring van Frederik Vermeire - 2019 - Frederik Vermeire - 5*****
Dit boek is een no-nonsense boek waar je enkel praktijkgerichte tips terug vindt. Als zaakvoerder van WiSEO stuurt Frederik in 2019 een team van 4 SEO specialisten aan. WiSEO helpt bedrijven zoals Accent Jobs, Cebeo, Dewaele Vastgoedgroep, VRT, ... en vele andere bedrijven met hun zoekmachine optimalisatie. Frederik gaf reeds meer dan 100 in-company SEO opleidingen en heeft ook zijn eigen SEO academy om SEO kennis over te brengen. (volg hem zeker op Twitter).
Maak ze gek! – Hoe je opvallend veel klanten trekt met online marketing (boek) - 2016 - Aartjan van Erkel - 4****
Veel ondernemers klagen dat ze te weinig klanten binnenhalen via internet. Verrassend, want de online bestedingen groeien gigantisch. Voorkom dat je concurrenten met jouw klanten aan de haal gaan. Onderscheid jezelf met super aantrekkelijke marketing op internet! Een erg knap boek van Aartjan (volg hem zeker op Twitter).
The Executive SEO Playbook - 2017 - Jessica Bowman - 3***
Dit boek toont je hoe je op een methodologische manier SEO bedrijfsbreed integreert. Een effectieve SEO strategie wordt dus niet alleen uitgevoerd door het SEO-team maar door het gehele bedrijf. Een aanradar van Jessica Bowman!
Ask Gary Vee - 2016 - Gary Vanynerchuck - 4****
Een compilatie van alle boeiende vragen uit zijn #askgaryvee show. Gary Vaynerchuk is een inspirerende en ongewone ondernemer die het concept van 'crush it-knows how to get things done' introduceerde en hij is natuurlijk succesvol! In dit boek geeft hij antwoord op vragen rond ondernemen, investeren, social media platforms, Facebook Ads en nog veel meer.
Jab, Jab, Jab Right Hook - 2013 - Gary Vanynercheruck - 4****
Wat is het belang van social media, hoe kun je het inzetten voor jouw bedrijf en welk platforms er geschikt voor zijn. Leer hoe je een relatie opbouwt met je klanten, fans, friends of followers. Hoe je dat moet doen wordt aangetoond met goede en slechte voorbeelden. iedereen die Social media zakelijk gebruikt of in de communicatie werkzaam is moet dit boek gelezen hebben!
De toekomst van werk - 2015 - Laszlo Bock - 4****
Hoe zullen we werken in de toekomst? Dit boek geeft dit in een notendop.
Elon Musk - 2015 - A. Vance - 5*****
Bezig met digitaal? Dan moet je dit boek lezen. Een levensverhaal van Elon Musk waar je veel elementen kan uit leren en misschien meenemen in je dagelijks leven. Volharding en niet altijd de meest gemakkelijke weg durven kiezen.
The Everybody Writes - 2014 - Ann Handley - 4****
Je hebt schrijven en schrijven. Dit boek geeft je glashelder weer hoe het juist moet!
Meer omzet met je webshop - 2014 - Jurjen Jongejan - 5*****
Zit je in E-commerce of je wilt er iets in gaan starten? Dan is dit de enigste aanrader die je nodig hebt. Bovendien schreven we ook een blog over e-commerce SEO.
Handboek Google Analytics - 2014 - Gerard Rathenau - 4****
Topper onder de Google Analytics boeken!
Growth Hacker Marketing - 2014 - Ryan Holiday - 4****
Growth hacker zijn de missing link tussen tech en marketing. Met een zeer laag budget halen zij het maximale uit marketing voor je bedrijf.
Digital transformation - 2014 - Jo Caudron, Dado Van Peteghem - 4****
Een eye-opener die kan tellen. Ken je groot en logge bedrijven, help hen transformeren van een stervend fossiel tot een springlevende topmachine.
De lean startup - 2013 - Eric Ries - 4****
Het idee om een startup op te starten? Dan kan je niet rond dit boek. Punt.
LinkedInMarketing in 60 minuten - 2013 - Martine Meijburg - 3***
Een handig boekje voor tijdens treinritten. Haal meer uit je linkedin marketing in juist geteld 1 uur tijd.
Think Outside the Inbox - 2010 - David Cummings, Adam R Blitzer - 4****
Een pad inslaan waar nog niemand zijn voetstappen heeft geplaatst, dit boek moet het klassieke 'silodenken' gaan vermijden.
Facebook - 2010 - Ben Mezrich - 3****
Het social medium bij uitstek wordt besproken in dit boek van de eerste lijnen code van Facebook tot meningsverschillen van aandeelouders. Leuk leesvoer.
What would Google Do? - 2009 - Jeff Jarvis - 5*****
Een absoluut must read voor iedereen in online marketing. Het begrijpen van het bedrijf Google en de Google 'wetten' stellen je in staat om meer uit het internet te halen. Hij vertelt je meer dan de wondere wereld van zoekmachine optimalisatie en SEA.
Efficiënt werken is ook een belangrijke in je job. Lees hier een een extra boek die je kennis kan verhogen.
The Seven Habits of Highly Effective People - 1989 - Stephan Covey - 4****
"Een boek uit 1989?" zul je denken. Zijn laagdrempelige methodes worden nog altijd wereldwijd toegepast. Een aanrader! Lees de korte inhoud hier.
Hard thing about hard things – Building a Business When There Are No Easy Answers - maart 2014 - Ben Horowitz - 4****
Ben Horowitz is één van de meest gerespecteerde ondernemers van Silicon Valley. Hij biedt zeer waardevolle advies over de harde wereld van de start-ups en essentiële zaken die business schools niet leren. Veel mensen tonen enkel de mooie kanten van het starten en runnen van een business maar velen vertellen niet over de harde struggles. Ben analyseert de problemen waar leiders mee te maken hebben, daarbij deelt hij zijn inzichten die hij verworven heeft in alle departementen (development, management, sales, inkoop, investement).
Social Media Marketing 2020 - The Ultimate Guide to Boosting Your Business Through Social Media Marketing Efforts in 2020 - 2019 - Jaimason Bixley - 3***
Dit boek geeft je een duidelijk beeld hoe je in 2020 het best gebruikmaakt van alle social mediakanalen om efficiënt aan online marketing te doen. Social media veranderen voortdurend, en hoe gebruik je ze voor superkrachtige marketing? Alles om je bedrijf een boost te geven.
Basisboek online marketing - Van strategie tot conversie - 2018 - Marjolein Visser - 4****
Vakexperten behandelen in dit boek het marketingproces van a tot z. Grote aandacht voor online consumentengedrag samenhangend met mobiele marketing en socialmediamarketing. Het boek bevat naast theorie ook technieken en media. Zeker eens lezen!
Een digitaal marketingplan in 100 dagen - Digitale marketing transformatie in de praktijk - 2017 - Bart van Wassenhove - 3***
In dit boek lees je hoe je al je digitale kanalen optimaal inzet voor je bedrijf. Door een stappenplan van 100 dagen te volgen zie je perfect waar je op dit moment al staat en welke stappen er nog genomen kunnen worden om te groeien. Een aanradar om een plan op te stellen!
Content! zuurstof voor je klanten - 2017 - Antal de waij - 4****
Klanten zoeken meer en meer digitaal naar informatie. WIl je graag resultaat boeken met contentmarketing? De Waij geeft antwoord op de vragen hoe frequent je nu moet bloggen, hoe je de bekendheid van je bedrijf verhoogt, hoe leads te genereren, etc. Aanradar!