Wiseo #3 : persona's uitwerken

Categorie
Leestijd
4 min

In het vorige deel hebben we onze missie en visie bepaald nl. dat ik als freelancer in SEO bedrijven en ondernemingen zal gaan helpen.

Persona's creeëren

Belangrijk is dat we persona's gaan maken. Persona's zijn semi-fictieve klantprofielen om de kennis over onze doelgroep tot leven te brengen door middel van een "fichekaart", dus om meer in detail te gaan over hoe onze doelgroep denkt. Op deze manier kunnen we een gezicht geven aan onze doelgroep. Het is een simpel en krachtig middel om je te doen denken als de klant.

Hoe gaan we aan de slag?

De grootste bron om persona's te maken voor mij was dat ik zeer veel gesprekken had met mogelijke leads, ex-collega's, ondernemers, zelfs concullega's om te weten wat er op de markt leeft en hoe de doelgroep denkt. Meer dan 30 gesprekken heb ik gehad, zeer veel tijd heb ik hierin geïnvesteerd maar het was iedere minuut waard. Ik licht hieronder mijn persona's toe. Ik heb me gebaseerd op 3 persona's, deze kunnen later nog zeker uitgebreid worden.

Persona #1 : de marketing manager

De eerste doelgroep is de marketing manager. Een manager binnen een marketing departement is altijd op zoek naar opportuniteiten om klanten op de juiste manier aan te trekken naar hun producten en diensten. Hieronder de persona gegevens :

 

Naam : Siska Verboven (ficitief)
Functie : Marketing manager bij KMO 
Opleiding : Master
Leeftijd : 36
Status : gehuwd, 2 kinderen
Locatie : Vlaanderen
Doelen : leads via digitaal elk jaar met 10% doen groeien
Frustraties : het printgedeelte zit al jaren goed binnen het marketing departement, maar online worden er te weinig kansen benut. Het aantrekken van de juiste mensen verloopt zeer moeizaam. Heel veel bedrijven benaderen het bedrijf maar omdat er te weinig digitale kennis is, worden er geen partnerships afgesloten.
Preferred Social media : Facebook, Linkedin & Pinterest
Tijd om content te lezen : 22u en 23u
Content lezen via : Smartphone

Persona #2 : webagency project managers

Uit de gesprekken met vele mensen is een aparte persona naar boven gekomen : namelijk de verantwoordelijke binnen agencies die er elke dag moeten voor zorgen dat websites voor klanten steeds op SEO vlak de beste prestaties geven.
Ik hoorde vooral dat de kennis bij webdevelopers, front-end'ers en back-end developers momenteel matig tot goed is. Klanten verlangen dat een website in zoekmachines hun concurrenten uit de strijd slaat maar tijdens het ontwerpen, designen en programmeren van een website is er te weinig kennis aanwezig om dit ook effectief te doen.

 

Naam : Pieter Verhoeven
Functie : Project manager bij Web agency
Opleiding : Master
Leeftijd : 31
Status : gehuwd
Locatie : Vlaanderen
Doelen : klanten 100% tevreden houden bij de bouw van een website en het onderhouden van een website
Frustraties : klanten verlangen dat de websites voor zoekmachines perfect zijn gemaakt. De taak van de project manager is om zulke websites te bouwen met zijn team
Tijd om content te lezen : 20u en 21u
Preferred social media  : Facebook & Linkedin
Content lezen via : Smartphone, Tablet

 

Persona #3 : digital marketeer

Door de vele tijd in gesprekken te stoppen is de digitale marketeer binnen een bedrijf ook een belangrijke mogelijke doelgroep. De digital marketeer houdt zich op dit moment bezig met de e-mail marketing, Adwords, social media, enz. Op SEO vlak zien we dat er veel kennis ontbreekt om een goede SEO strategie op te zetten. Door het bereiken van digitale marketeers binnen een KMO kan er een partnership groeien om meer zoekmachine zichtbaarheid en leads te genereren.

 

Naam : Jan Deschacht
Functie : Digital marketeer
Opleiding : Postgraduaat digitale marketing
Leeftijd : 25
Status : single
Locatie : Vlaanderen
Doelen : binnen het marketing team de digitale behoeften te volbrengen
Frustraties : tijd ontbreekt om een goede SEO strategie op te zetten, in vele gevallen ook de kennis ontbreekt
Tijd om content te lezen : tijdens de gehele dag
Preferred social media  : Facebook, Twitter, Snapchat, Whatsapp
Content lezen via : Smartphone, Tablet, Desktop

 

Conclusie

Neem bij de opstart van je bedrijf voldoende tijd (zeker 3-4 maanden) om zeer veel gesprekken te faciliteren. Dit kan een ruime doelgroep zijn om persona's te bepalen. Probeer namen en karakteristieken toe te kennen aan je mogelijke ideale klant.

 

 

Al 384 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.